Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
Stellar Blade
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Review:

Call of Duty: Black Ops II


Door Stefan van B op 19-11-2012 om 08:22
Bron: Gamed

Met Call of Duty: Black Ops lanceerde ontwikkelaar Treyarch alweer twee jaar terug een knaller van een game. Nu komt de ontwikkelaar met een hoog geanticipeerd vervolg. Weet Black Ops II zijn voorganger te overtreffen of delft deze sequel het onderspit?

Wat Black Ops heeft weten te onderscheiden van de Modern Warfare-serie is de nadruk op een meer diepgaande verhaallijn. In Black Ops II wordt dit onderscheid nog eens verder benadrukt en met succes. De verhaallijn draait in zekere zin om de antagonist Raul Menendez, een persoon die we zowel in de jaren ’80 als in 2025 tegenkomen. Dit tijdsverschil heeft alles te maken met de terugkerende personage Sgt. Woods, die het verhaal van Menendez vertelt aan de hand van zoon Alex Mason, welke het hoofdkarakter van de 2025-hoofdstukken vormt.

Menendez keert namelijk grootser terug dan ooit en het is aan David ‘Section’ Mason om hem een halt toe te roepen, waarvoor hij de hulp van de hoogbejaarde Sgt. Woods nodig heeft voor achtergrondinformatie en motieven. Hoewel dit in eerste instantie allemaal erg warrig kan overkomen valt in de tweede helft van de game alles op zijn plaats. Ondertussen wordt je regelmatig overrompeld door diverse keuzes. Dit zijn soms kleine verschillen tussen bijvoorbeeld de plek in nemen van een sluipschutter of frontaal de aanval aan gaan, maar de game weet je ook voor grotere dilemma’s te zetten. Veel zal ik hier niet over vermelden, aangezien de game meerdere eindes kenmerkt die allemaal op een essentiële wijze verschillen en je met een ander gevoel achter weten te laten. Het is overigens goed te vermelden dat de keuzes niet altijd erg duidelijk zijn en dat je soms onbewust een heel andere draai aan het verhaal weet te geven.


Nu is het natuurlijk niet zo dat de nadruk op een dieper verhaal de typische Call of Duty-gameplay in de weg staat. Deze is namelijk in beide tijdsperioden aanwezig en kent regelmatig imposante momenten. Zo vlieg je het ene moment van steile kliffen gedurende een hevige storm en zo zit je het andere moment op een paard Russische tanks te bestoken met een raketwerper in Afghanistan. Ridicuul is het zeker, maar dat maakt het niet minder vermakelijk. De single-player is ook langer dan we gewend zijn van de Call of Duty franchise. Voor de normale modus kan je ongeveer zes tot zeven uur reserveren. Dit impliceert niet dat de game moeilijker is geworden, de kunstmatige intelligentie is namelijk nog steeds van een erbarmelijk laag niveau.

Zoals Treyarch in Call of Duty: World at War de befaamde zombie modus introduceerde, geeft men nu geboorte aan de zogenaamde Strike Force missies. De speler neemt hier de rol aan van een tacticus aan en stuurt squads, turrets, drones en robots aan. In eerste instantie krijg je een bovenaanzicht van de gehele map en de doelen die je moet bereiken of beschermen. Hiervoor zul je je troepen op een juiste manier moeten aansturen. Echter kan je ook zelf de rol van elk mogelijk vriendelijk apparaat aannemen en zo het gevecht in-game aansturen en een beslissende rol spelen met je kwaliteiten. Deze missies zijn binnen de verhaallijn optioneel, maar wel beperkt beschikbaar. Het voltooien van deze missies zorgt namelijk voor subtiel andere uitkomsten later in de game en je hebt maar een bepaald aantal Strike Forces beschikbaar. Mocht je dus enkele slagen verliezen, dan verspil je de kans om een latere Strike Force missie nog te kunnen spelen.


Vermakelijk zijn de Strike Force missies zeker, ook al zou meer plaats voor wat training niet verkeerd zijn. Daar staat tegenover dat dit natuurlijk wel een hele aardige toevoeging is, net als de Zombie-modus die ook ditmaal terugkeert. De opzet is echter anders en doet meer denken aan Left 4 Dead. Men heeft namelijk getracht er een soort van verhaal in te brengen, waarmee je met een bus van nederzetting naar nederzetting rijdt. In mijn optiek is deze opzet een stuk minder geslaagd dan het voormalig simpelere concept. Het geheel doet namelijk wat rommeliger aan en je bent dan ook snel het overzicht kwijt. Niettemin is het nog steeds vermakelijk, echter blijft het gevoel steken dat de ontwikkelaar uit deze modus niet zijn volledige potentie heeft gehaald.

De normale multiplayer-modus is in ieder geval weer als vanouds verslavend en kent dan ook geen radicale wijzigingen ten opzichte van haar voorgangers. Nog steeds tracht je elk vijandelijk doelwit overhoop te knallen met alle kogels die je in je magazijn hebt zitten, terwijl je ondertussen ervaringspunten en killstreaks vrij speelt die de ervaring nog beter maken. Treyarch heeft echter wel enkele kleine toevoegingen gedaan, zoals een Combat Training-modus waarin nieuwkomers tot level 10 tegen een vijandelijk team van AI en mensen speelt om de speelstijl onder de knie te krijgen. Tevens kan je niet meer oneindig je gevechtssamenstelling aanpassen, de game geeft je namelijk tien vakken om in te vullen, waarbij je een primary of secundary wapen bij wijze van spreke weg zou kunnen laten vallen. Het zijn deze kleine aanpassingen die van Black Ops II een betere speelervaring maken die meer mensen aan moet spreken vanwege een grotere toegankelijkheid.


Black Ops II draait nog steeds op de engine die in Call of Duty 4: Modern Warfare werd geďntroduceerd en dat begint pijnlijk duidelijk te worden. Black Ops II is geen afzichtelijke game, maar textures en modellen beginnen nu echt wel hun leeftijd te tonen. Daarbij is de game ook niet perfect afgewerkt en zul je regelmatig stuiten op grafische glitches die je soms toch even uit de meest intense momenten van de game weten te halen. Een gemiste kans, maar gelukkig staat daar een ijzersterke soundtrack en voice-acting tegenover die de game toch iets van haar glans teruggeeft. Geluidseffecten klinken daarbij ook zoals ze zouden moeten horen en een intense multiplayermatch blijft dan ook een waar spektakel om naar te luisteren.

Treyarch weet met Call of Duty: Black Ops II de serie nog eens een stapje vooruit te doen zetten. De single-player weet te intrigeren en de multiplayer is als vanouds geweldig. Dat de zombie-modus tegen valt is erg jammer, evenals regelmatige glitches en een verouderde grafische engine. Echter zullen ervaren Call of Duty spelers zichzelf hier niet over bekommeren als ze op zoek zijn naar meer geweld en nieuwkomers doen met Black Ops II een prachtige aankoop. Hoeveel en hoe vaak mensen hun rug naar de serie proberen toe te keren, de serie weet ijzersterk in haar schoenen te blijven staan.
Beoordeling
Gameplay   80
Sound   90
Graphics   75
Replay   90

Met Black Ops II is de toekomst zo slecht nog niet.
84


08:22  Hitman: Absolution
08:21  Nieuwe screenshots Mars: Wars Logs
 Reacties (11)
 Pagina: 1
Annoying Orange op 19-11-2012 om 08:47 [Niv: 49 / Exp: 2454]
Vind er zelf geen zak aan, heb m ook al weer verkocht daarom

AltairJack op 19-11-2012 om 10:07 [Niv: 55 / Exp: 2767]
MW 3 vind persoonlijk nog wel ietsje beter, maar de vernieuwingen in 10 slots enzo is wel beter. De graphics? Daarop afrekenen vind ik niet eerlijk, de game is zelfs in splitscreen online MP speelbaar, de PS3 en 360 kunnen gewoon niet veel beter.


Annoying Orange op 19-11-2012 om 10:09 [Niv: 49 / Exp: 2454]
De PS3 en Xbox kunnen duidelijk beter zie BF en Halo 4, ze zijn te lui om gewoon even wat extra tijd in een spel te stoppen voor bijvoorbeeld een betere engine

the_dan op 19-11-2012 om 10:14 [Niv: 310 / Exp: 15521]
MW3 was het slechtste spel dat ik de afgelopen jaren heb gespeeld

Met MW2 ip de tweede plek

Bah bah bah

AltairJack op 19-11-2012 om 10:24 [Niv: 55 / Exp: 2767]
@The Dan
Volgens mij heb je gewoon een slechte smaak betreft FPS games. MW/COD zijn goede/leuke games getuige de reviews, populariteit en megasucces.

@Annoying Orange
Battlefield heeft geen split screen online MP en zo slecht ziet BO2 er ook weer niet uit: http://tinyurl.com/dyjohbo

Balsky op 19-11-2012 om 10:40 [Niv: 1 / Exp: 65]
Graphics een 75 ??? :S

onmogelijk!

zelfs moh:w krijgt maar 55 een game die misschien niet top is maar zeker wel mooier!

ik wacht nog op de echt vervolg van een cod niet dezelfde shit in een ander jasje.

voor mij blijft COD2 en 4 nog altijd de beste.

Stefan Vogels (Redacteur) op 19-11-2012 om 10:49 [Niv: 58 / Exp: 2923]
Over de graphics; de Warfighter review is niet door mij gedaan en het is niet zo dat Black Ops II slechte graphics kent. Ze lijken op het eerste gezicht verouderd, maar daarbij draait de game enorm soepel en wordt er zoveel actie op het scherm weergeven dat je amper doorhebt dat de game er wat verouderd uitziet.

the_dan op 19-11-2012 om 11:30 [Niv: 310 / Exp: 15521]
@ steven, speel dan op de pc

CoD 60 FPS +
MOHW 60FPS +


Redneckerz (Redacteur) op 19-11-2012 om 12:49 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Altairjack:

Met uitzondering van dit deel, wat wel enige verandering schijnt te brengen, staat COD erom bekend erg veel recyclage te bevatten. COD is een beetje de Apple onder de games. Elk jaar een nieuw deel, en veel schapen die er weer de volle mep voor willen neer leggen.

Shooters moeten niet bestaan uit allerlei cutscenes of onscreen messages. een goede shooter combineerd goed level design met uitgebalanceerde gameplay. Het is daarom ook ironisch dat elke 90s shooter dit qua replayability totaal uit het water blaast.

Balsky op 19-11-2012 om 12:52 [Niv: 1 / Exp: 65]
@steven wil ook niemand de schuld geven maar raar is het wel.

Tuurlijk prijs ik moh ook niet de hemel in want perfect is de game zeker niet maar het vershil is wel erg groot tussen de 2.

en ben ook geen anti cod heb het sinds deeltje 1 gespeeld tot cod:bo daarna helemaal mee gestopt.




MaartenL (Redacteur) op 19-11-2012 om 13:41 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Vind de game beter dan ik had verwacht. Ik kreeg hem gifted op Steam dus dan kan het geen kwaad om eens even te proberen en voordat ik wist had ik er meer plezier in dan MW3, die ik na een aantal uurtjes al links had liggen.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Call of Duty: Black Ops 2
Type:
Game
Releasedatum:
13-11-2012
Ontwikkelaar:
Treyarch
Uitgever:
Activision Blizzard
Media:








Meer media