Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
26 Oktober 2020 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
25 Oktober 2020 
(6) 
24 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
23 Oktober 2020 
(16) 
(0) 
(9) 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
22 Oktober 2020 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
21 Oktober 2020 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
20 Oktober 2020 
(19) 
(0) 
(5) 
(5) 
(0) 
(2) 
(1) 
19 Oktober 2020 
(5) 
(0) 
(5) 
(4) 
18 Oktober 2020 
(0) 
17 Oktober 2020 
(0) 
(1) 
(2) 
(11) 
(4) 
16 Oktober 2020 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Oktober 2020 
(6) 
(5) 
(5) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(13) 
14 Oktober 2020 
(1) 
(5) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(3) 
(3) 
13 Oktober 2020 
(5) 
(2) 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
12 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
11 Oktober 2020 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
10 Oktober 2020 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
09 Oktober 2020 
(18) 
(8) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
08 Oktober 2020 
(2) 
(1) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(3) 
07 Oktober 2020 
(10) 
(6) 
(15) 
(5) 
(2) 
(0) 
06 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
05 Oktober 2020 
(5) 
(0) 
(0) 
Cloudpunk
The Outer Worlds
FIFA 21
Let's Sing Presents Queen
Review:

Sound Shapes


Door Joni Philips op 07-12-2013 om 13:00
Bron: Gamed

Origineel lanceerde Queasy Games hun geluidsavontuur Sound Shapes op de PlayStation 3 en de PlayStation Vita, maar nu is de hitgame ook beschikbaar op de PlayStation 4. Is Sound Shapes echter wel klaar voor de nieuwe generatie?

Sound Shapes is op het eerste zicht een eenvoudige platformgame met een stevig ritme-element. Je belandt in een campagne waarbij je een kleine blob speelt die razendsnel over de vloer kan glijden, maar die ook aan bepaalde muren en plafonds kan kleven. Het is de bedoeling om het einde van elk level te bereiken, wat gemakkelijk is, en onderweg alle muzieknoten te verzamelen, wat een grotere klus is. Dat laatste is niet verplicht, maar door de noten te verzamelen creëer je een beat die je volgt door het level. De grafisch minimalistische levels zijn lekker uitdagend en gevarieerd – het twintigtal levels is onderverdeeld in vijf albums met elk een eigen sound en grafische stijl – waarbij de uitdaging licht crescendo gaat. Zeker als je alle noten wil verzamelen zijn de latere levels een hele klus, en dat moet je dan ook nog eens snel doen als je hoog wil scoren op de leaderboards die de game je toont aan het eind van elk level. Deze platformcampagne is dus zo moeilijk als je zelf wil. Een casual speler zal er op drie uur met gemak door raken, terwijl spelers die meer tijd willen investeren gemakkelijk een tiental uur kunnen kwijtraken om de mode echt te voltooien.


De campagne van Sound Shapes is echter maar het opstapje naar de echte uitdaging. Na het uitspelen van deze mode speel je namelijk Death Mode en Beat School vrij, die de echt memorabele delen van de game vormen. De Death Mode brengt een actierijke versie van de levels uit de originele campagne, maar dan beperkt tot één scherm. Het doel van deze Death Mode levels is ook zeer simpel: verzamel een bepaald aantal noten binnen de beschikbare tijd. Dat die tijd gelimiteerd is en dat je geen enkele fout mag maken, zorgt voor het plezier. De noten verschijnen hierbij steeds op specifieke plekken, maar de volgorde is willekeurig. Een patroon onthouden en de snelste weg uitstippelen is dus niet mogelijk, de enige oplossing is snel reageren en jezelf tot het uiterste dwingen om elk Death Mode level te halen. Dit betekent vaak opnieuw proberen en proberen tot het je eindelijk lukt, waarbij vaak al eens een half uur gepasseerd is. Death Mode is absoluut niet voor mensen met een zwak hart. Deze mode is namelijk compleet meedogenloos. Als je ook maar een milliseconde te laat bij de laatste noot komt, mag je weer volledig opnieuw beginnen.

De Beat School is dan weer het compleet tegenovergestelde. De stress is weg, evenals de actie. In de plaats daarvan krijg je een muzikale puzzelgame voorgeschoteld. De game laat je een beat horen en jij moet de muzieknoten op de juiste plek op het raster plaatsen om de muziek na te bootsen. Sound Shapes geeft je hierbij de mogelijkheid om de plaatsing van de noten regelmatig te controleren, maar het blijft kwestie van goed luisteren en de juiste keuzes maken. De game is ondertussen enkele keren uitgebreid met nieuwe downloadbare levels die allen focussen op deze puzzelmode. Indien je geniet van de originele levels, kun je voor ongeveer één euro een pakket met vijf levels downloaden, waarbij er een achttal pakketten beschikbaar zijn. De combinatie van Death Mode en Beat School zullen je ook leren hoe een goed Sound Shapes level best in elkaar zit, en je kunt meteen gaan bewijzen dat je dat ook begrijpt. In Sound Shapes kun je zonder moeite eigen levels maken en deze delen met de online community. Deze mode is een vaak onderbelicht deel van de ervaring, maar enthousiaste fans hebben wel alvast enkele pareltjes van levels gemaakt.


Het spel ademt eveneens sfeer, waarbij zowel graphics als geluid voor de ideale ondersteuning vormen. De graphics zijn minimalistisch, maar knap. De PlayStation 4 zal absoluut niet gaan zweten van deze game, maar de game profiteert van een scherpere resolutie om alles mooier in beeld te brengen. Op gebied van soundtrack blijft Sound Shapes logischerwijs verbazend. De soundtrack die bestaat uit mixes van onder andere Beck en Deadmau5 komt echt tot leven tijdens het spelen. Deze is namelijk meer dan een deuntje op de achtergrond, elke noot die je verzamelt voegt weer iets toe aan de achtergrond, waardoor de muziek evolueert van een leuk achtergronddeuntje tot een echt spektakel. De muziek wordt dus beïnvloed door de gameplay, maar de muziek zorgt zelf ook voor invloed. Vijanden bewegen namelijk op het ritme van de muziek. Als je de timing van de muziek beet hebt, dan heb je ook de timing van de vijanden onder de knie. Dit wordt het snelst duidelijk in één van de Death Mode levels waar de speler af en toe omhoog moet springen om een vijandelijke laser te ontwijken. Alleen de kleine noot in de muziek verraadt wanneer je echt moet springen om het level te kunnen overleven.

Sound Shapes blijft dus een wonderlijk avontuur dat thuishoort in elke PlayStation-collectie, waarbij je meteen drie games krijgt voor de prijs van één. De game beslaat drie afzonderlijke, maar interessante campagnes met elk hun eigen nadruk, zodat er grote variatie is. Sound Shapes geeft je echter ook letterlijk drie games voor de prijs van één. De game valt namelijk volledig onder het cross-buy programma waardoor je voor één prijs meteen de drie versies krijgt. Alle voortgang kan gemakkelijk tussen deze versies gedeeld worden. Als je de game reeds gekocht had op de PlayStation 3 of Vita, kun je hem dus meteen gratis downloaden. Als je hem nog niet gekocht had, heb je nu een extra reden om dit te veranderen, waarbij je evenzeer een blik kunt werpen op de beschikbare DLC die ook cross-buy is. De PlayStation 4-versie brengt weliswaar alleen beperkte grafische verbeteringen met zich mee, maar dit audiovisuele avontuur blijft desondanks de moeite.
Beoordeling
Gameplay   85
Sound   90
Graphics   90
Replay   85

Een scherpere versie van een leuke game.
85


13:46  Batman: Arkham Origins Blackgate
11:55  Nieuwe DLC video Omerta: City of Gangsters
 Reacties (1)
 Pagina: 1
Gast (81.82.29.xxx) op 07-12-2013 om 17:53
pas op is wel leuk en zo, maar daar heb ikl echt de PS4 niet voor gekocht ;)

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Sound Shapes
Type:
Game
Releasedatum:
15-08-2012
Ontwikkelaar:
Queasy Games
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:








Meer media