Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
Stellar Blade
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Review:

Prototype 2


Door MaartenL op 30-04-2012 om 09:25
Bron: Gamed.nl

Je zal het maar meemaken, net veilig terug uit Irak geraken en bemerken dat je familie dood is dankzij een virus. Het overkomt Sergeant James Heller en hij weet wie er achter dit virus zit: Alex Mercer. Prototype 2 ligt in de winkels en het is dus hoog tijd voor explosies, mutaties en een mooie dosis 'murder your maker'. Laat het slachtfestijn beginnen!

In Prototype 2 kruipen we dus niet meer in de huid van de anti-held Alex Mercer. Alle mensen die vonden dat de voorgaande protagonist een emo-watje was, zullen dus volop juichen. Of misschien toch niet. In tegenstelling tot de eerste Prototype is het verhaal van deze opvolger maar zeer zwak uitgewerkt. Het nieuwe karakter Heller heeft dan misschien wel een 'echte' reden om de horde aan militairen en mutanten genadeloos uit te moorden maar veel zal je daar niet van opmerken. Eveneens vloekt het hoofdpersonage zo overdadig veel dat de speler zich snel gaat afvragen of hij wel effectief een ex-militair onder de knoppen heeft. Het verhaal mag dan niet zo fantastisch uitgewerkt zijn, de gameplay is dat wel en dat is natuurlijk erg belangrijk in dit geval.

Het combat systeem werd volledig aangepast om vlottere gevechten te verkrijgen en dat is bij deze dan ook gelukt. Vanaf het eerste moment beschikt Heller over een dodge functie die deze keer niet met een rare knoppen-combinatie uitgevoerd moet worden en je zal deze erg vaak moeten gebruiken. Ook het defensieve schild is ditmaal simpelweg oproepbaar door de blok knop ingedrukt te houden. In het totaal telt Prototype 2 nu vijf offensieve krachten: claws, hammerfists, whipfist, blade en het nieuwe tendrils. Allen werken ze een beetje verschillend ten opzichte van de voorganger. Zo zullen de hammerfists nu zorgen voor de ground spikes die toebehoorde aan de claws-kracht. Ook nieuw is de mogelijkheid om twee krachten tegelijkertijd actief te hebben. Door het vierkantje (PS3) in te drukken gebruik je de eerste kracht en met het driehoekje gebruik je de andere kracht. Een knop langer ingedrukt houden zorgt voor een speciale beweging, simpel maar effectief. Hierdoor moet de speler niet constant wisselen tussen krachten.


Ook de interactie met de vijanden krijgt enkele extra's zoals het onmiddellijk kunnen vernietigen van voertuigen of het stelen van hun wapens en dan is er natuurlijk de bio-bomb kracht nog. Hiermee injecteert Heller een ongelukkige bijstander met een hoge dosis van het virus waarmee hij deze verandert in een bom die enorm veel schade kan verrichten. Met het combat systeem zit alles dus dik in orde. De manier van reizen is nagenoeg identiek aan de voorganger (inclusief animaties) maar dan een beetje sneller. Wat wel een verandering heeft gekregen is de spelwereld want deze is nu opgedeeld in drie delen. Allereerst is er de Yellow zone waar de overlevenden van het virus in armzalige krotten leven en waar Blackwatch hardhandig de scepter zwaait. In de Green zone daarentegen wonen de meer bevoorrechte mensen en is er haast geen spoor van de infectie te bemerken. Overigens is er een grote hoeveelheid mensen van Blackwatch aanwezig die het gebied beschermen. Als laatste is er de Red zone, waar de infectie het sterkste is. Af en toe vind je nog Blackwatch patrouilles of een basis maar de rest van de stad ligt in puin en de straten zijn bezaaid met geďnfecteerde mensen en mutanten.

Dankzij deze betere variatie in omgevingen is het meteen iets leuker om te exploreren. Tussen de missies door kan je zij-opdrachten starten waar er een verdeling is tussen field ops, blackbox, blacknet en lairs. In Field ops dien je gewoon een groepje wetenschappers en hun escort af te slachten hetgeen in één seconde gepiept is. Blackbox laat je zoeken naar lijken van soldaten om een audio-recording te vinden, hetgeen wat extra informatie levert over de gebeurtenissen vóór Prototype 2. Lairs kan je hier en daar terugvinden en zetten de spelers oog in oog met enkele mutanten. Als laatste is er dan Blacknet, hetgeen bestaat uit het opsporen van een bepaald persoon met behulp van de nieuwe Hunting mode (een soort radar-puls) en vervolgens een Blackwatch operatie verstoord door pakketjes te stelen, basissen te infiltreren of belangrijke personages uit te roeien. Al deze activiteiten zijn samengebundeld in sets en het vervolledigen van een set zal Heller een mutatie opleveren die zijn mogelijkheden versterken of uitbreiden. Aangezien er 38 mutations te verkrijgen zijn, zal je wel even bezig zijn.


Om de andere krachten te upgraden moet er een speciale mutant of soldaat geabsorbeerd te worden. Deze worden keurig aangeduid als je in de buurt bent en de upgrades zijn daarmee makkelijker te behalen dan de mutations. Nagenoeg elke kracht bevat drie upgrades en buiten de kracht verandert eveneens het uiterlijk van deze kracht. Waar bijvoorbeeld de blade arm er in het begin uitziet als een verroest keukenmesje ziet het er op het laatste uit als een vlijmscherp kapmes. Helaas is er een minpunt aan dit hele upgrade systeem en het oplossen van zij-missies: het is eentonig. Ook de missies binnen het verhaal willen wel eens eentonig overkomen. Gelukkig blijft de gameplay steeds sterk in zijn schoenen staan waardoor er enigszins nog sprake is van een gevoel van voldoening.

Grafisch heeft de game dan wel weer een stap vooruit gedaan. De nieuwe Titanium 2.0 engine geeft enkele knappe weerseffecten, scherpere omgevingen en dat aan een stabiele framerate. Echter is de wereld nu wel opgedeeld in drie zones, waarmee je enkel terug kan keren door een airbridge te gebruiken, een soort fast-travel dus. We mogen alvast blij zijn dat de laadtijden kort zijn. Op het vlak van audio valt er ook niet te klagen. Geluidseffecten zoals explosies en het doorsnijden van enkele soldaten komen erg goed over. Ook de stemacteurs doen goed hun best om geloofwaardig over te komen. Jammer dat de personages zelf niet beter zijn uitgewerkt. De overvloed aan gevloek mocht ook wel wat verminderd worden, aangezien het vaak totaal niet strookt met de situatie. Alles bij elkaar genomen is Prototype 2 op technisch vlak een goede stap voorwaarts in de reeks.


Prototype 2 is een gevalletje apart. De gameplay en het technisch gedeelte werden verbeterd maar het verhaal en de personages zijn niet goed uitgewerkt. Ook de eentonigheid in de zij-missies komen naar voren als een minpunt. De challenges uit het eerste deel behoren nu trouwens tot 'Radnet', hetgeen gratis is als je de game nieuw aankoopt. Via Radnet zullen om de zoveel tijd challenges beschikbaar worden, alsook DLC en een Alex Mercer skin op het einde. Helaas moet je dan wel wachten tot begin juni. Als je Prototype al goed vond, dan zal je vast en zeker plezier beleven aan dit tweede deel. Spelers die graag chaos veroorzaken zullen ook plezier beleven aan deze titel maar als je een spannend verhaal zoekt en veel variatie dan zal je niet tevreden zijn met Prototype 2. Een aanrader voor de fans van breinloos geweld dus.
Beoordeling
Gameplay   80
Sound   75
Graphics   80
Replay   80

Beter geweld, slechter verhaal.
79


09:30  SSX toont DLC
09:24  Twintigtal plaatjes Sniper: Ghost Warrior 2
 Reacties (4)
 Pagina: 1
SgtJager96 op 30-04-2012 om 16:13 [Niv: 39 / Exp: 1964]
@MaartenL Nou nou breinloos geweld is wel wat overdreven ik weet dat het geweld nergens op slaat in dit spel maar je moet ook heel creative zijn en soms moet je het heel slim spelen en dan heb je je brein wel nodig hoor.

OT: Oh hell Yeah ik vond Prototype 1 heel erg leuk gewoon lekker door de stad heen rennen met iemand die je van de straat hebt geplukt en die je tegen een helikopter aangooit oh zo geweldig is dat.

Rene Groen (Eindredacteur) op 30-04-2012 om 19:52 [Niv: 747 / Exp: 37333]
@ SgtJager96: Zit zelf op ongeveer vijftig procent van de game (op Normal) en ben het niet met je eens dat je creatief moet zijn of het slim moet spelen / je brein nodig hebt. Een zeer toffe slasher, maar wel een hersenloze waarvoor je zeker niet na hoeft te denken.

Kim0 op 01-05-2012 om 01:59 [Niv: 18 / Exp: 907]
Heeft nou echt niemand last van een fuckin stroeve besturing? Ik vind het gewoon echt een hele matige game..

MaartenL (Redacteur) op 01-05-2012 om 02:44 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Stroeve besturing?

In tegenstelling tot Prototype 1 is het snel wisselen van richting gedurende het sprinten iets lastiger maar voor de rest zijn er weinig problemen met de besturing.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Prototype 2
Type:
Game
Releasedatum:
24-04-2012
Ontwikkelaar:
Radical Entertainment
Uitgever:
Vivendi Games
Media:








Meer media