Soms zijn er games die je niet aan ziet komen en direct een goede indruk weten te maken. Voor mij was Seasons After Fall van de Franse studio Swing Swing Submarine zo'n game door diens handgetekende, schilderachtige plaatjes. Nu het spel verkrijgbaar is op de PlayStation 4 en Xbox One, na een eerdere verschijning op de PC, kon ik kijken of het meer te bieden heeft dan enkel mooie plaatjes.
Het verhaal draait om een lichaamsloze entiteit die leeft in een vervloekt bos. Er is slechts één manier om de ban te doorbreken en dat is door de beschermers van het bos te bezoeken en hun krachten te vergaren. Om hierin te doen slagen neemt de entiteit het lichaam over van een vos waarmee je diverse uitdagingen en puzzels moet zien op te lossen. Op dit gebied vraagt het spel niet veel van de speler, het merendeel van de oplossingen zijn niet al te moeilijk om te vinden met uitzondering van één opdracht waarin de scheidingslijn tussen uitdaging en frustratie erg dun is.

Het oplossen van puzzels doe je door gebruik te maken van de krachten die de seizoenen je geven, te selecteren door de rechter trigger ingedrukt te houden. In de winter kun je bijvoorbeeld meren laten bevriezen om erop te lopen en in de herfst kun je paddenstoelen tot bloei laten komen om als platform te gebruiken. Dit leuke gameplay mechanisme is een frisse kijk op het Metroidvania genre maar de aanloop naar het verwerven van deze krachten is wat minder geslaagd. De beschermers van de seizoenen doen niets om hun krachten te bewaken en ze worden je simpelweg in je schoot geworpen. Verder ben je veel bezig met backtracking en zijn er ook geen gevechten in de game aanwezig waardoor de gameplay na verloop van tijd wat eentonig aan gaat voelen en een echt gevoel van drang ontbreekt. Gelukkig is de tweede helft, waar we omwille van spoilers weinig over kwijt willen, interessanter.

Bij de inleiding benoemden we de handgetekende, schilderachtige plaatjes al en ook tijdens het spelen laten deze een goede indruk achter. De verschillende seizoenen gaan gepaard met hun eigen kleurenpalet, denk aan de herfst die rood en oranje kleurt, de felle kleuren van de zomer en de witte besneeuwde vlaktes van de winter. Het zorgt voor een rustige uitstraling waar ook de muzikale ondersteuning van een strijkkwartet aan bijdraagt. Qua sfeer maakt Seasons After Fall dan ook zeker indruk, het is alleen jammer dat de gameplay gedurende de vijf à zes uur die je nodig hebt om het uit te spelen wat herhalend is.
|