Feature: Retro Geschiedenis: Het 16 Bit Era
Door Joni Philips op 01-11-2005 om 00:10
|
|
Als je het verleden en het heden bestudeert, kun je de toekomst beter voorspellen. Dat is één van de redenen om terug in de geschiedenis te gaan. Hier op Gamed gaan we generatie per generatie terug in de tijd tot aan de oerknal van het gamen, in de hoop om je zo een beter beeld van het fenomeen te geven. We zijn ondertussen al toe aan onze derde feature waarin we het 16 Bit era gaan bestuderen.
De Fanboy Start
Sega en Nintendo zijn samen verantwoordelijk voor de eerste generatie fanboys. Veel jonge gamers gingen zich uiten als Nintendo of Sega fan. Nintendo en Sega magazines kwamen met elkaar in de clinch, kinderachtige pogingen om elkanders console af te breken sierden de pagina's van deze magazines.
De mascottestrijd
De mascottes van Nintendo en Sega kent iedereen en in het 16 Bit era hebben ze hevige strijd gevoerd als onderdeel van een marketingcampagne. In 1991, in aanloop naar de launch van de Super Nintendo, bracht Sega Sonic The Hedgehog uit. Vooral de snelheid van Sonic werd onderlijnd in de hype. Toen de Super Nintendo verscheen met als launchgame Super Mario World, promootte Nintendo hun nieuwste console met Mario. De strijd tussen Sonic en Mario kon losbarsten.
Sonic Vs Mario
Sega haalde succes door Sonic als een cool alternatief voor Mario neer te zetten en met slagzinnen zoals "Sega Screams" en "Sega Does What Nintendon't." Nintendo sloeg terug met topgames in hun populairste series; Super Metroid, A Link To The Past, Donkey Kong Country en Mario Kart zijn misschien nog wel steeds de beste games in de respectievelijke reeksen. In 1992 kwam Sega met Sonic Tuesday, de Europese en Amerikaanse release van Sonic The Hedgehog 2. De game was nog succesvoller dan de originele Sonic. Een klein jaar later reageerde Nintendo met Super Mario All-Stars, een port van de NES Mario klassiekers.
Franchises en mijlpalen
De mijlpalen van het 16 Bit era zijn onmogelijk te vinden omdat in sommige genres tientallen supertoppers verschenen. Zo kreeg het RPG genre Breath of Fire, ChronoTrigger, Fire Emblem, SaGa, Tales Of, Seiken Densetu (Of Mana), Super Mario RPG, Star Ocean, enkele Dragon Quest games en de drie delen uit de Final Fantasy serie die voor een Amerikaanse doorbraak van FF zorgden. Reken daarbij nog Super Metroid, Zelda: A Link To The Past en Super Mario World. Eén mijlpaal kiezen is dan al onmogelijk. Franchises zoals Donkey Kong Country, Dragon Ball Z, Front Mission, F-Zero, Harvest Moon, International Superstar Socces (nu Pro Evolution Soccer), Killer Instinct, King of Fighters, Mario Kart, Mortal Kombat, Sonic The Hedgehog, Star Fox, Street Fighter en Wave Race zijn hier ontstaan.
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
|
|
00:15 Midway maakt lijstje voor 2006 bekend
20:32 PSP prijsdaling in Hong Kong en Taiwan
|
Reacties (10) |
|
Pagina:
1
|
|
Gast (81.242.121.xxx)
op 01-11-2005 om 09:21
|
Pas in de zevende generatie verscheen er een handheld die een bedreiging vormt voor dat gigantische percentage.
NIet overdrijven de psp verkoopt wel niet slecht maar nintendo verliest totnu toe toch niet veel marktpercentage.
Want wereldwijd gaan er nog steeds evenveel gba als psp over de toonbank en daar moeten dan nog de DS sales bij
Gewijzigd door Joni Philips op 01-11-2005 om 09:35
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 01-11-2005 om 09:34
[Niv: 1183 / Exp: 59165]
|
@Gast; Nintendo zal na deze generatie dat percentage van 95% zeker niet meer houden. Daarvan kun je nu al zeker zijn. En de PSP is de eerste handheld die daarin zal slagen sinds de Game Gear.
|
|
Lennie1973
op 01-11-2005 om 10:11
[Niv: 31 / Exp: 1566]
|
Toen ik die gameboypocket had, vond ik ook dat er maar weinig leuke games uit kwam. alleen Zelda, FFadventure, Chessmaster en monopoly had ik maar met deze vier had ik en heb ik nog steeds heel veel fun en over censuur dacht ik vroeger nog niet na. Ik kende dat woord niet eens. handhelds waren er om op te gamen Trouwens. Op de verzamelaarsjaarbeurs in Utrecht dat over twee weken is, worden ook veel oude games en consoles verkocht
Gewijzigd door Lennie1973 op 01-11-2005 om 10:16
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 01-11-2005 om 10:27
[Niv: 1183 / Exp: 59165]
|
Mortal Kombat zonder fatalities is erg hoor
|
|
Ikkyu
op 01-11-2005 om 13:45
[Niv: 88 / Exp: 4417]
|
Mortal Kombat zonder fatalities IS gewoon geen Mortal Kombat !!!! (waarom vertalen wij anders de spelnaam simpelweg als 'strijd tot de dood' )
Maar ik vond het prachtig om op de Game Gear mortal kombat 1 te spelen in kleur en bijna evenwaardig aan de console-versie!! (daar kon de gameboy niet aan tippen)
Mmmmm, die nostalgie
|
|
Ikkyu
op 01-11-2005 om 13:46
[Niv: 88 / Exp: 4417]
|
btw, zelfs Mortal Kombat 3 op de gameboy stelde niks voor i.v.m. Mortal Kombat 1 op de Game Gear.
|
|
Red_Army
op 01-11-2005 om 14:37
[Niv: 28 / Exp: 1392]
|
goed geschreven
|
|
NL|MegaMika
op 01-11-2005 om 14:55
[Niv: 134 / Exp: 6703]
|
De enige goede MK op de GameBoy is deel 2, die ging tenminste nog enigzins snel. Ondanks vele nostalgische uurtjes MK2 en 3 haat ik de serie omdat je niet kan blocken door simpelweg naar achteren te drukken. Een aparte knop werkt irritant..
|
|
Gast (75.64.105.xxx)
op 22-11-2007 om 01:15
|
*D _O_ _O_ _O_ *D *D *D *D :) :( :( :( :D ;) _O_
|
|
streetfighter
op 26-07-2009 om 04:08
[Niv: 42 / Exp: 2104]
|
de 16 bit generatie heeft ons een paar van de beste games oit gegoven : Sonic The hedgehog , streets of rage , Street Fighter 2 enz
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|