Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
23 Oktober 2020 
(9) 
(0) 
(8) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
22 Oktober 2020 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
21 Oktober 2020 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
20 Oktober 2020 
(19) 
(0) 
(5) 
(5) 
(0) 
(2) 
(1) 
19 Oktober 2020 
(5) 
(0) 
(5) 
(4) 
18 Oktober 2020 
(0) 
17 Oktober 2020 
(0) 
(1) 
(2) 
(11) 
(4) 
16 Oktober 2020 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Oktober 2020 
(6) 
(5) 
(5) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(13) 
14 Oktober 2020 
(1) 
(5) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(3) 
(3) 
13 Oktober 2020 
(5) 
(2) 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
12 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
11 Oktober 2020 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
10 Oktober 2020 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
09 Oktober 2020 
(18) 
(8) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
08 Oktober 2020 
(2) 
(1) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(3) 
07 Oktober 2020 
(10) 
(6) 
(15) 
(5) 
(2) 
(0) 
06 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
05 Oktober 2020 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(7) 
04 Oktober 2020 
(4) 
(6) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(3) 
02 Oktober 2020 
(0) 
(3) 
(3) 
(0) 
The Outer Worlds
FIFA 21
Let's Sing Presents Queen
Crash Bandicoot 4: It's About Time
Review:

Bashi Blocks


Door Joni Philips op 25-08-2011 om 10:32
Bron: Gamed

Op het PlayStation Mini platform geeft Sony Computer Entertainment kleine ontwikkelaars een kans om originele, goedkope games te ontwikkelen voor de PlayStation 3 en de PlayStation Portable.

Met PlayStation Mini hoopt Sony te concurreren met iOS door iOS developers een kans te geven hun titels naar de PlayStation platformen te brengen. Op deze manier kon Icon Games hun iPhone hit Bashi Blocks overzetten naar de PlayStation platformen, maar wat is Bashi Blocks eigenlijk? Als titel is Bashi Blocks namelijk weinig zeggend, maar eens je begint te spelen; weet je meteen wat de game is. Je ziet namelijk meteen dat het gaat om een Breakout-kloon. Je komt terecht in een deels afgesloten rechthoek waarvan de bodem ontbreekt en waarbij deze bodem 'bewaakt' wordt door een paddle. Met deze paddle dien jij ervoor te zorgen dat een balletje binnen de rechthoek blijft. Aangezien dit balletje natuurlijk wegkaatst op de wanden en op de blokjes binnen de rechthoek, zul je continu moeten bewegen met de paddle om het op te vangen en terug te kaatsen. Hierbij is het de bedoeling om alle blokjes binnen de rechthoek te vernietigen want zo kom je een level verder, en verdien je punten.

Screenshot iPhone
Screenshot iPhone

Typisch Breakout dus, zeker wanneer je de eigenschappen van de blokjes zelf gaat bekijken. De blokjes komen voor in meerdere kleuren en moeten bijvoorbeeld meerdere keren geraakt worden om vernietigd te worden. Bij sommige blokjes vallen er ook power-ups uit, zo krijg je power-ups die je paddle vergroten, die je meer balletjes geven of die je paddle magnetisch maken. Er zijn dus vele power-ups waarbij er telkens maar ééntje tegelijk actief kan zijn. Als je een nieuwe power-up opvangt, wordt je oude vervangen. Op zich geen ramp, maar de power-ups zelf zijn redelijk onduidelijk. Sommige power-ups begrijp je direct; maar er zijn enkele grote mysteries. Een duidelijk overzicht van het nut van elke power-up had handig geweest. Later in de game komt er wat meer afwisseling met vijanden en bazen, zoals blokjes die jouw paddle even bevriezen wat je ten alle koste moet vermijden, maar ook dit zagen we reeds in vele Breakout klonen. Zelfs de oerkloon Arkanoid kende reeds een 'baasgevecht'.

De game weet zich echter wel te differentiëren van de typische Breakout klonen, het spel combineert die traditionele Breakout formule namelijk met het concept van voetbal! Aan de andere kant van het speelveld vind je een andere paddle en een klein gat in de rand van het veld. Die paddle beschermt het kleine gat tot je voldoende stenen hebt vernietigd. waarna de paddle verdwijnt. De kans is dus zeer klein dat je de bal snel in het doel krijgt, maar zelfs zonder vijandelijke paddle is het geen gemakkelijke klus. Op de iPhone en de iPad werd het spel geplaagd door een zwakke besturing, maar op de PlayStation Portable en de PlayStation 3 verloopt de besturing vlotter. Met de analoge stick kun je snelle bewegingen maken terwijl de D-Pad het toelaat om accurate bewegingen te maken. Geen van beide apart is echter perfect, maar samen werkt het systeem bijna ideaal. Met de schouderknoppen kun je nog wat sneller of trager gaan met de paddle, maar dit heeft zelden een nut.

Screenshot iPhone
Screenshot iPhone

De besturing zal je tijdens het spel - dat zo'n negentig levels telt - dan ook meestal goed dienst doen, en niet te veel voor frustratie zorgen. Die genoemde negentig levels zijn redelijk efficiënt en snel uit te spelen, maar het houdt niet op met die basismode. Er zijn nog enkele andere modes aanwezig zoals een Tournament Mode en een Level Editor. Zij zijn spijtig genoeg duidelijk minder, met name de Level Editor stelt teleur omdat je online geen levels kunt delen. Je maakt je levels dus alleen voor jezelf en je zal zelden de kwaliteit van de echte levels bereiken. Die zien er namelijk grotendeels wel prachtig uit dankzij de gedetailleerde achtergronden welke veranderen wanneer je verder gaat naar de volgende set levels. Op dezelfde manier verandert de muziek van level tot level. Bij zowel muziek als achtergronden is de kwaliteit wisselend. Hier en daar een prachtig stukje en hier en daar iets slecht waarbij er gelukkig meer goede dan slechte stukken zijn.

Dat laatste geldt meteen voor de hele game, wisselend met goede en slechte stukken. We zagen deze generatie reeds meerdere pogingen om een succesvolle Breakout/Arkanoid opvolger te maken, maar veel geslaagde pogingen waren er niet. Enkel Shatter wist een origineel idee te combineren met sterke gameplay. Bijna konden we Bashi Blocks hierbij rekenen, maar uiteindelijk faalt de game in zijn uitwerking. De besturing is niet accuraat genoeg en de power-ups zijn onduidelijk in gebruik. Ook het feit dat de level editor het delen van levels niet toelaat wat wel mogelijk is met de iOS versies, is een stevig minpunt. Tegelijk is de originele draai aan het concept wel leuk en zal je de game niet snel aan de kant leggen. Had de besturing iets strakker geweest, dan had de game een aanrader geweest. Nu hopen we alleen dat Icon Games de kritiek ter harte neemt en met een beter afgestelde sequel komt.
Beoordeling
Gameplay   70
Sound   70
Graphics   70
Replay   80

Bashi Blocks geeft een originele draai aan Breakout.
73


18:57  eShop kaarten komen zaterdag
10:32  3DS Virtual Console - Week 12
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Bashi Blocks
Type:
Game
Releasedatum:
29-06-2011
Ontwikkelaar:
Icon Games
Uitgever:
Onafhankelijk
Media:



Meer media