Review: Killzone Shadow Fall
Door Joni Philips op 18-12-2013 om 08:11
|
Bron: Gamed
|
Onder leiding van Sony Computer Entertainment ontwikkelde de Nederlandse game-ontwikkelaar Guerrilla Games de First Person Shooter Killzone Shadow Fall, een game die het hoogtepunt van de PlayStation 4 launch moest worden. Missie geslaagd?
De multiplayer van Killzone Shadow Fall geeft toegang tot drie verschillende klassen, die meteen beschikbaar zijn. De klassen Assault, Support en Recon hebben elk hun eigen rol in de strijd met hun eigen mogelijkheden. Elke klasse beschikt over bepaalde standaardopties, zoals de wapens die standaard worden meegegeven, maar de speler krijgt de mogelijkheid dit allemaal aan te passen. De verschillende wapens zijn ook meteen beschikbaar zodat nieuwkomers meteen toegang hebben tot hun favoriete wapens uit de singleplayer. Ervaren spelers hebben wel een voordeel, omdat je met ervaringspunten nieuwe vaardigheden verdient. Je kunt dus meteen in de strijd springen met het volledige arsenaal, maar je krijgt meer aanpassingsmogelijkheden als je vordert.
De aanpak ligt dus in lijn met Killzone 3, wat sterk geapprecieerd wordt. Games als Killzone 2 lieten je namelijk tientallen uren spelen om de beste wapens te krijgen, waardoor ik daar de sniper nog altijd niet vrijgespeeld heb. Tegelijkertijd blijft de optie om lang en veel te spelen wel aanwezig door de toevoeging van 1500 uitdagingen, zoals het doden van een bepaald aantal vijanden met één wapen of het doorbreken van een killstreak. De uitdagingen zijn geen verplichting, maar een leuke extra voor spelers die toch lang bezig zullen zijn met de multiplayer. De badges en lintjes zijn dus weg, maar het spel blijft je bezighouden en belonen terwijl je verder gaat.

De 'Warzone' mode is opnieuw de centrale focus waaruit de andere modes vloeien. De mode plaatst twee teams tegenover elkaar met de bedoeling om minstens vier van de zevende rondes te winnen, waarbij rondes afwisselende objecten omvatten zoals Team Deathmatch en Capture the Flag. De onderdelen van Warzone kunnen eveneens apart gespeeld worden, en de game laat eveneens toe een eigen mode op te zetten. Shadow Fall geeft je een uitgebreide editor om zelf te kiezen welke elementen je centraal wil stellen in de multiplayer. Je kunt bijvoorbeeld alle spelers beperken tot één type wapen, waarbij de opties echt verbazend diepgaand zijn. Deze modes kunnen gedeeld worden zodat iedereen kan genieten van jouw creatie.
Je kunt alles beleven op een tiental maps die een mix vormen van kleine gangen en grote, open ruimtes zodat de vijand letterlijk van alle kanten kan komen. Eens je beschoten wordt geeft de game je ook weinig feedback over de locatie van je aanvaller, zodat het echt opletten is. Binnen de tien maps is Penthouse het hoogtepunt, een map die je echt op de toppen van je tenen laat lopen. Men belooft dat het aantal maps in de toekomst verder gratis zal uitgebreid worden, wat een aangename bonus kan worden. Het aantal maps is momenteel zeker niet laag, zeker in combinatie met de grootte ervan, maar meer maps kan de ervaring alleen beter maken.
De game is eveneens het technische spektakelstuk van de PlayStation 4. De 1080p resolutie wordt gebruikt om een spel op je scherm te toveren dat torenhoog boven de andere retailgames op de console staat. De gedetailleerde omgevingen zien er absoluut spectaculair uit, waardoor Shadow Fall ongetwijfeld enige tijd de benchmark zal zijn om te beoordelen welke games echt de kracht van de PlayStation 4 benutten. Het grafische spektakel gaat niet ten koste van de framerate, die perfect draait in zowel singleplayer op 30 fps als multiplayer op 60 fps. In combinatie met het open level design tegenover de gesloten omgevingen van Killzone 2 en 3 is het echt een verbazend resultaat.

Men speelt ook volop met lichteffecten. Het beste moment hiervan zien we mogelijk al zeer vroeg in de game wanneer de speler belandt op een ruimteschip. De klinische omgeving wordt opgefleurd wanneer de speler de rolluiken kapot schiet waardoor de dodelijke zonnestralen binnenvallen en ongelukkige vijanden in brand vliegen. Je moet hierbij ook niet denken dat men zich beperkt heeft tot het technische beter maken. De artiesten van Guerrilla Games hebben zich eveneens uitgeleefd. Het druilerige Vekta werd met succes vervangen door het prachtige Vekta. De game doet voorgangers Killzone 2 en 3 simpelweg verbleken. Dat is iets waar weinig launchgames in geslaagd zijn met hun voorgangers.
Wat kan Guerrilla met meer tijd? Dat is de vraag die we mogen stellen na Killzone Shadow Fall. De game geeft een nieuwe impuls aan de Killzone franchise met een vernieuwde singleplayercampagne en verbeterde graphics, maar met een multiplayer die sterk blijft. Shadow Fall is dan ook een waardig alternatief voor de traditionele First Person Shooters Battlefield en Call of Duty. Tegelijkertijd blijft het duidelijk gaan om een launchgame. De ideeën achter de eerste hoofdstukken zijn niet doorgetrokken naar de volledige singleplayer en het verhaal kent simpelweg niet dezelfde impact als dat van de eerste games. Er is dan ook de nodige ruimte voor verbetering, maar de ingeslagen weg is zeker de goede.
|
Pagina:
1
|
2
|
Beoordeling
Gameplay |
85 |
Sound |
90 |
Graphics |
95 |
Replay |
90 |
Een stevige start voor een nieuwe generatie Killzone.
|
88 |
|
|
|
08:13 Gamecharacter: Morrigan Aensland
08:10 Trophies Minecraft
|
Reacties (24) |
|
Pagina:
1
|
|
Nelus
op 18-12-2013 om 09:39
[Niv: 526 / Exp: 26310]
|
'wat we ondertussen wel gewoon zijn van vorige Killzone games '
Moet dit niet 'gewend' zijn?
Ik had juist verwacht dat ze veel grootschalige gevechten zouden kunnen gebruiken met de next-gen! Wel mooi cijfer
|
|
Gast (84.194.29.xxx)
op 18-12-2013 om 11:00
|
mooie score,zodra ik een ps4 heb ga ik deze ook aanschaffen.alleen dat zal iets voor volgend jaar zijn
|
|
Gast (62.238.138.xxx)
op 18-12-2013 om 11:08
|
@Nelus
deel 4?
|
|
Redneckerz
(Redacteur)
op 18-12-2013 om 11:10
[Niv: 227 / Exp: 11336]
|
@ Nelus:
Nope, Gewoon kan gewoon
|
|
Nelus
op 18-12-2013 om 11:52
[Niv: 526 / Exp: 26310]
|
Ok
Deel 4? Ja, ik zie dit als deel 4  maar misschien in het volgende deel ja. Want Killzone 2 en 3 waren echt episch.
|
|
insignificat
op 18-12-2013 om 13:46
[Niv: 92 / Exp: 4590]
|
uhm na wat gameplay wat ik heb gezien weet ik niet of een 88 wel terecht is.
maar iedere reviewer zijn mening i guess
|
|
Redneckerz
(Redacteur)
op 18-12-2013 om 13:53
[Niv: 227 / Exp: 11336]
|
@ Insignificat:
Leg eens uit waarom een 88 niet terecht is?
|
|
Gast (178.117.235.xxx)
op 18-12-2013 om 14:08
|
Cijfers zijn natuurlijk subjectief, dus terecht of onterecht gaat hier niet op. Heb ondertussen de (korte!) SP uitgespeeld en vond het best een leuke game, maar zeker niet meer dan dat. Zeker de latere levels in de game zijn "been here, done that".
|
|
insignificat
op 18-12-2013 om 14:16
[Niv: 92 / Exp: 4590]
|
ik heb naar wat gameplay gekeken aan een stuk door geen knip en plak werk en de A.I is nou niet wat je zegt top notch, zeker niet voor een next gen titel.
ik zag heel vaak soldaten tegen muurtjes lopen of glitchen om op en neer van een randje te lopen zonder de speler aan te vallen of gewoonweg niet schieten.
killzone is een soort fps tech demo zo lijkt het voor me.
''kijk wat de ps4 kan qua graphics en je kan nog schieten ook''
ik had meer verwacht
Gewijzigd door insignificat op 18-12-2013 om 14:24
|
|
Gast (62.238.138.xxx)
op 18-12-2013 om 15:07
|
Zeg je nou geen knip en plakwerk? tsja dat is die andere shooter COD
|
|
Gast (86.89.124.xxx)
op 18-12-2013 om 15:54
|
Heb Killzone nooit leuk gevonden, gameplay en verhaal boring. Dus deze laat ik ook lekker links liggen als ik een Ps4 in huis haal.
|
|
Wapkaak
op 18-12-2013 om 15:59
[Niv: 49 / Exp: 2426]
|
Gast 86.89.124 Ben ik :p
|
|
Jurre-1985
op 18-12-2013 om 16:47
[Niv: 10 / Exp: 524]
|
Mja, sommige andere reviewers geven 'm een zes of minder. De definitie van 'mixed reviews' neem ik aan...
|
|
Gast (62.238.138.xxx)
op 18-12-2013 om 16:57
|
En dat heb je met alle shooters bijna de 1 vind het geweldig en de ander mweh
|
|
Terry_Bogard
op 18-12-2013 om 19:26
[Niv: 24 / Exp: 1180]
|
Iets gewoon zijn is de Vlaamse manier.
|
|
AltairJack
op 18-12-2013 om 22:54
[Niv: 55 / Exp: 2767]
|
@Insig
Ik dacht dat je game sowieso de hemel ging inprijzen omdat het van sony is, en bv. niet van microsoft.
OT: Ik heb killzone 1 voor de helft gespeeld. En Liberations 10 minuten op de PSP. Vind het eigenlijk maar saaie shooters, die eigenlijk alleen maar focussen op graphics en dan met een matig verhaal komen aankloppen. Speel dan liever COD of Battlefield. Ik had ook altijd het idee dat alleen sonyfanboys games zoals dit en resistance kochten, puur om stoer te doen dat sony exclusives ook vet zijn. Als ze niet exclusive waren, kocht bijna niemand ze denk ik. Er zijn FPS series die ik eerder zou kopen voordat ik resistance of killzone zou overwegen.
|
|
Bever Warrior
op 18-12-2013 om 23:01
[Niv: 71 / Exp: 3535]
|
@ AltairJack
:') Beetje fanboy much? Resistance heeft geen matig verhaal en is gewoon een goede serie op deel 2 na. Qua singleplayer overtreffen ze COD naar mijn mening.
|
|
AltairJack
op 18-12-2013 om 23:06
[Niv: 55 / Exp: 2767]
|
Resistance is echt de slechste shooter die ik ooit heb gezien en gespeeld. Echt zo'n wannabe, die maar niet kan opboksen tegen de echte grote jongens in het genre. COD SP vind dan ook weer 1000x beter dan Resistance. Resistance is gewoon fucking crap, daarom won het ook nooit echt awards en is insomniac gekapt met serie, zelfs zij zagen in dat het niet goed genoeg was om op bijvoorbeeld op te boksen met de echte goede games op de ps3 zoals Uncharted. Vind het niet raar dat insomniac er zelf al op is uitgekeken, dat was ik al na 5 min.
|
|
Bever Warrior
op 18-12-2013 om 23:09
[Niv: 71 / Exp: 3535]
|
Dat vindt jij.
De cijfers liegen er niet om. Jij bent sowieso al bevooroordeeld. Resistance had heel veel potentie, en veel sales wil niet meteen zeggen dat het ook een goede game is.
|
|
Redneckerz
(Redacteur)
op 19-12-2013 om 00:05
[Niv: 227 / Exp: 11336]
|
@ Terry Bogard:
Agreed, maar het is gelukkig niet erg obscuur Vlaams dit keer
@ Altairjack:
Je kraakt Killzone af op zn matige verhaal en je brengt dan als tegenargument COD of Battlefield? Dat is helemaal het uiterste. COD is een Michael Bay film in game formaat met dito verhaal. Dat gaat nergens over.
Datzelfde geld overigens ook voor je kliek op Resistance. Dat je het niks vind kan ik mij nog in vinden, maar je doet nu net alsof het de meest waardeloze game op de planeet is. En dat is Resistance simpelweg niet, anders maakten ze geen 3 delen ervan. Het is niet super goed, maar ook lang niet slecht. Een filler franchise, imo.
|
|
AltairJack
op 19-12-2013 om 00:16
[Niv: 55 / Exp: 2767]
|
COD heeft idd niet echt een bijzondere verhaal, maar de SP is wel leuk om te spelen, en de MP is een van de beste op de markt.
Resistance is misschien niet de meest waardeloze game op deze planeet maar ik ken persoonlijk weinig slechtere ps3 exclusives. Lair ofzo misschien, maar ik vind Resistance wel mooi in dat rijtje passen. Ik heb bij games zoals resistance, dat je niks mist als je het niet speelt.
|
|
Gast (217.123.229.xxx)
op 19-12-2013 om 02:23
|
hou toch op man.
|
|
Gast (84.26.2.xxx)
op 19-12-2013 om 02:43
|
gelukkig bestaat er zoiets als 'smaken verschillen' |(
|
|
Redneckerz
(Redacteur)
op 19-12-2013 om 11:08
[Niv: 227 / Exp: 11336]
|
@ Altairjack:
Als je een dergelijke genuanceerde toon kan zetten, waarom dan eerst all out gaan met ''Resistance is de meest waardeloze game ever.''?
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|