Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
Stellar Blade
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Column:

Het Geheim van Day One DLC


Door Joni Philips op 10-12-2011 om 16:06
Bron: Gamed

Met de komst van de Xbox 360 en de PlayStation 3 is de game-industrie sterk veranderd, onder andere de opkomst van downloadbare content is te danken aan beide consoles.

In voorgaande generaties kregen PC games wel regelmatig extra content, maar op de consoles was het bijna ondenkbaar. Beperkte opslagplaats en tegenvallende internetverbindingen. Er waren dus genoeg redenen om geen extra content uit te brengen. Met de Xbox 360 en de PlayStation 3 vonden developers de kans om hun games alsnog uit te breiden na de release. Men begon met kleine items die niets veranderden aan de game-ervaring, maar al snel veranderde dat: nieuwe multiplayer-maps, singleplayer-uitbreidingen, cheats, kostuums, ... Bijna alles wat we kunnen bedenken, is reeds uitgebracht als DLC waarbij die DLC steeds vroeger bij de release van de game komt. Tegenwoordig krijgen we DLC zelfs vaak op releasedag, iets wat vaak tot heftige meningen leidt bij gamers zelf want de hoeveelheid DLC begint hen soms te ergeren. Vele gamers denken nu eenmaal dat bedrijven ons bedriegen met DLC.

Ze brengen DLC op launchdag uit en ze brengen DLC items die amper 100 KB groot zijn. Het is duidelijk, ze houden content voor ons achter die al in de game zat. Sommige gamers geloven zelfs dat elke ontwikkelaar dit doet, zelfs al heet die ontwikkelaar Criterion Games en lanceerden ze maandenlang gratis content voor hun game alvorens over te stappen op betalende content. Langs één kant kan ik die mening natuurlijk wel begrijpen, er zijn ongetwijfeld developers die ons bedriegen door content weg te nemen uit de game om deze aan te bieden als DLC, maar de meeste developers zijn eerlijk en gewoon het slachtoffer van de onduidelijkheid van het ontwikkelproces. Developers die gamers willen bedriegen met DLC, zouden dit niet zo duidelijk maken. Ze zouden hem later uitbrengen en nodeloos groter maken met dubbele texturen. Niemand die het weet.

De befaamde Horse Armor DLC
De befaamde Horse Armor DLC

Day One DLC is dan ook geen gevolg van bedriegende developers, maar van de lange tijd tussen het afwerken en lanceren van de game. Op het moment dat de ontwikkeling van een game wordt afgerond, dient hij verstuurd te worden naar de consolemaker die het spel dan moet goedkeuren. Dit proces duurt meestal een week of twee omdat ze moeten controleren dat het spel op geen enkel moment de stabiliteit van de console in gevaar brengt. Een game die een console consequent doet crashen, is namelijk geen goede reclame voor de betrokken partijen. Ook gebeurt er een controle op de content zodat deze niet ongeschikt is. Eens deze controle tot een goed einde is gebracht, kan de productie gebeuren. In juni ligt de productiecapaciteit van Microsoft, Nintendo en Sony voldoende hoog om spellen snel te produceren, maar in de drukke periodes kan dit even duren.

Een game moet dan ook bijna een maand te vroeg afgewerkt zijn om op tijd in de winkels te liggen. Die maand kan men gemakkelijk gebruiken om DLC te maken; zeker omdat de artiesten en dergelijke al langer klaar zijn met de game zelf en DLC een minder streng controleproces dient te doorlopen. Daardoor kunnen developers gemakkelijk DLC bij de launch uitgeven. Er is helemaal geen reden om content uit het spel te houden hiervoor, het houdt het team zelfs bezig in afwachting of hun game een succes wordt en men volop kan beginnen aan de sequel. Een ander groot richtpunt zijn de DLC pakketten van 100 KB welke zijn op te delen in een tweetal categorieën: kostuums, cheats en dergelijke zijn pure extra's die zeer klein en goedkoop zijn. Het is dan ook absoluut logisch dat deze DLC zo klein is.

Gigantische uitbreidingen zoals een eiland, dat maar 100 KB groot is, is echter verdachter. Zo was het bijvoorbeeld bij Big Surf Island van Burnout Paradise. Dat hele eiland in 100 KB, dat gaat simpelweg niet. De waarheid is echter onschuldiger, men maakt simpelweg gebruik van patches zodat mensen met en zonder DLC toch kunnen samenspelen. Je downloadt de inhoud via de patch die iedereen krijgt, maar krijgt pas toegang via de DLC. Ook dit is dan ook een geval waarin DLC verkeerd wordt begrepen. Developers zijn wel uit op geldgewin met DLC, maar ze doen dit niet door ons te bedriegen. Het zijn ook maar gamers en andere gamers bedriegen doen ze dus niet.



21:42  Platinum Games maakt Metal Gear Rising
15:09  Achievements Joe Danger: Special Edition
 Reacties (24)
 Pagina: 1
D: op 10-12-2011 om 16:20 [Niv: 172 / Exp: 8612]
ik vind de laatste uitspraak zo kort door de bocht dat je door de windschermen vliegt.

volledig uit de lucht gegrepen en nergens op gebaseerd. Ik zie genoeg money hungry corporaties die niks met gamen hebben en hun uitbraaksels enkel zien als SRVwagen, oftewel franchises om lekker uit te melken.

Neem capcom die voor 4 pakjes voor characters in umvc 5 euro vraagt, terwijl dat soort dingen vroeger unlockables waren in een spel.
Of neem Blazblue waar simpele recolors al zoveel geld kosten terwijl voorgangers zoals de CvS reeks maar ook enkele uitgaves van GG zon recolor als edit mode aanboden, gratis bij de game zelf.

Je hebt tegenwoordig ernstige dumbed down games en alles wat daar nog gameplay aan kan ontlenen kost je klauwen vol geld zodat je uiteindelijk 300euro kwijt kan zijn aan 1 game (kuch... cod reeks...kuch)

Of het nu mede komt door geQQ door sony met deadlines etc of niet, het is een corporate mentaliteit.

Gast (193.202.110.xxx) op 10-12-2011 om 16:20
DLC is niks mis mee, vroeger noemde men dat expansion packs of rereleases met extra content. Nu is het alleen toegankelijker geworden op de consoles, waar je voorheen niet kon updaten.

Zo kreeg DMC 3 destijds ook een nieuwe editie met een extra playable karakter. De PC versie van Fable had meer content. Midnight Club 3 kreeg extra maps en auto's bij de platinum release. De PS2 versie van RE 4 had ook extra skins en content.

Verder hebben we natuurlijk geweldige DLC releases gehad deze generatie bij bijvoorbeeld GTA en Red Read Redemption.

Gast (193.202.110.xxx) op 10-12-2011 om 16:25
@D:
Uitgevers zijn uit op geld. Ontwikkelaars erachter krijgen vaak gewoon een salaris en werken wel met passie aan hun games.

Welke ontwikkelaar zou verder niet extra content voor zijn geliefde game willen uitbrengen.

Je neemt voorbeelden van typische melk bedrijven zoals Capcom, maar die doen dit soort praktijken al jaren, en dit is dus niks nieuw. Dat ligt gewoon aan de uitgever die geld wilt zien. In de PS1 era brachten ze ook al 4 x dezelfde game uit met een handjevol extra content. Maar daarom kan je niet 1 op 1 schuld afschuiven op de ontwikkelaars zelf.

MaartenL (Redacteur) op 10-12-2011 om 16:32 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Zolang het waardige DLC is, zoals de packs van Fallout NV bijvoorbeeld, heb ik er geen problemen mee.

Capcom vind ik inderdaad erg slecht bezig met DLC en dergelijke. Eerst al die costumes bij SFIV, dan ineens SSFIV en toen nog eens de Arcade edition? Een beetje belachelijk.

Gast (80.57.144.xxx) op 10-12-2011 om 16:32
Het zijn ook maar gamers en andere gamers bedriegen doen ze dus niet.

Dit is volgens mij wel met het nodige sarcasme of niet? :) we weten allemaal dat iedereen elkaar continue bedriegt met cheaten en andere zaken in online gameplay.

NL|MegaMika op 10-12-2011 om 18:01 [Niv: 134 / Exp: 6703]
Het grote probleem is wat mij betreft niet zozeer dat er geld voor wordt gevraagd, maar hoeveel. Er is geen prijsconcurrentie met DLC, de uitgever kan vragen wat hij wil. Slechte ontwikkeling wat mij betreft.

Verder ben ik best bereid bv. € 15,- voor SSF4AE te betalen, daar krijg je veel gameplay voor terug. Het feit dat o.a. EA cheats verkoopt voor € 1,99 (unlock direct 5 auto's die je ook in de arcade mode vrijspeelt) is diefstal, dat soort cheats hoor je gratis te kunnen gebruiken.

Gewijzigd door NL|MegaMika op 10-12-2011 om 18:02

Gast (83.82.8.xxx) op 10-12-2011 om 19:55
DLC is een noodzakelijk kwaad. De industrie is zo verzadigd dat er geen koek te verdelen valt, maar kruimels.

Ik zie dlc als een zwaktebod en tekortkoming van de industrie. DLC zal niet meer uit het gamelandschap verdwijnen.

Het zal wel met de tijdgeest te maken hebben. Mensen willen sneller en sneller geld verdienen. Daarom zie je ook steeds meer indie. Mensen hopen op een doorbraak. Soms gebeurd dat, maar steeds vaker zie je door de rommel de goede games niet meer. Ik noem het de gamesbubbel.

Gast (87.195.70.xxx) op 10-12-2011 om 20:07
Tijd om allemaal over te stappen op de Nintendo Cosnole! :)

Gast (83.82.8.xxx) op 10-12-2011 om 20:20
Uhhh? En dan 50hz versies van games downloaden op de VC?

Verder gaat Nintendo ook om hoor.

Gast (62.195.130.xxx) op 10-12-2011 om 21:26
Nou ik vind dat de schrijver het veel onschuldiger ziet dan het is...

Idd DLC,expansions and patches komen van pc gaming af maar vroeger werd het gratis gewoon als goede service gedaan.Laten we het niet mooier maken dan het is, nu is DLC er gewoon om geld te vangen ja er zijn uitzonderingen maar het grote gedeelte released dingen die op de disc staan.

Neem die Gears of war DLC van een tijdje terug dat ging gewoon om geld niet meer en niet minder... we leven in een tijd waarbij ze een aankoop van een game meer willen zien als dat je een soort abbonement hebt gekocht...

Dat merk je aan die online pass onzin ook nee er hoeft geen extra serverkostten gemaakt worden als je je game door gaat verkopen geef je je eigen plek toch op... Maar ja vergeef mijn negatieve toon het is alleen voor mij zijn er 2 soorten DLC's.

Negatieve en positieve en negatieve DLC is voor mij toch stuff dat duidelijk uit de game is gehaald en wat dus invloed heeft op het verhaal.Of dingen die gewoon op de disc staan, sure je kan zeggen dat is zodat anderen het niet helemaal hoeven te downloaden om met je te spelen...Maar laten we het gewoon je geen volledige toegang geven tot de game die je gekocht hebt noemen...

Het is niet eens zo lang geleden dat DLC gezien werd als een service voor je klantten...niet als een manier om ze zoveel mogelijk te melken voor geld. Dat de meeste mensen die tijd nooit gekend hebben of alleen met consoles opgegroeid zijn en het daarom niet weten of vergeten zijn is best triest...Dan besef je toch wel dat het nu zo geaccepteerd is dat voor de volledige game je nu meer kwijt bent dan dat je in de winkel uitgeeft dat dat niet meer terug komt...

Anyway luister vooral niet naar mij het zijn toch maar een paar euro elke keer toch uiteindelijk scheelt het bijna niks... |(

Joni Philips (Eindredacteur) op 10-12-2011 om 21:30 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Tja, ik heb nergens gezegd dat het niet gaat om (deels) geldgewin en dat het soms foutloopt met wat als DLC verschijnt. Dat is mijn punt niet. Het punt van de column draait rond het feit alsof men gemaakte content uit de game haalt en apart gaat verkopen. Dat wil ik even ontkrachten.

Gewijzigd door Joni Philips op 10-12-2011 om 21:30

Gast (217.122.253.xxx) op 10-12-2011 om 21:45
eigenlijk bestaat het al jaren. Vroeger speelde ik Train Simulator en ik kocht daarr ook veel expansiepacks voor met extra treinen, routes en missies

Orian op 10-12-2011 om 22:00 [Niv: 67 / Exp: 3361]
"Het zijn ook maar gamers en andere gamers bedriegen doen ze dus niet."
Slechts één reactie mogelijk:

Gewijzigd door Orian op 10-12-2011 om 22:01

Joni Philips (Eindredacteur) op 10-12-2011 om 22:01 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Bedankt voor de diepgaande en inhoudelijke reactie.

Orian op 10-12-2011 om 23:56 [Niv: 67 / Exp: 3361]
Alsjeblieft.

Sorry, maar zie je zelf niet hoe ontzettend fout je zit? Denk je echt dat een willekeurig pakje maar 100 KB is? Een willekeurige robe in bijv. Oblivion is al bijna 1 MB.
En "Het zijn ook maar gamers en andere gamers bedriegen doen ze dus niet". Ach ja, want mensen zullen elkaar nooit bedonderen omdat ze beiden gamers zijn? Nee, want er bestaan geen cheaters in games, want ze zijn beiden gamers. Oh, en de slager zal niet een hoge prijs voor zijn vlees vragen aan de bakker, want zijn beiden winkeliers.
Zie je niet hoe scheef je redenaties zijn? Ik vraag me echt af wat je precies wilt bereiken.
Het is gewoon een feit dat 'we' bedondert worden met day-one DLC.

En ja, deze content staat al op de disk. De uitgevers geven het zelf toe: http://www.destructoid.com/2k-confirms-on-disc-dlc-tries-to-justify-it-167007.phtml

Dus ja, een andere reactie dat op dit stuk is er eigenlijk niet.
Ik ben benieuwd naar je reactie.

Joni Philips (Eindredacteur) op 11-12-2011 om 00:02 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Dus je hebt het ene voorbeeld gevonden dat de uitzondering op de regel is. Zoals ook gewoon in het artikel staat. En ik hoop dat je doorhebt dat ik met 100 KB niet 100 KB exact bedoel, maar gewoon kleine DLC pakketten.

Gewijzigd door Joni Philips op 11-12-2011 om 00:03

GekooktEi op 11-12-2011 om 00:03 [Niv: 483 / Exp: 24134]
Mooie opklaring Joni. Zo is het gewoon; of mensen alsnog een wrok hebben tegen DLC die een maand na release is uitgegeven, moeten ze naturlijk zelf weten, maar het is niet zo zwart-wit als de meesten denken.

Gast (83.82.8.xxx) op 11-12-2011 om 01:10
Waarom niet?

Gast (81.70.200.xxx) op 11-12-2011 om 01:13
Die game bedreiven worden gerunt door aandeelhouders.

Aandeelhours willen maar 1 ding, en dat is zo veel mogelijk winst maken op de lange of korte termijn.

Als ze zien dat ze 1 miljoen extra kunnen verdienen door content die al klaar is uit de game te halen, en later aan te bieden als 100KB key unlocker, dan doen ze dat. Het gaat allemaal om de $$

Master Killer op 11-12-2011 om 01:26 [Niv: 87 / Exp: 4361]
Koopt spel,

duwt spel in Xbox 360.

Start spel op.

Kiest campign-> pop up, koop campign 2400 microsft punten 100kb.

Ehu laat ik dan maar multiplayer doen,
kiest multiplayer

pop up, -> koop multiplayer online te spelen voor 2100 punten. Ja, laat ik dat maar kopen.

0.1 seconden later download compleet,

dat is snel.

Laten we splitscreen multiplayer doen.

Kiest splitscreen

Pop-up voor 2 spelers splitscreen kost 400 punten, maar als je de 4 speler spliscreen pakket koopt krijg je 33% korting.

Kiest pakket want wil toch 4 spelers spelen.

100kb verder.

Spel begint.

Je spwant, geen ammo in me wapen. Loopt naar ammo boxs.

Pop-up, betaal 200 punten voor ammo.

100 kb verder.

Ja nu kan ik eindelijk spelen.

Paf paf, poef pats!

Ik wil me opties veranderen, want Y-as staat niet op intverted en brightness mag hoger.
Druk op start, en options

Pop-up unlock de mogelijk om opties te veranderen voor 300 microsoft punten.

Nou vooruitdan maar moet toch Y-as veranderen.

Ja, nu kan het echt beginnen, pang pang
Pats Boem.

Poef, dood.

U bent dood, klik A om te respawnen.

Pop up. 25x respawns voor 2500 microsoft punten, ARghhhh. 100 kb.

Moord brandt dit is de toekomst

omit edoa op 11-12-2011 om 12:10 [Niv: 6 / Exp: 301]
Dank u gamed voor dit soort columns. Of ze nu de waarheid verkondigen of niet, het is altijd interessant om de zaken eens vanuit een ander oogpunt te bekijken.

Gast (194.53.253.xxx) op 14-12-2011 om 13:18
het gene is wat jullie allemaal vergeten is alsvolgt.
je hebt 2 soorten die je kan downloaden. het eerste is een DLC en je hebt een expension.

wat is nou het grootste verschil tussen een DLC en een expension. hedendaags vergissen mensen dat enorm omdat vroeger er bijna geen DLC's waren. of toch zo slecht dat je ze niet wilde downloaden.



een DLC is alsvolgt:
dat staat hedendaags eigenlijk voor een kleine uitbreiding. dus dan moet je uitgaan van kleding, kleur aanpassen, nieuwe wapens, nieuwe onderdelen van je auto, je kan het zo gek maken als je wilt. een DLC is ook daarom niet heel veel groter dan hooguit 3 uur gameplay erbij dat is letterlijk een DLC. vroeger waren die vrijwel gratis als soort service van de game je koopt het en erbij krijg je een aantal DLC's vanwege je jou game er leuker meee kan maken en zij dus meer fans kunnen krijgen.

wat hedendaags word dat anders gezien de titels zijn al groot en de prijs word niet eens perse bedacht door de game studio. de mensen die er echt winst op maken en die dus betalent maken zijn de uitgevers. denk aan grote uitmelkers zoals, Bioware, Capcom, EA, en iedereen kan er ook zo veel meer bij toevoegen.

zij beslissen hoeveel iets kost kwa DLC en geven de opdracht om daarvoor te betalen. om dus hun kosten eruit te halen en extra winst te boeken. vroeger was dit niet zo aanwezig omdat elke game studio toch zelf pupliseerde en het spel uitgaf. maar omdat nu gewoon uitgevers hebt willen zij veel winst het is echt typisch amerikaanse manier van omgang eigenlijk ( mijn eigen mening )


nu heb je dus Expension:

vroeger betaalde je daar ook voor gewoon een uitbreiding van een spel. duurde ook vaak om te spelen minimaal boven de 3 uur extra gameplay. hedendaags zie je deze vorm totaal niet meer. je zou moeten denken aan bevoorbeeld Fallout expensions nieuwe missies enzo. maar het beste voorbeeld is van Oblivion shivering isles die gaf je weer een aantal weken gameplay en leuke herplay.

mijn conclussie is:

tegen woordig worden DLC's ook als expensions verwacht bij de gamers vandaar zijn ze zo snel kwaad als je na 10 min al klaarbent want het waren maar een aantal onderdelen.

daarnaast ben ik met ze eens het is gewoon geld winnerij nothing more nothing less daar draait de economie op dus wat gaat niet om geld.

game bedrijven zijn enorm slecht geworden op het feit dat zij niet zelf meer games uitgeven. 1 van de reden waarom ik dus Bethesda super studio vind is omdat zij zelf hun games uitgeven en dat merk je ook in prijs. zoals skyrim daar werken zij al jaren aan en je merkt de kwaliteit en ze houden niks achter kwa latere DLC's te maken die al op de CD staan. ( want zij geven het spel zelf uit en kiezen om niet mee te doen met die trend )

verder vind ik het ook zo dat uitgevers ook welleens mogen realiseren dat wij ook maar gamers zijn en graag goede gameplay willen en geen nutelose dingen zoals bij Fable 3 dat je jou kleding voor 3 euro zwart kan maken. en ze zouden moeten focussen op meer kwaliteit en minder op DLC uitmelkerij. maak gewoon een goede expension :D daar willen we echt wel dan 40 euro voor betalen als het echt een lange en goede toevoeging is. zoals Oblivion shivering isles.


maargoed:

dit is mijn mening hoe het ook zit en zullen vast mensen niet mee eens zijn maar ik lees graag jullie mening

Gast (80.101.9.xxx) op 15-12-2011 om 02:33
DLC vind ik maar onzin om direct op de launchdatum van de game te verkopen. wacht op zn minst 1 maand met uitbrengen van DLC. dan weet men dat het eventueel niet uit de game is gehaald maar speciaal opnieuw is gemaakt

Gast (49.212.49.xxx) op 23-12-2011 om 16:20
Dag nabibt good stuff you whippersnappers!

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden