Eerder vandaag was te lezen dat ontwikkelaar Volition zich positief uit sprak over een gerucht dat rond gaat over de volgende Xbox, deze zou namelijk een ingebouwd systeem hebben die tweedehands games detecteert en blokkeert.
Niet iedereen blijkt echter fan te zijn van de eventuele komst hiervan. Ontwikkelaar CD Projekt Red, bekend van The Witcher II, laat bij monde van managing director Adam Badowski weten dat ze hier niet op zitten te wachten. Volgens hem is de enige manier om tweedehands titels - of piraterij - te voorkomen dat je meer investeert in het product zelf.
quote: "We verliezen geen geld door de piraterij, we verliezen geld omdat mensen besluiten ons product niet te kopen. We moeten meer investeren in het upgraden afwerken van onze producten zodat gamers overtuigd worden dat ze het product moeten behouden. Ze moeten begrijpen dat we een onafhankelijke studio zijn, dat we ontslagen moeten voorkomen, dat we moeten groeien en ook in de toekomst games willen maken."
Badowski geeft verder aan dat ze als studio gelijk behandeld willen worden. Veel van de hardcore en hardware oplossingen zijn goed voor een korte periode, een sterke relatie met de spelers, de consument, kan de situatie echter geheel veranderen.
Michal Platkow-Gilewski, het hoofd van de marketingafdeling, geeft verder aan dat Microsoft de vrije willen weg haalt wanneer ze het bovenstaande systeem integreren in hun nieuwe console. Mochten ze dit toch doorzetten, dan kan het zich weleens tegen ze gaan keren.
quote: "Onze spelers, de gamers, maken hun eigen keuzes. Ze willen bij ons blijven omdat ze geloven in de waarde van het product en ze deze graag op hun plank willen laten staan, zelfs wanneer ze deze al twee of drie keer hebben doorlopen. Ze doen dit vanuit vrije wil, en wanneer we dit weg halen kan dat misschien goed zijn voor de industrie, maar wanneer iemand me dwingt om een spel te behouden wanneer ik hier geen behoefte aan heb gaat dit tegen mijn vrije wil in."
Platkow-Gilewski vergelijkt de situatie met de beslissing van de ontwikkelaar om hun titels DRM-vrij te maken; het geeft de gamers vrijheid en ze geloven dat gamers om deze reden aan ze verbonden blijven.
Ondanks de voor- en tegenstanders op de situatie blijft het voorlopig enkel bij een gerucht waar Microsoft officieel nog geen reactie op gegeven heeft.
|