Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
First View:

DOOM


Door Redneckerz op 13-07-2015 om 17:07
Bron: Gamed

Doom is een titel die eigenlijk geen introductie behoeft. Het spel is een klassieker in de annalen van videogames. Toch is Doom ook een titel die wel een introductie behoeft. Deze Doom is namelijk een herstart. Na 12 lange jaren is Doomguy weer in ons midden, voor een nieuwe ronde demonenkonttrapperij (Op dit niet-bestaand woord rust copyright). RIP AND TEAR!!!

Dat er volgend jaar een nieuwe Doom (gespeld als DOOM) uit zal komen, mag gerust opmerkelijk genoemd worden. id Software heeft de afgelopen jaren flink huis moeten houden bij het eigen personeel. Zo verdween oprichter van het eerste uur en goddelijke programmeur John Carmack bij het ontwikkelhuis, om zich toe te leggen op de Oculus Rift. Ook de game zelf kon niet aan de ontwikkelhel ontsnappen, zo lekte sinds de bekendmaking van een nieuwe DOOM game die toentertijd nog Doom 4 werd genoemd plaatjes en artwork uit. DOOM werd zelfs geheel herstart in 2011, daar de versie die ze tot dan toe in ontwikkeling hadden meer op Call Of Duty leek dan het fragfest dat Doom heet.


Tegelijkertijd was er ook positief nieuws, zo werd de chief engineer van concullega Crytek, Tiago Sousa aangetrokken als Lead Renderer engineer. Die mooie visuals uit de Crysis reeks? Deels van zijn hand. Doom draait eveneens op een nieuwe spelmotor, id Tech 6 genaamd, hoewel de mannen en vrouwen van id het houden op id Tech 666 als knipoog naar het duivelse gehalte van het spel. De game ziet er dan ook uit zoals we van id mogen verwachten: Prachtig is een understatement. Wel lijkt er een gelige waas over het beeld te liggen, wat de contrasten tussen de verschillende monsters een stuk moeilijker maakt. Maar over de monsters later meer.

In DOOM mogen we weer op stap met ons aller Doomguy, een space marine die in zijn eentje hele hordes duivelsgebroed mag neerknallen. Daarbij komen we een aantal oude bekenden tegen. Zo is de raketwerper weer van de partij, alsmede het plasma geweer. Ook de drie wapens die Doom definiëren, de super shotgun, de kettingzaag en de BFG 9000 (Waar BFG staat voor Big Fat Girl, Big Flying Goose of nou ja, wat denk je nou zelf?) zijn van de partij. Toch zijn er ook veranderingen te bespeuren, zo is het pistool, waar je altijd mee begon, vervangen door een geweer. Hopelijk is het pistool wel aanwezig in de game. Tegelijkertijd schuwt DOOM nieuwe elementen niet, zo kan je vijanden ook voorzien van een zogeheten melee takedown, wat kan neerkomen op het de nek omdraaien van een demon, tot het in tweeën splijten van diens vervormde hoofd. Politici zullen wederom in de gordijnen gaan zitten met DOOM en diens geweld.

Met al dat wapentuig moet er echter ook een reden zijn om deze in te zetten. Nu dan, DOOM geeft 1 hele goede reden: De game speelt zich af op Mars, waar verschillende artefacten ervoor zorgen dat demonen uit de hel komen gewandeld. Als PR manager van UAC Corporation is het aan jou de taak de kleine duiveltjes te wijzen op de voordelen van de hel als verblijfsplaats i.t.t. die van Mars en dat ze hun spaarkaarten vol moeten maken voor een dagje gratis shoppen bij de supermarkt van UAC. Uiteraard zien de demonen dit niet zitten, waardoor er nog maar 1 mogelijkheid bestaat: Alle demonen van de planeet af!


Die demonen zullen tevens oude bekenden zijn. De Imp, de Sergeant, de Revenant en de Cacodemon zijn allen weer van de partij. Ook de onzichtbare Pinkies ontbreken niet, alsmede de schier onoverwinnelijke Cyberdemon. Punt van kritiek is wel dat sommig gespuis veel op elkaar lijkt. De Imp is bijna niet te onderscheiden van de Sergeant daar ze vrijwel dezelfde lengte hebben. De gelige waas die over het beeld heen ligt, versterkt dit alleen maar. De kleuren die Doom, Doom maakten, zoals uitgesproken rood, blauw of groen, zijn door die waas nogal afwezig. Zonde, want daardoor verliest de game de sfeer die het origineel zo bijzonder maakte. Ook het gebrek aan een knalharde metal soundtrack is een groot gemis. DOOM was deels ook een klassieker dankzij de geweldige soundtrack die het had. In de gameplay die we te zien kregen moesten we het echter doen met rustige, bijna new age-achtige muziek.

DOOM moet niets hebben van gameplay-elementen die door de jaren heen zijn geïntegreerd in games. Onder de noemer 'Push Forward Combat' wordt een achtergrondsysteem genoemd die het spelers zal afleren om achter muurtjes te verschuilen of om te rusten om je gezondheid weer op peil te brengen. Dat laatste zal overigens nutteloos wezen, in DOOM pak je gewoon verbanddozen op, of je verkrijgt het door vijanden neer te slaan. Dit ziet er overigens bijna LEGO-esque uit, met gezondheid steentjes die op de grond neervallen.


DOOM zal tevens een grote multiplayer component bevatten, een aspect dat id tot in de puntjes beheerst. Daarbij krijgen spelers de keus tussen deathmatch met 4 spelers, domination, freeze tag en clan arena. Power-ups en teleports zullen hier een onderdeel van zijn. Bepaalde spelmodi hebben asymmetrische levels, waar spelers een pentagram power-up kunnen oppikken, en daarmee zichzelf kunnen transformeren in één van de demonen uit het spel. Wil je dus de grote blaffers van de Revenant gebruiken, dan is die mogelijkheid zeer zeker aanwezig.

Daar eindigt het niet voor DOOM. Eén van de redenen dat de titel een klassieker werd, was de game te modden viel met nieuwe levels, wapens, et cetera. DOOM maakte het modden populair. Gelukkig ziet id dit zelf ook in en komen zij met 'Doom Snapmap', een level editor voor PC en consoles die de tijd van TimeSplitters en diens 'Mapmaker' doet herleven. Met Snapmap kan je d.m.v. prefab Ikea structuren nieuwe levels maken, en voor de avonturiers is het ook mogelijk om volledig nieuwe spelmodi te maken middels een ingebouwde scripttaal. Of de diehard fans hiermee verzadigd zullen zijn is maar de vraag, maar niet elke game levert standaard een eenvoudig te begrijpen level editor met zich mee. Door 'Snapmap' flink te promoten laat id zien dat ze dit aspect van de game zeer serieus nemen.

DOOM ziet er vooralsnog bijzonder indrukwekkend uit, en een sterke kandidaat voor GOTY 2016. De enige minpunten lijken vooral te liggen in de visuele stijl van de game en in het gebrek aan de iconisch muziek, iets wat met enig hoopvol denken nog wel opgelost zal worden. Al dit moois staat gepland voor de lente van 2016, dus nog even wachten. Tot die tijd rest ons niets anders dan de originele titels te spelen om ons voor te bereiden voor een nieuwe alleenheerser op het gebied van shooters. Zal DOOM 2016 net zo legendarisch worden als diens voorgangers? De tijd zal het ons leren.



18:55  Nederlandse Fragments of Him ook op One
07:19  XCOM: Enemy Unkown naar de PS Vita?
 Reacties (2)
 Pagina: 1
Gast (83.83.176.xxx) op 14-07-2015 om 01:22
De plaatjes zien er in ieder geval goed uit. Ik ga deze zeker kopen en kapot spelen!

Gast (95.210.223.xxx) op 14-07-2015 om 19:16
Nu al bovenaan mijn wish list ! }>

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
DOOM
Type:
Game
Releasedatum:
13-05-2016
Ontwikkelaar:
id Software
Uitgever:
Bethesda Softworks
Media:








Meer media