Op E3 raakte bekend dat Konami een nieuwe studio oprichtte namelijk Kojima Productions met aan het hoofd Hideo Kojima. Het belangrijkste doel van de studio, Metal Gear games maken. De eerste projecten van de studio zijn de PS3 Metal Gear Solid 4, de PSP Metal Gear Acid 2 en de PS2 Metal Gear Solid 3: Subsistence. Het is ondertussen al lang duidelijk welk project het vlaggenschip van de developer wordt
Een gesprek van Hideo Kojima met een Noorse krant onthulde enkele details over Metal Gear Solid: Guns of the Patriots. De technologie is nu al zo ver gevorderd dat men om emoties te tonen minder op woorden moet terugvallen maar het gewoon met veranderingen op het gezicht kunnen weergeven. Je zal kunnen kijken naar een personage en zien wat hij voelt.
Snake zal niet sterven in deze game, ondanks zijn leeftijd, en het is zeker niet de laatste Metal Gear. Die nieuwe games zullen nog steeds geproduceerd worden door Kojima maar hij zal niet meer zo betrokken zijn als momenteel. Voor Metal Gear 5 is dat bijvoorbeeld onmogelijk want dan wil hij een nieuw en speciaal project ontwikkelen.
De leeftijd van Snake moet voorstellen hoeveel hij al gevochten heeft in zijn leven en dat hij daardoor verouderd is. Dat is overeenkomstig met hoe Kojima zelf ouder wordt met elke game die hij afwerkt omdat het zoveel van zijn gezondheid eist.
Het FPS deel van de trailer was een grapje, zo wilde hij tonen in welke richting FPS games zullen evolueren maar het draait nog altijd rond verbergen en zoeken in MGS4. Alles wat in die trailer te zien was, zal in-game mogelijk zijn wanneer de game in 2006 komt en werd gedraaid op een zeer vroege Dev Kit, Kojima haat het om games te tonen die op een computer draaien.
Door de hoge resolutie ziet de game er te scherp en goed uit voor Kojima, effecten werden gebruikt om alles vuiler te laten lijken. Effecten zoals een lichtstraal die op iets valt, dat vroeger alleen in tussenfilmpjes mogelijk waren, zijn nu ook in-game aanwezig. Het level van detail van de PS3 is zo groot dat je echt veel kan gaan aanpassen, daardoor zijn er honderden wapencombinaties mogelijk.
|