Nieuws: Final Fantasy XIII: feedback kwam te laat
Door Gideon op 18-10-2010 om 19:43
|
Bron: VG247
|
Afgelopen maart kwam Final Fantasy XIII uit, iets wat niet ongemerkt voorbij ging. Reclames kwamen op TV, kranten stonden er vol mee en op internetfora werd al jaren naar de game uitgekeken. Desondanks scoorde de game in de bladen niet zo goed als gehoopt en verwacht.
De kritieken waren lang niet allemaal positief. Zo vond men de game veel te lineair en werd het vechten qua controle veel te beperkt bevonden. Ook bij Square-Enix hebben ze deze kritiek, die vooral uit het Westen kwam, ontvangen. Sterker nog, dit wisten ze al voordat de game in de winkels kwam te liggen.
Men liet de game tijdens de ontwikkeling van het avontuur namelijk al wereldwijd testen door verschillende soorten gamers. Hier kwam al veel kritiek op de lineaire gameplay, maar volgens Motomu Toriyama en Akihiko Maeda (ontwikkelaars achter Final Fantasy XIII) kwam deze feedback veel te laat: men kon de game niet meer op grote schaal aanpassen. "We zagen tegen het eind van de vorige generatie consoles al dat de Westerse markt steeds meer in opkomst is en dat is een van de redenen dat we deze tests toch hebben laten uitvoeren", aldus de heren. De games in het Westen spelen zich steeds meer af in gigantische gebieden, terwijl men met Final Fantasy XIII het bewust kleiner heeft gehouden, vooral ook vanwege nostalgische redenen. Dit en het gevechtsysteem, wat niet genoeg controle zou geven, waren de twee grote kritiekpunten uit het Westen en hier was de ontwikkelaar zich bewust van. De grote vrees was dan ook dat de game totaal niet zou aanslaan bij de gamers in Amerika en Europa.

Desondanks is Final Fantasy XIII afgelopen mei de grens van 5,5 miljoen verkochte exemplaren al gepasseerd en er zal in December een heruitgave komen in Japan voor de Xbox 360.
|
|
|
|
20:43 The Agency
19:37 AC: Brotherhood met singleplayer trailer
|
Reacties (41) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
D:
op 19-10-2010 om 09:34
[Niv: 172 / Exp: 8612]
|
komop mensen FF 8 en 9 waren toch echt nog wel FF's.
FF10 was de doodsteek ookal was het verhaal best goed was het ontbreken van de wereldkaart en de nutteloosheid van summons (op Yojimbo na) wat nog erger kon in FF12 blijkbaar maar goed.. toch echt wat het einde aankondigde.
Final fantasy verloor gewoon haar ingrediënten, alsof je de suiker uit de cola haalt.
Als je kijkt naar 'final fantasy 1 tot en met 9 zijn er altijd die features die het herkenbaar maken, daar is niks dan een paar typische FF characters uit overgebleven in FF13..
(de vijanden dus, niet de cast)
Dát is wat er mis is met FF13, het heeft niks met de graphics te maken of wat de ps3 'aankan of niet.. maar goed dat is duidelijk niet door alle leeftijden te begrijpen aangezien veel mensen hier zijn opgegroeid in de graphics oorlog ipv de gameplay oorlog.
Verder ben ik het eens met Minato, het is beter FF maar dood te laten dan het proberen nog uit te melken als een merknaam. Ze kunnen beter maar een nieuwe vagrant story maken oid.. al zal dat geheid net als games als castlevania ook een god of war kloon worden .. zucht.
Gewijzigd door D: op 19-10-2010 om 09:34
|
|
Gast (87.66.6.xxx)
op 19-10-2010 om 13:20
|
FF 12 was anders een van de beste delen uit de reeks. Game zat vol, maar dan ook vol van de fanservice en verwijzingen naar andere Final Fantasy games. Beetje het FF IX van de PS2 era. Dat X een ramp was, akkoord, en XIII liep ook alleen maar over van de matigheid. Maar 12 is een ondergewaardeerd pareltje, de game die FF XIII eigenlijk had moeten worden. Alleen jammer dat Matsuno halverwege uit het project van XII stapte, dat heeft het verhaal geen goed gedaan, maar alles bij elkaar kwam het netjes op zijn poten terecht, en maakt het XII tot een van de sterkste RPGs in jaren. Alleen zijn de meeste FF fanboys te verblind door slechte voice acting-hebbende games als X, of matige games als VII om te zien hoe goed XII is.
XII gaf mij nieuwe hoop voor de serie. Het was de verfrissing die nodig was, een uitgestrekte RPG waarin er zoveel te doen was, een wereld die leefde en ademde, de ultieme Ivalice game... XIII boorde al die hoop weer de grond in. Jammer.
De top vijf van Final Fantasy is en zal altijd zijn: III, IV, V, IX en XII. De gouden era van Final Fantasy was III, IV, V, helaas kwam dat stuk verdriet genaamd VI en verprutste alles door rampzalig slecht te zijn. AL goed dat VII dat weer een beetje goed maakte, al was VIII beter. IX blijft de incarnatie van wat een Final Fantasy moet zijn.
|
|
Deep_But_Stupid
op 19-10-2010 om 15:12
[Niv: 28 / Exp: 1419]
|
Ik vond XII ook één van de betere in de reeks.
Ik zou zeker nog eens zo'n FF als XII willen zien, met de nodige verbeteringen.
Gewijzigd door Deep_But_Stupid op 19-10-2010 om 15:13
|
|
D:
op 19-10-2010 om 17:41
[Niv: 172 / Exp: 8612]
|
@ gast, ik hoef maar één naam te noemen om jou compleet tegen te spreken: Penelo.
(over waarom 12 dus niet oh zo geweldig was, naast dat de summons 100% waardeloos waren dus, en ja verder was het best een goed spel maar nee het was geen nieuwe hoop.)
En 6 een stuk verdriet?! haha.. hoe kan ik jou nu nog serieus nemen.. 6 is de beste FF allertijden man, kon je em niet uitspelen oid? :/
7 was matig maar daar heb ik een persoonlijke band mee die ik niet toe hoef te lichten en 8 en 9 waren meesterwerken.
1 tot en met 4 waren gewoon 'ok'
5 moet imo een HD remake van komen voor op psn.
Gewijzigd door D: op 19-10-2010 om 17:44
|
|
Gast (87.66.6.xxx)
op 19-10-2010 om 19:18
|
Zal ik je wat zeggen wijsneus? Penelo was oke. Veel, veel beter te verdragen dan Relm/Yuffie/Selfie/Riku. Je laat je gewoon verblinden door de stereotypes van de serie, terwijl Penelo veel meer down-to-earth en verstandiger was dan de meeste haar toeschrijven. Verder is het best triest als je op summons moet leunen om ass te kicken, in welk FF dan ook. Ik hield veel meer van de summons zoals in III. Daar waren ze sterk, een goede backup, maar niet sterk genoeg om je hoofdkracht te zijn. Dat deed je door goede equipment te verzamelen, zoals in XII. Of ben je misschien een van die gastjes die het niet kon verkroppen dat je de Zodiac Lance gemist hebt?Kortom, je kritiek op XII is ongefundeerd en wordt zodoende van de tafel geveegd. XII was wel de frisse wind die FF nodig had, een wind waar XIII een scheet van maakte. XII was de beste van de PS2 generatie. Hoe die dan is in vergelijking met voorgaande generaties, dat bekijk je zelf maar.
En kijk eens aan, je bent ook nog eens een VI fan, die zijn verbazing dat niet iedereen dat stukje matigheid als de tweede komst van Jezus aanziet niet kan verbergen en mij dus 'niet meer serieus kan nemen'. Man, ik heb VI twee keer uitgespeeld, op SNES en op GBA, dus slik dat maar gauw in. Eerste keer vond ik het ok, degelijke RPG, maar toen had ik de ECHTE parels van het 2D deel van de serie (V en III) nog niet gespeeld. Bij mijn tweede run erdoor op de GBA waren mijn ogen echter wel open gegaan en kon ik VI zien voor wat het echt is: een stukje matige RPG dat in geen mijlen in de buurt kan komen van zijn voorgangers, en alleen door mooie graphics en nostalgie op handen en voeten gedragen blijft worden door een leger verblinde fanboys. Beetje zoals VII dus, alleen nog triester.
VIII en IX waren meesterwerken, daar ben ik het 100% mee eens. 1 en 2 waren idd ok. III is legendarisch goed, maar zwaar underrated, en IV was uitstekend, al is het misschien een beetje slecht ouder geworden.
Van 5 moet er inderdaad dringend eens een HD remake komen die dat geniale spel alle eer aandoet die het verdient.
Ben het dus eens met sommige van je standpunten, oneens met andere. Toch wel leuk dat je 9 een meesterwerk vind, want daar is namelijk nog zo een zwaar ondergewaardeerd spel.
|
|
D:
op 19-10-2010 om 19:44
[Niv: 172 / Exp: 8612]
|
ik weet niet waar je penelo's verdraagzaamheid vandaan verzint maar ze had gewoon 0 personaliteit, totaal geen uitdieping what-so-ever.
Ze hadden net zo goed een dooie chocobo in haar plaats kunnen neerzetten.
Het is triest dat er summons inzitten waar je geen ene flikker aan hebt bedoel je, en dat zijn toevallig alle summons in het hele spel op wel 1 na, waarmee je de deur moet openen (gigas)
Ik heb overigens zodiac lance niet gemist en ik heb gilgamesh (2) verslagen toen ik lvl 25-30 character party had. Je veegt helemaal geen kritiek van tafel, ik snap ook niet dat je III de hemel in prijst dat is gewoon een vreselijk slecht spel vergeleken met 6 maar goed mischien heeft 6 een keer op het schoolplein in je kruis gegrepen of je zakgeld gejat oid.
Graphics heeft niks met de glorie van 6 te maken maar de veranderende wereld en impact op karakters die dat teweegbrengt, dat je ze allemaal daarna moet redden in hun eigen sores, de optionele karakters die vrij te spelen zijn (shadow umaro mog en gogo bijv, maar ook de gimmicks zoals de opera en battle arena.
En natuurlijk niet te vergeten de geweldige muziek, echt bizar dat je 6 zo vreselijk vind en een werkelijk matige FF als III geweldig..
Ik zou bijna denken dat je maar wat uit je duim zuigt om interresant te doen oid.
|
|
Gast (87.66.6.xxx)
op 19-10-2010 om 21:27
|
Je bent het gewoon niet waard mee te discusiëren als je denkt dat Penelo XII slecht maakt. Jongentje, als je een spel wil haten, doe dat tenminste op een manier die niet compleet belachelijk en ronduit zielig is, ok?
Dat ik VI compleet matig vind, zal voor mij echt niet aan Relm liggen, maar aan een hele boel redenen, die ik gerust voor je wil opsommen. Al denk ik niet dat dat veel zal uithalen, je bent een zielig hoopje VI fanboy dat denkt dat VI Christus der RPGs is en ik weet dat er met jullie soort niet te praten valt. Ga dus maar lekker onder je steen leven met de rest van je VI faal-leger en ga daar wat geilen over het achterhaalde VI en de totaal verwaarloosbare cast.
Dat je III al een vreselijk spel noemt in vergelijking met VI, is een belediging voor III, die in verhouding veel, maar dan ook gigantisch veel, belangrijker, revolutionairder en interessanter was dan het overhypte VI. Als III er niet geweest was waren een heleboel dingen nooit in de FF reeks verschenen. Als VI er niet geweest was waren we gewoon een matigere RPG armer. Op geen enkel vlak was VI revolutionair. Ook niet met de veranderende wereld, dat deed V ook, en beter, VI kopiërde het slechts. VI's slechterik was een banale cloon van Exdeath met een dom lach geluidje waar iedereen over loopt te geilen. OMG Kefka heeft een stom lach geluidje VI is revolutionair en fantastisch OMG zo een goed spel! LoL.
Niets aan III is matig. Alles aan VI is matig en makkelijk vergeten. Muziek van VI is op een paar deuntjes na verwaarloosbaar. Graphics van VI zijn saai, eentonig, grijs braaksel in vergelijking met de vele kleurrijke en felle graphics van V. Varieteit aan dungeons in VI was nihil, het was allemaal ofwel een grot (met dezelfde graphics steeds weer opnieuw, terwijl V wel drie soorten graphics had voor grot-dungeons), of metalen steampunk basis. Oersaai, bagger. De cast is op een paar characters ondermaats uitgewerkt en totaal verwaarloosbaar.Gevechtssysteem was lang niet zo leuk of aangenaam als het job systeem van V. Verhaal was echt niet super of revolutionair, het was gewoon jedat. Maar VI heeft een opera! OMG VI MOET wel het beste spel ooi zijn! OMG! Faal. Het was origineel ja, maar echt niets bijzonders, het maakt de game echt niet goed. Slechterik is zo generisch, en het verhaal draait gewoon om hem stoppen nadat hij de wereld aan het vernietigen is (zoals Exdeath in V), dus totaal niet origineel.
Nope, ik zie in geen enkel opzicht waar VI zo geweldig in is, of het moet in matigheid zijn. Het is een aardige RPG, maar er bestaan veel, véél betere games in de serie. Daarentegen III, nou dat is pas een revolutionaire, sterke game. Introduceerde Moogles, job systeem, slechterikken met een goed motief (Kefka had GEEN motief of diepgang), diepere moraal (wat het betekent om te leven, verteld door het verhaal van Xande, Doga en Unei), introduceerde het concept van licht en duisternis als balans, en niet met duisternis als slecht (light en dark crystals vonden hier hun oorsprong), introduceerde summons, speciale muziek voor de bazen en de eindbaas had een totaal eigen deuntje, prachtige soundtrack voor een NES game (luister maar eens naar "The Boundless Ocean", schopt de wereldkaartmuziek van VI naar de maan en verder), introduceerde de Invincible luchtschip, en ga zo maar door...
III deed van alles voor de serie. VI niet. Het kopiërde veel van V en IV, en wat het al nieuw deed werd in VII toch veel beter gedaan. VI is overrated, en is samen met X mijn minst favoriete Final Fantasy. Tenzij ik er een miljoen voor krijg ga ik deze game echt niet nog eens spelen. Ik speel namelijk liever goede games. Zoals III, IV, V, IX of XII.
|
|
D:
op 19-10-2010 om 22:16
[Niv: 172 / Exp: 8612]
|
god wat zit het meneertje hoog, je lijkt wel christelijk zo flip je erop..een discussie heeft inderdaad niet zin nee want je bent voor geen enkele rede vatbaar en 'for the record, ik denk dat ik op zn minst dubbel zo oud als jou ben met je 'jochie.
|
|
dantekloon
op 19-10-2010 om 22:33
[Niv: 189 / Exp: 9429]
|
Mensen die FFXII de beste in de serie vinden hebben nog nooit eerdere delen gespeelt dus.
Een FF moet erom bekent staan met een world map
sinds FFX is dat er niet meer FFX vindt ik zelf wel net zo goed als FFVII-FFVIII-FFIX
maar je kunt het beste merken dat SquareSoft Square Enix is geworden met zijn slechte games.
maar niet allen de FF serie heeft SE verneukt maar ook helaas de Saga en Mana serie wat op de SNES en PS1 super is is op de PS2 echt vrot.
Binnekort is Kingdom Hearts//Tales of serie de enigste 2 series waar ik echt naar uit kijk
Final Fantasy is voor mij binnekort voorbij.
FFXII is slecht omdat de summons anders zijn wat is nou een FF game zonder Shiva-Bahamut en Ifrit in de game en de Voice Acting is het slechtste in FFXII alsof ze allemaal verkouden zijn, ze komen snotterig over.
Ik ben wel erg benieuwt naar Versus XIII
maar ik heb daar slecht gevoel over als ze nu al over de 360 versie beginnen.
|
|
Stefan L
op 19-10-2010 om 22:41
[Niv: 28 / Exp: 1403]
|
Ik vond het maar een matige game, ik heb hem nog niet uitgespeeld maar ik kan mezelf er nou ook niet echt toe zetten.
|
|
Gast (87.66.6.xxx)
op 20-10-2010 om 00:03
|
Tis zeer eenvoudig hoor D:, jij kon het niet verkroppen dat ik VI niet als de beste 2D game van de serie zie, en jij begon er tegen mij over. Als het je niet zint dat je me niet van mening kan doen veranderen, is dat jouw probleem. Ik beledig je met veel plezier, want ik kan ook geen een keer zeggen dat ik VI matig vind zonder dat een of andere omhooggevallen fanboy als jij aan mijn mentale toestand twijfelt. Dus, voel je je onredelijk behandeld? Kan me geen bal schelen. Ga maar lekker snotteren bij je andere VI fanboys dat er daar een mentaal gestoorde gast als ik rondloopt die, OMG, VI niet de beste van de 2D games vindt! Wat een verschrikkelijke zonde! Burn him at the stake!
En Dantekloon, ik heb alle delen behalve XI en XIV gespeeld, plus de 3 tactics games, en ik vind XII een van de top games in de serie. Oh, en weet je, Final Fantasy 1 en 2 zijn ook geen Final Fantasy games want ze hebben ook geen summons! =O En man, XII voice acting slecht? Heb je het gekweel in X niet gehoord of had je gewoon je volume uitgezet tijdens het spelen van die ramp?
De kritiek op XII begint steeds zieliger te worden. Niet een iemand die eens met een degelijk argument komt. En als ik dan uitgebreid uitleg waarom ik VI maar niks vind, ben ik de mentaal gestoorde krielkip, jaja. =)
|
|
Goof
op 20-10-2010 om 00:24
[Niv: 96 / Exp: 4804]
|
Gast 66.6, ik ben het volledig eens met je visie op FFXII. Maar wat de rest van de discussie betreft..sigh..
Gewijzigd door Goof op 20-10-2010 om 00:31
|
|
D:
op 20-10-2010 om 10:44
[Niv: 172 / Exp: 8612]
|
de voice acting in 10 was beter dan in 12.
|
|
Gast (92.66.77.xxx)
op 20-10-2010 om 12:22
|
FFXIII is een drama, wat een draak van een game :r
FFXII was wel aardig, maar eh, storyline was erg, erg slecht. Oh ja, FFX had misschien geen world map, maar is wel één van mijn favoriete FF games.
Ik ben het helemaal eens met Dantekloon: Door het samengaan van Squaresoft en Enix zijn de Rpg's van beide huizen kwalitatief erg omlaag gegaan.
Tri-Ace is een van mijn favoriete developers, met games zoals Star Ocean 3 TTEOT en de Valkyrie Profile serie (- de DS versie blegh!), maar Lost Odyssey ging Keihard over alle rpg's van Tri-Ace en SE van de laatste jaren heen. En dan moet ik zeggen dat ik de turnbased gameplay erg basaal vind, niettemin was het qua Storyline, Worldmap en Airship (!!) echt fantastisch.
En ja, ik ben/was een FF liefhebber.
|
|
Gast (87.66.6.xxx)
op 20-10-2010 om 13:53
|
D: Oke, nu is het wel overduidelijk dat je niet serieus genomen kunt worden en maar wat lult.
Gast 92.66.77, verhaal in XII was niet slecht, het was gewoon niet genoeg uitgewerkt, er is een verschil. Komt vooral door het vertrek van Matsuno halverwege de ontwikkeling. Het had veel beter kunnen zijn, maar zelfs in zijn huidige vorm is het goed genoeg.
|
|
Stammetje91
op 20-10-2010 om 19:38
[Niv: 302 / Exp: 15113]
|
Final Fantasy was cool tot FFX. Punt.
Edit:
Vind FFXIII grafisch en verhaalgewijs echt geweldig. Dat jullie het even weten. xD
Gewijzigd door Stammetje91 op 20-10-2010 om 19:39
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
|