Het is ondertussen al een poosje geleden dat Global Agenda uitkwam. Destijds hadden we niet de mogelijkheid om hier een review over te maken maar met de release van de grote Sandstorm patch willen we de game toch even voor jullie onder de loep nemen. Zijn de verbeteringen en toevoegingen de moeite waard om de game alsnog uit de rekken te plukken?
Global Agenda speelt zich af in een wereld waar grondstoffen haast uitgeput zijn en één factie, The Commonwealth, de wereld grotendeels regeert. Zoals in elk cliché verhaal is deze factie natuurlijk niet zo vriendelijk dat ze graag materialen delen en dat valt niet in goede aard bij bepaalde mensen. Er wordt een verzet opgericht die in ware guerilla stijl de werkzaamheden van The Commonwealth ondermijnt. Eén van de bezigheden is namelijk het creeëren van supersoldaten via klonen en genetische manipulatie. Het verzet bevrijdt regelmatig enkele klonen zodat deze zich toevoegen aan de rangen. Het spel begint met de bevrijding van een kloon; namelijk de speler. Eens uit je buis moet er ontsnapt worden en deze ontsnapping dient als een tutorial.
Het spel is een MMO third person shooter en je camera zal zich dus steeds achter je personage bevinden. Er zijn verschillende wapens en skills die je kan gebruiken afhankelijk van de klasse die je kiest: recon, medic, assault en robotics. Recon zijn de ninja's of snipers van dienst en kunnen bommen plaatsen of bepaalde lichaamsfuncties verbeteren zoals lopen en springen of de schade die ze doen verhogen. Medics genezen de spelers die teveel schade oplopen of kunnen de tegenstanders vergiftigen. Assault-klasse spelers zijn dan weer sterker en dragen een heuse minigun of raketlanceerder het strijdveld in terwijl ze met hun skills tijdelijke schilden kunnen oproepen om schade te verminderen. Robotics spelers hebben een ondersteunende rol en kunnen geschutskoepels of genezingsstations neerzetten om een goede defensie te ondersteunen.
Global Agenda is erg makkelijk om onder de knie te krijgen. Elke klasse heeft een melee wapen, een ranged wapen en dan een speciaal wapen (zoals de sniper rifles voor recon of de raketlanceerder voor assault). Ook beschikt elke speler over een jetpack die je in staat stelt om jezelf snel naar hoger gebied te verplaatsen of te ontsnappen van vijandelijk vuur. Als ondersteuning is er de mogelijkheid om te kiezen uit verschillende skills die je kan inschakelen zoals de schilden van de assault klasse of verschillende turrets of stations voor robotics spelers. Er zijn genoeg skills in het spel om je karakter naar je eigen hand te zetten, maar wapens zijn helaas niet zo verschillend van elkaar. Elk wapen of elke skill kan je versterken door modificatie-modules die spelers zelf kunnen maken met verzamelde materialen.
Na de tutorial en het kiezen van je klasse kom je terecht in Dome City. Een grote koepel die als sociaal gebied dient en waar je items kunt kopen, maken of verkopen en waar de speler andere skills of wapens kan selecteren om naar een missie mee te nemen. Vanaf dit punt kan je jezelf inschrijven voor bepaalde missies waar je betere uitrusting mee kan verdienen. Tot level 10 heb je alleen de mogelijkheid om PvE missies te doen, waarbij je in je eentje of met drie andere spelers doorheen een lineair level loopt terwijl al het vijandelijk gespuis neergeschoten wordt. Op het einde is er dan nog een heuse eindbaas en daarna is de missie klaar en kan je op zoek gaan naar een nieuwe missie. De PvE missies zijn niet noemenswaardig en dienen enkel als opvulling of om bepaalde materialen te verzamelen om items te maken en zelfs dit is met de opkomst van de Sandstorm patch makkelijker op te lossen.
Met Sandstorm is het namelijk mogelijk om buiten Dome City quests op te lossen in de stijl die we kennen uit de meeste MMO's. Het woestijn gebied waarin dit gebeurt is aardig groot en geeft de speler nog een mogelijkheid om gegeerde materialen te verzamelen. Hierdoor is de game iets leuker maar er zal nog steeds veel repetitie aanwezig zijn om onderdelen op te halen. In ieder geval is het een goed alternatief voor de enigzins saaie PvE missies waar je dan wel weer een aardig item mee kan verdienen als je een baas uitschakelt. Eens je level 10 behaalt, zal je ook de mogelijkheid krijgen om PvP missies uit te voeren waarbij er verschillende soorten matches zijn. De ene keer moet je een robot beschermen en deze naar de basis van de vijand brengen terwijl de tegenstander precies hetzelfde moet doen terwijl je op een andere map bepaalde posities moet innemen of verdedigen.
De PvP in het spel is erg aangenaam en de maps variëren genoeg om het interessant te houden. Helaas zijn er niet bijster veel maps per speltype, maar door wat af te wisselen tussen speltypes zal je minder snel last krijgen van herhaling. Door de PvP of de moeilijkere PvE missies te spelen zal je een aantal Tokens verkrijgen waar je in Dome City betere uitrusting mee kan kopen. Vanaf level 30 zal je het grootste deel van de skills of wapens reeds kunnen gebruiken en kan je eveneens meedoen aan Agency vs. Agency wedstrijden. Een Agency is een groepering van spelers zoals een guild in World of Warcraft bijvoorbeeld. Het grote verschil tussen AvA en PvP is namelijk dat AvA zich afspeelt op grotere mappen die allemaal onderdeel zijn van een grote kaart. Jouw groepering kan bepaalde punten op die kaart overnemen (of verdedigen) en zo verdient je agency dan weer bepaalde grondstoffen. Als je grote gebieden of bepaalde gelinkte gebieden bezit, verdient de agency meer.
Uiteindelijk draait alles in Global Agenda dus rond het AvA gedeelte waar spelers koortsachtig wachten tot een gebied kwetsbaar wordt om vervolgens te proberen om het gebied over te nemen. Als je tot een goede agency behoort is dit leuk om te doen maar als je tot een agency behoort die elkaar niet helpen dan zijn de resultaten frustrerend. Dit hangt gelukkig van de spelers af en niet van het spel. Tussen de AvA oorlogen kan je natuurlijk nog steeds de normale missies spelen of het woestijngebied van Sandstorm in trekken om materialen te verzamelen. Het zal ook nodig zijn want goede items zijn erg duur en je zal dan ook vaak bezig zijn met grinden voor tokens of materialen voor je mod crafting. Sinds de patch zijn de kosten van uitrusting wat beter uitgewerkt maar het zal nog steeds veel werk zijn. Op het gebied van gameplay steekt Global Agenda aardig in elkaar maar de actie mist net dat tikje extra om het interessant te houden. Zo zal je wapens steeds dezelfde schade doen of je nou mikt op het hoofd of op de voeten en dat is erg jammer (zeker als je graag sniper speelt).
Grafisch is de game wat matig. De texturen zijn allemaal goed in orde maar de levels zijn erg kaal en levenloos wat de sfeer niet meteen helpt. Karakters zelf zien er goed uit al mocht de animatie op bepaalde vlakken wel iets beter verzorgd worden. Qua audio is de game helaas ook een middenmootje. Geweerschoten kunnen niet overtuigen en de muziek is niet zo geweldig omdat je ze deze zo enorm vaak hoort. Alles bij elkaar genomen is Global Agenda nog geen slechte poging. De gebreken op het gebied van gameplay en het lange grinden naar tokens zullen veel spelers echter snel wegjagen. De PvP is aangenaam maar verbleekt natuurlijk bij een leuke match Battlefield, Halo of Modern Warfare. Ook het AvA gedeelte kan de repetitieve gameplay niet volledig redden. Gelukkig is de prijs van Global Agenda erg laag en ook maandelijkse kosten zijn verwijderd waardoor je voor een zacht prijsje de game toch kan proberen.
|