Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Mei 2025 
(7) 
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Gamed Gamekalender Mei 2025
Lost Records: Bloom & Rage - Tape 2
Croc: Legend of the Gobbos
Gamed Gamekalender April 2025
Review:

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn


Door Joni Philips op 23-09-2013 om 16:49
Bron: Gamed

Met Final Fantasy XIV hoopte Square-Enix het succes van Final Fantasy XI te evenaren, maar de game bleek een grote flop. Square-Enix gaf echter niet op en gaf hun grootste MMORPG-fan Naoki Yoshida de kans om Final Fantasy XIV opnieuw op de rails te krijgen. Het resultaat is Final Fantasy XIV: A Realm Reborn dat eind augustus op de PC en de PlayStation 3 verscheen. Sindsdien ben ik samen met enkele bevriende spelers aan de slag om te kijken of A Realm Reborn wel een succes kan worden.

De mogelijkheid om vrij te wisselen tussen klassen is zeer leuk want je hoeft nooit compleet overnieuw beginnen, en je krijgt zelfs een leuke ervaringsbonus voor het levellen van secundaire klassen. Zelf zal ik er waarschijnlijk nooit komen, maar er zijn al spelers aan de slag om elke klasse tot level 50 te brengen met één personage. Het levellen kan op meerdere manieren, namelijk door het doden van monsters, het uitvoeren van quests, het deelnemen aan FATEs, het uitvoeren van de herhaalbare Levequests missies, en het voltooien van duties. Het doden van monsters en het voltooien van quests vereist natuurlijk weinig uitleg, dat kennen we uit elke RPG. A Realm Reborn vindt hierbij het wiel niet opnieuw uit. Levequests zijn vergelijkbaar met gewone quests, maar je kunt deze simpelweg herhalen. Echt spectaculair is dit niet. De duties zijn dat dan weer wel. Deze zijn op te splitsen in drie delen: Guildhests, Trials en Dungeons. Guildhests zijn korte missies waarin vier spelers moeten samenwerken. Deze dienen eigenlijk uit te leggen hoe je te gedragen in een dungeon. Dit is ideaal voor nieuwe spelers aangezien deze Guildhests vaak korter zijn dan dungeons, maar je toch dwingen om samen te werken om te overleven.


Dungeons en Trials zijn dan weer meer geavanceerde content. In dungeons moet je met een groep van vier of acht personen meerdere monsters en bazen verslaan binnen een limiet van negentig minuten. De game telt momenteel zeventien dungeons waarvan er zes beschikbaar worden wanneer je level 50 bereikt. Deze dungeons zijn zeker geen lachertje, zo is de laatste dungeon nog steeds niet uitgespeeld, maar qua aantal had het beter gekund. Voor het veroveren van je ultieme wapens zul je nu namelijk de huidige dungeons tientallen keren moeten doorspelen. Hiernaast zijn er nog zeven trials, waarin je steeds moet vechten met één baas. Doorgewinterde spelers zullen een groep vrienden zoeken waarmee ze de duties aanpakken, maar solo-spelers zitten zeker niet in de problemen. De game bevat namelijk een Duty Finder, een tool die automatisch een ideale groep zoekt voor de duty die je wil uitvoeren. Als je dus drie andere spelers nodig hebt voor een dungeon, zoekt de Duty Finder deze automatisch. Hij zoekt hierbij over verschillende servers heen zodat er steeds resultaten zijn. Als tank of healer zul je bijna onmiddellijk een groep vinden; voor andere spelers zal het vaak wat langer duren omdat er simpelweg niet genoeg tanks en healers zijn.

Een belangrijk aspect van de game zijn de eerder vermelde FATEs. Dit zijn steeds herhalende evenementen waarin vele spelers moeten samenwerken om bijvoorbeeld zoveel mogelijk monsters van een bepaald type te doden of een NPC te begeleiden. In totaal zijn er vier basisvariaties op de FATEs waarbij zeer weinig wordt afgeweken van dit opzet. Deze FATEs hebben een grote beloning qua ervaringspunten en zijn leuk om te beleven, maar veel effect hebben ze niet. Als je faalt, gaat de game rustig verder. Deze FATEs lijken wel rekening te houden met het aantal aanwezige spelers zodat je nooit overdonderd wordt door tientallen vijanden als je alleen bent terwijl er tientallen vijanden spawnen als er tientallen spelers zijn. Echt memorabel zijn de meeste FATEs echter niet, enkele grote uitzonderingen daargelaten. Zo is er het gevecht tegen de Primal Odin, welke in een FATE plaatsvindt. Hierbij moeten honderden spelers nauwgezet samenwerken om hem uit te schakelen. Als ze hierin niet slagen, doodt hij simpelweg iedereen. Het gevecht is dan ook een hectische race om ervoor te zorgen dat hij tegen de grond gaat. Het opzet van de FATEs vertoont uiteindelijk weinig variatie waardoor het simpelweg een leuke manier is om ervaringspunten te verzamelen, maar aan de naamgeving is wel veel aandacht besteed. Zo moet je in 'It Is Not Lupus' vechten tegen de baas Cancer, wat toch een mooie verwijzing is naar House. Zulke verwijzingen zijn volop aanwezig.


Er zijn dus veel manieren om ervaringspunten te verdienen, maar eigenlijk zijn alleen FATEs efficiënt. Je verdient simpelweg te weinig ervaring met de andere methoden om echt vooruit te komen. Square-Enix moet hier duidelijk ingrijpen en onder andere de beloning van Levequests en Dungeons verhogen. Bij het levellen van je eerste klasse is dit geen groot probleem omdat gewone quests ook heel wat ervaringspunten geven, maar deze zijn niet meer aanwezig bij het levellen van een tweede klasse. Als je alleen focust op een eerste klasse, zul je echter geen problemen hebben met A Realm Reborn. Zelfs beginnende MMORPG-gamers zullen met gemak hun weg vinden door het spel dankzij een redelijk eenvoudige opzet en de lichtjes oplopende moeilijkheidsgraad naarmate het spel vordert. De game is ook zo opgezet dat je de user-interface volledig naar eigen wens kunt aanpassen zodat je de elementen die voor jou het belangrijkste zijn, centraal kunt zetten. Je kunt zelfs eigen macro's maken in het spel om bepaalde functies te combineren en te vereenvoudigen. Op de PC spreekt dit natuurlijk voor zich, maar het is ook mogelijk op de PlayStation 3. Mede hierdoor is de game zeer gemakkelijk en intuïtief te besturen op beide platforms. Als consolegamer krijg je dus geen slechtere besturing.

Pagina: 1 | 2 | 3
Beoordeling
Gameplay   85
Sound   85
Graphics   90
Replay   85

Final Fantasy XIV maakt een sterke comeback.
86


16:56  FIFA 14 niet anders dan FIFA 13
16:46  Speel Batman Blackgate, krijgt PS3 content
 Reacties (5)
 Pagina: 1
Icarax op 23-09-2013 om 20:10 [Niv: 10 / Exp: 478]
Goede review en de score is wat mij betreft recht in de roos. A Realm Reborn vindt dan wel het MMORPG wiel niet opnieuw uit, maar het combineert de huidige, bekende elementen van MMOs wel op een schitterende manier. Daar komt nog eens bij dat deze game absoluut het "Final Fantasy gevoel" uitstraalt en volgepropt zit met leuke verwijzingen en eerbetoon aan de rest van de serie. Het sterke verhaal (zeker voor een MMO), de leuke (zij het traditionele) gameplay en de schitterende wereld maken van deze game een must voor elke Final Fantasy fan, en een aanrader voor iedereen die op zoek is naar een steengoede MMO. Wat mij betreft is dit de beste Final Fantasy game die we in járen gehad hebben.

Gewijzigd door Icarax op 23-09-2013 om 20:12

Lawliet op 23-09-2013 om 20:30 [Niv: 346 / Exp: 17280]
Wil de game echt wel eens halen als ik weer de tijd eens heb.

Boogieboyz op 23-09-2013 om 20:47 [Niv: 303 / Exp: 15154]
@Icarax
De game moest dan ook zichzelf opnieuw uitvinden, niet het MMO wiel

Goof op 23-09-2013 om 21:09 [Niv: 96 / Exp: 4804]
Mooie uitgebreide review, Joni!

Icarax op 23-09-2013 om 23:45 [Niv: 10 / Exp: 478]
@ ikzoekruzie, weet ik wel, maar een van de meest aangehaalde redenen die ik in reviews gelezen heb waarom deze game niet boven de 90 haalt is omdat het, qua MMO ervaring, niet echt iets nieuws op de tafel brengt. Maar dat hoeft ook niet, het doet misschien alles volgens het boekje, maar het doet het dan wel uitstekend.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Final Fantasy XIV: A Realm Reborn
Type:
Game
Releasedatum:
27-08-2013
Ontwikkelaar:
Square Enix
Uitgever:
Square Enix
Media:








Meer media