Feature: Retro Feature: GoldenEye 007
Door NL|MegaMika op 05-02-2006 om 00:16
|
Bron: Gamed
|
Gamen is de laatste jaren razend populair geworden en nog steeds is de markt groeiende. Dit betekent dat er dus constant nieuwe mensen beginnen met het fenomeen 'videogames' en dat deze mensen de oudere games gemist hebben.
Tijd voor actie
Voordat ik begon leek het me verstandig mijn uitrusting te bekijken. Ik drukte op start. Tot mijn verbazing bracht Bond zijn linkerarm omhoog, waarop de camera inzoomde op zijn horloge. Het gehele pauzemenu, inclusief alle spelopties, kon je met dit horloge bedienen. Ook dit droeg bij aan de sfeer van de game, die alleen maar beter wordt. Nadat ik helaas had moeten ontdekken dat ik slechts één gun op zak had, draaide ik de hoek om en zag een Russische soldaat lopen. Een voorzichtige benadering later had ik hem in het vizier en haalde de trekker over. De rode vlek die op de plaats van inslag verscheen bevestigde de voltreffer. De soldaat liet zijn KF7 Soviet vallen en viel langzaam voorover. Geen overdreven rondvliegende ledematen dus, maar een realistische wond en sterfscène. Helaas had ik een tweede soldaat in een wachttoren over het hoofd gezien, die mij in de rug schoot. Er verscheen ineens een ronde energiemeter in beeld die iets afnam, om vervolgens weer te verdwijnen. Geen permanent metertje dus, maar een snelle flits om je te waarschuwen voor je energiepeil. En daar komen we bij een ander punt van realisme: GoldenEye 007 kent geen health pickups. Ben je gewond, dan kun je jezelf niet genezen door simpelweg een verbandtrommel op te pakken. De enige vorm van extra bescherming wordt geboden door body armour, ofwel een kogelvrij vest. Eenmaal opgepakt beschermt deze je energie totdat hij versleten is, waarna je weer kwetsbaar bent. Erg goed uitgewerkt en het draagt bij aan de spanning.
Bekijk de status van je missie op Q's geavanceerde horloge.
Afijn, na de gluiperige soldaat omgelegd te hebben pakte ik zijn achtergelaten automatische pistool af en nam een kijkje in de wachttoren, waar een sniper rifle stof lag te verzamelen. Popelend om hem uit te proberen zoomde ik in op een tunnel, waar twee nietsvermoedende soldaten de wacht hielden. Een professioneel geplaatste kogel tussen de ogen van de linker soldaat deed hem achterover vallen. De ander zag het en rende op mij af. Snel nam ik mijn nieuwe, automatische wapen ter hand en legde ook de aanvaller om.
Zo werkte ik mij een weg door het vijandelijke gebied om te concluderen dat het hek voor mijn neus wel erg op slot zat. In 1997 was het normaal om dan naar een schakelaar te zoeken, maar die zat nergens. Wel werd ik gezien door een wachter, die het alarm inschakelde om zijn maten te waarschuwen. Snel schakelde ik de aanstormende soldaten uit en schoot het alarm kapot. Hé wacht eens, zou dat niet ook met dat slot kunnen? Eén welgemikte kogel later viel het slot kapot op de grond en het hek opende zich. Een sprint over een gigantische dam leidde mij naar mijn doel: een bungeejump in de diepte. Een korte cutscene toonde een moedige Bond die de riskante sprong waagde. Mission accomplished.
Knal soldaten overhoop en gebruik hun wapens om je slagingskans te vergroten.
Boeiend tot het eind
Al met al duurde mijn eerste poging een minuut of vijf. Een tweede poging zou waarschijnlijk veel sneller gaan, maar waarom zou ik? De tweede missie stond immers te wachten. Hier vinden we weer één van de vele sterke punten van deze game: de relatief korte missies. Elke missie hoeft niet langer dan vijf tot tien minuten te duren, waardoor je geen last hebt van het continu moeten opslaan van je vorderingen, backtracken naar reeds bezochte gebieden omdat je wat vergeten bent of het urenlang moeten doorbrengen in praktisch dezelfde soort omgevingen. Elke missie in GoldenEye 007 vindt op totaal verschillende locaties plaats, met verschillend geklede vijanden, een verschillende greep uit het arsenaal aan wapens (per missie kun je er slechts enkele bemachtigen) en verschillende objectives.
Waar in die tijd de gemiddelde shooter uit niet meer bestond dan "maai alle tegenstanders plat en vind de uitgang", daar moest je in GoldenEye 007 zorgen dat je de opgedragen doelen wist te bereiken. Voorbeelden hiervan zijn het uitschakelen van beveiligingscamera's, het kopiëren van gegevens uit een computer, het plaatsen van een zender op een helikopter, het beschermen van je Bond girl die enkele missies met je meespeelt en het minimaliseren van slachtoffers onder onschuldige burgers en professoren. Verknal je één enkel doel, dan is het einde missie. De game bood dus veel afwisseling, waardoor je elke missie echt móest halen omdat je de volgende wilde beleven. Zo schoot je je onder andere een weg door een laboratorium, ijzige vlaktes, een raketsilo, het Russische militaire hoofdkantoor en een geheime basis in een grot om uiteindelijk de beslissende strijd op een gigantische schotelantenne aan te gaan.
Bescherm Natalya terwijl ze een computer in de vijandelijke basis hackt.
Naast afwisseling en diepgang onderscheidde de game zich ook in de manier waarop je door de omgevingen manoeuvreert. In tegenstelling tot het gros van de shooters is het niet nodig om tijdens het lopen ook omhoog en omlaag te kijken. Bond's pistool richt zich automatisch een klein beetje op tegenstanders, zodat extreme precisie niet nodig is. Wil je persé om je heen kijken dan is dat met één druk op de knop mogelijk, maar noodzakelijk is het niet. Ook kan Bond niet van randen afvallen, wat nauwkeurige sprongen overbodig maakt. Het klinkt als beperkingen, maar de uitwerking is geweldig en maakt de game heerlijk speelbaar.
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
|
|
00:17 Microsoft brengt ons Rise of Legends site
00:15 Gabe Logan gaat verder met spioneren
|
Reacties (37) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 05-02-2006 om 00:26
[Niv: 751 / Exp: 37552]
|
Zoveel mooie herinneringen aan deze game.
Zo kocht ik deze game en ging ik hem samen met een vriend een nacht lang doorgamen. Deze was 's ochtends zo misselijk dat hij kotsent boven de plee hing.
Ok, geen fris verhaal, maar wel een mooie herinnering.
|
|
crono
op 05-02-2006 om 09:39
[Niv: 63 / Exp: 3156]
|
Juist ja  , Ergste kutgame die ik ooi gezien heb,dit is bagger mensen.
|
|
Cubic X
op 05-02-2006 om 10:17
[Niv: 203 / Exp: 10171]
|
tis dan ook een Nintendo 64 game....
tuurlijk zal een spel van de 'now-gen' veel beter grfx hebben.
maar dat neemt idd niet weg dat dit een van de beste N64 games is/was
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 05-02-2006 om 10:23
[Niv: 751 / Exp: 37552]
|
@ crono: je hebt hem dus enkel gezien en niet gespeeld?
|
|
thabomb
op 05-02-2006 om 10:49
[Niv: 24 / Exp: 1195]
|
Geweldige game, chrono weet niet waar hij het over heeft. Enkel oordelen over de plaatjes, die inmiddels vele jaren oud zijn, is natuurlijk gewoon dom.
|
|
Gast (213.84.172.xxx)
op 05-02-2006 om 11:06
|
echt,dat was nog eens een "film game" voor die tijd,
van tegenwoordig zijn gewoon waardeloos,
maar dit blijft veel mensen nog bij,voor die tijd het grafische aspekt ,zo mooi _O_
|
|
gandalfnl2000
op 05-02-2006 om 11:09
[Niv: 9 / Exp: 432]
|
Deze game was een revolutie op grafics en gameplay. Ik heb werkelijk maanden en maanden met mijn maten op de bank de 4 playermode getrotseert. Fantastische game die in zijn genre en buiten de grafics dan eigenlijk tot op de dag van vandaag niet geevenaard is
Gewijzigd door gandalfnl2000 op 05-02-2006 om 11:10
|
|
Roderick
op 05-02-2006 om 14:15
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
Goldeneye, Mario Kart en Perfect Dark. DE N64 games.
|
|
Ikkyu
op 05-02-2006 om 17:19
[Niv: 88 / Exp: 4417]
|
@Roderick : en waar staat Zelda OOT ?
|
|
Gast (81.207.13.xxx)
op 05-02-2006 om 17:21
|
geen Citadel informatie :?
Veder beste FPS op de 64 op Perfect dark na _O_
|
|
NL|MegaMika
op 05-02-2006 om 18:20
[Niv: 134 / Exp: 6703]
|
Perfect Dark vond ik zwaar tegenvallen. De sfeer was minder en de framerate om te janken.
|
|
crono
op 05-02-2006 om 19:24
[Niv: 63 / Exp: 3156]
|
Lol,
En voor diegene die t zich afvragen kheb de game gespeeld maar tis gewoon een kutgame,kheb me n64 nog steeds gekoppeld aan me tv net als mijn,nes,snes, genesis,saturn,dreamcast,psx,ps2,cube,xbox,xbox360 mm mis ik nog een paar consoles???¿¿¿
Begrijp nooit wat mensen in deze game gezien hebben,maar op de een of andere manier kreeg die een cult status(iets wat je verwacht van FFVI(3 in usa) FFVII, crono trigger,of xeno gears(een van de beste games ooit. Maar van golden eye op n64 :-s
Je kunt t best een leuke game noemen maar niets iets vernieuwend zoals met mario64 of blastcorps met een aardig concept. Zelf pilot wings vind ik beters
Maar veel goede games had de n64 ook niet, was lekker makkelijk om alle top titels te verzamelen
|
|
NL|MegaMika
op 05-02-2006 om 19:33
[Niv: 134 / Exp: 6703]
|
Over die laatste opmerking: de GameCube heeft naar mijn mening vrijwel geen topgames, dus de N64 had er in die verhouding een overdaad aan ^^
|
|
Gast (80.100.214.xxx)
op 05-02-2006 om 20:07
|
toen ik vroeger een jongetje van 8 was had ik van me langespaarde centen een n64 gekocht. Toen me kleine broertje geboren werd kreeg ik van me opa een spel genaamd wave racer alleen jammer dat ik die al had. Dus ik met me opa naar de intertoys om een ander spel te halen het spel heette Goldeneye. Me moeder die vanaf de dag dat ik geboren had gezworen dat ik tot me 18e geen geweldadige spellen zou spelen stond verbaast maarja ze kon in de glimmende oogje van haar zoontje hem niet verbieden om het spel te spelen. En wat was het een geweldig spel ik bakte er niks van maar tog vond ik het geweldig. Hierbij een ode aan rare voor een van de beste spellen die ik ooit op de n64 heb gespeeld
|
|
Roderick
op 05-02-2006 om 20:40
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
@ Ikkyu: ben nooit zelda fan geweest.
@Tom: had je wel een expansion pack dan? Ik heb nooit een slechte framerate ervaren.
|
|
NL|MegaMika
op 05-02-2006 om 20:44
[Niv: 134 / Exp: 6703]
|
Jep, ik heb (en had toen al) een expansion pack. Ik ben erg gevoelig voor de framerate, als het ook maar iets schokt word ik al snel misselijk. Zelfde heb ik met de refresh rates van monitoren, ik zie zo wanneer deze op minder dan 70-80hz staan.
|
|
crono
op 05-02-2006 om 21:45
[Niv: 63 / Exp: 3156]
|
Lol ja monitors op 60 hz,krijg je lekker gevoel van in je ogen en voorhoofd :-s
Framerate is echt een problem op console's zoals met jack and daxter op ps2(deel 2 en 3)
Hoe mooi sommige games er ook uitzage op n64 voor die tijd,framerate was echt een probleem met somigge games zoals BFD,als je het dan toch over een goede game heb op n64,maar je moest inderdaad niet op de framerate lette.
Gewijzigd door crono op 05-02-2006 om 21:45
|
|
Gast (62.45.220.xxx)
op 05-02-2006 om 22:09
|
maar ff, als je goldeneye een k*tspel vind, dan is er iets mis met je crono, want dit is gewoon serieus een topgame, die de fps een nieuwe dimensie gaf, en perfect dark was minder idd............
|
|
Gast (62.45.253.xxx)
op 05-02-2006 om 22:18
|
gast crono ga eerst een spel spele voor je het uitscheldik heb het spel verder egt heel erg lang gespeeld metvrienden vond de paintbal cheat ook geinig voor als je nix te done had om tekeninen op de muur te maken verder was het een heel uitgebrijd spek met alles wat je kon wensen in die tijd en ik heb nog nooit bij een n64 lage framerate gehad alles deej ut perfect zeker weten de beste fps op de n64 dit ^^
|
|
crono
op 05-02-2006 om 23:02
[Niv: 63 / Exp: 3156]
|
Lol
Je mag van mij golden eye leuk vinden hoor(tis een kwestie van smaak of je een game leuk vind of niet en goed in elkaar gezet vind en golden eye is bagger voor mij), maar dat je geen last heb van framerate op n64 laat alleen t niveau zien van wat soort gamer je bent.
Zekers zo’n fanboy die ook geen last heeft van lag met online play bij xbox live zekers????
(call of duty 2 and DOA4  )
|
|
NL|MegaMika
op 05-02-2006 om 23:05
[Niv: 134 / Exp: 6703]
|
Tja, een game leuk vinden of niet is en blijft een kwestie van smaak. Velen vinden GoldenEye geweldig (waaronder ik), maar evenzoveel vinden er weinig aan. Zelf vind ik bijvoorbeeld de GTA-reeks echt tragisch slecht, terwijl er miljoenen exemplaren van verkocht worden.
|
|
crono
op 05-02-2006 om 23:31
[Niv: 63 / Exp: 3156]
|
AAAAARRRRRRGGGGGG GTA :-s nog zo'n k#t Ho*ren game :-s
|
|
Nelus
op 05-02-2006 om 23:48
[Niv: 526 / Exp: 26310]
|
Ok, zeiken over Goldeneye ok..maar zeiken over GTA, nu is het oorlog!!!!!
|
|
Nelus
op 05-02-2006 om 23:49
[Niv: 526 / Exp: 26310]
|
Nee maar ff serieus, Goldeneye was zeker wel goed. Goeie singeplayer met echt goeie missies en varierend. De multiplayer was echt supervet.
En GTA is echt VET, niet tragisch slecht. Waarom zou het slecht zijn? Geef mij eens redenen waarom GTA slecht is want ik vind dat echt nergens op slaan
|
|
crono
op 06-02-2006 om 07:20
[Niv: 63 / Exp: 3156]
|
Ten eerste is het gewoon smaak,GTA is niets voor mij.
Ten tweede, de game zit aardig in elkaar maar vind het zeker geen top game kwa grapichs,gameupbouw,of besturing.
Tis gewoon een standaard game met een leuk aardig concept wat toevallig erg aanslaat(meer omdat mensen de game veboden wou hebben)Maar Inderdaad gta is wel beter dan golden eye
Maar kijk naar garmageddon(iets in die richting) of dat goed inelkaar zat,maar verkocht ook als een tiet!!
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
 |
 |
|
Titel: |
Retro Feature |
|
Type: |
Feature |
|
Releasedatum: |
Niet |
|
Ontwikkelaar: |
Gamed |
|
Uitgever: |
Gamed |
|
Media: |
Geen media gevonden
|
|
|