Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Review:

Formula 1 2011


Door Rene Groen op 25-09-2011 om 09:12
Bron: Gamed

Met het overnemen van de Formula 1 franchise zette Codemasters in 2009 de eerste voorzichtige stappen op de Nintendo Wii, PlayStation Portable en iPhone en met een nieuwe uitgave mochten we hier ook de PC, PlayStation 3 en Xbox 360 versie aan toevoegen. In het derde jaar ligt de nadruk vooralsnog wederom op deze laatste drie versies, wij keken of het spel ook dit jaar de moeite waard is om gespeeld te worden.

Hoofdmoot van de game vormt ook nu de Career Mode waarbij we ons op trachten te werken van een beginnend racer tot een volwaardig coureur. De elementen zijn hierbij onveranderd ten opzichte van haar voorganger, vanuit een kalender volgen we de weg naar de nieuwe races, per mail worden we op de hoogte gehouden van de laatste ontwikkelingen en het contact met de media is behouden gebleven. Helaas blijkt al snel dat al deze punten niet veel anders zijn dan vorig jaar. Hoewel ons beloofd werd dat met name de invloed van de media sterker naar voren zou komen is dit nauwelijks het geval, sterker nog, enkele elementen van vorig jaar keren niet terug.

Op het gebied van gameplay vinden we een tweetal toevoegingen die zich in afkortingen laten benoemen: DRS en KERS. Beiden hebben te maken met het inhalen van andere auto’s, waarbij DRS staat voor Drag Reduction System. Simplistisch gezegd draait het om het gebruik van de achtervleugel, deze kun je naar beneden klappen om tijdelijk meer snelheid te verkrijgen. KERS, Kinetic Energy Recovery System, geeft ons één keer in een lap een tijdelijke boost om eveneens extra snelheden te bereiken. Beiden dienen gedurende een race echter op het juiste moment ingezet te worden om er het maximale voordeel uit te halen, bij de kwalificaties is deze echter vaker te gebruiken.


De bovenstaande toevoegingen gaan samen met de grootste aanpassing in de gameplay, namelijk het gevoel die je bij de auto hebt. In Formula 1 2010 was deze volgens velen te onvoorspelbaar, waardoor het echte gevoel van controle ontbrak. Dit kritische punt is nu echter stevig onder handen genomen, je hebt nu echt het gevoel dat je één bent met de wagen waardoor je tijdig kunt reageren in bepaalde situaties. Tegelijkertijd zul je, wanneer je alle hulpmiddelen uit zet, nog altijd stevig aan de bak moeten om ook maar een kans te maken op een podiumplek. Eén van de redenen hiervoor is dat we nu rijden op Pirelli banden die net weer anders rijden dan de Bridgestone banden van vorig jaar. We zullen tevens vaker pitstops moeten maken waarbij timing cruciaal is en je tevens goed na moet denken of je voor de hardere Prime of de zachtere Option banden gaat. Gelukkig is er nu meer ruimte om te experimenteren door de volledige raceweekenden met drie oefensessies. Hoewel dit alles de hardcore Formule 1 fan misschien aanspreekt slaat de titel niet door. Echte simulatiefans die alle toeters en bellen zelf in willen stellen zullen wellicht geen voldoening halen uit deze opties, hetgeen echter niet wil zeggen dat de game te arcade is, het zit er simpelweg tussenin.

Codemasters heeft verder gehoor gegeven aan de vraag van fans om dit jaar een safety car in de game te stoppen. Na een ongeluk zal deze op de baan komen en enkele laps voor je uit rijden, waarbij inhalen niet toegestaan is. De game neemt je hierbij deels aan de hand, zo kun je weliswaar gas geven, remmen en sturen, maar zul je automatisch afremmen of gas bij geven wanneer dit nodig is. Tevens zul je rekening moeten houden met je benzine en de temperatuur van je banden en remmen, net als bij echte races is het namelijk ook nu mogelijk dat je uit kunt vallen door technische mankementen.


Wanneer je even genoeg hebt van de singleplayer is er altijd nog een multiplayer om je urenlang mee te vermaken. Hoewel de Quick Races door veel gamers wordt aangewend als vervangende botsautoattractie zorgen de online Grand Prixs voor een veel grotere spanning. Gekozen is om alhier zestien echte coureurs toe te laten terwijl de overige acht plekken worden ingevuld door bots, een systeem dat overigens goed werkt. Het kampioenschap is verder ook met een vriend te doorlopen, waarbij je zowel de rol van teamgenoot of als rivaal in kunt vullen. Helaas hebben we deze optie nog niet veelvuldig kunnen testen, echter is de potentie volop aanwezig om ook hier succes te boeken. Als laatste is er nu ook een splitscreen mogelijkheid welke zeer goed werkt en geenszins het overzicht verliest.

Grafisch heeft het spel nog enkele stappen te maken. Op het eerste gezicht is de game zeer verzorgd, waarbij met name de watereffecten veel indruk maken. Geconcentreerd op een race zul je verder weinig aanmerkingen plaatsen, een scherper oog ziet echter dat er enkele kleine glitches en oneffenheden zijn. Tegelijkertijd is het een stap voorwaarts ten opzichte van vorig jaar en zullen veel van de kleine foutjes ongemerkt blijven wanneer je hier niet specifiek op gaat letten. Het geluid sluit verder perfect aan bij de beleving, hier lijkt Codemasters amper nog verbetering in aan te kunnen brengen. Of het nu gaat om het racen of om de opdrachten die je door krijgt, alles klinkt natuurgetrouw. Het maakt Formula 1 2011 tot een game die veel fouten van zijn voorganger aanpakt, maar nog altijd enkele kleine verbeterpuntjes bevat. Met name in de Career Mode is nog vooruitgang te boeken, echter is de game als compleet pakket aan iedere racefanaat aan te raden.
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   92
Graphics   78
Replay   90

Grote stap voorwaarts met ruimte voor verbetering.
88


10:36  Star Wars: The Old Republic met Kerst
09:12  Packshot Sunday - Deel 9
 Reacties (7)
 Pagina: 1
Gast (62.193.225.xxx) op 25-09-2011 om 11:30
Deze games zijn altijd ziekmoeilijk, speelde ze weleens op de PS1.

Doe mij maar NFS ofzo, waar je alleen goeft te gassen.

Rene Groen (Eindredacteur) op 25-09-2011 om 11:35 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Met enkel gassen kom je hier niet ver, vergeet echter niet dat er genoeg hulpmiddelen in te schakelen zijn om je te assisteren.

Gast (82.156.43.xxx) op 25-09-2011 om 12:05
LOL alleen maar gassen noob.F1 2011 is erg goed,zelf aan de set-up sleutelen blijft heerlijk.

Valentino Aledda op 25-09-2011 om 18:01 [Niv: 30 / Exp: 1515]
René, er is een ding dat ik graag wou weten. In f1 2010 vond ik met name de set-ups heel onrealistisch, en was je best met zo laag mogelijk vleugel, zelfs bij de gekende "high downforce" circuits. Hierdoor had ik quasi dezelfde set-up bij eender welk circuit zowel qua vleugels en belangrijker ride height en vering (op een paar uitzonderingen na). Is dit euvel ook opgelost en is dit meer à la GP3/4 of nog altijd hetzelfde?

Gast (84.107.211.xxx) op 26-09-2011 om 00:03
'K heb 2010 gespeeld (zelfs gepreorderd) en die vond ik niet geweldig, maar deze is echt verschrikkelijk. Een spel elke F1-fan onwaardig.

Digital Knight op 28-09-2011 om 10:48 [Niv: 12 / Exp: 600]
@Valentino Aledda

Voor zover ik heb gemerkt (Speel het op de PC met Xbox Controller, of stuur als ik zin heb om dat op te zetten) hebben de settings best veel effect wanneer je alle driving assists uit zet.
Een simpele Camber of Toe setting kan je auto compleet anders laten reageren.
Ook spinde ik best wel de bocht uit op een circuit als Alberts Park, of Hungaroring, als ik mijn wing setting heel erg plat had (Weinig downforce)

Zonder assists maakt het dus wel degenlijk verschil

Valentino Aledda op 29-09-2011 om 11:56 [Niv: 30 / Exp: 1515]
ok geweldig, bedankt voor de uitleg. Vond het belachelijk dat je op bepaalde high wing circuits met 2 of zelfs 1 wing moest rijden (tenminste, als je naar de ideale set-ups online keek, die voor mij helemaal niet werkten, maar beter dan met veel high wing waar iedereen me inhaalde..)

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Formula 1 2011
Type:
Game
Releasedatum:
23-09-2011
Ontwikkelaar:
Codemasters
Uitgever:
Codemasters
Media:








Meer media