Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
19 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Review:

Reus


Door Rene Groen op 21-10-2016 om 07:29
Bron: Gamed

Reus zou je reeds bekend voor kunnen komen. Bijvoorbeeld door diens Nederlandse studio Abbey Games of vanwege de PC release in 2013. Sinds vorige week is Reus ook te spelen op de PlayStation 4 en Xbox One en wij keken of deze console uitgave een succesvolle overzetting betreft.

De naam van het spel verwijst naar een viertal reuzen die ieder een natuurlijk element uitbeelden, te weten de oceaan, het bos, de rotsen en het moeras. Gezamenlijk dienen ze de aarde vanaf een nulpunt in te richten zodat het leefbaar is voor de mensheid. Je gebruikt bijvoorbeeld eerst de oceaan om een stuk water te creëren waardoor vissen levensruimte hebben. De omliggende grond zal hierdoor vruchtbaar worden en dus maak je een bos of moeras waarin de natuur verder kan groeien. Eenmaal deze basis gelegd zal de mensheid al snel hun intrek nemen en beginnen met het bouwen van hun eigen nederzettingen en projecten. Het duurt niet lang of ze zijn drukdoende met het zorgen voor voedsel, uitbreiden van hun welvaart en grootser maken van technologieën. Dit klinkt als een simpele opzet, toch komt er achter de schermen een stuk meer bij kijken. Gelukkig is er een tutorial bestaande uit een drietal hoofdstukken die je op weg helpt. Hierna is er nog genoeg om zelf te ontdekken, wel krijg je enig idee hoe je de eerste stappen dient te zetten.


Al snel nadat je bovenstaande basis onder de knie hebt zul je namelijk geconfronteerd worden met een diepere onderlaag. De steden kunnen enkel de grondstoffen gebruiken die binnen hun (groeiende) grenzen liggen dus zul je goed na moeten denken over je indeling en het nodige management moeten voeren om alles binnen goede banen te leiden. Bijsturen vanaf de mensen zelf is niet mogelijk, je kunt ze enkel beïnvloeden met de gaven van de reuzen. Gelukkig zijn ze zelf slim genoeg om projecten te realiseren en wanneer ze hierin slagen kun je een ambassadeur aan één van je reuzen koppelen om extra kwaliteiten te vergaren. Het zorgt voor verschillende uitwerkingen en toevoegingen aan de game en het is leuk om ze allemaal te ontdekken.

Reus is echter niet voor iedereen weggelegd. Iedere plant, ieder dier en ieder mineraal wat je tegen komt heeft invloed op elkaar en de één zal het toejuichen om dit te ondervinden terwijl de ander het spoor al snel bijster raakt. Hoe verder je komt, hoe lastiger het zal worden om dit overzicht te blijven bewaren. Dit komt ook door de mensheid zelf. Wanneer hebzucht zich van hun meester maakt zullen ze een oorlog met andere steden aanvangen en zul je – vaak met harde hand – op moeten treden. Voorzie je dit niet tijdig of treedt je niet hard genoeg op dan kunnen ze hun oorlogszucht zelfs op de reuzen botvieren. Als ze dit lukt is het Game Over en is je progressie verloren. Toch is het de kracht van Reus dat je op dit soort momenten niet opgeeft. Iedere keer leer je wat meer, probeer je de wereld net even anders in te delen en tracht je de mensheid bij te staan. De instapdrempel mag dan redelijk hoog liggen, als je even doorbijt staat er een diepgaande game voor je klaar.


Om het je iets makkelijker te maken is het aan te raden in eerste instantie zonder tijdslimiet en zonder doelen te spelen. Een rustige opbouw naar het echte werk, alwaar je in eerst een half uur krijgt en uiteindelijk zelfs een uur of twee uur bezig bent om diverse en steeds moeilijker wordende opdrachten na te streven. Altijd start je weer met een lege wereld die op mooie wijze is vormgegeven. Het is een handgetekende, 2D vormgeving van een planeet waarbij de actie zich aan de oppervlakte afspeelt en je in en uit kunt zoomen. Wel is duidelijk dat Reus in eerste instantie is ontworpen met de muis en het toetsenbord in het achterhoofd. De vele menu's laten zich niet altijd even makkelijk besturen met een controller, hetgeen net even vervelender is als je met een tijdslimiet speelt. Gelukkig kun je de game altijd even pauzeren, zodat je een tekst na kunt lezen of rustig na kunt denken over je volgende stap. Ben je dan ook een gamer met een voorliefde voor GOD games die spelenderwijs meer wil ontdekken dan zit je met Reus zeker goed.
Beoordeling
80
Reus heeft een liefelijk uiterlijk, toch gaat hieronder diepgaande gameplay schuil. De afwisseling van de vier reuzen, het vergaren van extra kwaliteiten en het sturen van de mensheid is een intense aangelegenheid die gelukkig ook zonder tijdslimiet is aan te vangen. Omdat je iedere keer weer nieuwe dingen ontdekt en probeert toe te passen heeft het spel een lange houdbaarheidsdatum, mits je bereid bent om hier de nodige tijd en moeite in te steken.


12:43  Switch blijft Amiibo's ondersteunen
07:25  The Silver Case naar PlayStation 4
 Reacties (1)
 Pagina: 1
MaartenL (Redacteur) op 24-10-2016 om 16:47 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Heb 'm op PC en het is best een aangename game maar iets dat zo simpel lijkt, wordt al snel complex. Maar goed, liever een God-game die goed en ingewikkeld is dan Godus, die nog steeds niet volledig is en dat waarschijnlijk ook nooit zal worden.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Reus
Type:
Game
Releasedatum:
30-09-2016
Ontwikkelaar:
Abbey Games
Uitgever:
Soedesco
Media:

Meer media