Review: Star Ruler
Door Cor op 03-10-2011 om 13:50
|
Bron: Gamed
|
Star Ruler is de eerste game van ontwikkelaar Blind Mind Studios, en heeft een interessante ontwikkelgeschiedenis. De digitale editie van de game is al meer dan een jaar geleden uitgebracht, maar in de tussentijd is de ontwikkelaar doorgegaan met verbeteringen aanbrengen, zodat de huidige versie flink uitgebreid is ten opzichte van het origineel. Uitgever Iceberg Interactive brengt de game nu op disc naar Nederland. Voor ons reden om er een kijkje naar te nemen.
Legers zijn al snel honderden schepen groot, waardoor gevechten met tegenstanders chaotisch kunnen raken. Op grote gevechten heb je niet al te veel directe input, en moet je het dan ook voornamelijk overlaten aan de voorgeprogrammeerde acties van schepen. Star Ruler gebruikt realistische bewegingen voor de schepen. Omdat er in de ruimte geen frictie is kan je, met genoeg geduld, accelereren tot vrij grote snelheden, maar dit betekent tegelijk dat je enkel kan afremmen door je thrusters de andere kant op te zetten. Effectief betekent dit dat je schepen vrij traag hun koers kunnen veranderen. Als je van het ene planetenstelsel naar het andere vliegt kan het gebeuren dat je schepen hun doel voorbij schieten en het stelsel alweer uitgevlogen zijn voordat ze stilstaan. Realistisch, maar het zorgt er wel voor dat snelle orders geven tijdens gevechten niet werkt, en het leverde mij ook problemen om mijn schepen in formatie te laten op lange afstanden, waardoor je ontzettend op moet letten om niet je lichtere schepen als eerste te laten aankomen in vijandelijk gebied.

Waar het ontwerpen van schepen erg uitgebreid is, daar mist de game op enkele andere vlakken wel diepgang. Zo is diplomatie bedrijven met andere rassen wat onduidelijk. Je kan weliswaar een ruil voorstellen, maar je kan niet zien hoe je verhouding met een ander volk is, zodat je eigen positie lastig in te schatten is. De enige interactie met andere volken zit hem in het vragen en aanbieden van spullen, zonder dat daar verder nog iets bij komt. Je kunt niet de tegenstanders tegen elkaar uitspelen of spionnen op pad sturen. Daarbij gebeurde het ook vaak dat ik handelssuggesties kreeg van een ander rijk dat mij steeds een hoeveelheid goederen vroeg die ik niet kon leveren. Na enkele keren zo’n verzoek te weigeren werd me de oorlog verklaard.
Research uitvoeren in de game is erg belangrijk. Niet alleen speel je nieuwe subsystemen vrij om op je schepen te zetten, ook verbeter je de al vrijgespeelde systemen en gebouwen. Dit zorgt ervoor dat oudere wapens effectief blijven. Wel betekent dit dat research na een tijdje niet erg belangwekkend meer voelt. Als de belangrijke componenten zijn vrijgespeeld is het leuk te weten dat meer onderzoek in een bepaalde richting je gebouwen en schepen sterker maakt, maar dit blijft een vrij onzichtbaar effect. Wanneer je geen leuke nieuwe dingen meer krijgt laat je snel de AI de rest van het onderzoeken overnemen, en verdwijnt het geheel snel naar de achtergrond.
De presentatie van de game is matig. De game kent geen verschillende rassen, hoewel je wel aan het begin van een game enkele bonussen kan kiezen om je volk iets te diversifiëren. Door dit soort dingen mist er sfeer, zodat het lastiger is om je in te leven in je volk. De graphics zijn weinig bijzonders, maar dat is met dit type game ook niet heel erg belangrijk. Daarbij spendeer je meer tijd met het uitgezoomd bekijken van de icoontjes die je vloten voorstellen dan dat je er dicht op zit. De soundtrack van de game past wel prima bij de sfeer. De interface laat soms wel wat te wensen over. Zo is het scherm waarin je planetenstelsels snel opdrachten kan geven op zich handig, maar kan je daar niet zien hoe duur bepaalde schepen zijn. Als je dat wil weten moet je eerst weer naar een ander venster klikken. Voor sommige stukken informatie is soms wat gezoek nodig.

Star Ruler is een interessante titel in het 4X genre. De game geeft een grote vrijheid om je schepen precies zo te bouwen als je wil. Hierdoor is er een grote focus op het voeren van strijd, en kan je dit op een schaal spelen die zo groot is als je zelf wil. Wel lijkt de aandacht voornamelijk naar dit onderdeel te gaan, en sneeuwen andere onderdelen wat onder. Voor een 4X game draait Star Ruler voor een groot deel om de x van 'exterminate'. Star Ruler is ook een game die op bepaalde vlakken complex is en je nogal in het diepe gooit, waardoor het een tijdje kan duren voor je het gevoel hebt de boel onder controle te hebben. Er blijft nog genoeg ruimte voor verbetering, maar Star Ruler geeft een goede eigen draai aan het genre. Voor fans is hij dan ook een kijkje waard. De game ligt voor de budgetprijs van €20 in de winkel.
|
Pagina:
1
|
2
|
Beoordeling
Gameplay |
70 |
Sound |
65 |
Graphics |
60 |
Replay |
75 |
Hier en daar ruwe randjes, maar planetenslopende schepen maken veel goed.
|
69 |
|
|
|
13:54 Vita toont verpakking
17:49 Warriors Orochi 3 toont eerste screenshots
|
Reacties (4) |
|
Pagina:
1
|
|
Louis Tinner
op 03-10-2011 om 15:06
[Niv: 201 / Exp: 10063]
|
Doet me wel een beetje denken aan star control, waarvan deel 2 geweldig was, mede doordat t een arcade-achtige gameplay elementen had. Dat lijkt bij dit spel niet zo. Ben wel nieuwsgierig naar de game geworden. Hoelang duurt t voordat je n beetje op gang bent gekomen? En mij is nog niet geheel duidelikl hoe het vechten werkt
Gewijzigd door Louis Tinner op 03-10-2011 om 15:36
|
|
MaartenL
(Redacteur)
op 03-10-2011 om 15:33
[Niv: 472 / Exp: 23598]
|
Hmmm 20 € valt nog wel mee...
Voorlopig heb ik Sins of a Solar Empire - Trinity nog dus ik wacht nog een poosje waarschijnlijk.
|
|
Gast (77.166.199.xxx)
op 04-10-2011 om 02:22
|
hier staat dat hij €20 kost, maar op steam heb ik hem voor €15 gehaald.
|
|
Divine Rage
op 05-10-2011 om 14:03
[Niv: 97 / Exp: 4851]
|
Gewoon starten met zoveel funds dat je een ringworld kan maken, en vervolgens gewoon doen wat je wil.
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|