Feature: Grote RPG Cliché Lijst: Deel 15
Door Joni Philips op 25-04-2015 om 09:18
|
Bron: Gamed
|
Een groots avontuur om de wereld te redden en het ultieme kwaad te bestrijden, het is een veelvoorkomend cliché in Japanse Role Playing Games. Het zijn echter niet de enige clichés in het genre.
De Grand List of Console Role Playing Game Cliches is een epische lijst die werd opgesteld door Mark Sachs. Hij postuleerde een serie clichés die frequent voorkomen in Japanse Role Playing Games, waarbij hij voornamelijk de succesvolle Super Nintendo, PlayStation en PlayStation 2 generaties viseerde. De grootste klassiekers dienden als inspiratie voor de samenstelling van een lijst die iedere speler bekend in de oren zal klinken. De originele lijst kan bekeken worden op zijn site, maar de lijst telt geen voorbeelden waardoor hij ietwat ontoegankelijk is. Wij werpen dan ook een diepere blik op de lijst om de geheimen erachter te onthullen.
Cliché 45. Law of Cartographical Elegance
"The world map always cleanly fits into a rectangular shape with no land masses that cross an edge."
De wereldmap van een videogame past steeds mooi binnen een rechthoek zonder dat je last hebt van ingewikkelde vormen. Dit lijkt op het eerste zicht normaal, je kunt de wereldkaart nu eenmaal ook op een rechthoek uitzetten. De wereld van een videogame steekt echter compleet anders in elkaar als je logisch nadenkt. Als je naar het Westen gaat, dan kom je in het Oosten uit. Dat is niet zo gek. Als je doorvliegt van Japan naar Amerika dan passeer je de wereldkaart ook. Videogames doen hetzelfde echter met Noord en Zuid. Vlieg van de Noordpool naar de Zuidpool. Onze Aarde is een bol dus duurt dat ongelofelijk lang, in videogames gaat het echter op enkele seconden. De wereld heeft dan ook een compleet andere vorm, ongeacht wat eventuele tussenfilmpjes mogen beweren.
De wereld lijkt een bol, maar het heeft eigenlijk de vorm van een donut op basis van de wereldmap waarop je je kunt bewegen. Het is onder andere zichtbaar in Final Fantasy I tot Final Fantasy IX, wanneer je toegang krijgt tot je luchtschip. Final Fantasy V is echter de enige van deze games die toegeeft dat de wereld geen bolvorm heeft. Final Fantasy VIII werkt dan weer verwarrend door hun donutmap weer te geven op een globe op de miniradar. De waarheid blijft echter dat die wereld onmogelijk een bolvorm kan hebben. Het is ook sterk opvallend binnen Terranigma waar de wereldmap gebaseerd is op de Aarde. Je kunt desondanks reizen van de Noordpool naar de Zuidpool in enkele seconden. Probeer dat maar eens in het echt.
Enix had hetzelfde probleem als Square. De Dragon Quest games spelen zich af op een donut, iets wat ook het geval is voor de wereld Expel in Star Ocean: The Second Story. De Tales games maken ook gebruik van deze vorm. De meest opmerkelijke variant vinden we met Lufia waar Lufia I zich afspeelt in West Land en Lufia II in North Land. Je kunt van West Land nooit in North Land raken ongeacht welke kant van de kaart je opgaat. Het lijkt wel alsof deze twee landen op verschillende wereldbollen staan. Golden Sun en Golden Sun: The Lost Age gebruiken dan weer een effectief platte wereld, waarbij dit effectief belangrijk is voor het plot. De zijkanten van de wereld storten namelijk stelselmatig in tot de wereld compleet zal verdwijnen.
Dragon Quest 2 World Map.
Cliché 46. ¿Quien Es Mas Macho? Fargo Rule
"Every powerful character you attempt to seek aid from will first insist upon "testing your strength" in a battle to the death."
Elk krachtige personage van wie je hulp wil, zal eerst eisen dat je tegen hem strijdt in een strijd op leven of dood zodat hij je kracht kan testen. Het is een punt dat het beste naar voren komt in Pokémon, waar je Pokémon eerst sterk moet beschadigen alvorens je hen kunt vangen. Je moet eigenlijk bewijzen dat je zelf sterk genoeg bent om hen te verdienen. Die Level 70 Lugia zal niet meteen onder de indruk zijn als je jouw Level 10 Rattata gebruikt. Het verslaan van andere trainers is ook een manier om bevriend te raken met hen, maar die vriendschap beperkt zich tot telefoontjes. Zij komen je niet helpen wanneer je in de problemen zit. Monsters verslaan om hen te gebruiken komt ook naar voren in de Final Fantasy summons.
De traditionele variant waar jouw personage op hetzelfde niveau staat als het andere personage, staat centraal in bijvoorbeeld Pokémon Mystery Dungeon. Jij bent zelf een Pokémon en je verslaat wilde Pokémon om hen te overtuigen zich aan te sluiten bij jouw groepje. Nippon Ichi Software is eveneens een grote fan van het cliché. Het is namelijk hun favoriete manier om geheime personages en monsters toe te voegen aan je team, iets wat zichtbaar is in onder andere Disgaea, Phantom Brave en La Pucelle Tactics. De Disgaea games maken dit zelfs de belangrijkste manier om nieuwe teamleden toe te voegen. Flonne, Hoggmeiser, Maderas en Gordon besluiten bijvoorbeeld Laharl te helpen in het origineel eens hij hen verslagen heeft. Het maakt hierbij niet uit dat Laharl dit soms niet wil.
Cliché 47. We Had To Destroy The Village In Order To, Well, You Know The Rest. Selene Rule
"No matter what happens, never call on the government, the church, or any other massive controlling authority for help. They'll just send a brigade of soldiers to burn your entire village to the ground."
Het is steeds een slecht idee om de overheid, de kerk of eender welke andere organisatie te vragen om hulp. Je mag in gigantische problemen verkeren, waarbij alleen de overheid kan helpen, maar zelfs in die situatie is het absoluut af te raden. Hun favoriete oplossing is namelijk het sturen van een legertje soldaten welke het problemen efficiënt oplossen door het stadje waar het probleem zich voordoet, gewoon compleet af te branden. De regel is ook genoemd naar Selene uit Grandia II. De speler ontmoet haar in Mirumu, een stadje dat ze moet reinigen omdat de Eye of Valmar een klein meisje heeft overgenomen. Selene overwoog hierbij het afbranden van de stad – inclusief alle inwoners – als efficiënte manier om de stad te reinigen. Ze gaat er uiteindelijk niet mee door, maar Mirumu is zeker niet het enige stadje waar Selene dit idee had.
De Church of Yu-Yevon die centraal staat in Final Fantasy X, blijkt evenmin een koosjere organisatie waarbij zij indirect verantwoordelijk zijn voor de vernietiging van vele steden in de geschiedenis van Spira. Ze houden namelijk de wapens achter die Sin kunnen stoppen, en ze zorgen ervoor dat Sin steeds blijft terugkeren, ondanks het feit dat ze mensen helpen om Sin tijdelijk te verslaan. De Murond Glabados Church uit Final Fantasy Tactics moet je ook niet laten helpen. Zij gebruiken de Lion War namelijk om hun controle over Ivalice uit te breiden en meer politieke invloed te verwerven, waarbij ze uiteindelijk een demon willen oproepen. Deze kerk om hulp vragen is dan ook een groot risico aangezien ze hun eigen land in puin willen leggen.
Zidane's Curse trof ook ene John Cusack in 2012.
Cliché 48. Zidane's Curse. Dirty Pair Rule
"An unlucky condition in which every major city in the game will coincidentally wind up being destroyed just after the hero arrives."
De held komt aan in een nieuwe stad, een vredig plekje waar hij kan uitrusten en zich kan voorbereiden op het volgende deel van zijn avontuur. Hij kan echter niet lang rusten want luttele minuten na zijn aankomst wordt de stad compleet vernietigd. Dit kan enkele keren gebeuren, maar dit cliché is van toepassing wanneer het elke keer gebeurt. De held heeft hier vaak zelf geen invloed op, het gebeurt gewoon, soms zelfs zonder zijn medeweten. Het beste voorbeeld hiervan is Final Fantasy IX waar elke grote stad wordt aangevallen nadat Zidane er passeerde. Hij is dan ook een wandelende ramp. Tales of Vesperia lacht ook veelvuldig met dit cliché, hoofdrolspeler Yuri wordt hiervan beschuldigd en hij begint het zelf te geloven.
|
|
|
|
11:41 Project Spark toont Conker creaties
09:15 Mad Max met baasgevechten, toont screens
|
Reacties (0) |
|
Geen reacties gevonden
|
|
|
 |
 |
|
Titel: |
Cliché Lijst |
|
Type: |
Feature |
|
Releasedatum: |
Niet |
|
Ontwikkelaar: |
Gamed |
|
Uitgever: |
Gamed |
|
Media: |
Geen media gevonden
|
|
|