Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Review:

Fate/Extella: The Umbral Star


Door Joni Philips op 21-01-2017 om 13:45
Bron: Gamed

De Warriors games van Omega Force vallen voor velen onder de noemer typisch Japans. Dat een game nog Japanser kan, zien we met Fate/Extella: The Umbral Star dat een fikse anime-laag giet over de typische Warriors aanpak. Lezers zijn gewaarschuwd!

De PlayStation 4 en PlayStation Vita game van Marvelous is ondertussen de zesde video game in de Fate-serie die ontwikkelstudio Type-Moon in 2004 startte met Fate/Stay Night. Die eerste game was een Visual Novel, maar Type-Moon zorgde later voor meer variatie. Er kwamen onder andere een tweetal vechtgames en een Role Playing Game. Tussendoor liet Type-Moon nog eens zes boeken, een mangaserie, vier animatieseries en twee films maken. Je weet op dat moment al dat dit een game is met een grote geschiedenis, eentje die je gelukkig niet volledig hoeft te kennen om Fate/Extella te beleven. De game gaat enkel verder op de PlayStation Portable game Fate/Extra die in 2012 verscheen. In de game belandde de protagonist – een soort blank canvas waar je zelf een naam aan geeft – in een virtuele wereld alwaar hij samen met een computerprogramma, een Servant, aan de slag ging om de Holy Grail War te winnen. In Fate/Extella begin je als winnaar van de Holy Grail War waarbij jij en je Servant in principe complete controle hebben over de digitale wereld. Niet alles gaat echter vlot.


Wanneer je start, blijk je te lijden aan geheugenverlies en na een korte tijd ontdek je dat er een andere versie van jezelf rondloopt die samen met zijn Servant jouw rijk compleet wil overnemen. Het is een ingewikkeld uitgangspunt dat gezien de gebruikte 'Fate' terminologie niet gemakkelijker wordt gemaakt. Er wordt bijvoorbeeld frequent verwezen naar filosofische concepten zoals de scheiding van geest en lichaam wat een impact heeft op de echte personen in deze digitale wereld. De game legt echter nooit degelijk uit wat dit allemaal betekent voor ons als spelers. De verhaallijn die grotendeels wordt gedeeld via statische schermen voelt soms dan ook aan als een warboel, zeker omdat niet alle Japanse uitspraken zijn ondertiteld waarbij je hoopt dat die uitspraken niet zo belangrijk waren. Als je de game speelt zonder kennis van de voorgaande spellen, moet je dus niet verwachten dat je alles begrijpt. Zelfs fans van de series zullen degelijk moeten opletten om te zien hoe alles verloopt. Zij zullen gelukkig wel kunnen genieten van de verschijningen van de voor hun bekende personages. Aan fanservice is er dus absoluut geen gebrek.
Het verhaal kan dus overweldigend werken, maar de gameplay zelf is een pak toegankelijker. In elk level beland je in het midden van honderden tot duizenden vijanden die je moet verslaan om verder te komen. Fate/Extella werkt hierbij met een soort oorlog om grondgebied. Elk level is onderverdeeld in enkele – grafisch zeer simpele – gebieden die je apart moet veroveren. Wanneer je voldoende gebieden hebt veroverd, komt de baas tevoorschijn. De vijand zit echter ook niet stil. Terwijl jij hun gebieden probeert over te nemen, doen zij hetzelfde met de jouwe waarbij dit kan leiden naar een Game Over waardoor je opnieuw moet beginnen. Het betekent dat je nooit een moment rust hebt, er is wel altijd een gebied waar je in het offensief of defensief moet gaan. Bewegen tussen de gebieden gaat gelukkig vlot, zodat je middels goede planning eigenlijk niet in de problemen mag komen. Je zou dan ook geen probleem mogen hebben om elk van de drietal verhalende modes uit te spelen, waarbij je zes tot zeven uur kwijt bent aan elk van de drie, waarna je ook nog aan de slag kunt in een Free Mode.


Dat komt grotendeels omdat je voldoende mogelijkheden ter beschikking hebt om snel gehakt te maken van de tegenstanders. Je hebt natuurlijk een lichte en een zware aanval waarmee je al vanaf het begin combo's van meer dan 5.000 hits uitvoert waardoor je de eindeloos herhalende vijanden decimeert. De camera staat hier soms iets te dicht op, maar de actie verloopt wel steeds vlot zodat je iedereen probleemloos afslacht. Ondertussen bouw je ook je Extella meter op die je toelaat duizenden karakters tegelijkertijd uit te schakelen. En dat is de zwakste van de drie speciale aanvallen die je hebt... De Moon Drive die je toelaat te transformeren in een nieuwe vorm nadat je de bijbehorende vorm hebt opgeladen en de Nobel Phantasm mode waarvoor je tijdens een stage speciale items moet verzamelen zijn echte massavernietigingswapens. Er zijn daarnaast nog enkele vaardigheden die je kunt inzetten, zoals het wisselen van speelbaar karakter of jezelf genezen. De juiste keuze kan hierbij een groot verschil betekenen. Je spendeert buiten gevechten om dan ook best even tijd aan het kiezen van de juiste vaardigheden voor je personages.
Beoordeling
65
Fate/Extella: The Umbral Star is ondanks die vele mogelijkheden niet meer dan een vereenvoudigde Warriors game, zonder de strategische inbreng die aanwezig is in typische Warriors games. The Umbral Star weet enkel echte Fate fans aan te spreken die de minder interessante gameplay en de weinig spectaculaire animatie kunnen vergeven omwille van de kans een nieuw verhaal te beleven met hun geliefde karakters. Anderen vinden enkel een middelmatige game waarin jaarlijks drie tot vier competente games verschijnen.


10:57  Zelda met nieuwe info en beelden
13:29  Zelda bevat toch geen duale audio
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Fate/Extella: The Umbral Star
Type:
Game
Releasedatum:
20-01-2017
Ontwikkelaar:
Marvelous Interactive
Uitgever:
Marvelous Interactive
Media:








Meer media