Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Review:

Fallout 4


Door MaartenL op 15-11-2015 om 09:21
Bron: Gamed.nl

We hebben er lang op mogen wachten maar uiteindelijk zijn de bommen gevallen en worden we losgelaten in een post-apocalyptisch Boston. Met Fallout 4 krijgen we dan ook een next-gen open wereld RPG voorgeschoteld die, typerend voor Bethesda, goed gevuld is met content en interessante personages maar dit helaas niet altijd zonder problemen weet aan te bieden.

Zoals gewoonlijk kruipen we in de huid van een vault dweller die plots de wereld dient in te trekken. Deze keer is het echter persoonlijk want tijdens je tijd in de vault wordt je zoon gekidnapt, genoeg reden om het nucleaire landschap te trotseren dus. Het hoofdverhaal is echter maar een fractie van het geheel want de personen die je tegenkomt of de locaties die je ontdekt hebben allemaal wat interessants in petto, mocht je hier de tijd voor nemen. In tegenstelling tot Fallout New Vegas is het verhaal iets minder kwalitatief maar de rest van het spel maakt dat ruimschoots goed. Alhoewel Fallout 4 vertrouwd zal aanvoelen, zijn er toch enkele opmerkelijke wijzigingen aangebracht aan de formule.

De eerste wijziging die al snel zal opvallen is het nieuwe dialoogsysteem. Niet alleen lijkt deze zo over te zijn gelopen van Mass Effect, ook je karakter heeft uiteindelijk een stem gekregen. Het is even wennen voor een Fallout-game maar het is een welkome toevoeging. Waar we in Fallout New Vegas nog ons best deden om in goede aarde bij facties te vallen is ook dit niet meer nodig want facties, en zelfs het karma-systeem, zijn compleet afwezig. Gelukkig krijgen we voor dit gemis heel wat terug want de mogelijkheden in Fallout 4 doet zijn voorgangers verbleken. Niet langer is 90 procent van de gevonden items nutteloos, dankzij het nieuwe crafting systeem heeft nagenoeg alles nut om te verzamelen.


Met behulp van workbenches kan de speler niet alleen zijn wapens aanpassen maar ook armors en power armors dusdanig verbeteren dat ze extra bonussen opleveren als snellere regeneratie van action points of nightvision in je helm. Je kan zelfs heuse settlements in elkaar zetten, mocht je daar de tijd voor nemen. Dit laatste aspect keert vaak terug, aangezien er vele settlements veroverd en herbouwd dienen te worden. Het is echter een beetje omslachtig om een degelijk huis in elkaar te steken maar gelukkig is dit gedeelte van de game helemaal vrijblijvend. Dit terzijde kunnen we met het crafting systeem ons karakter helemaal naar wens aanpassen, mits je beschikt over de benodigde materialen en perks. Geen Fallout game zonder perks natuurlijk.

Perks en het SPECIAL systeem zijn nog steeds aanwezig maar attributen zijn volledig verdwenen. Je zal dus niet langer puntjes moeten zetten in repair of science maar zal de mogelijkheden voor hacking of lockpicking via perks vrijspelen. De meeste bekende perks zijn ook weer teruggekeerd, hoewel hier en daar misschien lichtjes aangepast. Een andere grote wijziging vinden we terug in de werking van power armor, dat niet langer een simpel stukje uitrusting is. Dit gevaarte is namelijk erg krachtig geworden maar heeft hoge reparatiekosten en het heeft fusion cores nodig om te werken. Gelukkig duurt het niet lang voordat je een aardige voorraad van deze cores hebt verzameld. Uiteindelijk komt het imposante power armor volledig tot zijn recht.


Met de kracht van de next-gen consoles krijgen we vanzelfsprekend ook verbeterde graphics waarbij we eindelijk een verbeterde draw distance hebben en meer gedetailleerde modellen, alhoewel de meeste karakters beter hadden gekund. Wat vooral opvalt is dat de game kan genieten van zeer knappe lichteffecten, iets wat de sfeer zeker ten goede komt. De clipping foutjes en texture pop-in keren echter ook weer terug, hetgeen we dan ook maar bedekken met de mantel der liefde. Qua geluid trekt Fallout 4 de lijn door van zijn voorgangers waardoor we hier weinig op aan te merken hebben. Waar we wel iets over moeten zeggen is de compleet achterlijke AI van je companions, die vaker in de weg lopen of je eerder blokkeren dan dat ze nuttig zijn.

Fallout 4 gaat net iets verder dan zijn voorganger, hetgeen natuurlijk te verwachten was van een next-gen titel. Het gebrek aan facties of een karma systeem is dan wel te betreuren maar hetgeen we ervoor terugkrijgen is meer dan voldoende. De gameplay is iets vloeiender en de mogelijkheden zijn danig uitgebreid zodat we ook in dit deel weer uren kunnen spenderen in een post-apocalyptisch Boston. Het hoofdverhaal had misschien iets interessanter mogen zijn maar het is zeker geen minpunt dat je zal weerhouden van deze titel. Fans zullen de game al in huis hebben maar nieuwkomers hoeven geen schrik te hebben om in deze reeks te stappen.
Beoordeling
90
Met Fallout 4 krijgen we precies wat we verwachten: een bekende formule in een iets ander jasje. Het gemis van karma of facties wordt ruimschoots goedgemaakt door het uitgebreide craftingsysteem en herwerkte power armor. Ook kunnen de meeste foutjes door de vingers worden gezien, buiten de ronduit slechte AI van je companions dan. Zeker een aanrader!


14:05  Packshot Sunday - Deel 172
09:12  Star Fox: Zero toont vernieuwde graphics
 Reacties (8)
 Pagina: 1
Gast (24.132.235.xxx) op 15-11-2015 om 11:08
Ik ben de game al vanaf release aan het spelen en kan het maar met moeite wegleggen.
Grafisch is de game niet de mooiste, maar dat heeft me nog geen moment gestoord.
Hier ben ik nog lang, lang mee bezig.

Alpha Centyros op 15-11-2015 om 12:05 [Niv: 43 / Exp: 2166]
^
Echt helemaal mee eens, ik merk soms wel dat de fps en de details niet al te goed zijn, maar ik vermaak me zo veel meer met Fallout 4 dan welk spel van dit jaar ook.

Gast (81.245.139.xxx) op 15-11-2015 om 18:07
Idem hier.
Eerst ff moeten wennen maar helemaal verslingerd nu

Gast (92.69.193.xxx) op 15-11-2015 om 19:26
Karma mis ik wel ja maar dat die facties weg zijn is beter dan heb je tenminste vrijheid. New vegas was waardeloos.fallout 4 is net als 3 gewoon top!

Gast (145.116.116.xxx) op 16-11-2015 om 12:40
New Vegas deed het met verhaal veel beter dan FO3 of FO4.

Fallout 4 maakt de fout dat wij denken dat wij geven om ons kind en vrouw, probleem is, ik kan mijn vrouw nauwelijks. Ik geef ook echt niks om dat kind, New Vegas begon lekker helemaal bij het begin, ik werd in me kop geschoten en heb het overleefd, ik weet niks wat daarvoor met me is gebeurt dus alles wat ervoor was boeit niet, het is aan mij de keuze of ik die killer dood wilt of niet.

Bij FO3/4 is het de oude, lompe "Muh familie :( :( :(" kwestie die gewoon niet werkt omdat wij als speler je vrouw niet kent en je dochter zie je voor 10 minuten en dan is ie weg.

Fallout NV deed het met verhaal top, FO4 is dan ook geen slecht spel, speel het op dit moment ook.

Gast (90.152.66.xxx) op 16-11-2015 om 12:59
@ Gast (145.116.116.xxx)

Mee eens. Ik vond het echt mooi dat er vele forks in het verhaal zaten, je beslissingen hadden echt invloed op het verhaal. _O_

Fallout 4 vind ik weer een stuk minder.

Redneckerz (Redacteur) op 16-11-2015 om 13:23 [Niv: 227 / Exp: 11336]
De hyperbool is wel sterk bij sommige mensen als ze menen bepaalde spellen als ''waardeloos'' moeten noemen. Dan ken je de definitie van een waardeloze game immers niet.

Gast (81.11.169.xxx) op 17-11-2015 om 22:28
Mooie review, maar ik koop het niet gezien de bugs die er nu al zo veelvuldig bij reviews opduiken. Ik heb destijds de FO GOTY editie gekocht. Die was goed speelbaar (af en toe wel eens een crash) tot je aan ongeveer 50 uur speeltijd en/of de DLC kwam. Van dan af ging de performantie recht de afgrond in. En dat was dus al de GOTY editie. En bij Fallout NV doken dezelfde en zelfs meer (problematische) bugs op dan bij FO3, gezien ze die bij FO3 niet konden oplossen wist je toen al dat het bij NV niet beter ging zijn. Ik vind het toch laakbaar dat een product zo vol bugs gelanceerd wordt...

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Fallout 4
Type:
Game
Releasedatum:
10-11-2015
Ontwikkelaar:
Bethesda Softworks
Uitgever:
Bethesda Softworks
Media:








Meer media