Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Feature:

Zijn Erfenis: Chris Avellone


Door Joni Philips op 19-08-2014 om 16:27
Bron: Gamed

Een menselijk leven is kort en eindig, maar de nalatenschap van sommige mensen gaat veel langer mee. In ‘Zijn Erfenis’ bekijken we de nalatenschap van de iconen van de game-industrie, waarbij Obsidian oprichter Chris Avellone ons nieuwste icoon is.

Chris Avellone, een Amerikaan met Siciliaanse roots, werd geboren op 27 september 1971. De jonge Avellone had gevarieerde interesses waaronder wetenschap, technologie, talen en Dungeons & Dragons. De diverse interesses zorgden voor een opmerkelijke studiecarrière. Zijn middelbare school was de Thomas Jefferson High School for Science and Technology in Alexandria, een school die bekendstaat omwille van hun sterke technologie- en wetenschapsopleiding. Een universitaire opleiding tot Burgerlijk Ingenieur of Fysicus zou dan ook een logische keuze zijn. Avellone nam een andere keuze, hij ging 'Engels' en 'Fine Arts' studeren aan The College of William & Mary. Hij ontmoette er medestudent Todd Howard, één van de producers van Bethesda Softworks. Avellone vond tijdens zijn universitaire opleiding eveneens tijd om korte verhaaltjes te schrijven over Dungeons & Dragons.

Avellone stuurde de verhalen naar het Dungeons & Dragons magazine Dragon, dat de verhalen effectief publiceerde. Het succes van de verhalen leidde naar een ontmoeting met Bruce Harlick, redacteur voor het bedrijf Hero Games dat zich specialiseerde in Tabletop Role Playing Games. Hero Games wilde dat Avellone auteur zou worden voor hun gameboeken. Hij schreef onder andere boeken voor de game Dark Champions. De samenwerking met Hero Games duurde van 1993 tot 1995, maar Avellone had andere doelen. Hij wilde videogames ontwikkelen en Hero Games wilde hem daarbij zeker een handje helpen. Hero Games oprichter Steve Peterson bracht Avellone in contact met Interplay, één van de grootste uitgevers van de jaren '90. Het interview met Interplay verliep zeer vlot, en Avellone startte in 1995 bij het bedrijf.


Interplay liet hem eerst werken aan Star Trek: Starfleet Academy, waarna hij de keuze kreeg tussen Fallout en Descent to Undermountain. Avellone koos voor laatstgenoemde, een beslissing waarvan hij later spijt kreeg. Hij kreeg echter de kans om zijn fout recht te zetten toen de ontwikkeling van Fallout 2 startte. Avellone werkte mee aan het project, waarbij hij onder andere New Reno ontwierp. Hij genoot van zijn tijd bij Fallout 2, maar hij besefte ook dat er veel fouten waren gemaakt waardoor de game niet evenwichtig was. Zijn werk aan Fallout 2 werd wel geapprecieerd door Interplay dat hem bevorderde tot lead designer voor Planescape: Torment. Als grote Dungeons & Dragons fan was hij geschikt voor deze Dungeons & Dragons spin-off, en hij vormde de game dan ook om tot een succes.

Op dit moment mocht hij de pre-productie starten van Fallout 3, maar de ontwikkeling werd steeds onderbroken. Avellone werd namelijk zeer populair bij Interplay, en hij werd aan het werk gezet aan Icewind Dale, Icewind Dale: Strategies & Secrets, Icewind Dale: Heart of Winter, Icewind Dale II en Baldur's Gate: Dark Alliance. Avellone werkte dus zeer hard en was zeker succesvol, maar Interplay zelf deed het niet goed. De financiële positie van Interplay ging sterk achteruit, de ontwikkeltijden warden steeds korter en sleutelfiguren als Brian Fargo verlieten de studio. Avellone bleef echter omwille van The Black Hound en Van Buren, de codenamen voor Baldur's Gate III en Fallout 3. Toen beide projecten in 2003 werden geannuleerd en ook Feargus Urquhart zijn vertrek aankondigde; verloor Avellone alle vertrouwen in Interplay.

Hij ging praten met Urquhart over hun toekomst, waarbij meteen duidelijk werd dat heel wat Interplay medewerkers nog steeds wilden samenwerken met Urquhart en Avellone. De twee heren besloten samen met enkele collega's Obsidian Entertainment op te richten en verder te gaan met de ontwikkeling van Role Playing Games. De studio debuteerde in 2004 met Star Wars: Knights of the Old Republic II waarna Avellone ook opnieuw aan de slag mocht met enkele van zijn oude favorieten. Atari huurde Obsidian in voor de ontwikkeling van Dungeons & Dragons spin-off Neverwinter Nights 2 en dankzij Bethesda mochten ze ook Fallout: New Vegas maken. Tussendoor werkte Avellone ook mee aan compleet originele Role Playing Games als Alpha Protocol en Pillars of Eternity. De Role Playing Game fan Avellone blijft zich dus duidelijk amuseren, of zijn werkgever nu Interplay of Obsidian heet, en dat is goed nieuws voor ons gamers.


16:44  Hang de held uit in GTA V's Flight School
16:14  Kingdom Under Fire II
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Zijn Erfenis
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden