Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
20 Maart 2024 
(0) 
Gamed Gamekalender April 2024
Gamed Gamekalender Maart 2024
Wo Long: Fallen Dynasty - Complete Edition
Gamed Gamekalender Februari 2024
Review:

inFamous: First Light


Door Joni Philips op 13-09-2014 om 09:02
Bron: Gamed

Ontwikkelstudio Sucker Punch Productions ontwikkelde met inFamous: Second Son een groot spektakel waarvan iedereen kon genieten. Het spel werd één van de eerste toppers voor de PlayStation 4, zodat Sucker Punch meteen verder mocht gaan met inFamous: First Light.

inFamous: First Light is natuurlijk geen volledige opvolger voor inFamous: Second Son, het is simpelweg te vroeg voor een groot vervolg. Het spel is een uitbreidingspakket voor Second Son, dat kan worden gespeeld zonder aankoop van het origineel, waarin het verleden van Abigail "Fetch" Walker wordt verkend. De prachtige jongedame deelde haar tragische geschiedenis eerder met Delsin Rowe, maar het wordt nu mogelijk om haar avonturen zelf te beleven. Het spel kent hierin een tweeledig opzet. We beleven afwisselend Fetch's oude belevenissen in Seattle en haar tijd in de gevangenis Curdun Cay waar ze wordt ondervraagd door Augustine. Het duale plot zorgt ervoor dat beide verhaallijnen samen naar een climax toewerken. De voorspelbaarheid van het verhaal is hierin onmiskenbaar, want Fetch's achtergrond was nu eenmaal onderdeel van Second Son, maar sterk acteerwerk van Fetch en Augustine zorgt desondanks voor een verhaal dat doet hunkeren naar meer.

De verandering van protagonist betekent een nieuwe blik op de wereld van inFamous. De game speelt zich opnieuw grotendeels in Seattle af – met uitzondering van de laatste missie die teleurstellend lineair is – maar de stad lijkt nu vrediger. De vele controleposten uit Second Son zijn verdwenen, zodat je een beter zicht van de stad krijgt. Je krijgt nu wel maar beperkte toegang, het tweede deel van de stad is afgesloten, maar je hebt hiervan nooit last. Het vernieuwde Seattle is opnieuw gevuld met verschillende uitdagingen waarin je Skill Points verdient. Het is onder andere mogelijk om bendeleden op te sporen of graffiti te spuiten, maar er zijn ook enkele nieuwe mogelijkheden, waaronder races. Fetch moet hierin zo snel mogelijk lopen om een Lumen, een soort verzamelobject dat Fetch energie geeft, te vangen. Het zorgt voor wat afwisseling ten opzichte van de meer oorlogsgerichte zijmissies van Second Son.


Er zijn daarnaast ook vele Lumen die verspreid liggen over de stad. Dit is vergelijkbaar met de Drones uit Second Son die je moest neerschieten, maar het geheel is nu uitdagender gemaakt. Het neerschieten van een drone was nooit een probleem, je moest simpelweg zo goed mogelijk mikken. Het verzamelen van de Lumen vereist echter intelligent gebruik van de krachten. Ze hangen meestal ergens in het midden van de lucht, zodat je van een gebouw moet springen en je vaardigheden op het juiste moment moet inzetten om ze te bereiken. Het verzamelen van deze Lumen – die mooi staan aangeduid op de kaart – blijft hierdoor steeds leuk. De kans is dan ook realistisch dat je eerder deze objectieven gaat afwerken alvorens je verdergaat met de naburige missies. Je missies vereisen namelijk nooit enige inspannend gebruik van je krachten, in tegenstelling tot het grijpen van de Lumen.

Het is echter geen probleem om hier uren aan te besteden, de missies worden daardoor alleen maar gemakkelijker. Je kunt die Skill Points namelijk onmiddellijk investeren in de Skill Tree van Fetch om nieuwe vaardigheden vrij te spelen. De Skill Tree van Second Son bevatte verschillende beperkingen, je moest bijvoorbeeld een bepaald karmaniveau bereiken om een kracht te openen zodat je enigszins werd gelimiteerd in je vrijheid. De Skill Tree van First Light heeft minder beperkingen. Er zijn enkele krachten die pas aan het einde beschikbaar worden, maar je hebt voor de rest zelf de keuze welke upgrade je eerst wil leren. Je kunt zelf kiezen of je de verschillende aanvallen één voor één opbouwt of dat je juist overal een beetje van leert. Je zult echter zelden zware keuzes moeten maken omdat je zo gemakkelijk Skill Points kunt verzamelen. Je kunt je nieuwe arsenaal zo zeer snel vrijspelen.

Fetch leende weliswaar haar krachten aan Delsin, maar hij had duidelijk niet haar ervaring. Er zijn opnieuw verschillende nieuwe krachten te ontdekken tijdens het avontuur, waaronder een krachtige Singularity aanval die duidelijk verschilt van Delsin's ultieme neonaanval. Specifieke krachten uit Delsin's neonarsenaal zijn natuurlijk opnieuw aanwezig in First Light, maar er zijn zelfs daar verschillen op te merken. De Neon Dash, waarmee je zo gemakkelijk Seattle kon verkennen, is nu nog gemakkelijker te gebruiken. De vele balkonnetjes op de zijkanten van de wolkenkrabbers vormen nu geen obstakel meer zodat het bestijgen van gebouwen sneller verloopt. Het is een kleine, onschuldige wijziging, maar het doet de kracht beter aanvoelen. De kracht is ook uitgebreid zodat je nog sneller kunt lopen. Het verkennen en doorkruisen van de stad loopt hierdoor nog soepeler. Haar mêleeaanvallen zijn eveneens soepeler en krachtiger, zodat het nu leuker is om ze te gebruiken.


Dit wordt niet zozeer belangrijk in de verhaalmissies waar je vaak vijanden op een afstandje moet doden, maar het is een groot voordeel in de Combat Arenas waarover het spel beschikt. Het uitspelen van het verhaal en het verzamelen van alle Skill Points kost maar een uurtje of vier à vijf, zodat Sucker Punch deze optie toevoegde om het spel te verlengen met een uurtje of twee. Het gaat om kleine, afgesloten ruimtes met de nodige plaats om rond te lopen, waar Fetch – of Delsin voor Second Son bezitters – de ene na de andere groep vijanden moet verslaan om een zo hoog mogelijke score te behalen. Er zijn online leaderboards om scores te vergelijken, maar de mode is vooral interessant omdat je hierin echt al je krachten moet gebruiken om zo goed mogelijk te overleven, want je hebt simpelweg geen plaats waar je veilig kunt rusten en herstellen.

inFamous: First Light is geen innoverende game met grote veranderingen, maar een stevig uitbreidingspakket dat op zijn eigen benen kan staan. Het zijn de lekkere restjes van een maaltijd die we ons met veel genot herinneren. Sucker Punch Productions ontwikkelde een spel dat voornamelijk een extraatje is voor mensen die genoten van Fetch's aanwezigheid in Second Son, maar het bedrijf heeft ook beperkte wijzigingen doorgevoerd om ervoor te zorgen dat het spel geen snelle herhalingsoefening is. Het nieuwe arsenaal van Fetch, een knappere grafische opbouw met vlotte framerate, een vernieuwde Photo Mode en het meeslepende verhaal zorgen samen met een serie minder opvallende wijzigingen voor een sterk uitbreidingspakket dat zeer welkom is. Het zestal uren dat je nodig hebt om het pakket uit te spelen, passeren opnieuw veel te snel. Sucker Punch mag deze geslaagde oefening zeker herhalen voor Eugene in afwachting van het echte vervolg.
Beoordeling
Gameplay   92
Sound   90
Graphics   95
Replay   90

Meer van hetzelfde? Graag!
92


09:18  Robert Downey Jr. in Assassin's Creed?
09:02  Sunset Overdrive
 Reacties (2)
 Pagina: 1
Gast (178.85.177.xxx) op 13-09-2014 om 13:33
Eens eens eens. Heerlijk mee vermaakt en hoop inderdaad een 2de uitbreiding. Infamous: Zero nogwat ;)

da bom op 13-09-2014 om 16:45 [Niv: 89 / Exp: 4472]
graphics zeker 95 ja

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
inFamous: First Light
Type:
DLC
Releasedatum:
27-08-2014
Ontwikkelaar:
Sucker Punch
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:








Meer media