Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Preview:

Watch_Dogs


Door Rene Groen op 16-10-2013 om 08:24
Bron: Gamed

Gisteren kwam Ubisoft met vervelend nieuws: Watch_Dogs zal niet langer in november verschijnen, maar is doorgeschoven naar 2014. Het spel zelf is al sinds 2009 in ontwikkeling en dus is het de hoogste tijd - ondanks het uitstel - om de game onder de loep te nemen.

Daar waar er in games veel aandacht uit gaat naar de hoofdpersoon is het in Watch_Dogs ook de locatie die een hoofdrol opeist. Chicago, de Windy City, is bekend vanwege onder andere zijn spoorwegennetwerk, het O’Hare International Airport en Field Museum of Natural History. In deze game is het echter het Central Operating System, kortweg ctOS, dat de hoofdrol opeist. Het betreft een supercomputer die alles in de stad regelt, van de verkeerslichten tot aan banktransacties, van het internet tot aan telefoongesprekken. In de verkeerde handen is het een machtig wapen en dat is nu net wat het voor Aiden Pearce vormt. Deze superhacker heeft de kwaliteiten om ctOS naar zijn hand te zetten, met het doel om zijn familie te beschermen. Het hoe en waarom is hierbij nog onduidelijk, Ubisoft houdt de lippen over het verhaal vooralsnog stijf op elkaar. Wel is duidelijk dat we als Aiden een grote mate van vrijheid krijgen en zelf bepalen hoe we de gameplay invullen.


Om dit te verduidelijken nemen we een missie waarin je een vriend dient te redden die is ontdekt wanneer deze een special moederbord tracht te stelen. Je kunt letterlijk te hulp schieten door simpelweg een geweer te pakken en de politie aan te vallen, interessanter is het om T-Bone Grady – de vriend waar het om gaat – te helpen middels je kwaliteiten als hacker. Via camera’s krijg je zicht op de situatie en tracht je de politie af te leiden terwijl je T-Bone in veiligheid brengt. Het is slechts een klein voorbeeld uit de game hoe je ctOS, bedoeld als reguleringsmechanisme, in je voordeel kunt gebruiken. De uitwerking is zeer divers, zo kun je stoplichten op rood zetten nadat je zelf bent doorgereden, beveiligingspaaltjes uit de grond laten komen om een achtervolger hierop te laten crashen of de webcam van een laptop hacken om mee te kunnen kijken in een woning.

Al deze mogelijkheden verkrijgt Aiden via zijn mobiele telefoon, niet alleen belangrijk als communicatiemiddel, maar tevens als Profiler. Deze applicatie voor je telefoon geeft je direct de beschikking over alle data van een persoon op wie het gericht is. Zie het als een digitale overval waarbij tegelijkertijd je gegevens van de belastingdienst, Facebook en al je tekstberichten binnen komen. Het is niet alleen de ideale manier om kennis te vergaren, het geeft de speler tevens macht. Is de ene persoon niets meer dan een huismus die toevallig op straat loopt richting een supermarkt, daar kan een ander weleens op weg zijn om een moord te plegen. Grijp je in of laat je de situatie voor wat het is? We zien hierbij niet een duidelijke scheidingslijn tussen ‘goed’ en ‘slecht’, de man die erop uit trekt om te moorden kan dit bijvoorbeeld doen omdat zijn vrouw verkracht is door de man op wie hij het voorzien heeft. Tevens dien je er rekening mee te houden dat ook je eigen acties gevolgen kunnen hebben, de politie geeft je zeker geen vrijbrief voor eventuele misdaden.


Chicago is een grootse stad en de ctOS technologie is hierdoor niet overal even sterk aanwezig. Zul je in de binnenstad direct de beschikking hebben over de voordelen die je als hacker via het netwerk verkrijgt, daar zul je er in de minder bedeelde wijken eerst toegang toe moeten krijgen. Net als bij Assassin’s Creed en Far Cry dienen we hierdoor eerst een locatie in te nemen, in het geval van Watch_Dogs een ctOS gebouw. Bedoeling is om de software op deze locatie te hacken en zo toegang te verkrijgen tot diens technologie. Dat je niet simpel binnen kunt lopen bewijzen de zwaarbewaakte gebouwen en ook hier zien we een tweedeling in de gameplay: ga je voor de harde aanpak waarbij je bewakers uitschakelt om een weg naar binnen te forceren, of kies je de stealthy wijze waarbij je op verkenning gaat om bijvoorbeeld bewakingscodes te verkrijgen. Ubisoft heeft al aangegeven dat de game voor ongeveer 95 procent op deze stealthy manier te spelen is, hoewel het dus geen verplichting vormt.

Als laatste mag de multiplayer niet onbenoemd blijven, het is namelijk mogelijk om de game van een vriend of vriendin binnen te stappen. In eerste instantie zul je dit als speler niet door hebben, degene die je game binnen komt ziet er namelijk niet anders uit dan een computergestuurde passant op straat. Anders wordt dit wanneer hij of zij aan zijn taak begint: het hacken van de speler in wiens wereld je rond loopt. Op het moment van hacken krijg je een melding en dien je zo snel mogelijk te identificeren waar de hack gepleegd wordt. Je doet dit middels je telefoon, die alle passanten scant en zo achter de dader kan komen. Doel is vervolgens om af te rekenen met deze persoon, of je kiest ervoor om te vluchten en buiten het bereik van de andere speler te geraken. Het is een interessante toevoeging waarbij de single- en multiplayer naadloos in elkaar worden verweven, mocht je het echter niet als een toevoeging zien, dan kun je de optie simpelweg uitschakelen. Kortom: in het voorjaar van 2014 is er genoeg te beleven én te hacken in Chicago.


08:24  Donkey Kong Country: Tropical Freeze
08:23  Geen XBLG nodig voor Project Spark
 Reacties (4)
 Pagina: 1
PwnStrike op 16-10-2013 om 13:53 [Niv: 27 / Exp: 1374]
Mooie analyse! Toch wel jammer van het uitstel, maar Ubisoft kan er alleen maar goede bedoelingen bij hebbe. Ik ga hem nog steeds halen . Goed gedaan, ik heb er nu nog meer zin in!

Nelus op 16-10-2013 om 14:19 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Ben benieuwd naar de multiplayer. Is het hacken het enige wat je kan doen bij de andere speler? 'hahaha, ik heb je gehackt, doei'.

Leuk artikel trouwens

thenativedude op 16-10-2013 om 15:21 [Niv: 137 / Exp: 6865]
Ach ja is inderdaad wel jmmr als je er al voor hebt betaald gelukkig net nog deadsec edition besteld bij bol.com daar hoef je niet gelijk te betalen.

Malasorte op 16-10-2013 om 23:01 [Niv: 7 / Exp: 349]
Apart dat Gamed.nl een preview gaat plaatsen op het moment dat bekend wordt gemaakt dat de game uitgesteld wordt. Ik zou zeggen: laat Ubisoft na hun beslissing maar zorgen dat de interesse voor Watch Dogs blijft. Daar hoeven we ze niet met z'n allen een handje bij te gaan helpen.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Watch Dogs
Type:
Game
Releasedatum:
27-05-2014
Ontwikkelaar:
Ubisoft
Uitgever:
Ubisoft
Media:








Meer media