Review: Need for Speed: Most Wanted
Door Roderick op 03-12-2005 om 00:56
|
Bron: Gamed
|
Ik had de eer bij Gamed om zowel de PSP versie als de versie voor de andere platforms eens flink aan de tand te voelen. Al verschillen beide versies behoorlijk, het idee is echter hetzelfde. EA combineert tunen met politieachtervolgingen, het lijkt een gouden combinatie, of het op PC en consoles ook is geworden wat op papier gepland is lees je in de review.
Als je de game opstart krijg je snel door met wat voor aandacht deze game gepresenteerd wordt, ontzettend mooie filmpjes en strakke menu's geven aan dat we hier te maken hebben met een flinke productie. Wat extra opvalt aan de filmpjes is het gebruik van levensechte personages in geanimeerde omgevingen, dit lijkt erg mooi. De meid die de game aan je duidelijk maakt mag er ook zeker wezen. Het gaat natuurlijk niet om mooie filmpjes en aantrekkelijke vrouwen, maar om het racen. Tijd om eens te kijken wat de mogelijkheden zijn.
De game biedt verschillende modes: in de Black List mode werk je je omhoog in de eerder genoemde Black List. Een Quick Race mode geeft de mogelijkheid om even snel een potje te racen. Met de challenge mode zijn er een paar uiteenlopende raceonderdelen te voltooien en in de Multiplayer neem je het tegen vrienden op. In de Quick Race mode kun je duidelijk aangeven in welke mate je verkeer wilt, hoeveel tegenstanders en vooral: of je Catch-Up aan wilt of niet. Erg veel mogelijkheden zijn er dus niet, maar het houdt je even bezig.
Bij het beginnen van je eerste race zie je hoe verbluffend mooi de game is. De auto's zijn erg gedetailleerd, net als de omgevingen. Het gebruik van allerlei dure grafische effecten maakt het één van de mooiste racers tot nu toe. De banen ogen wel wat inspiratieloos, over en om de weg hangt een rare sfeer. Niet een sfeer die de circuits erg boeiend of intens maakt. Maar vraag je eens af, hoe boeiend kun je (overwegend) snelwegen maken? De auto's leken me in de PSP versie veel te klein, dit klopte in de PC versie allemaal prima. Op grafisch vlak dus een erg sterke game!
Ook het geluid is nagenoeg perfect, de geluiden van de motor, de turbo, de transmissie alsmede de crashes komen zeer realistisch over. Dit wordt ondersteund door een sterke soundtrack, vol met bekende artiesten als The Prodigy en Jamiroquai. De soundtrack combineert hiphop met house en harde rock en metal, een erg sterke combinatie. De rustige hiphop in de menu's en de opzwepende rock en metal tijdens het racen maken de ervaring een stuk rijker.
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
Beoordeling
Gameplay |
70 |
Sound |
95 |
Graphics |
90 |
Replay |
50 |
Most Wanted is spetterend op de korte termijn, maar zakt snel in
|
72 |
|
|
|
00:57 Need for Speed: Most Wanted 5-1-0
00:56 Nog een geheimpje voor de Nintendo Revolution?
|
Reacties (16) |
|
Pagina:
1
|
|
De Nelus
op 03-12-2005 om 01:18
[Niv: 18 / Exp: 919]
|
Het is een goede review..alleen vind ik sommige dingen echter gebaseerd op je eigen mening. Zoals die irritaties. Ik kan me soms ook doodlachen om die domme politie maar die wegblokkade's zijn irritant maar toch leuk om doorheen te beuken  en wat betreft het verkeer. die is aangepast op de moeilijkheidsgraad. Ik vind zelf de replay eigenlijk wel goed. Ik bedoel...elke keer met een andere auto beginnen of allemaal auto's kopen enzo. De tuning mogelijkheden zijn beperkt maar niet echt weinig ofzo. Ik zou zegge..net genoeg. Het cijfer hangt eigenlijk af van wat de gamer zelf vind van racers en auto's. Ik zelf vind NFS MW echt heel vet...ik zou het zo een 9 geven..maar bij sommige spelers ligt het gewoon niet óf anders.
|
|
Gast (81.69.21.xxx)
op 03-12-2005 om 10:16
|
Slechte review, lijkt (haast) op de PSP -review. Dingen worden veel slechter in een slecht daglicht gesteld, honderd maal dingen herhalen. Roderick moet duidelijk beter zijn huiswerk doen, aangezien de game is bedoeld als een ARCADE-racer.
|
|
Jean
op 03-12-2005 om 12:00
[Niv: 7 / Exp: 335]
|
"Het gevoel dat het allemaal al een keer is gedaam om de Imderground games, met een vleugje Hot Pursuit is erg sterk"
Dat was ook de hele bedoeling van de hele game.
Verder is Need for Speed niet altijd spetterend op de korte termijn geweest?
Het is altijd al een game voor de massa geweest die leuk even 20 minuutjes wil racen.
Ik denk dat de verveling meer voor de hardcore gamers is en dat dus niet voor iedereen geld. Dat is dan ook een persoonlijke mening.
de confrontatie met de politie is plaatsverlies en irritatie: ja zouden ze je dan een gratis turboboost moeten geven?
Je reviewed deze game naar mijn mening met veel geschreeuw en emotie plaats van helder de feiten neerzetten. Zinnen als "werkelijk lachwekkend dom" zijn overbodig en komen amateuristisch over.
"de speedbreaker optie is compleet overbodig"
argumentering in review? uitleg over wat het uberhaupt is?
"Het verkeer geeft het gevoel dat het allemaal erg scripted is. In een race neemt het aantal voertuigen 'toevallig' per ronde toe, om je op allerlei plekken te irriteren waar je het verkeer nou net niet wilt hebben. "
Dit verhoogt de moeilijkheidsgeraad tijdens een race. Misschien kan je het je niet voorstellen maar ik kan me goed indenken dat er mensen zijn die dat juist leuk vinden en de spanning vinden stijgen naarmate de race vordert.
Het cijfer maakt me niet veel uit maar de inhoud wel. En die vind ik helaas erg magertjes.
Ik vind dit de eerste slechte review op gamed. jammer.
|
|
Jean
op 03-12-2005 om 12:09
[Niv: 7 / Exp: 335]
|
Waarom is die eerste reactie noodzakelijk? en gelijk ook weer zo'n aggresieve reactie. Beetje overbodig. Laat mensen hun eigen mening geven. Je review zit vol emotie en dan gelijk ook nog zo'n eerste reactie. Beetje jammer.
Volgens mij had je jezelf gewoon teveel bij de game voorgesteld en dat moet je niet doen bij een NFS game. jmho
|
|
Ikkyu
op 03-12-2005 om 12:53
[Niv: 88 / Exp: 4417]
|
De psp-review vond ik zelf een stuk knapper dan deze review. Begrijp me niet verkeerd, je moet als redacteur je eigen mening geven, maar je overdrijft er een beetje in.
Then again : replay value vind ik ook hier te laag. Ik vind het juist geweldig leuk om gewoon eventjes naar een race toe te rijden ... 30 minuutjes te racen en de game dan weer te stoppen. Het hoeft geen game te zijn die je gemiddeld 10 uur per dag wil spelen. (want dán kan ik me wel voorstellen dat je je begint te irriteren aan een bepaalde vorm van saaiheid & herhaling). Nog iets waar je geen woord over rept : de on-line functie !
Speedbreaker functie vind ik niet overbodig. Stel dat je aan het slippen bent : Je hebt blijkbaar niet door dat dit je snelheid vertraagt, waardoor je ook terug je auto kan (her)balanceren op de weg ... ergo, je kan met een kleine nos-boost weer lekker verder racen zonder onvermijdelijke slip-botsingen. Voor de rest is die speedbreaker wel degelijk een leuke gimmick. Maar 'overbodig' vind ik te grof geformuleerd. trouwens, je geeft ook weinig of geen argumentatie hiervoor.
De politie zal niet uit zichzelf tegen het verkeer aanrijden. (heb ik nog niet meegemaakt) Wel is het zo dat ik de politie zodanig aan het kloten was (sry vr taalgebruik  ) dat ik ze tegen het verkeer liet oplopen. maar dat is natuurljk behendigheid & dat heeft niks te maken met 'n slechte AI.
Ik vind zelf wel dat het niet zo moeilijk is om uit de handen te blijven van de politie, maar er effectief van ontsnappen is soms wel iets lastiger dan aanvankelijk gedacht. Irritatie vind ik daarom niet het juiste woord om de confrontatie met de politie te beschrijven.
"Races zijn aan het begin namelijk erg leuk, je verbaast je keer op keer over de mooie graphics, de snelheid, de onbereikbare auto's en ga zo maar door." --> dit gevoel blijft, hoe veel ik dit spel ook speel.
Nog'n laatste puntje : het verkeer is gewoon ALTIJD scripted (hoe zou je het anders programmeren?! ^^ ). Het woord iritatie is daarom niet op zijn plaats en wijst te veel op jouw persoonlijk irritatie dan eerder de irritatie voortgebracht door het spel zelf. Als je uit 'n bocht vliegt, dan moet je er nu eenmaal rekening mee houden dat er daar zo'n 'lullig' autootje kan staan. Dat was bv. in NFSU 1 niet anders. En daarbij, ik beschouw het als 'n uitdaging om na een fatale botsing nog steeds te kunnen winnen ...
|
|
Roderick
op 03-12-2005 om 13:12
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
Heftig
Dat het een arcade racer is, prima, niks mis mee, maar werk t dan wel goed uit zodat het een arcade en fun gevoel geeft.
Het verkeer verhoogt de moeilijkheidsgraad niet, het irriteert alleen. De reden hiervoor is dat het verkeer op zulke plekken rijdt dat je niet gewoon jouw lijn kunt rijden. Wat lijdt tot kort plaatsverlies, kom je echter achter de tegenstander te liggen, dan gaat deze langzamer rijden zodat je meteen weer vooraan ligt. Meteen te pakken dat de game te makkelijk is.
Het verkeer hoeft niet scripted te zijn! Je kunt programmeren dat er een zekere hoeveelheid verkeer op een bepaalde weg rijdt, maar de locatie van dit verkeer aan een willekeurigheid bloot stelt. In deze game vind je elke ronde het verkeer weer op dezelfde plek aan of op een plek waar het de vorige ronde niet zat, maar omdat je aan het eind van de race bent, nog net even voor wat meer irritatie kan zorgen.
Jean: de politie doet echt lachwekkend dom, ik kan het niet anders verwoorden. Ik kan wel compromissend blijven praten, maar de politie gaf me echt zo'n gevoel.
Het gevoel dat het allemaal een keer eerder is gedaan is natuurlijk negatief, ook al was het zo bedoeld. Je kunt natuurlijk creatief zijn en die 2 dingen combineren in iets wat wat "nieuwer" aanvoelt.
Ik geef toe dat de review anders is geschreven dan ik anders doe, het is meer een gevoelsbeschrijving tijdens het spelen. De aanpak zorgt dus voor wat kritiek, geen blijvertje dus.
Wat wel HEEL erg van mn hart moet is wat ik in de eerste reactie ook heb gezet. Ik heb een hekel aan kwade reacties om lage cijfers, mensen die de game net hebben en em zeker geweldig zullen vinden zullen dan kwaad worden op dit cijfer. Als de game 2 weken later in de kast ligt of alweer op marktplaats is verhandeld wordt niet even aan de lage score gedacht.
Ik kan me voorstellen dat de game je helemaal overrompelt aan het begin, zo deed ie dat ook bij mij. Maar feit is gewoon dat je hem snel laat liggen.
Gewijzigd door Roderick op 03-12-2005 om 13:20
|
|
Gast (81.69.21.xxx)
op 03-12-2005 om 17:27
|
Roderick.. ik weet niet wat voor'n redacteur jij bent, met alle respect, maar je hebt nu je IQ op het allerlaagste niveau gebracht. Alles is scripted, in elke game, je kan op dit moment nog geen non-scripted games brengen. Jij formuleert de zinnen fout, ik denk wat je bedoelt te zeggen; het verkeer hoeft niet scripted OVER TE KOMEN.
Daarnaast heb ik de game al langer (ja, een review-exemplaar, ben zelf ook crew van een site), maar het is een persoonlijke mening dat je de game na een tijdje laat liggen. Moet je mss maar geen racers spelen, want dan is het meestal repetitief.
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 03-12-2005 om 17:47
[Niv: 752 / Exp: 37605]
|
Het is jammer te merken dat eerlijke reviews niet langer gewaardeerd worden en elk woordje uit zijn context word getrokken. Ook ik heb de game al enige tijd in bezit en dus al uitgebreid kunnen checken, en ik kan me goed vinden in de mening van Roderick. Sterker nog; we hebben sommige punten besproken en kwamen tot dezelfde conclusies uit.
Daarnaast ben ik het zeker niet eens met de gast hierboven. Zo zeg je dat hij Roderick zijn IQ op het laagste niveau gebracht heeft. Alleen door dat al te zeggen en zijn mening niet te respecteren kan hetzelfde voor jou gezegd worden. M.b.t. scripted; als jij echt in een crew zit weet je ook dat de scripting binnen dit spel anders had gekund. Hetzelfde wat Roderick waarschijnlijk bedoelt, en iets wat jij nu uit zijn verband trekt door hem een laag IQ toe te schuiven op zo'n uitspraak.
Ook je laatste opmerking, dat elke race game repetitief is, slaat natuurlijk nergens op. Zo kan je elke game wel in dat kader stoppen, het is dan juist de uitdaging van de ontwikkelaar om dit tegen te gaan.
|
|
Roderick
op 04-12-2005 om 09:15
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
Gast, je neemt de opvatting rond het scripted zijn misschien iets te letterlijk, je hebt natuurlijk gelijk, maar als je het begrip eens anders opvat zul je mijn mening zeker begrijpen.
Mijn IQ is niks mis mee trouwens  Jammer dat de lezer het zo uit de context trekt.
Het repetitief zijn van een racegame zit bij mij in het gevoel bij de opvolgende races, het kan zeker dat de opvolgende races mij telkens weten te boeien. Dit gebeurt maar al te vaak omdat ik een fan ben van racegames en dus ook zeker wat eisen aan zulke games stel.
|
|
Jean
op 04-12-2005 om 14:12
[Niv: 7 / Exp: 335]
|
Het is een arcade racer, daar moeten/horen niet echt veel eisen bij. Dat is naar mijn mening Need for Speed. Het is geen GT / Forza of Toca.
Je zegt dat je fan bent van racegames en dat je dus zeker wat eisen aan zulke games stelt. Je vergelijkt deze game dus met andere race-games. Mag ik vragen of dat arcade racers zijn of simulatie titels en welke titels je dan bedoelt.
Overigens vind ik het design van de stad in most wanted bijv een goede verbetering t.o.v. u2, waarmee je totaal vergelijking trekt wat ik jammer vind.
De Carlist mis ik en de verandering daarvan t.o.v. u2. Als je autofan bent wil je lezen welke auto's erin zitten.
Ook heb je het niet over de verandering die EA heeft doorgevoert in de besturing; hoe de wagens aanvoelen.
allemaal dingen die ik mis.
|
|
Roderick
op 05-12-2005 om 12:51
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
Geen eisen voor een arcade racer? Waar komen we nu mee aan? Mario hoeft geen diepgang meer te hebben omdat t maar een platformer is? Dikke onzins dus.
De besturing van NFS games heeft altijd een eigen feel gehad, in deze game voelen de auto's aan alsof ze wat meer wegen, het verschil tussen auto's is groter. Rij eigenschappen van de echte auto's zijn goed overgenomen.
|
|
Jean
op 05-12-2005 om 15:10
[Niv: 7 / Exp: 335]
|
Geen eisen zeg ik niet.
|
|
Gast (213.118.119.xxx)
op 21-12-2005 om 15:17
|
goeie review *D :)
|
|
Gast (86.83.25.xxx)
op 24-12-2005 om 18:05
|
Man, die makers van de NFS serie mogen de volgende wel spectaculair maken want anders ben ik van de NFS serie af! :( en dit doe ik dus niet _O_
|
|
Gast (80.126.87.xxx)
op 01-01-2006 om 16:32
|
hallo ik vind nfs most wanted een best leuk spel ik vond niks verkeerds aan de review niet iedereen kan een review maken dus degene die zo zitten te zeiken moeten ff goed nadenken of ze het zelf beter gekund hadden. ;)
|
|
Gast (84.26.55.xxx)
op 04-06-2006 om 10:02
|
De besturing slaat natuurlijk 3x nergens op, grote bagger is het. Die verdomde autobrake en in zn vrij gas geven gaat de auto van links naar rechts over de weg, belachelijk dus.
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|