Lorne Lanning, de mede-oprichter van ontwikkelaar Oddworld Inhabitants, kwam de laatste tijd veelvuldig in het nieuws vanwege zijn uitspraken over de Oddworld serie. Ook nu bereikt hij het nieuws met zijn uitspraken, echter vanwege een ander onderwerp.
Ingaand op de huidige kwaliteitsverschillen tussen de PlayStation 4 en de Xbox One laat hij weten dat deze ongelijkheid al langzaam aan het verdwijnen is. Enkele maanden geleden was er volgens hem weliswaar nog een gat te zien tussen de twee, waarbij de klachten van studio's vooral waren dat bepaalde ontwikkelingen op de Xbox One tweemaal zo lang duurden. Inmiddels worden deze klachten minder gehoord en zien we duidelijke verbeteringen, waarbij we toeleven naar games die dermate indrukwekkend zijn dat het lastig wordt om deze te onderscheiden van de realiteit.
Eén van de redenen dat de Xbox One klachten minder hoorbaar zijn is omdat Microsoft nieuwe tools ter beschikking heeft gesteld. Hierdoor zal het makkelijker worden om games in een 1080p resolutie te draaien, terwijl dit in het begin niet het geval was. De situatie doet Lanning denken aan de tijd van de Xbox en de PlayStation 2, waarbij zijn eigen ervaring was dat het maken van een PlayStation 2 titel vele malen duurder was. Het was destijds ook de reden waarom ze hun games uitgaven op de Xbox.
Momenteel werkt Oddworld Inhabitants aan een remake van Oddworld: New 'n Tasty, welke vanaf de grond af aan opnieuw opgebouwd is. Het spel staat niet gepland voor de Xbox One, maar dit kan nog veranderen. Lanning is momenteel in gesprek om de game via het ID@Xbox programma alsnog naar de console te brengen, mocht dit lukken dan verwacht hij geen kwaliteitsverschillen tussen beide versies.
|