Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
WWE 2K24
Gamed Gamekalender April 2024
Gamed Gamekalender Maart 2024
Wo Long: Fallen Dynasty - Complete Edition
Review:

Resogun


Door Joni Philips op 10-12-2013 om 16:09
Bron: Gamed

Momenteel werkt ontwikkelaar Housemarque nauw samen met Sony Computer Entertainment, een samenwerking die leidde tot fantastische spellen als Super Stardust HD en Dead Nation. In aanloop naar de PlayStation 4 launch combineerden beide bedrijven opnieuw de krachten. Het resultaat? Resogun.

Resogun is weliswaar een compleet nieuwe franchise, maar wel eentje die ligt in het vakdomein van de Stardust ontwikkelaar. Net zoals hun Stardust spellen is de game namelijk een twin-stick shooter met eindeloze, snelle actie. Het is een genre dat zo oud is als de game-industrie zelf, maar Housemarque is een groot fan van het genre en dat valt ook hier weer op. Hun Stardust spellen waren een hommage aan Robotron en nu wagen ze zich aan een Defender hommage, maar dan op hun geheel eigen manier. In Resogun moet de speler het opnemen tegen een hele serie buitenaardse wezens en al hun spectaculair wapentuig. Het doel is simpel, de laatste overlevenden van de mensheid redden. Het doel bereiken is een compleet andere klus. De speler wordt geplaatst op het oppervlak van een cilinder, waarin je je vrij kunt bewegen. Je bent dus niet beperkt tot een 2D scherm, maar je vliegt ook niet vrij rond in de ruimte. Je cirkelt eigenlijk rond een centrale structuur. Op dit gebogen vlak verschijnen regelmatig vijandelijk ruimteschepen die hun vuur op jou concentreren. Als een volleerd acrobaat beweeg je continu over het scherm met de linker stick terwijl je met de rechter je laser afvuurt op de vijand.

De game helpt je wel een handje bij dit laatste. Er zit een automatische richtfunctie op je wapen waardoor je niet 100% de perfecte kant op hoeft te mikken. Voor een optimaal resultaat moet je natuurlijk wel in de juiste richting knallen, maar het is handig dat de game niet zeurt dat je op de pixel perfect moet schieten. Zelfs met deze hulp wordt de game sowieso nooit makkelijk. De hordes vijanden zijn vliegensvlug en zeer dodelijk. Elke aanraking resulteert in een verloren leven, wat vooral bij de bazen die elk level afsluiten sneller gebeurd is dan je denkt. De druk om de stroom vijanden te overleven wordt aangevuld met de druk om dit zo goed mogelijk te voltooien. Op elk moment zie je namelijk een score multiplier op je scherm. Elke vijand die je doodt verhoogt deze multiplier, maar als je zonder vijanden zit, zakt hij ook. Even uitblazen gaat dus ten koste van je opgebouwde multiplier wat doodzonde is omdat deze vitaal is voor een hoge score. Je zult dan ook frequent boosten om de juiste locaties te kunnen bereiken. Ook als je sterft reset je multiplier meteen, wat dodelijk is voor een goede plaats op het Leaderboard.


Zoals een goede hedendaagse twin stick shooter beaamt, is het namelijk de bedoeling om elke beurt een zo hoog mogelijke score te halen die dan online wordt gedeeld. Je bent gelukkig niet beperkt tot je simpele laser om die hoge score te bereiken. Resogun geeft je nog wat andere wapens. In de eerste plaats zijn er bommen, waarvan je een beperkte voorraad krijgt. Deze vernietigen alle vijanden op het scherm, waardoor ze ideaal zijn om je uit een benarde situatie te redden. Tegelijkertijd geeft de game een bonus als je geen bommen gebruikt, een ervaren speler zal leren werken zonder deze wapens. Het tweede wapen is iets minder restrictief, namelijk de Overdrive. Deze vertraagt vijanden tijdelijk terwijl jij een gigantische versie van je laser afvuurt. Op deze manier vernietig je een groot deel van de vijandelijke schepen om je heen. Enig nadeel is het feit dat deze opgeladen moet worden door de deeltjes te verzamelen die verslagen schepen achterlaten. Af en toe zul je ook een schild verdienen, wat je dan weer wat extra bescherming biedt. Resogun biedt dan ook een gevarieerde mix van mogelijkheden om je doelstelling te bereiken. In absolute nood is er nog een eenvoudige coöp-modus om je door de game te halen.

Het redden van de laatste overlevenden is natuurlijk een belangrijk doel, maar het is geen verplichting binnen deze hectiek. Je kunt het spel rustig uitspelen zonder ook maar één mens te redden, maar voor het bereiken van de hoogste scores zul je je toch hieraan moeten wagen. Elk level bevat tien cellen waarin elke cel een mens zit opgesloten. Door specifieke vijanden uit te schakelen open je telkens een cel waardoor de gevangene kan ontsnappen. Op dat moment is het de kwestie van in actie te schieten en hem zo snel mogelijk op te pikken. Eens je een mens hebt opgepikt, kun je hem afleveren om een power-up te verdienen wat je strijd weer verder helpt. Ondertussen probeert de vijand natuurlijk de gevangene te neutraliseren. Als je te laat bent, ben je hem voorgoed kwijt waarna je AI begeleider laat weten dat de mens verloren is. De grote opgave hierbij is vooral beseffen dat er een mens bevrijd is. Door de stortvloed aan buitenaards tuig zul je deze namelijk niet gemakkelijk vinden, zeker aangezien hij met gemak aan de andere kant van het veld kan opduiken. Goed opletten is dan ook de boodschap.


Revolutionair kunnen we de game niet echt noemen als het aankomt op gameplay. Toen Geometry Wars debuteerde op Xbox Live Arcade zijn er tientallen games in het genre verschenen, waarbij alleen het opzet van de stages en het redden van de mensen voor onderscheid zorgt. Ook het aantal levels is een teleurstelling. Een shooter draait volledig rond het herspelen van levels tot je compleet tevreden bent over het bereikte resultaat. Dat mag echter geen excuus zijn om te besparen op het aantal niveaus, wat hier toch schijnbaar gebeurd is. In de game zijn namelijk maar vijf levels aanwezig wat toch wat weinig is. Nu, denk zeker niet dat Resogun daardoor een game is die je na een vijftal uren compleet aan de kant kunt leggen aangezien je deze vijf stages continu gaat herspelen – met bijvoorbeeld verschillende schepen – tot je ze beheerst, maar meer stages en zodoende meer variatie had geen kwaad gekund. Tegenover die kritieken staat niets meer dan ijzersterke gameplay waarbij een verslavend scoresysteem je terugdrijft om te bewijzen dat je beter kunt, en een steeds complexer wordende AI ervoor zorgt dat je echt instinctmatig moet reageren.

Die ijzersterke gameplay wordt aangevuld met een audiovisuele ervaring die een totaalspektakel vormt. Een opzwepende soundtrack met de nadruk op techno trekt je in de game terwijl de AI je toeschreeuwt dat je de laatste mensen moet redden via de speakers van de DualShock 4. De gebruikte grafische techniek – voxels – lijkt op het eerste zicht weinig spectaculair. Alle figuurtjes zien er vrij eenvoudig uit, en zijn weinig gedetailleerd. Het spektakel begint wanneer je begint te schieten en de explosies de vijandelijke schepen doen uit elkaar vallen in duizenden stukjes, beter bekend als voxels. Snelle explosies en lichtflitsen volgen elkaar snel op tot je uiteindelijk een half psychedelische ervaring krijgt voorgeschoteld. Het hele gebeuren zal je hoofd op hol brengen als je het probeert te volgen, maar de PlayStation 4 houdt het vol waardoor de framerate een vlotte zestig frames per seconde blijft. Met Resogun ontwikkelde Housemarque dé onverwachte topper van de PlayStation 4 launch. De snelle hectiek en het grafische spektakel zorgen ervoor dat je voor een klein prijsje een supergame krijgt. Als bonusje is de game momenteel beschikbaar als PlayStation Plus, zodat je geen geld moet uitgeven als je Plus abonnee bent. Ook Plus abonnees die geen PlayStation 4 hebben gekocht, kunnen profiteren door de game via de webstore toe te voegen aan hun downloadlijst.
Beoordeling
Gameplay   92
Sound   92
Graphics   92
Replay   89

Een psychedelisch spektakel dat werkt op instinct.
91


16:40  Retailer Zavvi stuurt gratis Vita's op
14:42  Nieuwe content voor GTA V op komst
 Reacties (2)
 Pagina: 1
R3v3n4nt op 10-12-2013 om 18:59 [Niv: 2 / Exp: 76]
Een leuk game, en ook al heel wat mee bezig geweest, persoonlijk laat me het terugdenken aan het game "defender" dat ik vroeger had, en ook verslaafd aan was btw

Codewarrior op 10-12-2013 om 23:55 [Niv: 110 / Exp: 5485]
Kan level 4 niet uitspelen

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Resogun
Type:
Game
Releasedatum:
29-11-2013
Ontwikkelaar:
Housemarque
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:








Meer media