Met de beroemde Onimusha games en enkele onbekendere titels leek het Samurai genre op de PS2 redelijk verzadigd. Jonge gamestudio Game Republic was het hier niet mee eens en besloot onder contract bij Sony nog een game rond het Japanse zwaardvechten te maken. Een game genaamd Genji: Dawn of the Samurai is het resultaat. Of liefhebbers van het genre deze game in huis moeten halen lees je in deze review.
De overtuigende kracht van deze game zit in de sfeer. Iets wat ik persoonlijk heel mooi vind in een game is als de verhaallijn een filmisch jasje krijgt. In deze game zul je veel cinematics zien, dit is opzich geen minpunt aangezien de filmpjes heel levendig en overtuigend worden gebracht, volledig in ondersteuning van het verhaal. Naast de filmpjes is het gebruik van grafische effecten in deze game fenomenaal. De sfeer wordt versterkt door zwevende blaadjes overal, het gebruik van overdreven kleuren, lichteffecten, vormen en animaties. Eén van de meest memorabele scènes is het monster in een tuin vol gele bomen, vol in bloei. Ook de gevechten bij maanlicht zijn overdonderend mooi. De effecten zijn prachtig en geven je het gevoel je in het oude Japan te bevinden.
Deze grafische pracht moet natuurlijk ondersteund worden door goede muziek en geluid om de prachtige sfeer compleet te maken. De soundtrack daarbij is geweldig. Het valt je misschien niet meteen op, maar het gebruik van traditionele Japanse instrumenten alsmede complete orkesten versterkt de hele Japanse en filmische sfeer in de game. De effecten zijn lekker overdreven en maken de gevechten een stuk intenser. Complimenten voor het geluid in deze game!
Al met al zal de toon zeer positief zijn na het spelen van deze game. De sfeer, gebracht door subliem beeld en geluid maakt het een ervaring opzich. Het feit dat de gameplay snel en toegankelijk is en het gebruik van Kamui de gevechten mooier maakt geeft de game ook een positieve klank mee. Enige minpunten zijn wel de mogelijk repetitieve gameplay en de lengte van de game. Al vind ik dit laatste geen bezwaar, als de beleving intens is deert het niet hoe lang deze duurt. Een game die me 6 uur lang volledig weet mee te slepen is nog altijd mijn geld waard geweest.
|