Nieuws: [Upd.] Komt Sony met PlayStation 4.5 model?
Door Rene Groen op 24-03-2016 om 14:48
|
Bron: Eurogamer
|
Het jaar 2016 lijkt op het gebied van de PlayStation 4 vooral te draaien om de PlayStation VR die later dit jaar verschijnt. Als we geruchten mogen geloven is dit echter niet de enige grootschalige toevoeging op het gebied van PlayStation.
Bronnen rondom de website Kotaku laten namelijk weten dat Sony een nieuw PlayStation 4 model in de planning heeft. Deze zogeheten 'PlayStation 4.5' bevat een verbeterde GPU om 4K resolutie om games te ondersteunen en meer kracht vanuit de processor ter ondersteuning van PlayStation VR. De console moet deze herfst verschijnen, waarbij één van de bronnen het op grappende wijze de 'PS4K' had genoemd.
Hoewel Kotaku het gerucht eerst van één betrouwbare bron had vernomen zouden het aantal bronnen later hebben toegenomen. Deze bronnen zijn het echter niet allemaal met elkaar eens, zo noemde één van het enkel nog een verkennende fase waarvan lang niet zeker is dat het model dit jaar zal verschijnen. Tevens is er nog onduidelijkheid of huidige PlayStation 4 eigenaren hun model op enige manier kunnen upgraden, of 'verplicht' zijn een nieuwe console aan te schaffen. Sony zou bij de Game Developers Conference al wel gesprekken hebben gehad met ontwikkelaars over hoe het zal gaan werken.
[Upd.] De website Eurogamer geeft een bevestiging van het bestaan. Diverse bronnen verwijzen naar de console als de PlayStation 4K, hoewel deze naam nogal opvallend zou zijn. De GPU zou weliswaar krachtiger zijn, maar tegelijkertijd niet krachtig genoeg om native 4K te kunnen draaien in een zelfde mate van kwaliteit als huidige 1080p titels. Een citaat uit hun berichtgeving:
quote: "Everything we've heard positions PlayStation 4K as a machine capable of playing current and next-generation ultra HD media, while also offering support for other aspects of the 4K spec, such as high-dynamic range and a wider colour gamut - aspects of the 4K spec that could be introduced to gaming. However, in terms of additional computational power, we've got be realistic about what Sony can deliver with a mid-generation refresh.
We can say that with some degree of certainty because PlayStation 4K will almost certainly use an evolved version of the APU technology used in the current console. Once again we will see semi-custom versions of AMD's CPU and GPU technology integrated into a single, console-friendly processor, and thanks to the firm's openness with its technology roadmaps, we have a good idea of the base building blocks Sony has access to in building its next PlayStation.
We also know about the fabrication technologies available. PlayStation 4 and Xbox One arrived when 28nm microprocessors were firmly established, and right now the industry is moving on to 14nm and 16nm chips using 3D 'FinFET' transistors. Shrinking transistors and innovative new architecture are what make generational leaps in computational power possible."
Eurogamer heeft een drietal speculaties in termen van mogelijkheden:
- Optie 1: Het betreft een krachtigere PlayStation console, draaiend op de nieuwe Polaris APU.
- Optie 2: Het is een evolutie van de huidige PlayStation 4. Sommige specificaties komen hoger te liggen, waardoor oudere games bijvoorbeeld beter zullen draaien.
- Optie 3: Een PlayStation 4 Slim model met 4K ondersteuning voor gaming, waarbij de resolutie op 1080p blijft staan.
Het volledige artikel, met een verdere uiteenzetting van de opties, kun je hier bekijken.
|
|
|
|
14:49 Gameplay LEGO Star Wars: The Force Awakens
07:08 New 3DS Virtual Console - Week 4
|
Reacties (65) |
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
|
Gast (217.120.159.xxx)
op 19-03-2016 om 10:43
|
Als je je oude ps4 kunt inruilen met bijbetaling voor een 4.5 model is het chill, anders worden ps4 eigenaren best wel genaaid
|
|
Gast (62.72.192.xxx)
op 19-03-2016 om 10:59
|
Dit kan werken als alle toekomstige ps4.5 games ook gewoon op ps4 speelbaar zijn in de manier van 30fps/1080p en 4k voor de ps4.5. Dat moet wel kunnen ingesteld worden in-game vind ik
|
|
Gast (167.114.118.xxx)
op 19-03-2016 om 11:02
|
Dat gaat echt niet gebeuren 217, we worden gewoon met zijn allen genaaid, let maar op.
Dit is Sony waar we het over hebben en iedereen die "Weakness Awaits" al die tijd heeft geroepen krijgt nu volledig gelijk.
|
|
Gast (90.34.87.xxx)
op 19-03-2016 om 11:05
|
Dan kunnen mensen gewoon beter gelijk op de PC overstappen. Haha, idd 167.
|
|
Redneckerz
(Redacteur)
op 19-03-2016 om 11:33
[Niv: 227 / Exp: 11336]
|
Ah, de anti-console brigade is ook weer actief. En weer hetzelfde papegaai verhaal. Als de geschiedenis ons iets leert is dat zodra je een inhoudelijk argument gaat maken zij niet thuis geven. Oppervlakkige statements, dat is de ammunitie.
@ Gast 62:
Ook Microsoft denkt aan een soortgelijk systeem, maar ik denk dat beide partijen goed moeten bedenken wat dit betekent voor het bestaansrecht van een console. Als je gaat voor upgrades (En daarmee eigenlijk een soort closed box PC ervaring wilt neerzetten) zullen ontwikkelaars sowieso niet meer het onderste uit de kan kunnen halen, er moet immers met meerdere SKU's rekening worden gehouden. Dat vind ik een kwalijke zaak. Juist het uitbuiten van fixed hardware is iets wat zeer in het voordeel van consoles spreekt. Dat veranderen naar een PC-model gooit een belangrijk voordeel voor consoles weg.
Maar ik loop op de zaken vooruit. We praten immers nog over speculaties. En Sony/MS zouden wel gek zijn om de huidige userbase te laten vallen met een upgrade van hun hardware zonder de huidige userbase te ondersteunen. Overigens verwacht ik van een PS4.5 niet zozeer meteen 4K graphics. Huidige high-end kaarten hebben al moeite om op die resolutie aan 30 fps te komen, laat staan 60.
@ Gast 167:
Toch opmerkelijk dat je meteen conclusies trekt met ''Iedereen die nu dit heeft geroepen krijgt nu gelijk'' terwijl het nog ''slechts'' speculaties zijn. Spring je altijd zo naar conclusies in het leven, of is dat vooral van toepassing als het om Sony gaat, want ''Weakness Awaits''?
|
|
Gast (78.23.3.xxx)
op 19-03-2016 om 11:45
|
Word dan iets dat Nintendo al enige tijd doet met zijn Portables. Ds-Dsi en 3DS-New3DS. Word gevaarlijk zo, kleiner model met zelfde kracht is nog te begrijpen. Indien dit waar word kun je bij releases van consoles best wachten dan. Maar het is nog afwachten. Als het gaat blijken dat je bepaalde spellen alleen maar op de PS4.5 of PS4K kunt spelen gaan er heel wat mensen zich inderdaad bekocht voelen. Hopen maar dat dit geen realiteit word.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 19-03-2016 om 11:55
[Niv: 1183 / Exp: 59160]
|
Dat zou idioot zijn.
|
|
Gast (109.130.46.xxx)
op 19-03-2016 om 12:22
|
Dit zou heel stom zijn.
|
|
Gast (90.34.87.xxx)
op 19-03-2016 om 12:22
|
Daar heb je gelijk in Red, het wordt in principe de closed PC box ervaring (Steambox). Het heeft daarin ook eigenlijk alleen zin in een omgeving die volledig samenvloeit met de PC (die van Microsoft dus).
De vraag is inderdaad hoever er nu echt wordt geoptimaliseerd voor de huidige consoles. Als ik kijk naar artikelen van Digital Foundry valt dat behoorlijk tegen, vooral voor de Xbox One en dan snap ik deze zet wel degelijk. De Xbox Two zou dan zomaar games veel beter kunnen draaien dan de PS4 puur uit brute force en onder UWP blijft de codebase grotendeels identiek.
We kunnen nu in elk geval niet meer van console "generaties" meer gaan spreken, dat concept is gewoon dood en Nintendo gaat daar denk ik de dupe van worden. Het wordt nu 1 grote voortdurende generatie met meerdere iteraties van dezelfde architectuur.
|
|
Redneckerz
(Redacteur)
op 19-03-2016 om 13:03
[Niv: 227 / Exp: 11336]
|
@ Gast 90:
''De vraag is inderdaad hoever er nu echt wordt geoptimaliseerd voor de huidige consoles.''
Ik nodig je graag uit om een titel op PC te noemen die Quantum Break, The Tomorrow Children of Uncharted 4 evenaart in details  Of nog beter: Batman: Arkham Knight.
Om te zeggen ''We hebben geen console gens meer'' vind ik te voorbarig, again omdat het allemaal nog speculatief is.
|
|
Gast (90.34.87.xxx)
op 19-03-2016 om 13:18
|
Ja, maar dat zijn de first parties, er zullen weinig third parties, die het overgrote aanbod van alle software leveren, die dat wel tot op het metaal toe zullen doen vanwege cross platform compatibiliteit en daar verlies je altijd performance.
Bovendien is Quantum Break op de PC te krijgen, dus tsja...sorry jongen, die PC titel komt er dus al. Dat is de kracht van UWP.
Ik zie het MS zeker doen, het past helemaal in hun software model en maakt het voor Sony heel moeilijk om op het power front te kunnen blijven concurreren op de lange termijn. Een PS4.5 is een paniekreactie hierop die niet hun voordeel zal werken, net zoals je zelf al aangeeft.
|
|
Gast (82.173.92.xxx)
op 19-03-2016 om 13:22
|
Speculatie en niets meer. De PS4 verkoopt als een trein, waarom zou Sony de userbase gaan splitsen, dat slaat nergens op. Deze geruchten ontstaan omdat Microsoft het zou gaan doen. Waarom zou Sony dat gaan doen? Dat zou een domme zet zijn, en ik zie dat gewoon niet gebeuren.
|
|
Gast (51.255.21.xxx)
op 19-03-2016 om 13:23
|
Als Sony dit doet, laat ik ze als een baksteen vallen. Dan ga ik inderdaad naar de PC. Dan ben je dadelijk alsnog 1000 euries kwijt voor behoorlijke VR.
|
|
Gast (217.103.21.xxx)
op 19-03-2016 om 13:26
|
Volgens mij hebben ook al zo'n rumor gehad over de xbone vorig jaar. Denk ook niet dat het meer dan dat is. Wat wel zeker is dat beide consoles nieuwe modellen krijgen. Net als de slim-variant in de vorige generatie.
|
|
Gast (78.23.3.xxx)
op 19-03-2016 om 13:56
|
Zelfs moest je de games wel kunnen spelen maar met mindere prestaties (grafisch,framerate or whatever) zou ik me bekocht voelen, eender wie het doet. Early adopters zouden ze dan in de zak zetten. Het zijn geen PC's Omgekeerde wereld dus. Maar zoals anderen zeggen, het blijven geruchten.
|
|
Gast (31.220.17.xxx)
op 19-03-2016 om 14:23
|
Ik zie dit wel gebeuren, net wat 90 zegt, het is in Microsoft hun voordeel en hun ecosysteem. Dit zal echter voor Sony niet werken en daarmee is de PS4 de laatste console die ik van Sony heb gekocht, zelfs hun goedkopere PSVR zal hun daar niet meer redden want als je een PS4.5 nodig hebt voor sommige games kan ik net zo goed een Oculus Rift kopen voor mijn PC.
Ik zie het op NeoGAF ook, de meeste zeggen dat ze "out" zijn en zullen overstappen naar de PC. Daarmee heeft MS het dan ook gewoon gewonnen, hun ecosysteem wordt zo groot met bijna een miljard klanten volgend jaar, daar kan geen gewone console tegenop.
|
|
Gast (5.132.109.xxx)
op 19-03-2016 om 14:28
|
@Gast (217.120.159.xxx) op 19-03-2016 om 10:43
"Als je je oude ps4 kunt inruilen met bijbetaling voor een 4.5 model is het chill, anders worden ps4 eigenaren best wel genaaid"
Wat een onzin kraam je weer uit. Dus jij wordt ook boos op Apple als er weer een nieuwe ipad word uitgebracht na een jaar ?
Ik juich deze ontwikkeling alleen maar toe. Ipv jaren wachten op een nieuwe console die dan bij lancering weer hopeloos is verouderd qua hardware,kunnen we hopelijk eerder met vernieuwde hardware spelen. Gamers die veel verlangen van hun games upgraden ook net zo makkelijk een videokaart die 400 euro kost.
Mogelijk wat er kan gebeuren is dat men voor een spel 2 versies uitbrengt. 1 voor de ps4 en 1 aangepaste voor de 4.5 ps. Qua ontwikkeling zal dat niet veel uitmaken imo want je hoeft niet een compleet nieuw spel te maken. Als je een spel ontwerpt worden de graphics toch gerendered op de hoogste kwaliteit mogelijk.
Ik juich het alleen maar toe.
|
|
Gast (198.7.62.xxx)
op 19-03-2016 om 14:48
|
Dan moeten we met zijn allen Sony forceren in een third party positie zoals Sega toentertijd ook met de Dreamcast. Ik heb geen zin om telkens €400 te betalen voor maar die paar exclusives. Alle multiplatform spellen zijn toch al beter op de PC.
Hard voor Sony, maar zoals de meesten zeg ik tabee!
|
|
Gast (95.96.189.xxx)
op 19-03-2016 om 15:03
|
ITT console kiddies die elkaar de hersens inslaan.
|
|
Gast (78.23.3.xxx)
op 19-03-2016 om 15:20
|
@gast5.132.109 Niet iedereen koopt steeds het nieuw model van Apple, mensen die het zich kunnen permitteren wel. Je moet andere gamers met mindere middelen ook wat gunnen. Ik kan het aanschaffen als ik wil, maar daar doe ik niet aan mee. Je koopt wat je wil, anderen willen het misschien ook. Niet iedereen verandert van wagen om de vier jaar.
Het zou ..... zijn om enkel deze strategie in de toekomst te laten uitkomen. Jij kunt nu al wat je wil? Gebruik dan je PC of (Apple) en koop gewoon steeds de nieuwe videokaart. Maar dit als standaard willen, is dus....vul zelf maar de punjes in. Zo bekijk ik het dus niet.
|
|
Gast (89.98.133.xxx)
op 19-03-2016 om 16:30
|
mensen, dit zijn geruchten . kijk hoe de ps4 ging . al na 2 jaar na de release van de ps3 werd de eerste stap naar de ps4 gemaakt. sony zxou oliedom zijn als ze de ninendo route nemen. half bakken upgrade . en iedereen weet wat voor een site kotaku is . beet lege hype om niks maken voor klikbite . leer dit . eerst zien , dan geloven.
|
|
Gast (83.83.88.xxx)
op 19-03-2016 om 19:18
|
@ Gast (198.7.62.xxx
Multiplatform spellen beter op de Pc?
Hebben we gezien met Batman vorig jaar ;)
|
|
dantekloon
op 19-03-2016 om 19:59
[Niv: 189 / Exp: 9429]
|
Boeiend ook allemaal, ik kan mijn games spelen zoals het moet. Ik hoef al dat update and nieuwe soort shit niet om games nog beter te laten draaien.
|
|
Gast (82.176.126.xxx)
op 19-03-2016 om 23:44
|
wat is op deze site het ms ffront zielig bezig zeg
game gewoon en wees blij met je console
|
|
Gast (78.23.3.xxx)
op 20-03-2016 om 00:30
|
@gast. 82.176.126. Niet alleen het ms front hoor. Het gaat gewoon heen en weer. Is echt zielig gewoon. Zoals je zegt Game op de console van je voorkeur. Het lijkt soms op bepaalde supporters van voetbal, zijn er alleen op uit om herrie te schoppen in plaats van hun ploeg aan te moedigen.
|
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
|
|
|