Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Feature:

Zijn Erfenis: Bill Roper


Door Joni Philips op 12-08-2014 om 09:20
Bron: Gamed

Een menselijk leven is kort en eindig, maar de nalatenschap van sommige mensen gaat veel langer mee. In ‘Zijn Erfenis’ bekijken we de nalatenschap van de iconen van de game-industrie. Onze aandacht gaat vandaag naar Bill Roper.

Diablo-bedenker Bill Roper werd geboren op 27 maart 1965 in het zonnige Californië. Hij raakte op jonge leeftijd geïnteresseerd in muziek, wat onder andere leidde tot de oprichting van de folkband The Poxy Boggards in 1994. Die liefde leidde hem ook naar Blizzard, een bedrijf waarmee hij een samenwerking begon in 1991. De 26-jarige Roper verzorgde de muziek voor één van hun vroegste titels, Blackthorne. De samenwerking was een succes zodat ontwikkelstudio Blizzard North een fulltime contract aanbood. Roper begon zijn echte carrière bij Blizzard op 1 augustus 1994, waarna hij al snel een cruciale rol speelde. Hij hielp mee om de Warcraft franchise op poten te zetten als producer voor Warcraft: Orcs & Humans. Roper verzorgde ook de stemmen van alle Warcraft eenheden, een taak die hij herhaalde voor vele Warcraft games. Na Orcs & Human dat in 1994 verscheen, werkte hij ook mee aan Warcraft II: Tides of Darkness uit 1995 en Warcraft II: Beyond: The Dark Portal uit 1996. Hij werkte voor beide games mee aan het verhaal, deed dienst als producer en deed natuurlijk de stemmetjes. Je kunt hem bijvoorbeeld horen als verteller, Danath Trollbane en Kargath.

Hij was echter maar beperkt betrokken bij Warcraft II omdat hij achter de schermen werkte aan een nieuwe franchise. Samen met zijn team bij Blizzard North bedacht hij Diablo, een Hack & Slash RPG die in 1998 verscheen, waarvoor hij onder andere producer, schrijver en ontwikkelaar was. Roper speelde dan ook een gigantische rol in de ontwikkeling van de succesvolle game. Diablo was echt zijn kindje, maar hij had geen problemen om de franchise los te laten. Hij speelde een beperkte rol in de ontwikkeling van Diablo II en de uitbreiding Lords of Destruction. De Diablo-bedenker hielp wanneer het nodig was, maar de rest van de tijd focuste hij op zijn nieuwste creatie, namelijk de RTS StarCraft die in 1998 verscheen. Hij was actief als producer van de Warcraft 'spin-off' en hij verzorgde natuurlijk ook een deel van de stemmetjes. Hij hernam die rol voor StarCraft: Brood War, dat later in datzelfde jaar verscheen.


Na StarCraft verminderde zijn rol binnen de actieve ontwikkeling echter. Hij verzorgde nog de stemmen voor Warcraft III: Reign of Chaos uit 2002 en Warcraft III: The Frozen Throne uit 2003. Hij kon echter niet meer deelnemen aan de ontwikkeling omwille van zijn promotie tot Vice President van Blizzard North. In deze periode raakte Roper echter gefrustreerd met Blizzard moederbedrijf Vivendi. De directie van Vivendi communiceerde amper met Blizzard, waardoor zijn werk bemoeilijkt werd. In 2003 werd deze frustratie hem te veel. Samen met een heleboel collega's verliet hij Blizzard North om Flagship Studios op te richten. Roper startte er de productie van Hellgate London en Mythos, twee games die het vuur aan de schenen van Diablo moesten leggen. Hellgate London dat in oktober 2007 verscheen, kende echter een teleurstellende ontvangst en lage verkopen, wat in 2008 leidde tot de sluiting van Flagship Studios. Mythos werd uiteindelijk verkocht aan HanbitSoft dat de game afwerkte, maar zelf was hij niet meer betrokken.

Na de sluiting van Flagship Studios stapte Roper namelijk over naar MMO-ontwikkelaar Cryptic Studios waar hij dienst deed als designregisseur voor Champions Online uit 2009 en Star Trek Online dat een jaar later verscheen. Cryptic was blij met de ervaring van Roper, en ze promoveerden hem in maart 2010 tot Chief Creative Officer. Hij behield die plek echter niet lang. In augustus 2010 maakte hij de overstap naar Disney Interactive Studios, waar hij de algemene gameontwikkeling leidde. Als grote baas is hij spijtig genoeg niet meer nauw betrokken bij de ontwikkeling van videogames, waardoor we niet snel meer een echte Roper game moeten verwachten. Games als Warcraft, StarCraft en Diablo gaan gelukkig lang genoeg mee om ons te doen vergeten dat Roper niet meer actief is.


10:15  Debuuttrailer Final Fantasy Record Keeper
09:19  Project CARS
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Zijn Erfenis
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden