Momenteel werkt EA Canada hard aan de PlayStation 4 en Xbox One-varianten van FIFA 14, maar de ontwikkelaar negeert absoluut de PC, de PlayStation 3 en de Xbox 360 versies niet. Op Gamescom konden we aan de slag met de Xbox 360-variant om te kijken of de vele vernieuwingen goed uitpakken.
Enkele weken geleden wierp mijn collega Rene al een blik op FIFA 14 in zijn preview, waarbij hij onder andere vertelde over de nieuwe gameplaysystemen van Electronic Arts die de ervaring naar de volgende generatie moet brengen. Het Precision Movement-systeem is echter niet exclusief voor de nieuwste generatie consoles bestemd, ook de huidige generatie profiteert ervan en dat was snel merkbaar tijdens de demo. Het systeem beïnvloedt nu eenmaal elk element van het spel inclusief het passen, het dribbelen, het schieten en het verdedigen welke allemaal beter en realistischer moeten worden door dit systeem. Dat valt al meteen op, nog voor je zelf aan de beurt bent. Spelers die bijvoorbeeld snel van richting willen veranderen, zullen nu eerst moeten afremmen alvorens ze zich kunnen omdraaien.

Eens ik aan de beurt was, kon ik de andere veranderingen ook zelf voelen. Beginnen deed ik met het verdedigen, in voorgaande games moest je vaak alleen druk zetten op de tegenstander terwijl de rest een beetje achterbleef; maar je AI teamgenoten volgen nu je voorbeeld. Als jij dieper wil verdedigen, gaan zij bijvoorbeeld automatisch helpen. Correct druk zetten wordt hierdoor belangrijker, en het wordt sneller beloond. Gelukkig zitten er ook opties bij om het de verdedigende partij wat gemakkelijker te maken, met het nieuwe ‘Protect the Ball’ systeem ben je beter beschermd tegen tackles. Het is niet echt te misbruiken want uiteindelijk kan het wel doorbroken worden, maar het is handig om een tackle te vermijden en zo je dribbel te vervolmaken.
Die dribbels zijn nu ook beter aangepast op de speler waarmee je speelt. Dribbelen als een meester kunnen nu dus nog alleen spelers als Messi en Ronaldo waardoor je echt het verschil zult voelen tussen begaafde en minder begaafde spelers. Het maakt de ervaring net iets realistischer. Ook het schieten werd aangepakt wat samen gaat met verbeterde physics. Zo zullen afstandsballen nu iets minder voorspelbaar zijn zoals het hoort en komen ze in meer varianten voor. Tegelijk worden complete missers nu ook beter in beeld gebracht zodat je hard om jezelf kunt lachen. Electronic Arts heeft dus hard gewerkt om de ervaring iets beter te maken en het lijkt te werken. De beloofde veranderingen lijken klein op papier, maar samen zorgde het voor een betere ervaring in onze sessie.

Gamers die nog geen PlayStation 4 of Xbox One in huis willen halen, maar wel de nieuwste FIFA willen spelen, lijken dus geen miskoop te doen met de PC, PlayStation 3 en Xbox 360 versies van FIFA 14. Men heeft nog steeds veel aandacht besteed aan deze versies waardoor ze zeker interessant blijven. Zelfs grafisch zijn er wijzigingen op te merken; spelers zien er net iets beter uit en ook de animaties zijn verbeterd zodat de voetballers nu opnieuw realistischer over het veld bewegen. Je kunt de impact van deze vernieuwingen zelf bekijken vanaf 10 september. Op 10 september verschijnt er namelijk een demo van het spel op Xbox Live en PC, een PlayStation 3-demo volgt een dag later. De definitieve versie volgt later deze maand.
|