Het had niet veel gescheeld of jullie hadden deze review nooit kunnen lezen. Even was het lot van Metal Gear Rising: Revengeance namelijk onzeker maar gelukkig werd de ontwikkeling overgelaten aan Platinum Games die eerder al verantwoordelijk waren voor Bayonetta en Vanquish. Zelfs Hideo Kojima gaf toe dat de game een 'zooitje' was voordat het aan Platinum Games werd overgemaakt. Nu is de vraag alleen of deze ontwikkelaar geslaagd is in zijn opzet.
Als eerste kunnen we al opmerken dat het verhaal een serieuze stap achteruit is gegaan in vergelijking met andere Metal Gear games. Het spel speelt zich misschien enkele jaren na MGS4 af maar veel verwijzingen zul je niet tegenkomen, afgezien van het vermelden van de Sons of Patriots. In Rising gaan we immers aan de slag met Raiden waarvan de meeste mensen hem herinneren als het hatelijke hoofdpersonage uit MGS2 en de coole, maar toch hatelijke, ninja-cyborg uit MGS4. In deze game wordt zijn personage in ieder geval iets beter uitgewerkt maar een sterke band zoals met Snake zal je niet verwerven. Ook de motieven van Raiden zullen je niet snel doen tranen of interesseren. Wat je wel zal interesseren daarentegen, is het meedogenloos zwaardvechten en het brutaal ontleden van je vijanden. Laten we nu even eerlijk zijn, ongeacht dat Raiden niet zo een geweldig personage was, wie wilde nu niet een aantal Gecko's in 100+ deeltjes versnijden na het optreden in MGS4?
En dat is nu waar de game goed in slaagt. Snijden. Net zoals Bayonetta of Devil May Cry beschikt Raiden over een aardig aanbod aan combo's om de vijand mee te lijf te gaan. Deze aanvallen zullen je fuel cells bijvullen hetgeen je instaat stelt om Blade mode te activeren. In deze modus kan je met de rechterstick accuraat lichaamsdelen afhakken. Niet alleen is dit erg plezierig om uit te voeren, het geeft je ook de mogelijkheid om een bepaald onderdeel uit de vijand te trekken en daardoor jezelf te genezen, als je tenminste op de juiste plaats kan snijden. Ook het verwijderen van bepaalde lichaamsdelen (vooral de linkerarm) geven de speler extra bonuspunten waardoor je upgrades en nieuwe combo's kan aankopen. In ieder geval is Blade mode geen garantie op winst want vele vijanden moeten eerst verzwakt worden waarbij de aangekochte combo's en wapens een cruciaal punt vormen. Een Gecko gaat nu eenmaal niet zo snel neer als een standaard soldaat. Hier en daar krijgen we ook de mogelijkheid tot een speciale finisher, vaak opgevolgd door de Blade mode, maar eer deze sequenties aan bod komen, zal er aardig wat geknokt moeten worden.
Niet alleen het gewone voetvolk valt voor het zwaard van Raiden, ook bossfights zijn prominent aanwezig in MGR. Zoals verwacht komt Blade mode ook hier naar voren tijdens bepaalde momenten. Zo zal een boss bijvoorbeeld een speciaal schild hebben dat alleen maar gepenetreerd kan worden door gelijktijdig drie zwakke punten door te klieven, hetgeen dus enkel kan met Blade mode. Vervolgens moet je dan in Blade mode de armen van het schild wegsnijden zonder de andere onderdelen te raken. Natuurlijk zijn er ook over the top actie-sequences met quick time events maar deze zijn erg simpel uit te voeren en staan het plezier om zelf te vechten niet in de weg. Door het hele spel heen zal er steeds plezier geput kunnen worden uit vechten tegen normale vijanden en bosses, wat uiteindelijk een goed gevoel van voldoening geeft.
Wat vooral opvalt aan de combat van MGR zijn de vloeiende gevechten en de intensiteit hiervan. Het intense komt vooral dankzij het pareer-systeem, dat niet zomaar met één knop onkwetsbaarheid betekent. De speler moet namelijk zowel de richting van de aanval aanduiden en vervolgens timen om een succesvolle parry uit te voeren en dat vergt best wat gewenning. Later is er evenwel de mogelijkheid om een soort sidestep uit te voeren met een aangekochte beweging maar hier is niet alles mee te ontwijken. Op normal kan er wel nog serieus wat button bashing aan te pas te komen maar hogere moeilijkheidsgraden zullen je volledige aandacht vereisen. Er is maar één klein nadeel te noemen aan het vechten en dat is, zoals bij vele andere games, de camera. Op zeldzame momenten verlies je dan het overzicht en zijn enkele geïncasseerde slagen genoeg om aardig wat levens kwijt te raken. Gelukkig kan je vrij snel recupereren dankzij Blade mode en is dit euvel snel vergeten. Na een vijf tot zes uurtjes hakken en slashen zit je overigens door het verhaal heen maar er is genoeg reden om te herspelen op hogere moeilijkheidsgraden of om VR missions te verzamelen en te voltooien.
De grafische kant van het spel wordt verwezenlijkt door Platinum Games' eigen engine en de game mag best gezien worden. De framerate blijft stabiel in de meeste gevallen, al durft deze hier en daar een dipje te nemen als een vijand in een extreem aantal stukjes wordt gesneden. In het algemeen is de game goed gevormd met gedetailleerde personages, knappe effecten en vele elementen in het decor die doormidden gehakt kunnen worden. Omgevingen wisselen af en toe af maar de gehele stijl blijft eigenlijk identiek doorheen het spel. De Metal Gear sfeer komt ook goed naar voren met de codec en de menu's dus op dat vlak is het allemaal goed in orde. De muziek in het spel is erg opzwepend, met lekkere rock tijdens bossfights en verzorgde sound effects. Ook de stemmen zijn erg goed, afgezien van Raiden tegen het einde van het spel, waar hij plots zoals Christian Bale in Batman begint te klinken. Natuurlijk is er wel een verklaring voor maar het klinkt niet zo cool als het zou moeten overkomen.
Als we alles op een rij zetten dan kunnen we stellen dat Metal Gear Rising: Reveneance zeer goed is geslaagd in zijn opzet. De combat speelt lekker weg en de Blade mode is een leuke feature die nooit verveelt. De korte duur van het spel is een beetje jammer maar de collectables en VR missions kunnen dat zeker goedmaken. Metal Gear fans die zitten te wachten op een diepgaand verhaal zullen teleurgesteld worden maar dit is dan ook geen typerende Metal Gear game. Rising doet je echt voelen als de badass cyborg ninja die Raiden neerzette in MGS4. Zeker een aanrader voor fans van action games en sushi-chefs in spe.
|