Ga er maar aan staan, een hack-and-slash titel ontwikkelen binnen een franchise die eigenlijk als stealthy bekend staat. Kojima Productions probeerde het met Metal Gear Solid: Rising, maar kreeg niet de juiste balans te pakken, waarna Platinum Games het stokje overnam.
Het resultaat ligt vanaf 19 februari in de winkels als Metal Gear Rising: Revengeance, waarbij spelers het karakter Raiden onder de knoppen krijgen. Het hack-and-slash aspect komt hierbij voort uit de katana die hij hanteert, een wapen waarmee hij twee aanvallen kan uitvoeren: de quick slash en de wide slash. Zoals de naam al zegt betreft de eerste een snelle aanval, waarbij de focus op één vijand ligt. De wide slash is weliswaar trager in gebruik, maar een stuk sterker en met een grootser bereik. Door beide aanvallen af te wisselen zijn er combo’s te maken en bij het juiste gebruik zal Raiden terecht komen in de zogeheten Blade Mode. Alhier vertraagd de tijd en krijg je de mogelijkheid om met de rechterstick gericht te werk te gaan. Ledematen worden van vijanden gesneden en zwakke plekken worden uitgebuit, hetgeen afkomstig lijkt te zijn uit een samoeraiscene.

De Blade Mode is niet alleen bedoeld als een visuele toevoeging, het stelt gamers tevens in staat om meer punten te verdienen waarmee upgrades te koop zijn. Extra punten verzamel je door de vijanden hun data chip te ontnemen, welke in de linkerhand is bevestigd. Nog beter is het om ze van hun Power Core te ontdoen, hiervoor dien je echter precies op het juiste moment de juiste aanval in te zetten. Lukt je dit, dan zal Raiden zijn energie weer geheel aangevuld zien worden, als een extra beloning voor je gedane moeite.
Omdat het voortdurend uit elkaar trekken van vijanden na verloop van tijd een saaie aangelegenheid kan worden heeft de ontwikkelaar gelukkig enkele leuke onderbrekingen ingebouwd. Tijdens de missies zul je diverse bosses tegenkomen die steeds weer op verschillende manieren uitgeschakeld moeten worden. Ook voertuigen zullen tegenstand bieden, zo kom je in een missie een helikopter tegen die je belaagt met raketten welke je middels een Quick-Time Event moet overleven, waarna je los kunt gaan op het vliegende gevaarte zelf. Tijd om even op adem te komen is er hierbij niet, Raiden beweegt namelijk in een razend tempo en lijkt geen rustmomenten in te lassen.

Hoewel de bovenstaande gameplay duidelijk een afwijking is met de andere delen speelt het verhaal zich wel binnen de serie af. Revengeance gaat in op de achtergrond van Raiden, een gevreesd kindsoldaat die bekend stond als ‘Jack the Ripper’ en tegenwoordig leeft onder de regels van de samoerai. De tijdslijn laat zich hierbij plaatsen na Metal Gear Solid 4, waarbij ook enkele vijanden uit deze game hun opwachting zullen maken. Overigens hoeven we niet bang te zijn dat de stealthy gameplay geheel losgelaten zal worden, nog altijd kun je toeslaan vanuit de schaduw om een nietsvermoedende vijand in één keer van het leven te beroven. Deze gameplay voert echter niet de boventoon omdat je vaak enkel zult overleven door de directe confrontatie op te zoeken. Objecten spelen hierin eveneens een rol, waardoor het mogelijk is om bijvoorbeeld pilaren door te hakken om op vijanden te laten storten. Metal Gear Rising: Revengeance kan dan ook gezien worden als een uitstapje naar dat nieuwe pretpark, maar dan wel met enkele bekenden vrienden.
|