Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Review:

World of Final Fantasy


Door Joni Philips op 14-11-2016 om 09:36
Bron: Gamed

Terwijl Square Enix blijft experimenteren met hun mainline Final Fantasy spellen, brengen ze tegelijkertijd ook het traditionele World of Final Fantasy. Het spel blijkt al snel een prachtig eerbetoon aan dertig jaar Final Fantasy, een must voor de Role Playing Game liefhebber die tegelijk een sterke introductie tot het genre vormt.

World of Final Fantasy heeft dus een opvallend duale opzet om enerzijds de fans te bekoren en anderzijds de nieuwste generatie spelers aan te spreken. De game brengt daarom een hele resem personages uit het verleden, maar maakt het verhaal en het grafische aspect tegelijkertijd toegankelijk voor een jongere generatie. Het verhaal draait rond broer Lann en zus Reynn die op plotse manier in de mysterieuze magische wereld Grymoire belanden. Daar wegkomen wordt echter niet gemakkelijk want ze blijken hun geheugen kwijt. Er start hiermee een avontuur om deze wereld te verkennen zodat ze hun weg terug kunnen vinden. Al snel blijkt echter dat er veel grote gevaren zijn verborgen, zodat het avontuur grootse proporties aanneemt. Het verhaal blijft redelijk aan de vlakte, alles is eenvoudig en met clichés gevuld zodat dit geen echte drijfveer is om vooruit te komen. In een avontuur van meer dan vijftig uur is dat zeker een probleem want dat betreft toch een flinke investering, vooral in een franchise bekend om zijn epische verhalen.


Als verhaal is het dan ook niet uniek of sterk, maar de bijbehorende kleurrijke grafische stijl is het wel. Square Enix heeft gekozen voor een 'chibi' stijl waarbij de karakters en vijanden allemaal worden weergeven in schattige kindervormen. Het geeft de game een luchtige stijl, zodat jongere spelers niet schrikken van de vreselijk realistische monsters die in andere Final Fantasy games opduiken. In combinatie met de karakter-interacties vinden we de ziel van de game terug. De grafische stijl werkt samen met de luchtige gesprekken voor een amusant stijltje. Wat je hierbij ook veel zal terugvinden – ondanks de drang om nieuwe spelers aan te trekken – zijn referenties naar oudere games. Bekende karakters als Cloud en Squall hebben ook een schattige redesign gekregen, terwijl ze toch hun iconische look behouden. Zij komen langs als speciale summons. De referenties zijn niet altijd even intelligent maar veteranen zullen hier veel plezier uit halen. Hetzelfde gaat op voor de remixes van oude Final Fantasy muziek die weer heel aangenaam in de oren klinkt.

De duale aanpak wordt niet altijd duidelijk in het verhaal: ook de gameplay-mechanieken zijn gericht op het verblijden van zowel veteranen als nieuwkomers. De game beschikt over een klassiek systeem waarbij personages en vijanden om beuren aan de slag kunnen. Een heel bekend systeem, maar een groot nadeel is wel dat alles zo traag gaat. Gevechten lijken niet echt vooruit te gaan, waardoor willekeurige battles zo aanslepen. Het is een groot minpunt in een vechtsysteem dat voor de rest lekker aanvoelt. Er zijn twee mogelijkheden wanneer je aan de beurt komt, een simpel systeem waarbij je specifieke aanvallen toewijst aan de face-knoppen en een meer traditionele versie waarbij je de menu's moet doorlopen om alle aanvallen te kunnen selecteren. Wisselen gaat snel en gemakkelijk, wat betekent dat je in het ene gevecht kunt kiezen voor de ondoordachte aanpak terwijl je in moeilijkere baasgevechten kiest voor het diepere systeem met toegang tot alle vaardigheden, summons van oude Final Fantasy karakters, magische spreuken, aanvallen en dergelijke.


Het vechtsysteem kent dan ook de elementen die we kennen uit het verleden, maar zoals de traditie betaamt is er ook ruimte voor een grote innovatie. In World of Final Fantasy wordt dat bereikt door een monsterjacht element toe te voegen. Net als in Pokémon kun je monsters verzwakken om deze dan in te lijven. Dit systeem werkt vlot en de game biedt voldoende variatie voor het inlijven van nieuwe Mirages. Deze kun je dan inzetten in gevechten waarbij zij net als Lann en Reynn beschikken over hun eigen vaardigheden en aanvallen. Elk gevecht dat succesvol wordt afgesloten, verdienen ze ervaringspunten waarmee ze versterkt kunnen worden. Dit gebeurt via de Mirage Board waarop je kiest welke verbeteringen je als volgende aanleert. Dit systeem werkt zeer gelijkaardig aan het Sphere Grid systeem uit Final Fantasy X. Het kan een warboel worden gezien het hoge aantal Mirages dat je kunt benutten, maar het is voor de rest een leuk systeem dat veel vrijheid geeft. Je hebt een echte invloed op de ontwikkeling van je monsters.

Het toevoegen van monsters aan de gevechten is natuurlijk niet echt uniek, wel uniek is de manier waarop je omgaat met de monsters. Lann en Reynn kunnen namelijk een 'stack' vormen met hun monstertjes. Je gaat gevechten met twee stapeltjes van drie karakters, Lann/Reynn met elk twee Mirages dus. Op elk moment van het gevecht kun je ervoor kiezen een stapel te ontbinden zodat je drie aparte karakters hebt, of om deze stapel terug samen te voegen. Als aparte karakters werkt alles zoals je zou verwachten in een RPG. Wanneer je ze opstapelt, dan worden de zwaktes en sterktes van alle karakters samengebracht. Als twee monsters bijvoorbeeld zwak zijn tegen vuur, dan heeft de stapel een dubbele zwakte ervoor. Ook hun sterktes worden gecombineerd. Als twee personages bijvoorbeeld Fira kennen, dan kent hun combinatie Firaga. Beide systemen samen geven toegang tot verschillende strategische mogelijkheden wat een nieuwe diepgang geeft aan het vechtsysteem in een RPG die voor de rest de belangrijkste tradities van de serie aanhaalt.
Beoordeling
80
Square Enix weet met World of Final Fantasy een toegankelijke maar traditionele Final Fantasy ervaring neer te zetten. Een lamlendig verhaal en een traag vechtsysteem betekenen echter het verschil tussen een goede game en een topper. Op momenten zorgen zij ervoor dat de game te langdradig aanvoelt. Als de game een beter verhaal had, dan was de lange duur geen probleem maar nu voelt het verkeerd aan. In kortere proporties blijft World of Final Fantasy echter een fantastische ervaring.


15:52  Wargaming, SEGA en Creative Assembly werken samen
14:21  Gas Guzzlers Extreme
 Reacties (5)
 Pagina: 1
Gast (217.122.183.xxx) op 14-11-2016 om 11:55
Gevechten langzaam? Je weet dat je gevechten kan versnellen met (op de PS4) de R2 knop? Verder ben ik ook erg tevreden met deze game.

Joni Philips (Eindredacteur) op 14-11-2016 om 13:24 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Ja, dit voelde echter nog steeds langzaam.

Gast (217.122.183.xxx) op 14-11-2016 om 14:04
Hmmm, ik speel normaal gesproken bijna geen turn based games omdat ik die ook naar mijn gevoel te langzaam gaan, maar daar heb ik bij World of Final Fantasy totaal geen last van. Misschien is het ook maar waar je gewend aan ben.

Gast (217.122.183.xxx) op 14-11-2016 om 15:30
Sorry, einde van de eerste regel 'ik' moet weg :P

dantekloon op 14-11-2016 om 17:02 [Niv: 185 / Exp: 9264]
De game is erg leuk en heb ervan genoten, zoals Joni al aangaf dat de battles erg traag loopt geef ik hem helemaal gelijk, zelfs met het versnellen met de R2 knop is het niet erg snel. Voor de rest een pracht game.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
World of Final Fantasy
Type:
Game
Releasedatum:
28-10-2016
Ontwikkelaar:
Square Enix
Uitgever:
Square Enix
Media:








Meer media