Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(7) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
Gamed Gamekalender Mei 2025
Croc: Legend of the Gobbos
Gamed Gamekalender April 2025
Gamed Gamekalender Maart 2025
Nieuws:

[Upd.] Komt Sony met PlayStation 4.5 model?


Door Rene Groen op 24-03-2016 om 14:48
Bron: Eurogamer

Het jaar 2016 lijkt op het gebied van de PlayStation 4 vooral te draaien om de PlayStation VR die later dit jaar verschijnt. Als we geruchten mogen geloven is dit echter niet de enige grootschalige toevoeging op het gebied van PlayStation.

Bronnen rondom de website Kotaku laten namelijk weten dat Sony een nieuw PlayStation 4 model in de planning heeft. Deze zogeheten 'PlayStation 4.5' bevat een verbeterde GPU om 4K resolutie om games te ondersteunen en meer kracht vanuit de processor ter ondersteuning van PlayStation VR. De console moet deze herfst verschijnen, waarbij één van de bronnen het op grappende wijze de 'PS4K' had genoemd.

Hoewel Kotaku het gerucht eerst van één betrouwbare bron had vernomen zouden het aantal bronnen later hebben toegenomen. Deze bronnen zijn het echter niet allemaal met elkaar eens, zo noemde één van het enkel nog een verkennende fase waarvan lang niet zeker is dat het model dit jaar zal verschijnen. Tevens is er nog onduidelijkheid of huidige PlayStation 4 eigenaren hun model op enige manier kunnen upgraden, of 'verplicht' zijn een nieuwe console aan te schaffen. Sony zou bij de Game Developers Conference al wel gesprekken hebben gehad met ontwikkelaars over hoe het zal gaan werken.

[Upd.] De website Eurogamer geeft een bevestiging van het bestaan. Diverse bronnen verwijzen naar de console als de PlayStation 4K, hoewel deze naam nogal opvallend zou zijn. De GPU zou weliswaar krachtiger zijn, maar tegelijkertijd niet krachtig genoeg om native 4K te kunnen draaien in een zelfde mate van kwaliteit als huidige 1080p titels. Een citaat uit hun berichtgeving:
quote:
"Everything we've heard positions PlayStation 4K as a machine capable of playing current and next-generation ultra HD media, while also offering support for other aspects of the 4K spec, such as high-dynamic range and a wider colour gamut - aspects of the 4K spec that could be introduced to gaming. However, in terms of additional computational power, we've got be realistic about what Sony can deliver with a mid-generation refresh.

We can say that with some degree of certainty because PlayStation 4K will almost certainly use an evolved version of the APU technology used in the current console. Once again we will see semi-custom versions of AMD's CPU and GPU technology integrated into a single, console-friendly processor, and thanks to the firm's openness with its technology roadmaps, we have a good idea of the base building blocks Sony has access to in building its next PlayStation.

We also know about the fabrication technologies available. PlayStation 4 and Xbox One arrived when 28nm microprocessors were firmly established, and right now the industry is moving on to 14nm and 16nm chips using 3D 'FinFET' transistors. Shrinking transistors and innovative new architecture are what make generational leaps in computational power possible."

Eurogamer heeft een drietal speculaties in termen van mogelijkheden:
  • Optie 1: Het betreft een krachtigere PlayStation console, draaiend op de nieuwe Polaris APU.
  • Optie 2: Het is een evolutie van de huidige PlayStation 4. Sommige specificaties komen hoger te liggen, waardoor oudere games bijvoorbeeld beter zullen draaien.
  • Optie 3: Een PlayStation 4 Slim model met 4K ondersteuning voor gaming, waarbij de resolutie op 1080p blijft staan.
Het volledige artikel, met een verdere uiteenzetting van de opties, kun je hier bekijken.


14:49  Gameplay LEGO Star Wars: The Force Awakens
07:08  New 3DS Virtual Console - Week 4
 Reacties (65)
 Pagina: 1 | 2 | 3
Redneckerz (Redacteur) op 20-03-2016 om 13:15 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Gast 90.34:
''Ja, maar dat zijn de first parties, er zullen weinig third parties, die het overgrote aanbod van alle software leveren, die dat wel tot op het metaal toe zullen doen vanwege cross platform compatibiliteit en daar verlies je altijd performance.''

Eh, nee. Wat dacht je, dat third parties niet de low-level API's gebruiken voor consoles? Dat is nu het hele verschil.

''Bovendien is Quantum Break op de PC te krijgen, dus tsja...sorry jongen, die PC titel komt er dus al. Dat is de kracht van UWP.''

Voor lange tijd was dat niet zo, vandaar.

@ Gast 5.132:
''Wat een onzin kraam je weer uit. Dus jij wordt ook boos op Apple als er weer een nieuwe ipad word uitgebracht na een jaar ?''

In zekere zin wel. Apple hardware wordt nooit echt ten volle benut omdat het elk jaar wordt vernieuwd. Dan hebben ze weliswaar Metal, maar ook dat is niet zo effectief als bij 1 standaard hardware. Daarnaast heeft Apple een dermate gesloten systeem dat het voor elke ontwikkelaar niet makkelijk is om de hardware ten volle te benutten,

''Ipv jaren wachten op een nieuwe console die dan bij lancering weer hopeloos is verouderd qua hardware,kunnen we hopelijk eerder met vernieuwde hardware spelen.''

Zucht, weer dat standaard console bash verhaal. PS4/XBO waren een uniek stukje hardware bij introductie en als we naar de zevende generatie kijken was er bij de X360 introductie er niets beters te krijgen qua hardware voor die prijs. Het is vooral dat de PS360 generatie zo lang doorliep, meestal is dat niet zo namelijk.

''Gamers die veel verlangen van hun games upgraden ook net zo makkelijk een videokaart die 400 euro kost.''

Vroeger misschien ja. Tegenwoordig is een GTX 560 Ti nog steeds adequaat evenals een Radeon 5870.

''Mogelijk wat er kan gebeuren is dat men voor een spel 2 versies uitbrengt. 1 voor de ps4 en 1 aangepaste voor de 4.5 ps.''

Met als gevolg dat beide platformen hun hardware niet optimaal benutten?

''Qua ontwikkeling zal dat niet veel uitmaken imo want je hoeft niet een compleet nieuw spel te maken. Als je een spel ontwerpt worden de graphics toch gerendered op de hoogste kwaliteit mogelijk.''

Eh, juist wel. Als je de extra power van een mogelijke PS4.5 wilt benutten zul je hogere kwaliteit texturen moeten maken, en extra visuele effecten. Het is geen 123 klik verhaal zoals jij het nu voorstelt.

@ Gast 198.7:
''Alle multiplatform spellen zijn toch al beter op de PC.''

Fantastische dooddoener, de waarheid als een koe. Maar om superieure hardware te hebben moet je ook veel meer betalen. Dat gaat dus niet op.

''Hard voor Sony, maar zoals de meesten zeg ik tabee!''

Je grijpt een gerucht aan als rechtvaardiging om een console bouwer de rug toe te keren? Lekker geloofwaardig.

@ Gast 78.23:
Exact. Het is alleen maar afgunst naar elkaar zonder enige inhoud. Reageer dan gewoon niet denk ik dan


Gast (90.34.87.xxx) op 20-03-2016 om 13:30
Ja, maar niet elke engine is voor low level API's geoptimaliseerd, daar is meer voor nodig dan een simpele target renderer. Dat zie je nu ook met The Talos Principle en diens Vulkan implementatie, welke achter loopt op DX11. Low level is zo goed als de ontwikkelaar het toe laat en hoe meer 'jack of all trades', des te minder de winst voor elk individuele platform.

Gast (78.23.3.xxx) op 20-03-2016 om 14:38
@Redneckerz Eigenlijk heb je gelijk, het is zoals het spreekwoord zegt, het is net als rotsen ploegen.

Gast (82.217.232.xxx) op 20-03-2016 om 16:57
Kunnen we de volgende generatie gewoon niet sneller laten komen. Nu gaat toch echt blijken dat de huidige generatie consoles echt te kort schieten.

Gast (5.132.109.xxx) op 20-03-2016 om 17:50
@Redneckerz

"''Qua ontwikkeling zal dat niet veel uitmaken imo want je hoeft niet een compleet nieuw spel te maken. Als je een spel ontwerpt worden de graphics toch gerendered op de hoogste kwaliteit mogelijk.''

Eh, juist wel. Als je de extra power van een mogelijke PS4.5 wilt benutten zul je hogere kwaliteit texturen moeten maken, en extra visuele effecten. Het is geen 123 klik verhaal zoals jij het nu voorstelt."

Juist wel. Ik heb 5 jaar gewerkt als grafisch designer bij een buitenlandse gamedeveloper (ubisoft) en daar werd op de hoogste kwaliteit gerenderd en dan terug geschaald naar de juiste platform. Alles wat wij ontwierpen was de hoogst mogelijk texture resolutie. In dit geval op 2560x1080.

Dus je kan voor 1 spel alles ontwerpen en dan de textures per platform opnieuw renderen. Dit is hetzelfde voor het geluid en optimalisaties. Die worden gewoon capped per platform.


Gast (77.248.238.xxx) op 20-03-2016 om 21:47
als Sony PS4 eigenaren zal naaien dan gaan ze allemaal overstappen naar de Xbox One dat zou een domme zet zijn van Sony

Redneckerz (Redacteur) op 20-03-2016 om 21:57 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Gast 90.34:
''Ja, maar niet elke engine is voor low level API's geoptimaliseerd, daar is meer voor nodig dan een simpele target renderer.''

Dus bij Sony wordt er simpelweg naar GXM (Als ik het goed herinner) gegrepen? Er worden namelijk wel seperate builds voor consoles gemaakt die gefocust zijn op de fixed natuur van consoles.

''Dat zie je nu ook met The Talos Principle en diens Vulkan implementatie, welke achter loopt op DX11. Low level is zo goed als de ontwikkelaar het toe laat en hoe meer 'jack of all trades', des te minder de winst voor elk individuele platform.''

Vulkan is dan ook lang niet zo low level als wat je op consoles aan treft.

''Juist wel. Ik heb 5 jaar gewerkt als grafisch designer bij een buitenlandse gamedeveloper (ubisoft) en daar werd op de hoogste kwaliteit gerenderd en dan terug geschaald naar de juiste platform. Alles wat wij ontwierpen was de hoogst mogelijk texture resolutie. In dit geval op 2560x1080''

Je bedoelt 2560x1600 oftewel 2K resolutie neem ik aan? Leuk dat je bij Ubisoft hebt gewerkt overigens!

''Dus je kan voor 1 spel alles ontwerpen en dan de textures per platform opnieuw renderen. Dit is hetzelfde voor het geluid en optimalisaties. Die worden gewoon capped per platform.''

Daarmee bevestig je toch mijn punt? Er zal een aparte set textures worden ontwikkeld, alleen dan vanuit 1 ''master'' texture.

Gast (213.132.171.xxx) op 24-03-2016 om 15:40
Oei dit zou zomaar eens een doodsteek voor Sony kunnen zijn. Upgrade van huidige gaat werken maar een compleet nieuws systeem zou echt een dikke vinger zijn naar de achterban.

Gast (209.200.61.xxx) op 24-03-2016 om 15:54
Dit gaat ook nooit in Sony's voordeel werken, hoe ze ook verpakken.
4theplayers? LOL, NEE tuurlijk niet.
Greatness Awaits? Ja op het volgende model.
De gasten die hier het hebben over de PC en diens voordelen gaan nu gelijk krijgen.
Deze hele generatie was erop gespitst om zo door te gaan omdat de consoles gewoon veels te zwak zijn. Het Apple business model ligt dan het meest voor de hand.
Voor mijzelf? Ik kap met consoles en koop Sony's producten niet meer, gewoon lekker over op de PC waar ik het zelf in handen heb.
Volgens mij heeft Microsoft daar toch het winnende idee met hun ecosysteem. Bij hun heb je dadelijk 1 game licentie die je overal op kan gebruiken, checkmate.

Gast (89.98.133.xxx) op 24-03-2016 om 15:59
aan gast 5.132 gast 90 . ubisoft was of is misschien nog steeds een van de slechtse bedrijven. nu geef jij dus toe dat jullie gedowngrade produckten afleverden . dat is olie dom, ga vooral niet op een e3 bij sony of micro$oft .gast 90 . ik lag zo te denken , maar ken jij een game bedrijf die AAA games exclusief op pc maakt . geen moba , indie ,multieplat . weet je , ik weet er geen een. zo'n beetje goede pc games zijn op de consoles .

Gast (84.241.197.xxx) op 24-03-2016 om 16:04
Ik snap de ophef niet echt.. de ps4 die speelt de games gwn af? Als de ps4k net wat meer pixels weet te benuttigen, nou boeiend. En als het een slim model is, is er helemaal niks om over te zeiken. De games zoals jij ze speelt zullen er echt niet onder lijden. Als er maar wat te zeiken is toch?

Kijk naar de oude generatie (ps360) hoeveel verschillende modellen zijn er daar van gekomen? Zijn de bedrijven nu uit de game industrie? Precies. Echt enorme onzin lees ik hier in de reacties.

Gast (84.39.8.xxx) op 24-03-2016 om 16:18
Hoe kan je 4K ondersteuning voor Gaming hebben, als die maar 1080 p maximaal kan weergeven.

Xavior op 24-03-2016 om 17:16 [Niv: 121 / Exp: 6068]
Upscalen denk ik.

Joni Philips (Eindredacteur) op 24-03-2016 om 17:22 [Niv: 1183 / Exp: 59160]
Optie 3 lijkt me de meest logische.

Redneckerz (Redacteur) op 24-03-2016 om 17:41 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Gast 209:
''Dit gaat ook nooit in Sony's voordeel werken, hoe ze ook verpakken.''

Zullen we gewoon even de logica volgen en even aannemen dat het meest logische antwoord een PS4 met 4K support met HDMI 2.0 is ipv een extra sterk apparaat? Dat creëert immers een twee split tussen 2 verschillende hardware, iets wat vooral tegen Sony zou gaan werken.

''De gasten die hier het hebben over de PC en diens voordelen gaan nu gelijk krijgen.''

Gelijk over wat? Dat ze telkens irrelevante punten aanhalen die niks met het nieuws te maken hebben? Ja, dat kan wel kloppen

''Deze hele generatie was erop gespitst om zo door te gaan omdat de consoles gewoon veels te zwak zijn.''

Ongeveer 75 miljoen verkochte current-gen consoles spreken tegen dat de huidige generatie geen succes is.

''Voor mijzelf? Ik kap met consoles en koop Sony's producten niet meer, gewoon lekker over op de PC waar ik het zelf in handen heb.''

Kan je dan bij deze ook gelijk beloven dat je niet meer reageert op Sony nieuws met hetzelfde gekakel?

@ Gast 89:
Hou eens op met Microsoft met een dollar teken te schrijven. We kennen je standpunt inmiddels wel.

@ Gast 84.241:
Precies. Ziehier het probleem. Er wordt gesproken over een PS 4.5 en de hyperbolische reacties komen uit alle hoekjes en nukken vandaan.

@ Gast 84.39:
Hangt onder andere van de TV af + 3840x2160 kan intern worden gerendered en dan worden gedownscaled naar 1080p. Groot voordeel: Aliasing (de kartelrandjes die je wel eens ziet) worden gereduceerd tot nagenoeg nul. Op 4K renderen vereist wel flink meer hardware power, waardoor eventuele PS4 games op deze resolutie qua visuals flink zullen verschillen.

Ik ga overigens net als Joni ervan uit dat het gewoon een PS4 met 4K ondersteuning is. Of dat voor games ook geld, dat moet nog maar blijken

Gast (94.214.28.xxx) op 24-03-2016 om 18:14
Juist een console gekocht om van dit gezeik af te zijn.

Gast (213.132.171.xxx) op 24-03-2016 om 18:25
Persoonlijk heeft gamen op de console mijn voorkeur.
Ergens op een kamertje zitten met een pc is niks voor mij. Lekker in de kamer met een potje pils en fifa spelen met wat vrienden is toch leuker.

Ook spelen mijn kinderen op de ps4 en dat doen ze dan lekker beneden op tv.
Als je vrijgezel bent is een pc fantastisch, maar anders is een console toch echt beter!

Gast (199.231.84.xxx) op 24-03-2016 om 19:39
Ik heb gewoon een HTPC onder mijn TV. Net als een console. Ben gelukkig competent genoeg om er 1 te maken.

Gast (82.217.232.xxx) op 24-03-2016 om 21:56
Gaat steeds meer als een 1 aprilgrap lijken dit

Gast (89.98.133.xxx) op 24-03-2016 om 22:14
ach arme red is buthurt . ken jij de functie op de ps4 waar woorden worden opgeslagen . dat ik micro$oft omschrijf is sneller. ik ben niet zo'n sjw . ik ben voor menings vrijheid en beslissingen . en wat een aantal zeggen ,ben ik het mee eens . sony moet eens stoppen met hardware update ,maar beter op software werken, waar de fuck blijft die oovoo app bv. geen ideal hallo sony zit ook in nederland. zo kan ik nog wel effe doorgaan . nog geen reactie van pc gasten van of er exclusieve AAA games op pc zijn.

thenativedude op 24-03-2016 om 23:02 [Niv: 137 / Exp: 6865]
Damn de dames hebben weer iets om over te kibbelen gevonden.

D: op 24-03-2016 om 23:12 [Niv: 172 / Exp: 8612]
Ik zie alleen een probleem hiermee als devs opeens dan gedwongen worden om voor dat type games te maken die op de originele Ps4 vervolgens slechtere performance hebben, anders kan het me echt geen zak boeien of de graphics 0.0001% scherper zijn op een normale tv en 4k-ig op een 4k tv.

Redneckerz (Redacteur) op 24-03-2016 om 23:33 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Gast 89:
''ach arme red is buthurt''

Ik maak mij meer zorgen om je mentale weerbaarheid gezien je obsessieve frustratie jegens consoles.

''dat ik micro$oft omschrijf is sneller.''

Het is vooral kinderachtig, net als $ony overigens. Maar goed, een hoog niveau kan ik sowieso niet verwachten.

''ik ben voor menings vrijheid en beslissingen .''

Ironisch dat je dan zo anti-console bent dan.

''sony moet eens stoppen met hardware update ,maar beter op software werken,''

Bijzonder dat je al tot dergelijke conclusies kan komen terwijl het hele apparaat nog niet eens is aangekondigd. En het is niet alsof Sony de enige is die dit doet, trouwens

''waar de fuck blijft die oovoo app bv. geen ideal hallo sony zit ook in nederland.''

Oovoo lijkt mij niet zo populair in NL?

Gast (82.157.55.xxx) op 25-03-2016 om 07:44
was ons niet belooft dat de ps4 vanaf het begin al 4k zou ondersteunen ??

Gast (143.179.55.xxx) op 25-03-2016 om 08:12
Gewoon kopen niet zeuren _O_ :P HUP SONY KAULO SONY

 Pagina: 1 | 2 | 3

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
PlayStation 4
Type:
Hardware
Releasedatum:
29-11-2013
Ontwikkelaar:
Sony Interactive Entertainment
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:








Meer media