Gedurende de E3 liet Epic Games haar nieuwste Unreal Engine 4 publiekelijk zien, daar waar veel gamers en bedrijven enthousiast reageerden valt Crytek hier duidelijk niet onder.
Crytek's Cevat Yerli geeft in een interview aan dat de CryEngine 3 van zijn studio al enige jaren op het kwaliteitsniveau van de Unreal Engine 4 zit. Ondanks dat er in de technologie zelf verschillen zitten zullen mensen dit niet zien door naar een stil plaatje of in-game screenshot te kijken.
Yerli blikt drie jaar terug, om precies te zijn naar de video's van de Game Developer's Conference. Aldaar lieten ze hun nieuwe engine zien, en alles wat ze bespraken komt pas nu in de Unreal Engine 4 naar voren. Het bedrijf is ondertussen alweer bezig met haar volgende engine, echter zegt hij dat de huidige CryEngine 3 alweer drie jaar geleden klaar was voor next-gen technologie.
quote: "We already had massive particle systems, we already had GPU rendering, all these things. Deferred shading. We had tessellation already since we shipped Crysis 2. We already had DX11. We didn’t just talk it up as tech demos, we have games that are shipped and are doing it.”
Het grote verschil tussen de CryEngine en die van concurrenten is volgens Yerli "the fluidity of the overall experience", waarbij hij de verschillen tussen de Anroid en iPhone als voorbeeld gebruikt: ondanks dat ze beiden hetzelfde kunnen voelt de ervaring vloeiender en meer organisch op een iPhone. Het maken van een engine is dus niet simpelweg het afvinken van mogelijkheden, zelfs bij dezelfde mogelijkheden ziet hij de eigen engine nog altijd als de betere.
|