Het is misschien wel de grootste franchise die de PlayStation 3 rijk is en daarmee natuurlijk de ideale game om als spierbundel tegenover de Xbox 360 te zetten. We hebben het natuurlijk over Uncharted, een game die er echter heel anders uit had kunnen zien.
In de laatste uitgave van Play magazine praat Don Poole, voormalig Environment Modeller bij Naughty Dog, over de ontwikkeling van de game. Oorspronkelijk had de eerste titel een fantasy sfeer, echter werd dit verandert nadat Sony opdracht had gegeven om de game realistischer te maken.
In zijn oude vorm had de titel elementen van Tolkien in zich, zo was er een bosrijke wereld waar ondergronds geleefd werd. De markt was in de tussentijd echter veranderd, er waren meer oudere gamers en deze houden van volwassen shooters, een genre dat in die tijd dan ook domineerde. Sony wilde een onderdeel van deze markt in bezit krijgen en besloot de ontwikkelaars dan ook te instrueren om in deze richting te denken.
quote: "So the big push from Sony, not just at Naughty Dog but at all of Sony's development companies at the time, was to craft games for PlayStation 3 that were much more realistic. The pressure from Xbox's success with gritty shooters was a very real force on our direction at that time."
Intern was Naughty Dog niet enthousiast over de nieuwe richting, zo waren er veel ontwikkelaars die aan Crash en Jak hadden gewerkt en deze stijl wilde behouden. Het was echter een verloren strijd en dus werd besloten om Uncharted opnieuw op te bouwen in de vorm waarin we deze inmiddels kennen.
|