Hands-On: MGS 3D: Snake Eater
Door Gideon op 16-07-2011 om 12:23
|
Bron: Gamed
|
Na de aankondiging van de Nintendo 3DS op de E3 2010 kwamen er een hoop grote namen voorbij: Resident Evil, Kid Icarus, Tales of the Abyss en ook Metal Gear Solid 3D: Snake Eater. Van alle bovenstaande titels zijn er ondertussen speelbare demo’s en enkelen komen zelfs binnenkort al in de winkel. Gamed had de mogelijkheid om de demo van Metal Gear Solid 3: Snake Eater 3D onder handen te nemen; gaat deze game het net zo goed doen als de succesvolle PlayStation 2 titel?
PlayStation 2 bezitters moesten lang wachten op een Metal Gear Solid titel, nadat de voorganger de PlayStation generatie op zijn kop had gezet met zijn prachtige verhaal en unieke gameplay. Metal Gear Solid 2 kwam, verkocht geweldig, maar schokte ook de gameminnende wereld, toen bleek dat publieksfavoriet Snake helemaal niet het hoofdpersonage was. Met Metal Gear Solid 3 stapten we gelukkig wel weer in de schoenen van (Naked) Snake, waardoor de game weer ouderwets vertrouwd aanvoelde. Dit wil echter niet zeggen dat er geen vernieuwingen aanwezig waren.
Zo richtte de titel zich erg op de camouflagetechnieken welke in de jungle gebruikt dienen te worden. Via het menu kon jij je kleren en gezichtsmink aanpassen, zodat je zo goed als onzichtbaar was in de dichtbegroeide bossen van de toenmalige Sovjet Unie. Sluipend door modder en struikgewas haalde je, uiteraard ongezien, je vijanden neer en ontplooide het plot zich langzaam maar zeker. Ook het geroemde CQC (close quarter combat) gooide hoge ogen, daar je ditmaal je vijanden op allerlei kon manieren gebruiken. Je wurgt ze, ondervraagt ze (uiteraard wel in omgekeerde volgorde, anders zeggen ze niet zoveel meer…), sleept ze mee, gooit ze weg of gebruikt ze als menselijk schild. Tegenwoordig zien we dit als standaard, maar in de periode waarin de game werd uitgegeven was het een revolutionair systeem.

Nieuw was ook de wijze waarop je Snake in leven diende te houden. Een extra ‘stamina’ balk gaf het uithoudingsvermogen van de beste man aan en wanneer deze bijna leeg was had dit negatieve effecten op gameplay elementen, zoals lopen en richten. Naast de standaardgevaren was het dus ook zaak om je omgeving goed in de gaten te houden, opzoek gaande naar voedsel om eerder genoemd balkje vol te houden. Tevens had je niet één standaard levens balk, maar konden aparte lichaamsdelen gewond raken. Breek je een arm, dan is het zaak deze zo snel mogelijk degelijk te verbinden, zodat de levensbalk weer langzaamaan zou vollopen. Een extra stukje toewijding welke de game net dat extra stukje diepgang meegaf.
Bovenstaande verraste ons zes jaar geleden op de PlayStation 2, maar we zijn alweer aanbeland in 2011. Metal Gear Solid 3D: Snake Eater (een hele mondvol) zal opnieuw worden uitgebracht voor de Nintendo 3DS. De grote vraag die meteen in mij opkwam is; hoe gaat dat met de besturing? De Nintendo 3DS heeft namelijk geen tweede analoge stick, waardoor de besturing van de camera problemen kan opleveren. Dit heeft men opgelost door de a, b, x en y knoppen te gebruiken wanneer je het beeld wil bijstellen en hoewel ik veel klachten hoorde over dit systeem bleek het prima te volstaan. Het is niet helemaal zo precies als met een tweede analoge stick, maar dat bleek in de praktijk ook helemaal niet nodig.
Een veel groter probleem bleken helaas de graphics en met name de framerate. De game loopt als stront door een trechter. Ik heb werkelijk geen flauw idee waarom, een game als Resident Evil: Revelations is mooier en heeft nergens last van, maar Metal Gear Solid 3D: Snake Eater is niet prettig om naar te kijken. Ik bid en smeek dat dit met de demo te maken had en dat de uiteindelijk versie hier geen last van heeft, maar of ik het 3D effect nu aan of uit zetten, het bleef een schokkerig geheel en dat maakte het spelen ervan alles behalve prettig. Zonde, want zoals gezegd, de uitgebreide besturing was best onder de knie te krijgen. Los van de problemen met framerate bleken ook de graphics lang niet altijd even mooi te zijn. Ik had vaak problemen met het constateren van vijanden op grotere afstand, iets wat ik op de PlayStation 2 nooit had.

Laten we voor de goede orde er maar van uitgaan dat Konami zo’n grote titel als deze niet met grafische problemen op de markt brengt. Dan blijft nog één vraag over; gaan we nog wat extra’s zien? Kojima, grote man achter Metal Gear (Solid) heeft vorig jaar gezegd, toen nog niet bekend was dat de demo op de E3 ook een werkelijk game zou worden, dat als er een 3DS titel zou komen, deze absoluut een co-op mode zou bevatten zoals Peace Walker op de PSP dat heeft. Helaas is hier naderhand nooit meer over gesproken, dus de kans dat dit gaat gebeuren is niet zo heel groot. Wat wel zeker is, is dat er gebruik gemaakt wordt van de camera in de Nintendo 3DS, waarmee je foto’s van je omgeving kunt omzetten in camouflage voor in de game. Tevens worden de gyro-sensoren gebruikt wanneer je bijvoorbeeld in een boom wilt klimmen of aan een brug hangt. Last, but not least komt uiteraard ook het touch-screen voorbij, welke je in staat stelt snel voorwerpen en wapens te selecteren.
Na het spelen van de demo kan ik alles zeggen, behalve dat ik enthousiast was over de game. Hoe vervelend het ook is, Metal Gear Solid 3D: Snake Eater loopt op dit moment gewoon niet goed genoeg. De game speelt niet vloeiend en dat is dusdanig irritant dat het praktisch onspeelbaar is. Zonde, want de besturing werkt, na enig oefenen, wel goed. Tevens zullen bekenden met de game ongetwijfeld kunnen beamen dat het in de basis een hartstikke toffe game is, die zeker goed uit de verf zou kunnen komen op Nintendo’s 3D handheld. Het is te hopen dat Konami de aankomende maanden gebruikt om de grafische problemen op te lossen, dan komt het vast wel goed. Dan is het alleen nog te hopen dat de game werkelijk beter is dan de HD bundel die op komst is voor de PlayStation 3 en Xbox 360, want deze lijkt bij voorbaad al roet in het eten te gooien…
|
|
|
|
15:23 Metal Gear Solid HD Collection voor Vita?
09:09 Trophies LIMBO
|
Reacties (21) |
|
Pagina:
1
|
|
Gast (46.129.6.xxx)
op 16-07-2011 om 12:35
|
IIIIIIIIIIIIIIM STIIIIIIIIIIIIIIIIL IN A DREEEEEEEEEEEAAAAAAAAAAAAAAAM, SNAAAAAAAAAAAKE EATEEEEEEEEEEEEEEEEEEEER!!!!!!!!!!
DA, DA ,DA ,DUUUUUUUUUUUUUUUUM!!!!!
*Snake Eater*
|
|
Gast (83.87.9.xxx)
op 16-07-2011 om 12:51
|
Cool, maar ik ga voor de HD versie op de PS3:)
|
|
Gast (83.85.241.xxx)
op 16-07-2011 om 12:58
|
even wachten op de revieuw dan
|
|
Gast (62.193.225.xxx)
op 16-07-2011 om 13:05
|
Sowieso is dit de allerslechtste versie, aangezien je de HD versie ook op de PS3/360 kan krijgen plus deel 2 en de superieure Peace Walker. Via Transfarring kan je HD versie ook nog eens op de Vita spelen met 2 analoge sticks.
Snake Eater is verder een spel uit 2004....
Terwijl een LastGen Handheld zoals de PSP vorig jaar nog een nieuw deel kreeg in de vorm van Peace Walker(5).
Dit is typisch een spel waar Kojima niet 100% achter staat, aangezien hij de HD versie zelf brengt naar de PS3 en Vita. Kojima is dan ook 90% SOnyfanboy, aangezien Twin Snakes op NGC ook buiten Konami bij Silicon Knigts was ontwikkelt.
Zijn prioriteit is op Cloud Gaming...
Verder wou men dit alleen uitbrengen vanwege de 3D effect.....
HD>3D en al helemaal als de 3D zo slecht werkt.
|
|
Gast (77.170.208.xxx)
op 16-07-2011 om 13:54
|
waarom geen PS3 exclusief meer??? ik hoop dat er wel exstra's content bij de PS3 zit.
|
|
Gast (77.170.208.xxx)
op 16-07-2011 om 13:56
|
wanneer komt Timesplitters 4 en Star Wars Battlefront 3 uit?????
|
|
Gast (62.193.225.xxx)
op 16-07-2011 om 14:04
|
@Gast (77.170.208.xxx)
Transfarring tussen PS3 en Vita
Je kan MGS 2, 3 en PW Savegames met elkaar uitwisselen, alleen met de Playstation versies.
ZoE 1 en 2 kunnen ook savegames uitwisselen.
Ik wacht zelf op MGS 4/Rising op de Vita.
Kojima heeft aangekondigd dat alle Kojima games vanaf nu transfarring gaan gebruiken, dus Rising komt ook naar Vita.
|
|
Gideon
op 16-07-2011 om 14:23
[Niv: 163 / Exp: 8165]
|
@Gast: onzin, er is (tot nu toe) geen sprake geweest van een Vista versie van Rising. Daarnaast slaat je opmerking over het niet werken van 3D nergens op, dat werkt namelijk prima op de 3DS. MGS is al lang geen Sony franchise meer, wat ook wel blijkt uit het feit dat vrijwel elke titel, op deel 4 na, op een andere console is uitgekomen.
|
|
Gast (62.193.225.xxx)
op 16-07-2011 om 14:40
|
|
|
Gideon
op 16-07-2011 om 15:05
[Niv: 163 / Exp: 8165]
|
Waarmee ik aangeef dat het niet aan het 3D effect ligt; de game loopt überhaupt niet goed. Of je HD beter of minder vindt dan 3D is persoonlijk.
Wat betreft Transfarring; eerst zien, dan geloven. Kojima roept wel meer wat hij niet waar kan maken. Vooralsnog is Rising niet aangekondigd voor Vita.
Wat betreft het HD van de 3DS; ik zie niet in waarom dat minder zou zijn dan op de PC of in de bioscoop. Daarnaast is het een nogal domme vergelijking: hoeveel mensen gamen in 3D op de PC of, sterker nog, hoeveel mensen spelen Metal Gear Solid in de bioscoop?
|
|
dantekloon
op 16-07-2011 om 15:24
[Niv: 189 / Exp: 9429]
|
Had niet vewacht dat Tales of the Abyss eerder in Europa uitkomt dan in Amerika.
btw, deze MGS ziet er echt vet uit.
Met de 3DS ga ik niet alleen RPGs aanschaffen,
ik heb namelijk ook interesse in MGS3, Zelda OoT, Res Evil, Mario.
|
|
laraishond
op 16-07-2011 om 17:22
[Niv: 154 / Exp: 7702]
|
Bij Zelda ocarina of time kriebelde het wel heel erg, maar heb nog steeds geen 3DS in huis gehaald.
2 simpele redenen: te duur, en een ernstig gebrek aan games.
Schandalig dat er deze maand maar 1 titel voor kwam
Verbaasd me ook niet dat de 3DS niet goed verkoopt. Er staat bij veel gameswinkels wel een 3ds om fijn pilotwings op te spelen, maar vervolgens een piepklein rekje in een donker hoekje van de winkel met enkele 3DS games.
|
|
dantekloon
op 16-07-2011 om 17:57
[Niv: 189 / Exp: 9429]
|
Let maar op, de 3DS krijgt net zo veel games als de originele DS, enorm veel ports, remakes en RPGs.
|
|
laraishond
op 16-07-2011 om 18:27
[Niv: 154 / Exp: 7702]
|
@dantekloon
Dat denk ik ook, maar voorlopig komt er nog niks van terecht
|
|
dantekloon
op 16-07-2011 om 20:08
[Niv: 189 / Exp: 9429]
|
Nee, denk de eerste jaar, mischien de tweede jaar niet.
|
|
Gast (118.12.7.xxx)
op 17-07-2011 om 04:09
|
De DS was ook nogal een slow-starter, zowel qua verkopen als qua games aanbod. Wat dat betreft hebben ze dus nog genoeg kans om dit goed te maken. Bovendien hebben ze het voordeel dat ontwikkelen voor de 3ds waarschijnlijk goedkoper is dan voor de Vita (net als met de originele ds vs de psp). Aan der andere kant valt het moeilijk te ontkennen dat het systeem op dit moment bepaald geen geweldig aanbod heeft.
|
|
Cain
op 17-07-2011 om 15:13
[Niv: 147 / Exp: 7344]
|
Kan die domme trol gast 62.193 niet gewoon een ban krijgen?
Het is verdomd irritant om die werkloze faalhaas elk Nintendo gerelateerd product af te zien zeiken.
OT;
Jammer dat de game zo slecht draait. Van Konami had ik wel meer verwacht. Maar goed, ik zie ook liever een unieke MGS naar de 3DS komen.
|
|
Gast (178.227.199.xxx)
op 17-07-2011 om 18:46
|
@laraishond
het zelfde hier het kriebelde ook heel erg met ocarina
om een 3DS te halen
maar hij is pittig in prijs en dat zou denk ik het enige zijn wat ik zzou aan kopen daarna moet ie denk k een jaartje stofhapen voor dat er redelijke games voor uit komen
|
|
Gast (95.96.140.xxx)
op 17-07-2011 om 21:59
|
62.193.225
je hebt helemaal gelijk.
|
|
laraishond
op 18-07-2011 om 21:06
[Niv: 154 / Exp: 7702]
|
@Gast (95.96.140.xxx)
Grapje hoop ik?
of je bent gewoon 62.193.225 op een andere computer
|
|
Gast (82.168.127.xxx)
op 20-07-2011 om 09:27
|
Heb er toch vele uren plezier mee gehad op euhhh de Playstation 2
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|