Toen Grow Home vorig jaar verscheen had het zijn voor- en tegenstanders. Deze tweedeling kwam voornamelijk door de controls die door de één als uitdagend en de ander als frustrerend werden ervaren. De sequel onder de naam Grow Up is vooral een voortzetting van het origineel, waardoor de kans klein is dat beide groepen elkaar zullen naderen.
Het zit B.U.D. (een Botanical Utility Droid) niet mee. Het schip van de kleine rode robot, M.O.M. genaamd, crasht op een asteroïde en breekt in vele stukken. Deze planeet vormt dan ook het toneel waarin je alle brokstukken terug moet zien te vinden. Makkelijk zal je dit echter niet worden gemaakt. De wereld is grootser opgezet dan in Grow Home en je zult soms flink wat klim- en klauterwerk dienen te verrichten om op je plaats van bestemming te komen. Gelukkig krijg je hulp van de computer P.O.D., deze laat je zien waar de onderdelen zich bevinden om je enigszins op weg te helpen.

De wereld is ingedeeld in verschillende regionen waarin zich een breed scala aan planten bevinden. Van in de horizon reikende exemplaren die je als ladder kunt gebruiken tot paddenstoelen die dienst doen als springkussen. Wanneer je deze flora tegen komt kun je ze scannen met je Floradex, waarna je ze op een andere locatie weer in kunt zetten. Ideaal om locaties te bereiken die anders onbegaanbaar lijken, hoewel de ontwikkelaar hier best iets verder in had mogen gaan. Voor het verzamelen van de vliegtuigonderdelen zijn de reeds aanwezige planten voldoende om je doelen te bereiken.
Zoals in de inleiding opgemerkt is de besturing van B.U.D. grotendeels gelijk gebleven. Dit betekent dat hij zich vooral laat besturen als een ongeleid projectiel die meer dan eens frustratie oproept bij de speler. Het komt meer dan eens voor dat je van een grote hoogte naar beneden stort omdat hij zich net niet vastklampt aan een platform of er simpelweg vanaf glijdt. Ook de camera gooit regelmatig roet in het eten door je net geen goed overzicht te geven. Het zal voor velen een reden zijn om het spel na een uurtje uit te zetten, toch raad ik je aan om juist dan nog even door te zetten.

Na dit uur spelen ga je situaties namelijk beter inschatten en leer je de hulpmiddelen die B.U.D. met zich meedraagt beter gebruiken. Neem bijvoorbeeld een parachute die je meer overzicht geeft bij een afdaling, een glider om sneller op een locatie te komen of de mogelijkheid om je tot een bal te transformeren om schade te reduceren. Met deze hulpmiddelen zul je er ongeveer vijf uur over doen om het schip weer in zijn originele staat te herbouwen, hiernaast kun je nog honderdvijftig kristallen verzamelen, proberen de vierentwintig planten in de Floradex te krijgen en uitdagingen voltooien. Het neemt niet weg dat het spel weinig verschilt van zijn voorganger. Ondanks de implementaties die de besturing aangenamer maken gaat het verder voornamelijk om een logische voortzetting van het origineel. Dit zorgt ervoor dat Grow Up dezelfde charme heeft als Grow Home, maar dat de tegenstanders niet overtuigd zullen worden.
|