Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
07 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(3) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
WWE 2K24
Gamed Gamekalender April 2024
Review:

Killzone Shadow Fall


Door Joni Philips op 18-12-2013 om 08:11
Bron: Gamed

Onder leiding van Sony Computer Entertainment ontwikkelde de Nederlandse game-ontwikkelaar Guerrilla Games de First Person Shooter Killzone Shadow Fall, een game die het hoogtepunt van de PlayStation 4 launch moest worden. Missie geslaagd?

Een ultieme kernaanval aan het slot van Killzone 3 betekende het einde van de planeet Helghan, en daarmee de strijd tussen de Interplanetary Strategic Alliance ISA en de Helghast. De grote verliezen aan beide kanten leidden tot een reikende hand van de ISA aan de inwoners van de stervende planeet. De overlevende bevolking van Helghan werd verplaatst naar Vekta City waar een gigantische muur de enige grens vormt tussen Helghast en Vektans. De muur zorgt dertig jaar lang voor een ijzige vrede, maar wanneer Helghast-terroristen de Vektans aanvallen moet de ISA zijn beste man inzetten om de vrede terug te brengen. De taak valt op Lucas Kellen, ISA Shadow Marshall.

De analogie met Nazi-Duitsland en de Sovjet-Unie wordt doorgezet door letterlijk de Berlijnse Muur na te bootsen, maar de verhaallijn werkt minder overtuigend dan in Killzone 2 en Killzone 3. In die games werd het verhaal gedragen door de sterke figuren in het vijandelijke regime, als Radec en Visari. Zulke figuren ontbreken in Shadow Fall. Typische gamedialogen en een actierijk script zorgen er ook voor dat dit verhaal met weinig tact wordt aangepakt. Hoewel het verhaal zeker niet slecht is en de voice-acting top is, staat Guerrilla Games hier duidelijk nog niet op het niveau van andere Sony studio's als Naughty Dog en Quantic Dream, die zich meer specialiseerden in overtuigende, evenwichtige verhaallijnen.


De ISA Shadow Marshall specialiseert zich in geheime missies waardoor hij vaak alleen infiltreert. Een plaats voor een constante begeleider zoals Rico is er dan ook niet. Gelukkig beschikt Lucas over de OWL, een speciale drone die je onder andere kan assisteren door begeleidend vuur te bieden. De drone is ook verantwoordelijk voor het hacken van computers en kan je opnieuw tot leven wekken. Dat laatste kan hij enkel als je adrenaline hebt verzameld, hij kan je dus niet eindeloos opwekken. De OWL is ondanks die 'beperking' een sterke kompaan die je vaak uit de nood kan helpen, terwijl hij minder irritant is dan heethoofd Rico. Hierdoor is hij dan ook een flinke verbetering.

Het is echter niet de enige verbetering, en zeker niet de belangrijkste. De oude Killzone games waren bijna letterlijk corridor First Person Shooters. De omgevingen waren afwisselend, maar je werd als het ware vooruitgestuurd in één richting zonder dat je ooit moest omkeren. Het is een punt waaraan Guerrilla de nodige aandacht aan heeft besteed, zoals we eerder in het jaar al zagen in Killzone Mercenary. Shadow Fall zet de positieve trend verder. Aan het begin van de game word je in verschillende grote omgevingen geplaatst waar je enkele objectieven krijgt. Je mag zelf bepalen in welke volgorde je die aanpakt en je hebt een groot landschap om hierover tactische beslissingen te nemen.


In combinatie met de sterke AI – wat we ondertussen wel gewoon zijn van vorige Killzone games – zorgt dit voor meer spanning. Guerrilla heeft eindelijk hun sterke multiplayermaps weten te vertalen naar de singleplayer. In de eerste levels zitten dan ook enkele hoogtepuntjes. Die openheid valt echter weg naarmate je verder vordert in de game totdat de game aan het einde terugvalt in een corridor-shooter, wat doet vermoeden dat men simpelweg tijd tekort kwam om de game volledig uit te werken zoals men wou. De tien uur durende game blijft leuk om spelen, maar die openheid was de belangrijkste vernieuwing. Het is dan ook spijtig dat het zo verdwijnt uit het level design.

Het open level design betekent ook wat meer experimenten met andere gameplay zoals stealth, wat nog niet zo goed werkt als het simpelweg schieten. De grootschalige gevechten met tientallen Helghast zijn eveneens een pak minder aanwezig dan in Killzone 2 en 3, wat toch ook spijtig is. Die intense shootouts maakten de games net zo spannend. Een andere grote vernieuwing zit hem in de besturing, die veel soepeler werkt dan in zijn voorgangers. De vernieuwde Dualshock laat je sneller en beter richten en bewegen, waardoor men ook de aim assist kon laten vallen. Dit is vooral belangrijk in de multiplayer die zoals gewoonlijk de hoofdbrok van de game vormt, waardoor vaardigheid hier nog belangrijk wordt.

Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   85
Sound   90
Graphics   95
Replay   90

Een stevige start voor een nieuwe generatie Killzone.
88


08:13  Gamecharacter: Morrigan Aensland
08:10  Trophies Minecraft
 Reacties (24)
 Pagina: 1
Nelus op 18-12-2013 om 09:39 [Niv: 526 / Exp: 26310]
'wat we ondertussen wel gewoon zijn van vorige Killzone games '

Moet dit niet 'gewend' zijn?

Ik had juist verwacht dat ze veel grootschalige gevechten zouden kunnen gebruiken met de next-gen! Wel mooi cijfer

Gast (84.194.29.xxx) op 18-12-2013 om 11:00
mooie score,zodra ik een ps4 heb ga ik deze ook aanschaffen.alleen dat zal iets voor volgend jaar zijn

Gast (62.238.138.xxx) op 18-12-2013 om 11:08
@Nelus
deel 4?

Redneckerz (Redacteur) op 18-12-2013 om 11:10 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Nelus:
Nope, Gewoon kan gewoon

Nelus op 18-12-2013 om 11:52 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Ok

Deel 4? Ja, ik zie dit als deel 4 maar misschien in het volgende deel ja. Want Killzone 2 en 3 waren echt episch.

insignificat op 18-12-2013 om 13:46 [Niv: 92 / Exp: 4590]
uhm na wat gameplay wat ik heb gezien weet ik niet of een 88 wel terecht is.
maar iedere reviewer zijn mening i guess

Redneckerz (Redacteur) op 18-12-2013 om 13:53 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Insignificat:
Leg eens uit waarom een 88 niet terecht is?

Gast (178.117.235.xxx) op 18-12-2013 om 14:08
Cijfers zijn natuurlijk subjectief, dus terecht of onterecht gaat hier niet op. Heb ondertussen de (korte!) SP uitgespeeld en vond het best een leuke game, maar zeker niet meer dan dat. Zeker de latere levels in de game zijn "been here, done that".

insignificat op 18-12-2013 om 14:16 [Niv: 92 / Exp: 4590]
ik heb naar wat gameplay gekeken aan een stuk door geen knip en plak werk en de A.I is nou niet wat je zegt top notch, zeker niet voor een next gen titel.
ik zag heel vaak soldaten tegen muurtjes lopen of glitchen om op en neer van een randje te lopen zonder de speler aan te vallen of gewoonweg niet schieten.
killzone is een soort fps tech demo zo lijkt het voor me.
''kijk wat de ps4 kan qua graphics en je kan nog schieten ook''
ik had meer verwacht

Gewijzigd door insignificat op 18-12-2013 om 14:24

Gast (62.238.138.xxx) op 18-12-2013 om 15:07
Zeg je nou geen knip en plakwerk? tsja dat is die andere shooter COD

Gast (86.89.124.xxx) op 18-12-2013 om 15:54
Heb Killzone nooit leuk gevonden, gameplay en verhaal boring. Dus deze laat ik ook lekker links liggen als ik een Ps4 in huis haal.

Wapkaak op 18-12-2013 om 15:59 [Niv: 49 / Exp: 2426]
Gast 86.89.124 Ben ik :p

Jurre-1985 op 18-12-2013 om 16:47 [Niv: 10 / Exp: 524]
Mja, sommige andere reviewers geven 'm een zes of minder. De definitie van 'mixed reviews' neem ik aan...

Gast (62.238.138.xxx) op 18-12-2013 om 16:57
En dat heb je met alle shooters bijna de 1 vind het geweldig en de ander mweh

Terry_Bogard op 18-12-2013 om 19:26 [Niv: 24 / Exp: 1180]
Iets gewoon zijn is de Vlaamse manier.

AltairJack op 18-12-2013 om 22:54 [Niv: 55 / Exp: 2767]
@Insig
Ik dacht dat je game sowieso de hemel ging inprijzen omdat het van sony is, en bv. niet van microsoft.

OT: Ik heb killzone 1 voor de helft gespeeld. En Liberations 10 minuten op de PSP. Vind het eigenlijk maar saaie shooters, die eigenlijk alleen maar focussen op graphics en dan met een matig verhaal komen aankloppen. Speel dan liever COD of Battlefield. Ik had ook altijd het idee dat alleen sonyfanboys games zoals dit en resistance kochten, puur om stoer te doen dat sony exclusives ook vet zijn. Als ze niet exclusive waren, kocht bijna niemand ze denk ik. Er zijn FPS series die ik eerder zou kopen voordat ik resistance of killzone zou overwegen.

Bever Warrior op 18-12-2013 om 23:01 [Niv: 71 / Exp: 3535]
@ AltairJack

:') Beetje fanboy much? Resistance heeft geen matig verhaal en is gewoon een goede serie op deel 2 na. Qua singleplayer overtreffen ze COD naar mijn mening.

AltairJack op 18-12-2013 om 23:06 [Niv: 55 / Exp: 2767]
Resistance is echt de slechste shooter die ik ooit heb gezien en gespeeld. Echt zo'n wannabe, die maar niet kan opboksen tegen de echte grote jongens in het genre. COD SP vind dan ook weer 1000x beter dan Resistance. Resistance is gewoon fucking crap, daarom won het ook nooit echt awards en is insomniac gekapt met serie, zelfs zij zagen in dat het niet goed genoeg was om op bijvoorbeeld op te boksen met de echte goede games op de ps3 zoals Uncharted. Vind het niet raar dat insomniac er zelf al op is uitgekeken, dat was ik al na 5 min.

Bever Warrior op 18-12-2013 om 23:09 [Niv: 71 / Exp: 3535]
Dat vindt jij.

De cijfers liegen er niet om. Jij bent sowieso al bevooroordeeld. Resistance had heel veel potentie, en veel sales wil niet meteen zeggen dat het ook een goede game is.


Redneckerz (Redacteur) op 19-12-2013 om 00:05 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Terry Bogard:
Agreed, maar het is gelukkig niet erg obscuur Vlaams dit keer

@ Altairjack:
Je kraakt Killzone af op zn matige verhaal en je brengt dan als tegenargument COD of Battlefield? Dat is helemaal het uiterste. COD is een Michael Bay film in game formaat met dito verhaal. Dat gaat nergens over.

Datzelfde geld overigens ook voor je kliek op Resistance. Dat je het niks vind kan ik mij nog in vinden, maar je doet nu net alsof het de meest waardeloze game op de planeet is. En dat is Resistance simpelweg niet, anders maakten ze geen 3 delen ervan. Het is niet super goed, maar ook lang niet slecht. Een filler franchise, imo.

AltairJack op 19-12-2013 om 00:16 [Niv: 55 / Exp: 2767]
COD heeft idd niet echt een bijzondere verhaal, maar de SP is wel leuk om te spelen, en de MP is een van de beste op de markt.

Resistance is misschien niet de meest waardeloze game op deze planeet maar ik ken persoonlijk weinig slechtere ps3 exclusives. Lair ofzo misschien, maar ik vind Resistance wel mooi in dat rijtje passen. Ik heb bij games zoals resistance, dat je niks mist als je het niet speelt.

Gast (217.123.229.xxx) op 19-12-2013 om 02:23
hou toch op man.

Gast (84.26.2.xxx) op 19-12-2013 om 02:43
gelukkig bestaat er zoiets als 'smaken verschillen' |(

Redneckerz (Redacteur) op 19-12-2013 om 11:08 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Altairjack:
Als je een dergelijke genuanceerde toon kan zetten, waarom dan eerst all out gaan met ''Resistance is de meest waardeloze game ever.''?

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Killzone Shadow Fall
Type:
Game
Releasedatum:
29-11-2013
Ontwikkelaar:
Guerrilla Games
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:








Meer media