Na de matige verkopen van Blur en James Bond: Blood Stone moest ontwikkelaar Bizarre er na zeventien jaar aan geloven: de deuren werden gesloten.
Ben Ward was werkzaam voor de ontwikkelaar en heeft inmiddels een nieuw bedrijf opgestart: Hogrocket. De nieuwe studio richt zich op iOS titels, maar toch is hij niet te beroerd om terug te blikken op zijn tijd bij Bizarre.
In gesprek met Eurogamer geeft hij aan dat ze niet simpelweg één element aan kunnen wijzen als schuldige voor de sluiting van de studio. Gekeken naar het creatieve aspect valt te zeggen dat de studio te ambitieus was. Het ene team maakte een action / adventure titel van één van de meest iconische figuren die we kennen (James Bond: Blood Stone - red.), terwijl een ander team te maken kreeg met multi-platform ontwikkeling en dit ook nog eens voor een geheel nieuwe race-IP. (Blur - red.) Toch is Ward tevreden, ondanks teleurstellende verkoopcijfers werden de titels over het algemeen toch goed ontvangen.
De overgang van een onafhankelijke studio naar een onderdeel van Activision werd eveneens besproken. Ward, en anderen met hem, vonden dit een behoorlijke overgang: ze verloren de mogelijkheid om te zeggen wat ze wilden, te doen wat ze wilden en het belangrijkste; te maken wat ze wilden.
Toch geeft hij Activision nergens de schuld van. Het is een logische stap wanneer een ontwikkelaar zich bij een bedrijf aan sluit, echter werd de sfeer binnen Bizarre er wel door aangetast.
|