Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Mei 2025 
(7) 
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Serious Sam Collection
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Review:

Project Gotham Racing 3


Door Rene Groen op 08-12-2005 om 00:04
Bron: Gamed

Eén van de eerste games waar we op de redactie kennis mee maakten voor de Xbox 360 was Project Gotham Racing 3. Prachtige screenshots van glanzende bolides waren op het netvlies gebrand, maar zou dit ook stand houden wanneer we de game zelf in handen zouden krijgen? Wij zochten het voor je uit!


Het racen op de banen die de game rijk is biedt genoeg voldoening, mede ook omdat de auto's daadwerkelijk anders aanvoelen. Helaas is er ook een minder puntje aan te merken, en dat zijn de crashes. Net als bij vele andere games lijken fabrikanten het niet prettig te vinden als hun auto geheel in de prak gereden kan worden. Vanuit hun standpunt is het begrijpelijk, maar echt realistisch is het niet wanneer enkel je glas breekt als je met 250 km/u tegen een bord aan knalt. Hierdoor ontwikkel je al snel een agressieve manier van rijden die met name online de nodige irritaties met zich meebrengt. Vaak komt het namelijk niet meer aan op het winnen van een race met stijl, maar wie zo gericht mogelijk beuken uit kan delen.
Een ander minpuntje die ik maar meteen genoemd wil hebben is het ontbreken van rondetijden. Wellicht valt het in het begin niet eens op, maar hoe krijgt een uitgever als Bizarre Creations het voor elkaar om rondetijden binnen een game te vergeten? Dat lijkt me toch de ideale manier om te patsen tegenover je vrienden en een extra uitdaging te vormen.



Gelukkig behoren deze twee punten tot de spaarzame minpunten binnen de game te horen.
Zo ziet de game er grafisch schitterend uit, en dat op een normale TV. Jawel mensen, deze uitspraak is dus niet enkel voor de HDTV bezitters, hoewel het er dan natuurlijk nog beter uitziet.
Buiten de racebanen staan mensen toe te kijken, nemen foto's, deinzen achteruit als je te dichtbij komt, etc. Het publiek leeft, wat de hele feeling van de game nog meer tot leven laat komen. Ook de steden zelf zijn vol detail, iets wat je nog beter kunt zien als je wisselt van camerastandpunten. Daarnaast zijn ook de wagens vol detail. Schakel eens over naar de camera binnen één van de 80 wagens die het spel rijk is en je zult begrijpen wat ik bedoel. De polygonen zijn goed ondergebracht, tot de kleinste tellertjes en accessoires binnen de auto aan toe. Wel moet gezegd worden dat de auto's van buiten een beetje een plastic look hebben, iets wat bevestigd wordt vanuit meerdere camerastandpunten. Gelukkig heb je nergens het idee met een Playmobile auto over de weg te scheuren.



Hoe goed de graphics ook zijn, het geluid weet dit goede gevoel nog eens te overtreffen. Hoewel de optie aanwezig is om je eigen geluid in de game te zetten (bijvoorbeeld door het te streamen vanaf je Ipod) zal je dit nooit hoeven te gebruiken. De soundtrack is namelijk zeer verzorgd (met een mix van o.a. hip-hop en rock) en zorgt nergens voor irritatie.
Voor de mensen die de beschikking hebben over een surround systeem raad ik zeker aan om deze te gebruiken bij de set-up van je Xbox 360. Alle auto's hebben hun eigen grommende geluid van de motor, en tijdens de race hoor je duidelijk de wagens zowel voor je rijden als achter je aan komen.

Concluderend
Bizarre Creations zet met Project Gotham Racing 3 een zeer sterke launchgame neer voor de Xbox 360. Er moet gezegd worden dat de game enige minpuntjes heeft, en dat het misschien wel wat veel wegheeft van Project Gotham Racing 2, maar het doet zoveel goed dat je dit makkelijk vergeeft. Het racen voelt goed aan, voor elk type speler is er uitdaging te vinden, de graphics en het geluid zijn perfect op elkaar ingesteld en Xbox Live biedt genoeg uitdaging om je ook na de singleplayer nog lang aan de game te binden.
Pagina: 1 | 2 | 3
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   93
Graphics   90
Replay   94

Een ijzersterke game voor de launch van de Xbox 360.
92


06:45  17 nieuwe afbeeldingen van Age of Conan
00:03  Kingdom Hearts II
 Reacties (15)
 Pagina: 1
cubegirl op 08-12-2005 om 03:44 [Niv: 31 / Exp: 1537]
een musthave voor als je live hebt.
offlinespelers moeten echter rekening houden met de toch wel korte careermode.

Roderick op 08-12-2005 om 10:37 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Ik blijf erbij dat het vergeten van een raceklok een belachelijke flater is. Getuigt toch niet echt van affectie met het begrip autoracen.

Gast (84.87.3.xxx) op 08-12-2005 om 11:39
Ongetwijfeld een goed spel hoor, maar PGR kennen we ondertussen wel... Na Metropolis Street Racer en PGR 1 en 2 gespeeld te hebben zou ik hier nooit meer een euro aan uit kunnen geven. Typisch geval van een grafische showcase voor de 360, maar om dit spel een 9,2 te geven is echt lachwekkend... Als je vorige niet hebt gespeeld kan ik daar nog inkomen, maar dan is het natuurlijk de vraag wat voor gamesjournalist je bent...

NL|MegaMika op 08-12-2005 om 12:30 [Niv: 134 / Exp: 6703]
"Als je vorige niet hebt gespeeld kan ik daar nog inkomen, maar dan is het natuurlijk de vraag wat voor gamesjournalist je bent..."

Wij beoordelen games altijd los van voorgangers, dat is het eerlijkst. In dit geval geeft René ook aan dat het spel veel op zijn voorganger lijkt (zie de conclusie), waardoor mensen die de serie al langer volgen weten dat ze weinig vernieuwing in huis halen. Om het spel daar echter op neer te halen in de becijfering kan natuurlijk niet, omdat het losstaand een prima spel is.

Al ben ik het met Roderick eens dat het weglaten van de tijden een belachelijke beslissing (vergissing?) is geweest. Ik hoop voor de gamers die deze game in huis halen (ik hoor daar niet bij) dat Microsoft snel een patch via Xbox Live verspreidt.

Ikkyu op 08-12-2005 om 13:58 [Niv: 88 / Exp: 4417]
@Tom Baake : Vreemd ! Bij mijn weten word de eindscore van 'n game onder andere bepaald door het concept en de originaliteit ervan. Hoe goed het spel ook moge zijn, maar als er een voorganger is geweest (van datzelfde spel) dat nagenoeg hetzelfde concept had & er dus weinig sprake is van "vernieuwing" (exclusief graphics) , dan zou de eindscore niet meer in de 90 mogen liggen. Dan denk ik bijv. aan het PC-spel Dungeon Siege & Dungeon Siege II (maar er zijn er natuurlijk nog vele vele andere).
Half-Life & Half-Life2 stralen ook wel hetzelfde concept uit, maar de vernieuwing is er wel degelijk in Half-Life2, daarom krijgt-ie dan ook een zeer hoge score toegekend.
Blijkbaar reviewen jullie games niet volgens dit stramien.



@René : nevertheless : knappe review !

NL|MegaMika op 08-12-2005 om 14:28 [Niv: 134 / Exp: 6703]
Het blijft natuurlijk de keuze van de reviewer. Bij opvolgers blijf je altijd met twee doelgroepen zitten: mensen die een voorganger bezitten en nieuwkomers. Als je een opvolger met weinig vernieuwingen, die voor een nieuwkomer een 90 waard is, een 70 gaat geven, dan schrikt dit mensen af. Je kan dan beter de game gewoon beoordelen zoals hij is, met een waarschuwing richting de lezer dat hij weinig verniewing biedt t.o.v. zijn voorganger.

Voorbeeld: games als MegaMan en Fifa hadden volgens jouw principe jarenlang heel slechte scores moeten krijgen doordat ze nagenoeg niets vernieuwden (MegaMan gameplay was op alle NES-titels hetzelfde, alleen wat nieuwe levels, en Fifa is (2006 uitgezonderd) jarenlang een update geweest met aangepaste spelernamen en héél iets betere graphics).

Naja, boeit ook weinig, het gebrek aan vernieuwing wordt vermeldt in deze review dus is er niets aan de hand ^^

cubegirl op 08-12-2005 om 14:59 [Niv: 31 / Exp: 1537]
hoeveel vernieuwing kan er uberhaupt in een racer als Project Gotham gestopt worden.

Rene Groen (Eindredacteur) op 08-12-2005 om 15:29 [Niv: 751 / Exp: 37556]
Om er zelf even wat verheldering in te brengen; Tom gaf het eigenlijk al aan. Ik geef de game hier een 92 omdat het op zichzelf een zeer goed spel is. Daarentegen geef ik in de review zelf al aan dat hij wél teveel op zijn voorgangers lijkt, maar daar is het eindcijfer niet op gebaseerd.
Daarnaast zijn de losstaande elementen allemaal zeer goed te noemen. Grafisch is het dik in orde, geluid is zeer goed te noemen, Xbox Live word prima benut, etc.

Moet ik er dan een 7 aan gaan hangen omdat het verder teveel op zijn voorgangers lijkt? Ik heb het aangegeven, maar ga dat niet doorvoeren om het cijfer naar beneden te halen, daarmee zou je de game ten onrechte naar beneden halen.

NL|MegaMika op 08-12-2005 om 18:11 [Niv: 134 / Exp: 6703]
René Groen (Papegaai) op 08-12-05 15:29 [Niv: 73 / Exp: 3695]

^^

Rene Groen (Eindredacteur) op 08-12-2005 om 18:22 [Niv: 751 / Exp: 37556]
Das niet lief


Ikkyu op 09-12-2005 om 11:25 [Niv: 88 / Exp: 4417]
@René & Tom : ik snap jullie punt wel . Je hebt wel gelijk, zeker als deze reviews gericht zijn tot mensen die nog nooit deze game of 'n voorganger ervan gespeeld hebben (wat ik me wel zéér moeilijk kan voorstellen, waarom zou je anders deze review lezen? :p ) En zeker met reeksen à la Fifa. Nu ja, goed om te weten ^ ^

Gast (80.100.214.xxx) op 09-12-2005 om 13:22
ik vind het gezijk wat jullie geven over het cijfer echt dom. Je mag
het cijfer van dit spel vind ik niet omlaagbrengen omdat het spel al eerder is verschenen. Het is namelijk zo bij racegames en ook bij sportgames dat het maar heel weining vernieuwede dingen in aanwezig kunnen zijn. Mischien een paar andere race modes maar thats it. Wat er altijd gebeurt er worden weer vettere bolides ingestouwt het rijgedrag wordt verbeterd etc. Wat dus bij racegames het grote overgewicht krijgt is naar mijn mening de ghrapics om vooral het verschil met de xbox is heel er groot. Dus ik vind dit echt een hele goede review waar een goed cijfer voor is gegeven want het is echt gwoon een heel erg vet spel

Daan

Gast (83.180.4.xxx) op 13-12-2005 om 03:29
Geen 10 maar wel Zwaar Oke!! _O_

Gast (84.85.118.xxx) op 25-12-2005 om 00:23
eehy meld me hoe je outo tom to mmoet doun... op de pc veg me toe lizzy_vida@hotmail.com

Gast (81.164.169.xxx) op 29-12-2005 om 19:26
:( ;) :D *D }> :'( :P :9 8) _O_ :? :X |( |( :r :)

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Project Gotham Racing 3
Type:
Game
Releasedatum:
02-12-2005
Ontwikkelaar:
Bizarre Creations
Uitgever:
Microsoft
Media:







Meer media