@ Gast 188.205:
Ik moet zeggen, je doet in ieder geval je best. Jammer dat je daarbij zo bijdehand moet wezen. Uiteraard ben ik zelf ook even op onderzoek uitgegaan en wat blijkt: Je hele redenatie kan al afgeschoten worden voordat we bij de inhoud belanden. Zullen we maar beginnen?
''een game pc die 1080p resoluties draait kan je samenstellen voor $400/€400, een feit waar volgens jou geen discussie over mogelijk is.''
En dat klopt ook bij deze. Want Gast 188.205, is 400 pond hetzelfde als 400 euro? Helaas is dat niet zo. 400 pond vertaalt zich naar 540 euro op dit moment. Met andere woorden: Deze PC is al 140 euro duurder dan een PS4. En dan heb je er nog geen Windows erbij. Maar daarover meer. Laten we voor het gemak de rest ook even doorlopen. Ik ga vanaf nu dus ervanuit dat je een PC van 540 euro bedoeld zoals aangegeven in je eigen post.
''Precies dezelfde prijs als een console en dan neem ik niet mee dat de pc games de helft kosten van wat een console game kost (ik neem een site als forbes omdat je anders gaat zeuren over betrouwbaarheid):''
Naast dat het niet dezelfde prijs is (En je mag dit gerust zelf uitrekenen, het zal uiteraard iets fluctueren maar we houden 540 aan voor het gemak) ga je ook voorbij aan het feit dat ik al 2 keer heb aangestipt dat PC games een stuk goedkoper zijn en dat ik dit een voordeel noem. Tevens is het bewonderenswaardig dat je Forbes aanstipt. Niet dat ik zal zeuren om de betrouwbaarheid, wel dat de prijzen niet overeenstemmen met die van Nederland
''Hiermee is je punt dus volledig onderuit gehaald.''
Deze beweringen moet je eigenlijk achterwege laten als (zo nu blijkt) je punt bij voorbaat al niet klopt.
''in dit stukje staat ook de volgende quote (want je gaat het toch niet lezen):''
Het spijt mij, maar ik heb het wel gelezen, al was het maar om je onzinnige aanname gelijk de kop in te drukken

En inderdaad, dat is best een leuk systeem. De Pentium G3258 is erg bang for your buck op dit moment
(http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2014-pentium-g3258-review) maar let wel dat het slechts een dual core CPU betreft. Gezien de octacore CPU's van PS4/XBO zal het op dit moment nog wel meevallen, maar naarmate hier meer gebruik van wordt gemaakt zal je dualcore het niet uit houden.
Dan de GPU. Een Radeon 260X. Een mooi stuk silicon, maar ik lees dat veel games op medium draaien op 1080p. PS4/XBO versies zijn vaak vergelijkbaar met de high settings op PC. Bron: Digital Foundry. Een groter probleem heb ik met de framerates. Metro op 44 fps? Battlefield 4 op 54? Dat geeft een soepele ervaring. Niet dus. Met dergelijke framerates heb je geen soepele ervaring en zal je schokken krijgen. Om dit op te lossen zal je Vsync moeten gebruiken en naar 30 fps moeten gaan om een soepele ervaring te krijgen. Daarmee is nog niet alles gezegd. PS4 Metro doet namelijk 1080p60, en 900p40 voor Battlefield 4. In dat laatste geval is er ook de mogelijkheid tot vsync op 30 fps, maar Die 900p is wel vergelijkbaar met de High settings op PC, niet de medium settings zoals Forbes dit doet. Bonusvraag: Zijn dit de gemiddelden, of zijn dit de absolute framerates?
Even recapituleren op dit moment: Voor 540 euro heb je dus een systeem met CPU die nu goed zal zijn, maar over een paar jaar niet meer op 1080p mee kan, en een GPU die fluctuerende framerates geeft en dat ook grotendeels op medium settings moet doen. Je hebt inderdaad een zeer sterk punt Gast!
We gaan verder:
''While the PC is, in my opinion at least, the premiere gaming platform, configuration woes and shoddy ports of console titles can mar the user experience.''
Ik lees hier vooral uit dat de PC een nadeel heeft met zijn verschillende configuraties, en dat er console titels zijn die nogal slordig zijn waardoor de stand gelijk wordt getrokken. Tja. Dit hangt uiteraard af van de port in kwestie. Geven we Tomb Raider: Definitive Edition minder credit, of moeten we dat voor Sleeping Dogs: Definitive Edition doen? De eerste biedt zelfs extra's ten opzichte van de PC, de tweede is gemaakt door een ontwikkelaar die geen al te beste reputatie heeft op het gebied van porten. Aangezien Jason geen voorbeelden benoemt staat zijn punt niet erg sterk. De PC is wel het definitieve platform daar je op hogere resoluties en framerates kan draaien maar zoals gezegd, dat kost veel geld en dan nog geniet je niet de optimalisatie die console titels wel hebben. Jammer Jason.
''Ja dus eigenlijk zeggen ze hier dat als PC het main dev. platform was er veeeeel meer uitgehaald zou kunnen worden.''
Een Captain Obvious opmerking. Wat moet ik hier nu over zeggen? ''Nee, zelfs als de PC het hoofdplatform is en exclusive kan er nog niet alles uit worden gehaald?'' Deels klopt dat wel, want er zijn teveel verschillende configuraties. Maar ja, bovenstaande is ook in zekere zin kloppend, kijk maar naar Crysis. Maar het is wel een Captain Obvious opmerking.
''Maar omdat het voor consoles wordt ontwikkeld is de ervaring soms een stuk minder.''
Je maakt de nuance zelf gelukkig al. Het is SOMS een stuk minder, zie bepaalde ports zoals Sleeping Dogs: Definitive Edition. De reden waarom die ervaring minder is heb ik al gegeven. Je bevestigt hierbij nogmaals dat het afhangt van de titel in kwestie.
''Precies wat de persoon hiervoor mij ook zei, de consoles houden de grafische vooruitgang tegen.''
Helaas moet je dan een populistisch argument gaan gebruiken om je punt (Welke duidelijk niet klopt) bij te zetten. Consoles houden de vooruitgang niet tegen, maar het is simpelweg niet rendabel om een AAA game puur op PC uit te brengen. Dit stelling ging wel op rond 2012, toen PS360 nog steeds de hoofdplatformen waren. Toen had je stelling meer inhoud, want PS360 waren tegen die tijd verouderd. En laten we wel wezen: Beide consoles hebben een langer dan gemiddelde levensduur. Bij de huidige generatie zal dat waarschijnlijk minder zijn.
''Natuurlijk moet er de hell uit een console game geoptimaliseerd worden want de hardware is al 3 jaar lang CRAP.''
Definieer Crap. Ik ken immers geen PC titel die cascaded voxel cone tracing doet, zoals The Tomorrow Children. Maar als jij er wel 1 kent, be my guest

Zie ook:
http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=887777
''Dus zonder optimalisatie is het eindresultaat van een console game lachwekkend.''
Dat geldt ook voor een iedere PC game. Dat is dus een non-argument.
''Oh ja, het 'dure windows'. Windows home premium edition is nog geen 90 euro (1.5 console game) en dan kan je er nog veel mee dan alleen maar gamen:
http://tweakers.net/product/247323/microsoft-windows-7-home-premium/''
Dus de PC van 540 euro moet nog Windows van 90 euro erbij hebben. Wat zei ik ook alweer over PC's? ''De stukprijs is een pak duurder en dus minder aantrekkelijk.'' Met Windows erbij kom je op 630 euro uit. Nog 30 euro duurder dus dan mijn verhaal dat een PC van 600 euro niet dezelfde performance bied als een PS4. Wat zei ik hier ook alweer over? Oh ja, dat ''puur op de prijs gekeken is een PC vergelijkbaar met PS4 specs gewoon duurder dan de PS4 zelf. En dan heb je nog geen Windows, geen games..'' Daarnaast hebben beide consoles verschillende apps voor video spelen, muziek.. dus ze kunnen zeer zeker meer dan alleen gamen.
''Innovatie op de pc? Oculus bijvoorbeeld, beste kerel. Of de holografische helm van Microsoft? Een tactile gaming vest:
http://tngames.com/products''
Oculus heeft al een Sony tegenhanger met Project Morpheus welke vast in een bundel zal worden aangeboden met de PS4 als deze uitkomt. Stel nu dat de Morpheus 100 euro gaat kosten. Aangezien de PS4 400 is zou een bundel dus 500 wezen. Uiteraard wilt Sony wel wat extra's ontvangen dus zeg dat de bundel 20 euro meer kost dan wat het eigenlijk zou moeten zijn. 520 euro dus voor een PS4 + Morpheus. DAN NOG ben je goedkoper uit dan met je PC in het Forbes voorbeeld, want die is zogezegd 540 euro zonder Windows. Zelfs al zal de Morpheus duurder zijn dan 100 euro, dan is de uiteindelijke prijs nog altijd minder dan de Forbes PC + Windows.
De Hololens is een bijzonder stuk technologie, maar het is ook duidelijk dat Microsoft op meer mikt met dit apparaat dan gaming alleen. Ook is het te betwijfelen of deze ooit uitkomt, Google Glass was immers ook een innovatie. Het tactile gaming vest is geen universele standaard en wordt niet door elke game ondersteund. Je Hololens voorbeeld vind ik dan plausibeler. Je Omni is nog aan een Kickstarter toe, dus is geen consumentenproduct op dit moment.
''4k gaming, ook zo'n innovatie die niet terug te vinden zal zijn op de consoles voordat de PS6 er is (als het ze dan al lukt om 4k gaming te realiseren)''
4K gaming is niks nieuws. En hier maak je toch een flinke misser, want zal jouw Forbes voorbeeld titels op 4K kunnen draaien? 4K gaming is voor de gemiddelde gamer toekomst muziek vooralsnog. Tenzij je 100den euros wilt spenderen aan een zware GPU, maar ja, dan klopt je voorbeeld van de 400 pond PC ook niet meer..
''Maar steek vooral je kop in het zand hoor en dat als redacteur op een gaming site.''
Ik denk dat, als je het einde van deze reactie hebt gelezen, je beter eens naar jezelf kan kijken met al je aannames.
''Je zou juist je ogen goed open moeten houden en verder kijken dan je console lang is.''
Vandaar ook dat ik graag op je reactie in ga en je eigen argument onderuit haal door wel te lezen wat ik volgens jou niet zal doen, door wel valuta naar de juiste eurokoers te rekenen en je eigen stellingen te torpederen. Je had beter Tweakers Pricewatch kunnen gebruiken om een PC samen te stellen.
''Nelus (en de andere pc fanaten) hebben gelijk als ze zeggen dat deze generatie consoles lachwekkend is qua hardware specs.''
Ik vind 540 euro voor een PC die geen vergelijkbare performance heeft als een console vooral lachwekkend. Nog veel lachwekkender is dan ook dat je met 540 euro voor een PC nog steeds niets kunt aangezien er geen OS wordt meegeleverd. En al had je voor 540 euro wel Windows erbij, dan kijk je naar een PC wiens CPU over een paar jaar niet minder voldoende is om 1080p resolutie aan een standaard framerate te draaien en een GPU die dusdanige fluctuerende framerates neer zet dat je moet cappen op 30 fps, en dat met mindere settings en waarbij ook niet duidelijk is of het om gemiddelde of absolute waarden gaat.
''In eerdere generaties gaven ze je hardware dat 2 jaar voor lag op de pc en Sony en MS verkochten het dan alsnog voor 600 euro. Heel redelijke prijs.''
En ze maakten er, ondanks die prijs, zwaar verlies op. Dat doen ze nu minder met PS4/XBO. Minder verlies dus.
''Daar zijn ze nu vanaf gestapt, je krijgt voor 400 euro oude hardware en daar moet je het dan ook nog eens minimaal 7 jaar mee doen.''
Gezien x86 architectuur is verwacht ik eerder een 5 jaar lange levensduur. Dat de PS360 langer dan 7 jaar doorgaan betekent niet dat de huidige generatie dit ook zal doen.
Ik wacht op je reactie. Ben benieuwd
EDIT: Bonusronde:
''ik kom tenminste met feiten, jij leest alleen maar pc masterrace door die console bril van je.''
Wat jammer nu dan dat je feiten niet kloppen.
''Net zoals redneckerz met zijn 'feiten'''
Ik maak gelukkig niet de kapitale fout om ponden gelijk te stellen aan euro's
Gewijzigd door Redneckerz op 11-02-2015 om 11:51