We zien de laatste tijd steeds vaker eerder uitgebrachte titels een nieuw leven krijgen. Deadlight, oorspronkelijk verschenen in 2012, vormt hier geen uitzondering op. In de vorm van een Director's Cut is de game opnieuw uitgebracht op de PC, Xbox One en PlayStation 4 en wij keken of je hier enthousiast over dient te raken.
Het verhaal van Deadlight speelt zich af in 1986 en draait om Randall Wayne. Deze voormalig boswachter is één van de overlevenden na een epidemie die het merendeel van de mensheid in Shadows - een ander benaming voor een zombie - heeft veranderd. Samen met een groepje metgezellen probeert hij te overleven, toch kom je er al snel alleen voor te staan. Je doel blijft echter hetzelfde; Seattle bereiken. Deze laatst bekende veilige plek zou zomaar eens de toevluchtsoord geweest kunnen zijn van je dochter en vrouw en met de hoop dat ze nog in leven zijn start je het avontuur.
Qua gameplay zien we een grote nadruk op platformen en tevens is er ruimte voor actie en het oplossen van puzzels. Verwacht geen game waarin je massaal Shadows naar het hiernamaals jaagt (voor zover ze zich hier al niet bevinden). Kogels zijn schaars en je hoeft geen schaamte te voelen als je het op een rennen zet. Met slechts een beperkte gezondheid is het beter om andere oplossingen te verzinnen, denk aan het opzetten van een val waar je de ondoden in laat lopen door ze op het juiste moment te roepen.

Het platformen zelf is simplistisch gehouden qua besturing, tegelijkertijd heeft de ontwikkelaar het ons lastig gemaakt in de uitwerking. Op momenten vraagt de besturing dermate veel precisie dat ik een op het oog simpele sprong meermaals diende te maken. Gelukkig zijn checkpoints nooit ver weg, toch was iets meer vergeeflijkheid wenselijk geweest. De puzzels staan hier haaks op, deze zijn dermate simplistisch dat je nooit lang na zult moeten denken over een oplossing.
Gedurende het vier tot vijf uur durende avontuur zul je nooit veel hoeven backtracken, alhoewel het toch aan te raden is om iedere ruimte goed uit te kammen. Er is een brede selectie aan collectibles die je dieper in het verhaal trekken. Omdat je makkelijk terug kunt zien hoeveel je er binnen een bepaald deel van het spel hebt gevonden is het interessant om nog eens terug te keren en extra goed op te letten. Sowieso is dit geen straf, want de donkere beelden en mooi ontworpen achtergronden komen goed tot hun recht. Ook de op de achtergrond aanwezige muziek, of de momenten waarop dit juist afwezig is, dragen bij aan deze sfeer. Het is wat dat betreft jammer dat de stemacteurs hierop achter blijven. Met name de hoofdpersoon is slecht gekozen, hij zou niet misstaan als een jaren tachtig actieheld. En als we het dan toch over hem hebben, waarom kan deze boswachter niet zwemmen? Blijkbaar was dit geen vereiste voor de vacature.

Het origineel van de game heb ik nooit gespeeld, toch is het opvallend te noemen dat een herbewerking van een vier jaar oude game nog bugs bevat. Het gebruik van mijn spaarzame kogels had soms geen effect of mijn karakter weigerde zich om te draaien richting een naderende Shadow. Op zichzelf al vervelend, maar nog ergerlijker als je de nieuwe Nightmare moeilijkheidsgraad speelt die zich openbaart na het doorlopen van de game. Alhier zijn er geen checkpoints tussen de hoofdstukken door en draait het dan ook echt om overleving. Het past prima bij de game, maar als je op technisch vlak tegengewerkt wordt drukt dit aardig op het plezier. Gelukkig zijn het aantal waargenomen bugs minimaal, uiteraard zijn ze daardoor niet minder vervelend als je net een aantal benarde situaties wist te overleven.
Als laatste toevoeging is er nog de Survival Mode. Als speler zit je vast in een ziekenhuis en is er slechts één doel; het zo lang mogelijk overleven. Het aantal gedode Shadows en de tijd die je weet te overleven worden bijgehouden en zijn te vergelijken in online leaderboards. Vraag is alleen of je hier €19,99 voor neer wilt leggen als je het origineel reeds gespeeld hebt. Het antwoord hierop is nee. De toevoegingen zijn minimaal en liever hadden we gezien dat er nog een extra hoofdstuk aan het verhaal was toegevoegd. Dit neemt niet weg dat Deadlight: Director's Cut wel interessant kan zijn als je het niet eerder hebt ervaren. Hoewel het de ontwikkelaar zich kwalijk mag nemen dat er nog altijd bugs aanwezig zijn en de voice-acting van een erbarmelijk niveau is heb ik toch kunnen genieten van de gameplay en de zoektocht van Randall Wayne naar zijn familie.
|