De Oculus Rift is volgens velen één van de innovatieve ideeën die de game-industrie goed kan gebruiken, ZeniMax ziet de virtual reality techniek vooral als een gestolen product.
Afgelopen week liet ZeniMax namelijk weten dat hun oud-medewerker John Carmack, inmiddels werkzaam voor Oculus, codes had meegenomen die toebehoorden aan het bedrijf. Deze codes zouden gebruikt zijn voor de realisatie voor Oculus Rift, terwijl ze hier geen toestemming voor gegeven zouden hebben.
Oculus laat in een reactie weten teleurgesteld te zijn door ZeniMax, maar diens beschuldigingen verrast ze niet en ze zullen bewijs leveren dat ze ook niet op waarheden gebaseerd zijn. Tot die tijd willen ze enkele belangrijke punten verduidelijken:
- Er is geen enkele regel aan code van ZeniMax gebruikt in de technologie van één van Oculus producten.
- John Carmack heeft geen IP meegenomen van ZeniMax.
- ZeniMax heeft de doeleinden van het NDA (afkorting voor non-disclosure agreement), getekend door Palmer Luckey, onjuist naar buiten gebracht.
- Een belangrijke reden voor John Carmack om ZeniMax in augustus 2013 te verlaten was dat ZeniMax hem niet toestond aan Virtual Reality te werken, mede omdat ze alle onderzoek in Virtual Reality games binnen het bedrijf hadden stopgezet.
- ZeniMax annuleerde de Virtual Reality ondersteuning voor Doom 3 BFG toen Oculus weigerde tegemoet te komen aan diens gestelde eisen inzake de toekenning van aandelen.
- ZeniMax streefde geen claims tegen Oculus na inzake een IP of technologie, noch hebben ze bijgedragen aan een IP of technologie toebehorend aan Oculus. Pas na de bekendmaking van de overname door Facebook besloten ze hun advocaten in te schakelen om hun claim kenbaar te maken.
- Hoewel de volledige broncode van de Oculus SDK online beschikbaar is heeft ZeniMax nooit aangegeven dat er een gestolen code in verwerkt zat of dat het een gestolen technologie betrof.
De bal ligt nu weer bij ZeniMax en het is wachten op hun reactie.
|