We horen steeds vaker dat ontwikkelaars uit een studio stappen om een kleinere indie studio te openen, zo bewijzen ook de mannen achter de nieuwe AAA studio Tangentleman.
Vijftien ontwikkelaars achter games als Call of Duty, Spec Ops: The Line, Tomb Raider en Yaiba: Ninja Gaiden Z bundelen hun krachten om aan een next-gen project te werken. Het team bestaat uit Richard Smith (ex-Infinity Ward Art Director, heeft gewerkt aan Call of Duty en Titanfall), Cory Davis (Lead Designer achter Spec Ops: The Line), Toby Gard (Game Director die Lara Croft bedacht en mee hielp aan de originele game) en vijf andere ontwikkelaars doe recentelijk Yaiba: Ninja Gaiden Z af hebben gerond.
Het eerste project waar de mannen aan werken draagt de naam Daedalus, een horror trip in een surrealistisch, half vergeten droom. De game staat gepland voor de PlayStation 4 en Xbox One, ze kijken echter nog of ze de titel via een uitgever op de markt willen brengen of dat ze crowdfunding als Kickstarter aangrijpen.
Cory Davis geeft in een reactie op de vorming van de studio aan dat hij een verschuiving ziet binnen de game-industrie. Veel van de ervaren en gemotiveerde ontwikkelaars stappen uit de grote AAA studio's en vormen kleinere indie ontwikkelaars. Met ontwikkelaars als Bastion (Supergiant Games) en Gone Home (Fullbright Company) ziet hij enkele succesverhalen. Hij krijgt bijval van Richard Smith, deze geeft aan dat de structuur van het maken van een grote game hem tegen begon te staan. Hij vertelt hierover:
quote: "There seems to be a problem with chasing after photorealism - it makes everything else about the game very myopic. By moving into an illustrative space, the look of the game can become a voice in its overall intent, rather than a limitation to that intent. It's indie games that understand this, and because of that, it's indie games that are really progressing the art form of game making."
Hoewel Tangentleman momenteel vanuit een garage opereert is hun volgende stap om kleinere, gewaagde projecten uit te werken. Daedalus is zo'n project en enkel wanneer een uitgever hun visie deelt zijn ze geïnteresseerd om hiermee samen te werken. Het is volgens hun de enige manier om direct contact met gamers te behouden. Hiernaast kijken ze ook naar de indie game initiatieven vanuit de PlayStation 4 en Xbox One, hetgeen volgens Davis eveneens potentie heeft om gebruik van te maken.
|