Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
20 Maart 2024 
(0) 
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Skull and Bones
Feature:

Zijn Erfenis: Mark Cerny


Door Joni Philips op 29-10-2013 om 07:46
Bron: Gamed

Een menselijk leven is kort en eindig, maar de nalatenschap van sommige mensen gaat veel langer mee. In ‘Zijn Erfenis’ bekijken we de nalatenschap van de iconen van de game-industrie. Vandaag werpen we een blik op Mark Cerny, een stil icoon van de game-industrie.

Het stille icoon van de game-industrie - geboren op 24 augustus 1964 - is echter ook meteen één van de slimste mensen in die industrie. Hij wordt vaak beschreven als de slimste mens in een kamer vol slimme mensen, een reputatie die hij al jaren meedraagt. Op zijn dertiende wanneer de meesten onder ons rustig aan hun eerste of tweede jaar middelbare school beginnen, was Cerny al cursussen aan het volgen aan de Universiteit van Californië in Berkeley. Uiteindelijk zou hij er op zijn zestiende definitief beginnen aan een opleiding Fysica, maar amper een jaar later moest hij zijn doelen reeds verleggen. Op zijn zeventiende had hij namelijk al een job veroverd bij Atari. Momenteel is Atari een lachertje binnen de game-industrie, maar in 1982 was Atari de dominante kracht ervan. Het bedrijf had meerdere succesvolle consoles gelanceerd en beleefde zijn hoogtedagen, zo amper een jaartje voor ze hun eigen graf groeven met het spelletje E.T.

De videogamecrash van 1983 hield Cerny echter niet tegen om te scoren. Zijn eerste game, de arcadegame Major Havoc, was weinig opmerkelijk; maar zijn tweede game – Marble Madness – werd meteen een grote hit. Hij had de game niet alleen meegeprogrammeerd, maar was ook de bedenker van het hele concept dat tegelijk simpel en verslavend was. Uiteindelijk zou hij Atari echter snel omwisselen voor SEGA waar hij eerst zijn strepen verdiende als designer en programmeur van enkele Master System ports. Zo bracht hij onder andere Shooting Gallery en Missile Defense 3-D naar de console. Na enkele jaren mocht hij echter ook aan enkele originele Mega Drive titels werken met Dick Tracy, Kid Chameleon en Sonic the Hedgehog 2 als resultaat. Dat is natuurlijk een mooi palmares, maar in deze periode had Cerny het moeilijk met de overgang van kindgenie naar gewone werknemer die hard moest werken.

Mark Cerny treedt in het spotlicht.
Mark Cerny treedt in het spotlicht.

Het is een stap die veel genieën moeite kost, maar Cerny vond steun in een SEGA-collega: Hirokazu Yasuhara. Bij SEGA werkte Yasuhara aan meerdere toppers, maar een bekendheid werd hij nooit. Tegelijkertijd liet hij zich hierdoor nooit demotiveren. Op een dag merkte Cerny op dat Yasuhara een gedicht boven zijn bureau had hangen. Telkens als Yasuhara ’s morgens dit gedicht las, werd hij boos waarna hij gemotiveerd aan de slag ging. Op dat gedicht had hij simpelweg geschreven dat Shigeru Miyamoto een scheet is waarna hij telkens hard ging werken om te tonen dat Miyamoto niet de enige goede ontwikkelaar en designer was in de game-industrie. Het inspireerde Cerny om zijn eigen gedicht te schrijven. Zelf koos hij voor het Japans spreekwoord ‘Als het kindergenie 20 jaar wordt, wordt hij een doodgewoon persoon’ dat hij sindsdien gebruikt om zichzelf te motiveren om hard te werken.

Hard werken zou hij gaan doen bij Universal Interactive Studios waar hij onder andere Naughty Dog en Insomniac Games onder zijn hoede zou krijgen. De tweede studio’s zouden een bepalende stap in zijn carrière worden want toen zij Universal omwisselden voor Sony Computer Entertainment volgde hij hen daarnaartoe. Het zorgde ervoor dat hij kon meewerken aan populaire series als Crash Bandicoot, Spyro the Dragon, Jak and Daxter, Ratchet & Clank, Resistance en Uncharted. Later zou hij zelfs even langslopen bij Sony Santa Monica en Guerrilla Games voor zijn advies te geven bij God of War III en Killzone 3. Cerny had echter ruimere ambities en vroeg Sony om de leiding over de ontwikkeling van de PlayStation 4 en de Vita, een positie die ze hem met plezier gaven. Hier benutte hij zijn lange carrière om een tweetal platforms te ontwikkelen die in de eerste plaats toegankelijk zijn voor ontwikkelaars.

Die toegankelijkheid is namelijk nodig voor zijn design-filosofie. Hij vindt namelijk dat je eerst je openingslevel moet ontwikkelen en dit moet testen. Als dit level geen succes kent, dan moet je de volledige game schrappen. Het is een opmerkelijke filosofie, maar eentje die wel logisch is. Het eerste level is namelijk het level dat je consument typisch het eerst speelt en de kans is klein dat ze verder gaan als dit level tegenvalt. Cerny is hierbij ook voorstander van toegankelijk design, zowel in zijn games als in zijn hardware. Je moet niet proberen te slagen op basis van exotisch of te uitgebreid design, hard werken en toegankelijkheid zijn veel belangrijker. Het is een filosofie die meteen weerspiegeld wordt in zijn beide PlayStation-platforms die zeer toegankelijk zijn voor ontwikkelaars, zeker in vergelijking met de PlayStation 2 & 3. Zijn filosofie is dan ook meteen zijn erfenis aan Sony.

Mark Cerny leidt Michael Jackson rond bij SEGA.
Mark Cerny leidt Michael Jackson rond bij SEGA.

Het grote publiek leerde Cerny pas kennen bij de PlayStation 4-voorstelling, maar binnen de game-industrie is de 49-jarige al langer een geapprecieerd lid. In 2004 werd hij beloond met de Lifetime Achievement Award bij de International Game Developers Association en in 2010 werd hij lid van de Academy of Interactive Arts & Sciences Hall of Fame. In beide gevallen verkeert hij in een select groepje van minder dan twintig mensen waaronder grootheden als Gabe Newell, Shigeru Miyamoto en Will Wright. Jarenlang waren het namen die veel bekender waren dan die van Mark Cerny, maar toch twijfelde men bij IGDA en AIAS nooit aan hun keuzes. Ze vergelijken Cerny zelfs met Da Vinci, een genie dat zich niet beperkt tot één aspect van game-ontwikkeling, maar elk element onder de knie heeft waarbij hij vaak de lijm is die alle elementen samenbrengt waar anderen zich vaak beperken tot één element.

Ook zijn unieke designfilosofie werd door beide organisaties geloofd, en ook wij als gamers kunnen hier al jarenlang van profiteren. Ondanks het feit dat hij al enkele jaren niet meer actief is bij Naughty Dog en Insomniac Games, blijven Cerny’s tips en hints een belangrijke leidraad bij beide firma’s. Ook bij Sony Computer Entertainment lijken ze volledig overtuigd van Cerny’s strategie, iets wat we ongetwijfeld ook zullen merken de aankomende jaren.


15:17  EA stopt samenwerking met Tiger Woods
07:44  Xbox One met Kinect Sports Rivals trial versie
 Reacties (3)
 Pagina: 1
Berserk op 29-10-2013 om 08:17 [Niv: 148 / Exp: 7377]
Wat een man, wat een genie. ik heb niks anders dan respect voor hem. Ik ben echt blij dat Sony deze kerel in huis heeft gehaald voor de design en ontwikkeling van de PS4/vita. Het is de beste beslissing die Sony gemaakt heeft om dit creatief genie de ps4 te laten maken ipv Ken Kutaragi met zijn exotische, moeilijke ideeën.
Mar Cerny denkt tenminste aan de ontwikkelaars om het hen zo gemakkelijk mogelijk te maken want hij is natuurlijk zelf een programmeur/game designer. Hopelijk gaat hij komende iteraties uit de playstation stal ook mee uit tekenen

Waarom ik hem nog geweldig vind is gewoon zijn manier van praten. Super rustig, altijd interessant en hij kan alles aan een leek uitleggen.

En hier is een video waar hij zijn leven carrière toelicht als je dit artikel niet wil lezen http://www.youtube.com/watch?v=2eeI_WIn23I&feature=em-subs_digest-vrecs

Gewijzigd door Berserk op 29-10-2013 om 08:22

Weslii op 29-10-2013 om 15:14 [Niv: 167 / Exp: 8338]
nooit van de man gehoord,

Joni Philips (Eindredacteur) op 29-10-2013 om 16:19 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
@Weslii: Ideaal natuurlijk. Het moeten niet altijd de meest bekende mensen zijn die passeren, die hebben niet noodzakelijk het meeste gedaan.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Zijn Erfenis
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden