Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
Stellar Blade
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Review:

RAGE


Door MaartenL op 08-10-2011 om 12:14
Bron: Gamed.nl

Iemand die nog nooit van id Software heeft gehoord, is nog niet lang bezig met games. De uitvinders van Doom zijn mede verantwoordelijk voor de evolutie van FPS games. Sinds Doom 3 is het echter lange tijd stil geweest totdat we de nieuwste id Tech 5 engine mochten aanschouwen en een poosje hierna kwam ook de eerste aankondiging van RAGE. Open landschappen, prachtige details en alombekende Doom gameplay in een post-apocalyptische omgeving zijn de troeven die RAGE uitspeelt, maar of het spel werkelijk zo goed is, zullen we nu even uitpluizen.

In de nabije toekomst zal een enorme asteroïde neerstorten op de aarde en om de voortzetting van het menselijk ras te garanderen worden veel mensen in cryo-stasis gebracht in ondergrondse arks. Na een bepaalde periode zouden deze arks terug naar de oppervlakte komen en de mensheid herstellen. Helaas is het één en ander misgegaan en sommige arks komen te vroeg naar boven. Ook de speler zijn ark ontwaakt hem te vroeg. Als enige overlevende van je ark stap je de hervormde wereld van RAGE binnen en meteen merk je al dat het geen paradijs is. Vijandelijke bendes en bandieten maken de wegen en settlements onveilig en The Authority is er dan ook nog om de overlevenden te onderdrukken en ark-personeel op te sporen en gevangen te nemen. Alhoewel je in het begin vooral bezig bent met het plezieren van de locale gemeenschappen zal het verhaal toch een kleine twist bevatten, maar die zie je al van mijlenver aankomen. Eer je op dat punt aankomt zal er veel geschoten en veel races gewonnen worden en natuurlijk, even op adem komen met de aanwezig mini-games en exploratie.

Het spel laat zich héél standaard spelen, denk bijv. maar aan Doom 3. Je hebt verschillende wapens tot je beschikking waaronder een submachine-geweer, sniper rifle, kruisboog, assault rifle, shotgun en rocket launcher en daarmee dien je de lokale en minder vriendelijke populatie een kopje kleiner te maken. Als ondersteuning heb je echter ook de mogelijkheid om gadgets te maken zoals wingsticks (scherpe boomerangs), mini-turrets, explosieve autootjes of bepaalde medicijnen om je tijdelijk meer levenskracht te bieden. Ook beschik je later over andere types ammunitie, zoals explosieve en electrische pijlen of kogels die makkelijker pantser doorboren. Alsof dat nog niet genoeg was kan je voor enkele wapens ook nog wat upgrades verkrijgen, maar veel upgrades zal je niet terugvinden. Al deze snufjes en wapens zal je nodig hebben in je reis door het wasteland, want de vijanden komen in verschillende soorten en maten. De mutanten springen door de kamers heen en klimmen overal over in razendsnel tempo, terwijl de bendes dekking zoeken, terugtrekken, granaten werpen en ook nog eens beschikken over armor, waardoor headshots niet altijd de oplossing zullen bieden.


De omgevingen waarin deze gevechten gebeuren zijn trouwens prima uitgewerkt. Je voelt je nergens helemaal veilig, maar beschikt wel over voldoende mobiliteit en dekking om jezelf te verdedigen. De mutanten komen immers van elke kant: uit het plafond, door de muren, uit rioolputjes, noem maar op. Tel daarbij de creepy geluidjes op en een snelheid om U tegen te zeggen en je kunt je wel indenken dat mutanten je meer dan eens zullen doen schrikken. De bendeleden daarentegen zijn slomer, maar beschikken over heel wat meer leven en bepantsering om je het leven zuur te maken. De AI die ze mee hebben gekregen is niet het meest geweldige, maar het doet zijn werk zoals je verwacht. Schakel je bijvoorbeeld drie van de vier vijanden uit, dan zal nummer vier het snel op een lopen zetten en zich aansluiten bij de rest. Zit je te lang stil op één plek dan kan je een granaat verwachten. Als je dan later nog de sterkere vijanden tegenkomt, volledig gehuld in pantser, dan weet je dat je goede tegenstand zal krijgen. De gevechten in RAGE zijn leuk, intens en gecombineerd met onthoofdingen door wingsticks, erg fijn om aan deel te nemen.

Tussen al het geschiet door heb je de mogelijkheid om met een buggy het landschap te verkennen of deel te nemen aan races om upgrades te verdienen aan je voertuigen. In het totaal zijn er drie waardige voertuigen te verkrijgen die telkens een upgrade zijn van je vorig voertuig. Dankzij gemonteerde raketlanceerders en mini-guns kan de speler een ravage in de woestijn maken en met bruikbare items zoals schilden, mijnen of hover-turrets hebben de bandieten een goede reden om zich zorgen te maken. Het racen in de game is goed verdeeld ten opzichte van het schieten en het is ook even zorgvuldig uitgewerkt. De races zijn leuk en uitdagend en de omgeving is goed ontworpen om een leuke rij-ervaring te geven. De wereld van RAGE is echter niet volledig open en bestaat eerder uit verschillende wegen met hier en daar een grotere open ruimte maar het drukt de pret absoluut niet. Er zijn verschillende stunt jumps om te behalen en vijandelijke voertuigen om uit te schakelen in ruil voor geld. Het enige echte exploratie gedeelte betreft de riolen, die vol met goodies zitten maar niet altijd even makkelijk zijn om te vinden.


Gedurende je verblijf in bepaalde steden kan je buiten races ook sidequests aannemen. Deze nemen echter vaak plaats in een iets aangepast level wat je al had bezocht. Toch is het de moeite waard om deze te ondernemen voor extra geld of onderdelen want je kan nooit genoeg kogels of armor upgrades hebben en dit kost nu eenmaal geld. Andere manieren om geld te verdienen is meespelen in een eenvoudig dobbelspel, een kaartspel (in de trend van Magic: The Gathering) of je reflexen met een mes testen. Er is voldoende te doen in RAGE, zodat de speler zich niet snel zal vervelen. Mocht je klaar zijn met singleplayer dan kan de multiplayer nog een paar uurtjes extra speeltijd geven. In Wasteland Legends ga je mini-missies in co-op uitvoeren, die het verhaal van de wasteland nog wat uitdiepen of je kan online racen naar hartelust. Niet echt geweldige multiplayer maar wat er is, is wel goed uitgewerkt. Met de singleplayer kan je trouwens al een dikke 10-15 uur bezig zijn en hier en daar nog dingen missen die je pas in een volgende playthrough ontdekt.

Op grafisch vlak toont de id tech 5 engine enkele mooie plaatjes en een vrij grote wereld, toch kan de engine niet geheel overtuigen. Op zwakkere systemen is er immers veel sprake van texture pop-in die de game haast onspeelbaar maken. Sterkere systemen daarentegen hebben ook een gebrek aan detail als je te dichtbij komt, want dan zie een zeer vage textuur. Ook knoeien met opties heeft geen zin want er zijn slechts vier mogelijkheden: resolutie, anti-aliasing, fullscreen aan/uit en de gamma instellingen. Vreemd, aangezien id Software toch in de eerste plaats een PC ontwikkelaar is (of was?). Gelukkig maakt de setting veel goed, want deze is goed uitgewerkt en erg geloofwaardig. Karaktermodellen zien er echter prima uit en gezichtsanimatie verdient ook een pluim, zeker omdat de personages die je ontmoet soms erg vreemd en daardoor memorabel zijn zoals Crazy Joe bijvoorbeeld. Ook op audiovlak zitten deze personages prima in elkaar met knappe voice-overs, al is de inhoud vaak erg standaard. De geluidseffecten klinken ook erg goed en dragen bij aan de post-apocalyptische sfeer.


In het algemeen kijk ik tevreden terug op mijn tijd met RAGE. De omgeving, het racen en de intense actie gecombineerd met leuke personages zijn de sterktepunten van de game. Het gebrek aan opties is een misser van id Software, maar hier zal vast en zeker een mouw aan te passen zijn, eventueel door de community. Toch voelt het aan alsof de game zijn volledig potentieel niet benut en lijkt het tweede landschap maar een zwakke aanvulling in vergelijking met het eerste deel. De multiplayer is nagenoeg verwaarloosbaar, maar de singleplayer zal je toch lang zoet houden als je meerdere playthroughs doet. RAGE is niet de grandiose topper zoals verwacht werd, maar is verre van een slechte game. De enkele minpuntjes die aanwezig zijn vallen nauwelijks op in vergelijking met wat de game wel goed doet. Echter moet je er wel rekening mee houden dat niet elk systeem de game correct draait.
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   90
Graphics   87
Replay   80

De terugkeer van id Software.
87


12:35  Interview: COD: MW3's Robert Bowling
11:23  Blink-182 nummers voor Rock Band 3
 Reacties (23)
 Pagina: 1
Angel666 op 08-10-2011 om 12:34 [Niv: 59 / Exp: 2969]
had beter verwacht ben zelf nog steeds aan het wachten tot ik hem binnen krijg, die idiote bij 12game kunnen nooit wat goed doen.

Gast (64.64.11.xxx) op 08-10-2011 om 12:41
ID Software heeft geschiedenis geschreven in het verleden, maar daar zie je tegenwoordig niks meer van terug.

Dit is echt een zo'n titel die je kan missen als kiespijn. Ze zetten ook veels te veel in op Graphics...




Gast (195.241.207.xxx) op 08-10-2011 om 12:56
Vind het weer triest dat ook deze reviewer geen in-game screenshots laat zien maar gewoon promotie screenshots.

Lui en laks.

elemeNt op 08-10-2011 om 12:57 [Niv: 129 / Exp: 6440]
Is gewoon een hele vette shooter en kan niet wachten tot ik hem heb!

Rene Groen (Eindredacteur) op 08-10-2011 om 13:06 [Niv: 747 / Exp: 37333]
@ Gast: Je bent iemand die in de krant ook niet verder komt dan de plaatjes? De plaatjes zijn namelijk in-game, of ze nu uitgegeven zijn door de uitgever of niet maakt hierin natuurlijk niet uit.

Gast (64.64.11.xxx) op 08-10-2011 om 13:13
@Rene Groen
In de game-industrie zijn de plaatjes en vooral trailers vaak opgepoetst. :S

Helemaal als het gaat om Console Exclusive Games, die trailers zijn 100% fake.

Rene Groen (Eindredacteur) op 08-10-2011 om 13:20 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Natuurlijk zijn ze opgepoetst, dan kunnen we voortaan net zo goed nooit meer screenshots en informatie over een game plaatsen, deze is immers vaak ook mooier en beter dan het eindresultaat. Lijkt me dan ook interessanter om over de inhoud van de recensie te praten dan over de begeleidende plaatjes.

Gast (145.119.165.xxx) op 08-10-2011 om 14:29
Ben al zo'n 10 uur ver en kan 'm zeker aanraden. Tuurlijk zijn er een paar minpuntjes maar ik kan me niet voorstellen dat je het niet met een grote smile op je gezicht het zit te spelen. :D

Gast (86.93.232.xxx) op 08-10-2011 om 15:42
Ik ben het wel eens met gast 195.241.207.xxx. Als je een game reviewt, neem dan ook de moeite om zelf wat screenshots te nemen zodat we niet weer diezelfde plaatjes te zien krijgen die je al veel eerder hebt gezien. De reviewer maakt zich er wel wat al te makkelijk vanaf. Dat is helaas iets dat je bij wel meer reviews ziet.

MaartenL (Redacteur) op 08-10-2011 om 15:49 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Ik maak me er niet makkelijk vanaf -_-

Ik probeer namelijk altijd zelf screens te nemen maar Steam weigert gewoonweg om mijn screenshots op te slaan en FRAPS gaf me gewoonweg zwarte beelden...

In andere reviews waar ik zelf wél screenshots kon nemen, heb ik deze ook gebruikt. Kijk maar eens de laatste screenshot van mijn Warhammer Space Marine review of diegene die gebruikt zijn in mijn Dragon Age II review.

Als het gaat, dan gebruik ik echte in-game screenshots, zo niet, ben ik helaas afhankelijk van de promo-screens.

Gast (212.182.164.xxx) op 08-10-2011 om 20:21
" heb je de mogelijkheid om met een buggy het landschap te verkennen" mooie woordspeling

Gast (87.211.243.xxx) op 08-10-2011 om 21:36
Dus als de juiste drivers er zijn dan kan je wel 0,2 punt erbij optellen

Gast (193.253.141.xxx) op 09-10-2011 om 01:20
Goede review, maar ik haal deze game ooit wel eens uit de budgetbak wegens te weinig tijd.
Er komen nog belangrijkerere toppers aan voor mij!

Gast (77.251.176.xxx) op 09-10-2011 om 11:15
zo gaat het ook met battlefield gebeuren.
te grote hype :'(

Dark Nemak op 09-10-2011 om 12:51 [Niv: 23 / Exp: 1128]
Niet eens met het cijfer het had 93 moeten zijn en het cijfer van de GFX had 95 moeten zijn.

MaartenL (Redacteur) op 09-10-2011 om 14:56 [Niv: 472 / Exp: 23598]
"Niet eens met het cijfer het had 93 moeten zijn en het cijfer van de GFX had 95 moeten zijn."

Zolang je alles vanaf een degelijke afstand bekijkt zou ik het ook een 95 geven op GFX maar helaas zal je soms wel dichtbij items komen en dan ziet alles er wel erg low-res uit. Verder is er nagenoeg niets in de omgeving dat reageert op explosies of schoten en dat gebrek aan physics telt ook mee voor graphics. Daarmee dat ik 'maar' een 90 op graphics geef.

Gast (84.82.206.xxx) op 09-10-2011 om 18:33
vergeet er ook niet bij te vertellen dat de versie voor de 360 op 60 fps draait en de ps3 versie op 30 fps. het verschil tussen beide systeem is heel groot ook op het gebied van de graphics.

vind hem voor de 360 echt vet eruit zien. de pc versie kampt ook met mega veel bugs. komt volgens mij doordat dit een titel is geweest die voor de 360 is ontwikkeld. je ziet dat af in de pc versie. de ps3 versie was een port waarbij tijd te kort kwam om deze goed bij te werken. dit stond in een artikel van 2 weken geleden over het technische gedeelte. ( link even niet bij de hand )

MaartenL (Redacteur) op 09-10-2011 om 19:27 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Dit is de review voor de PC versie. Ik kan moeilijk iets vermelden over de FPS als ik de console versies niet heb

De PC versie ziet er overigens prima uit, afgezien van de low-res textures die je krijgt te zien als je dichtbij iets staat. Gelukkig is er ook al een tweak om de 8k textures te activeren, waardoor de game toch iets scherper uitziet op PC.

Boogieboyz op 10-10-2011 om 03:16 [Niv: 303 / Exp: 15154]
Dat gezeik om zogenoemde promo plaatjes, get a life. Koop het spel of koop het niet en hou je bek. Dus de zeikers willen het spel zien zoals het er bij hun uitziet, namelijk crap?

Gewijzigd door Boogieboyz op 10-10-2011 om 03:16

Gast (145.222.110.xxx) op 10-10-2011 om 10:05
Zowel PS3 als X360 draaien dit op 60FPS hoor.

Dus wat Gast (84.82.206.xxx) op 09-10-2011 om 18:33 zegt is niet waar.

Dark Nemak op 10-10-2011 om 12:39 [Niv: 23 / Exp: 1128]
@MaartenL

Je gaf 87 geen 90.

MaartenL (Redacteur) op 10-10-2011 om 14:43 [Niv: 472 / Exp: 23598]
"Je gaf 87 geen 90."

Right, fout overgenomen van me. Dan nog, een 87 is nog steeds erg goed.

zie sang op 10-10-2011 om 20:19 [Niv: 80 / Exp: 3986]
Ik heb hem op PS3 en hij is top , geen framedrop en gast er bestaat een filmpje op youtube waar de beide versies 360 vs PS3 getoond worden met de vakjes niet naast elkaar maar het screen is diagonaal getoond worden , jammer voor jou GAST met u 60 fps maar wat blijk nu dat PS3 gelijk loopt EN GFX ook kleurrijker is .
Maar ik bevestig dat het minimal is 1@ 2 %

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Rage
Type:
Game
Releasedatum:
07-10-2011
Ontwikkelaar:
id Software
Uitgever:
Bethesda Softworks
Media:








Meer media