Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
Stellar Blade
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Review:

BioShock Infinite


Door Rene Groen op 04-04-2013 om 10:07
Bron: Gamed

Toen ik na ongeveer vijftien uur het einde had bereikt van BioShock Infinite moest ik even bijkomen. De verhaallijn had indruk gemaakt zoals niet iedere game dit kan. Het hoofdstuk was afgesloten, maar zoals je dit ook met een goed boek doet; je begint simpelweg nog een keer.

Het jaar is 1912 en we maken kennis met hoofdkarakter Booker DeWitt. De man heeft dermate veel schulden dat er maar één uitweg is, afreizen naar Columbia om aldaar de jonge vrouw Elizabeth te bevrijden. Zijn bestemming is een zwevende stad, ooit de trots van Amerika maar inmiddels afgestoten en zonder vaste locatie. Bij onze eerste stappen merken we ook meteen een duidelijk verschil met Rapture, de spelwereld van BioShock die onder het water lag. Heerste hier een grauwe en donkere sfeer, daar zit Columbia vol kleur en leven.


Dit laatste wordt nog eens versterkt door de Raffle Fair, een dag waarop leider Father Comstock wordt geëerd. Het lijkt een vrolijke samenhang van mensen, zo klinkt er zang uit vele hoeken, zien we kinderen spelletjes spelen en lopen parades voorbij. Toch ontstaan er al snel scheuren in dit op het oog lijkende idealisme wanneer we onze weg vervolgen. Een presentator moedigt je aan om een bal te gooien op een stelletje, bestaande uit een witte man en getinte vrouw. Het is de straf die het stelletje volgens het volk verdient, in hun samenleving is het namelijk een onmogelijke liefde. Al meteen krijg je dan ook een keuze: maak je jezelf verdacht door het stelletje met rust te laten of verloochen je je afkomst om niet op te vallen? Racisme is hierbij niet het enige thema wat in de game aangehaald zal worden, ook religie en xenofobie blijken belangrijke factoren die naadloos in het verhaal verweven zijn.

Zachary Hale Comstock, de naam noemden we hiervoor al, staat aan het hoofd van The Founders, een groepering die vooral geen buitenstaanders duldt. Het is een man die volgens hun door God is aangesteld en Columbia heeft gesticht en tevens de man die Elizabeth heeft opgesloten. De vrouw waarvoor Booker is afgereisd is onder bewaking gesteld van Songbird, een grote mechanische vogel, omdat ze speciale krachten bezit die als gevaar gezien kunnen worden. Lang niet iedereen is het eens met de werkwijze van Comstock, zo vinden we tevens de Vox Populi groepering die juist vecht voor gelijke rechten en werkcondities. Hoewel dit klinkt als een nobel streven zijn zij in een blinde woede ontaard die ze vooral als een terroristische groepering neerzet.


Te midden van deze situatie zul jij Elizabeth al snel redden, verwacht dan ook niet dat dit het einddoel is van de game, het is eerder een nieuw startpunt. Het waarom hiervan wil ik omwille van spoilers niet uit de doeken doen, maar reken maar dat je nog een achtbaanrit te wachten staat. Dit laatste zou je zelfs letterlijk kunnen nemen, de verschillende gebieden zijn met elkaar verbonden via een railingssysteem waarover je je kunt verplaatsen middels een haak. De stad is hierbij niet direct geheel toegankelijk, maar ieder van de gebieden bevat genoeg geheimen om dit niet als een probleem te zien. Het is wat we bekend zijn van BioShock: niemand zal je ervan weerhouden om je enkel op de verhaallijn te richten, tegelijkertijd is er een diepere ondergrond om meer te leren over de geschiedenis van Columbia en diens toonaangevende karakters. Gamers die hier interesse in hebben dienen de omgeving goed af te speuren naar onder andere audiofragmenten (Voxophones) en videofragmenten (Kinetoscopes).

Ben je niet zo geïnteresseerd in deze extra verdieping of zoek je juist de nodige variatie hierop dan kunnen we je gerust stellen, er zit namelijk voldoende actie in de game. Het spel gebruikt hiervoor een combinatie van geweren en Vigors, magische krachten die de Plasmids uit de eerdere delen vervangen. Ook nu lopen de krachten uiteen en zijn ze te upgraden, zo kun je een zwerm kraaien op je vijanden afsturen, ze tijdelijk in de lucht laten zweven of naar je toe trekken. Deze Vigors zijn tevens als val te plaatsen of te combineren, al dan niet met de diverse geweren. Je dient hierbij wel een goede keuze te maken aangezien je slechts twee wapens met je mee kunt dragen.


De actie vindt vooral plaats in groots opgezette ruimtes, waardoor de samenwerking met Elizabeth goed uit de verf komt. Laten we voorop stellen dat we niet voortdurend de hand van de vrouw vast hoeven houden, ze kan prima voor zichzelf zorgen en doet dit terwijl ze je helpt. Eén van haar mogelijkheden is om Tears op te roepen, een gat die naar een andere dimensie leidt en haar de mogelijkheid geeft om de tijd te beïnvloeden of je te helpen middels hulpmiddelen als wapens of health. Wat één van de sterkste punten in de game is, is de connectie tussen de twee karakters. Zowel stemacteurs Troy Baker (in de rol van Booker DeWitt) als Courtnee Draper (Elizabeth) zetten een uitstekende prestatie neer die de geloofwaardigheid van de game nog eens onderstreept.

Zoals al in de inleiding omschreven weet BioShock: Infinite een diepe indruk achter te laten. Hoewel het op het gebied van graphics geen nieuwe standaard weet neer te zetten druipt de sfeer van de game af. Columbia is schitterend neergezet, de emotionele band tussen de hoofdkarakters staat als een huis en de gameplay zit prima in elkaar. Hoewel het misschien wat elementen uit BioShock leent zoals de Vigors als vervanging van de Plasmids en de Heavy Hitters als equivalent van de Big Daddies voelt het nergens als een herhalingsoefening. Bij deze staat BioShock Infinite dan ook al genomineerd voor één van de beste titels van dit jaar.
Beoordeling
Gameplay   95
Sound   98
Graphics   92
Replay   95

De eerste Game of the Year kandidaat is een feit.
96


19:13  Bravely Default toch naar het Westen?
09:02  Update PlayStation Store - 03/04/2013
 Reacties (22)
 Pagina: 1
Remco1988 op 04-04-2013 om 10:38 [Niv: 48 / Exp: 2416]
Gisteravond de singleplayer voor de eerste keer uitgespeeld en dit cijfer is echt terecht.

Gewijzigd door Remco1988 op 05-04-2013 om 11:08

Redneckerz (Redacteur) op 04-04-2013 om 11:08 [Niv: 227 / Exp: 11336]
Oh, en dit wordt wel overladen met ''oohs en aahs'', net als de rest van game-reviewend Aarde, maar Survival Instinct wordt net als de rest van game-reviewend Aarde neer gepand.

Ik zeg: Bioshock is een bout game en alleen zolderkamer-polderwoning fanboys spelen dit spel.



Ontopic:
Leuke review, hoge (terechte) score. PC Gameplay gaf het een 87, met als reden: ''Het 2de deel is minder verhaal en meer schieten, en aldus wordt je minder in de wereld opgezogen.'' - Wat denken jullie daar van?

Gewijzigd door Redneckerz op 04-04-2013 om 11:08

Jord-O op 04-04-2013 om 11:35 [Niv: 153 / Exp: 7628]
Ik vond hem uiteindelijk toch tegenvallen, te veel dingen zijn veranderd

Codewarrior op 04-04-2013 om 11:36 [Niv: 110 / Exp: 5485]
Teveel schieten, had meer puzzels nodig, jammer genoeg was de game niet even sterk als het begin.

thenativedude op 04-04-2013 om 12:28 [Niv: 137 / Exp: 6865]
Vond hem echt wel top zelfs het einde was mindfuck maar kon voor mij niet toppen aan deel 1 en zoals @Gezer zegt het begin super sterk en daarna zwakt het af. laat niet staan dat hij super vet was.

miknic op 04-04-2013 om 13:06 [Niv: 44 / Exp: 2216]
Bioshock ligt mij echt niet. die jaren 1910 setting maar dan met futuristische looks. op 1 of andere manier krijg ik er koppijn van

Seiniyta op 04-04-2013 om 13:10 [Niv: 14 / Exp: 723]
Ik snap de hoge score van het spel niet. De gameplay zelf was misschien net niet middelmatig te noemen. 2 gun limiet, zwak geluid van de typische geweren.

Het spel moet het hebben van zijn atmosfeer die subliem is, en een prachtig einde maar de gameplay zelf is absoluut niets bijzonders.

Om nog maar te zwijgen van de checkpoint only save systeem. Wat zelf een stuk slechter is als bij de eerste bioshock waar je wel overal kon saven. Ook het laatste gevecht was niet echt goed uitgewerkt naar mijn mening.

Gewijzigd door Seiniyta op 04-04-2013 om 13:11

Lawliet op 04-04-2013 om 16:11 [Niv: 346 / Exp: 17280]
BioShock: Infinite op PC alles op ultra setting. GENIETEN!

Aaruman op 04-04-2013 om 16:23 [Niv: 62 / Exp: 3086]
Net uitgespeeld, erg mooi spel. En dan heb ik t nieteens over de graphics maar over de sfeer en het gevoel erbij.

Dresje op 04-04-2013 om 16:40 [Niv: 18 / Exp: 902]
Het is gewoon een supergame en iedereen die dat niet ziet is in mijn ogen stekeblind en rijp voor een afspraak bij Hans

Kenobixios op 04-04-2013 om 18:00 [Niv: 54 / Exp: 2687]
Vandaag begonnen (eerst tomb raider nog moeten uitspelen)

Ik speel deze games voor het verhaal en de sfeer en wereld die gecreeerd worden.

Heerlijk om in op te gaan.
Ben benieuwd

Joraaaan op 04-04-2013 om 18:21 [Niv: 11 / Exp: 560]
Game of the year. Final.

deadlytown op 04-04-2013 om 20:56 [Niv: 11 / Exp: 543]
Vind het zelf niet bepaald geweldige game.

alleen maar actie en dat is het. zou leuker zijn als je in de omgeving op kon gaan.

E-man op 04-04-2013 om 21:54 [Niv: 16 / Exp: 817]
Dit klinkt als een nieuw verhaal. Heb de andere Bioshocks niet echt gespeeld, moet ik die eerst halen om het te snappen?

Rene Groen (Eindredacteur) op 04-04-2013 om 21:57 [Niv: 747 / Exp: 37333]
@ E-man: Nee hoor, je kunt ze los van elkaar spelen.

Arjan op 04-04-2013 om 22:06 [Niv: 7 / Exp: 360]
Ik heb 4 uur gespeeld en ik verveelde me KAPOT. Uit frustratie het einde op YT opgezocht en de game gedeïnstalleerd. Pure eentonigheid

deadlytown op 04-04-2013 om 22:29 [Niv: 11 / Exp: 543]
de begin van deel 1 en 3 lijken op elkaar.

2 keer een toren de eerste keer ga je naar beneden en bij de 3de ga je naar boven.

Gewijzigd door deadlytown op 04-04-2013 om 22:30

Boogieboyz op 04-04-2013 om 23:10 [Niv: 303 / Exp: 15154]
Ik kwam ook idd een comment tegen die minder lovend was en het ging zo: All the neckbeard video game "journalists" are spewing oceans of jizz over this game, but at the end of the day it's just another shooter. We have about a million shooters out there already, I don't understand all this praise for the same old shit.

Da's waar, maarja als het gewoon een goede game is dan is dat toch zo ja toch? Het is iig niet slecht maarja zal me verder ook een worst wezen ik vind em zowieso niet boeiend. Het komt ook vooral door Elizabeth denkik

Gewijzigd door Boogieboyz op 04-04-2013 om 23:12

raxus07 op 05-04-2013 om 22:27 [Niv: 60 / Exp: 3017]
@ Renee Groen

Al worden de gebeurtenissen van deel 1 en 2 wel besproken in de game. Maar het verhaal zelf staat er los van.

Gewijzigd door raxus07 op 05-04-2013 om 22:27

Robert op 06-04-2013 om 10:02 [Niv: 206 / Exp: 10294]
Aanrader mensen, fenominaal.

Kutabare!!!!! op 07-04-2013 om 02:12 [Niv: 166 / Exp: 8292]
@raxus07: Hoe kan dat dan? Infinite speelt zich toch af in 1912, terwijl Bioshock zich in 1960 afspeelt.

Onna76 op 07-04-2013 om 21:11 [Niv: 372 / Exp: 18579]
Kutabare, Bioshock 2 is een prequel van 1 en Infinite van 2. Het omgekeerde scenario, op het eind zie je wat Raxus bedoeld maar de rest van het spel staat er geheel los van.

Vind het vaag dat het spel zo linear is als de pest waardoor je niet de mogelijkheid krijgt om gemiste voxophones ed te achterhalen, dat dit niet wordt bekritiseerd. Tevens vind ik het daarbij slecht dat je zelfs bij een tweede playthrough niet een map krijg waar je die dingen gemist hebt. Een trophy hunter of achievement fanaat moet het echt op internet gaan zoeken. Ik kijk er niet eens naar want een spel s voor mij geen een waar ik een guide bij de hand moet hebben om alles te kunnen vinden, mits je het over een RPG hebt. De battles vond ik veel minder strategisch uitgewerkt dan in de voorgaande Bioshocks van hoe je splicers en met name big daddies / sisters moest verslaan, omdat de vijanden ook enorm eentonig waren. Best wel jammer. Overall een geweldig spel met een prachtig, vooral vaag verhaal en een zeer gelikte sfeer, maar wel met een paar kantekeningen en daarom in mijn ogen een iets te hoge score.

Gewijzigd door Onna76 op 07-04-2013 om 21:18

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
BioShock Infinite
Type:
Game
Releasedatum:
26-03-2013
Ontwikkelaar:
Irrational Games
Uitgever:
Take Two Interactive Benelux
Media:








Meer media