Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
16 Juni 2025 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Hands-On:

LOZ: Skyward Sword


Door Gideon op 07-09-2010 om 11:01
Bron: Gamed

Afgelopen E3 werd het nieuwste deel in de immer populaire Legend of Zelda serie onthuld: The Legend of Zelda: Skyward Sword. Los van één enkel stukje artwork werden we al een jaar lang in het donker gehouden. Hoe zou de game er uit gaan zien? Hoe zou het spelen? Gamed nam de E3 demo stevig onderhanden.

Vier van de vijf voorwerpen waren oude bekenden, maar dan wel met aangepaste mogelijkheden of besturing. De minst vernieuwde is de katapult, welke debuteerde in het avontuur uit 1998, Ocarina of Time. Het wapen werkt exact hetzelfde als in Twilight Princess. Door met de pointer van de Wii te richten op het scherm bepaal je de richting waarin je schiet. Simpel en het werkt uitstekend, maar het nadeel is natuurlijk de beperkte afstand van je projectielen. Hiervoor zijn de pijl en boog een stuk handiger en ook deze zijn wederom van de partij. Opvallend is dat de besturing van de boog een stuk lastiger is. Vergelijkbaar met Wii Sports Resort dien je de Nunchuck naar achter te trekken, terwijl je de C-knop in houdt en richt met de WiiMote. Laat de C-knop los en de pijl vertrekt. De pointer van de WiiMote wordt hierbij niet gebruikt, de WiiMote registreert waar hij gehouden wordt. Het voordeel is dat het pijl en boog schieten een stuk realistischer (en lastiger) is. Het nadeel is dat het in het heetst van de strijd onmogelijk is om rondom een vijand te cirkelen en, terwijl je rent, aan de lopende band pijlen af te vuren. Het maakt het geheel wel een stuk realistischer, de pijl en boog is nu echt een wapen voor op afstand. Nieuw is ditmaal dat je bijvoorbeeld vruchten uit een boom kunt schieten en mocht een hartje richting de grond fladderen, dan schiet je deze met een welgemikt schot aan de wand. Zo kun je niet alleen het hartje rustig gaan ophalen, maar ook de pijl. Mocht je ooit hebben uitgekeken naar een goede Robin Hood game, dan zou je deze titel in de gaten moeten houden.

Naast de katapult en boog is uiteraard de bom ook weer van de partij, een van de wapens uit de originele The Legend of Zelda. Ook deze kent enkele nieuwigheden, volledig qua besturing. In de vorige Zelda-titels legde je een bom neer door stil te staan en op de knop te drukken, terwijl het gooien gebeurde door te rennen en dan de knop in te drukken. Ditmaal heeft Nintendo het over een andere boeg gegooid. Een druk op de knop pakt de bom. Door de WiiMote dichter of verder van het scherm te houden bepaal je de afstand van de worp. Maak je daarna een bovenhandse worp, dan werpt Link ook echt bovenhands, zodat je bom op een hoger gelegen locatie kan komen. Wil je het explosief liever een laag bij de grond tunneltje inwerpen, dan is een rolletje genoeg. Maar dezelfde onderhandse beweging als bij het bowlen in Wii Sports en Link rolt de bom over de grond richting het doel. Beide bewegingen werken heerlijk en zijn snel uit te voeren. Een andere ‘oude’ bekende is de zweep, welke we ook al zagen in Spirit Tracks. Met dit wapen kun je in alle richtingen slaan, waardoor je bijvoorbeeld makkelijk en snel gras kunt kappen om Rupees en andere zaken te onthullen. Kleine vijanden kunnen er mee worden gedood, terwijl de grotere jongens slechts hun verdediging laten zakken door de klap. De zweep vereist iets meer controle, maar na een tijdje had ik ook dit wapen prima onder controle. Het voordeel ten opzichte van het zwaard is dat je met de zweep voorwerpen op afstand naar je toe kunt trekken.


Compleet nieuw in het assortiment is de vliegende kever. Je zou het een variant op de Bomchu kunnen noemen, maar daarmee doe je de kever absoluut te kort. Met een druk op de knop schiet je hem weg, waarna de camera een derde persoonsperspectief inneemt. Door de WiiMote te kantelen bestuur je de kever tijdens zijn vlucht, waarbij je voorwerpen die op grote afstand liggen naar je toe kunt halen. Bots je echter ergens tegenaan, dan keert de kever direct weer terug naar Link, iets wat ook gebeurt wanneer je te ver weg vliegt. Het leuke aan dit voorwerp is dat je vrij simpel plekken kunt verkennen waar je zelf niet direct kunt komen en ook ditmaal werkt de besturing prima. Minder succesvol vind ik de nieuwe manier van het selecteren van je voorwerpen. De oude situatie was absoluut niet perfect, gezien het feit je constant naar het menu moest om voorwerpen aan actieknoppen toe te wijzen. Ditmaal gebeurt dit in realtime. Op zich prima, wanneer je dan bijvoorbeeld met de pointer van de WiiMote zou kunnen kiezen of, iets onhandiger, met de analoge stick. Echter heeft men gekozen voor een naar eigen zeggen ‘natuurlijke variant’, waarbij je de WiiMote als het ware in een lege ruimte naar een bepaalde voorwerp toe duwt. Het is goed te vergelijken met het richten van de boog in Wii Sports Resort, of in deze game. Het verschil is echter dat het bij het boogschieten realistisch is als je iets langzamer schiet, omdat je goed wilt richten (dat is bij het boogschieten in het echt ook zo). Bij het snel willen pakken van een voorwerp werkt het echter traag, iets wat niet prettig is als jij net met een baasgevecht bezig bent.

Wat betreft bazen werd ik in de demo ook niet teleurgesteld. Of het monster welke ik bestreed ook werkelijk een baas wordt in de uiteindelijke game valt te betwijfelen, maar als ‘tussenbaasje' deed hij het ook helemaal niet slecht. De gigantische schorpioen in kwestie vereist meerdere methodes om te verslaan. Niet alleen moet je zijn aanvallen succesvol ontwijken, je dient zelf ook goed op te letten wanneer je kunt aanvallen: typisch Zelda-materiaal dus. Wanneer de klauwen zich openen dien je horizontaal, verticaal of diagonaal te slaan. Niets nieuws voor een ieder die de Deku Baba’s is tegengekomen, maar de tweede stage van het gevecht deed mij bijna de das om. De klauwen zijn vernietigd, maar toch blijft de schorpioen door strijden. De zwakke plek is al snel duidelijk; het grote oog in de kop van het monster. De manier om deze te raken blijkt lastiger. Na meerdere malen te hebben geslagen blijkt alles te worden afgeketst op het grote pantser rondom het oog. Oplossing? Eigenlijk heel simpel! Een stekende beweging blijkt de WiiMote ook uitstekende te registreren en dat bleek ook meteen hetgeen te zijn wat nodig was. Door de WiiMote naar voren te steken, alsof het echt je zwaard is, prik je de punt van je zwaard in het oog van de schorpioen, wat het gevecht al vlug ten einde zal brengen. Hieruit bleek wederom dat het zwaardvechten meer vereist dan simpel in de rondte wiebelen; daarmee red je het absoluut niet. Het leuke is dat ook de ‘gewone’ vijanden stuk voor stuk een unieke tactiek vereisen.


De live-demo tijdens de E3 persconferentie was een drama en de hele wereld vroeg zich af of de WiiMote nu wel zo geschikt was voor The Legend of Zelda. Hier kan ik volmondig ‘ja’ op antwoorden. Het vergt wat oefening en souplesse, maar dan heb je ook wat. De besturing is behoorlijk op de schop gegaan, en dan heb ik het niet alleen over de voorwerpen. Het maakt het geheel een stuk vlotter, maar het zal voor de die-hard fans ook even wennen zijn. Dit is niet erg, want de gemiddelde Zelda titel vergt de nodige uurtjes om het einde te halen en Nintendo kennende loopt de moeilijkheidsgraad geleidelijk op. De graphics dienen absoluut bijgeschaafd te worden, want op dit moment zien de omgevingen er nog veel te matig uit. De details van bijvoorbeeld Link doen mij echter vermoeden dat het met de rest ook wel goed gaat komen, helemaal omdat Nintendo nog de nodige maanden heeft. De demo heeft mij met een prettig gevoel achter gelaten en ik kan dan ook niet wachten tot de volledige game in 2011 in mijn Wii zit!
Pagina: 1 | 2


11:11  Saw II Flesh And Blood
09:02  Gears of War 3 campagne brengt $150.000 op
 Reacties (10)
 Pagina: 1
Uchiha_Shadow op 07-09-2010 om 11:51 [Niv: 344 / Exp: 17178]
Denk dat je na een uurtje oefenen - net als met Red Steel 2 - een veel leukere ervaring hebt, dus ik ben wel blij dat Nintendo voor WM+ in deze titel is gegaan

Gast (83.84.52.xxx) op 07-09-2010 om 12:47
ik hoop echt dat de omgevingen opgepoetst worden, want nu ziet het er net zo kaal uit als oot.

Ik vind nog steeds dat ze liever voor de TP stijl moesten zijn gegaan. Dit mag beter op de speelstijl aansluiten, maar het ziet er lang niet zo gelikt uit en de mens blijft nou eenmaal een visueel georienteerd wezen, dus ondanks geweldige gameplay wil t oog ook zeker wat.

Lawliet op 07-09-2010 om 13:28 [Niv: 346 / Exp: 17280]
Ik maak me niet druk om de omgevingen. Komt wel goed want we hebben het hier wel over Zelda mensen. Het belangrijkste is dat de gameplay goed wordt want ik maakte me al zorgen met de nieuwe gameplay stijl.

asianck op 07-09-2010 om 16:03 [Niv: 380 / Exp: 19012]
TP stijltje mogen ze in de volgende grote Zelda voor de console maken, wanneer de opvolger van de Wii (die wss krachtiger wordt) uitkomt. Realistische graphics vereisen eenmaal meer rekenkracht.

Dit spel komt het vroegst pas in 2011 uit, dus ik maak me geen zorgen over de graphics of de besturing. Het is eenmaal een grote titel van Nintendo.

E-man op 07-09-2010 om 19:25 [Niv: 16 / Exp: 817]
Hiervoor gaat mijn wii dus echt wel weer aan

Robert op 07-09-2010 om 20:25 [Niv: 206 / Exp: 10294]
Ziet er vet uit! Ben ook heel blij met de nieuwe grafische stijl. TP was gewoon te lelijk af en toe.

Gast (81.205.157.xxx) op 07-09-2010 om 22:51
Lekker uitgebreide en duidelijke hands on gideon, zo moet het! Weer goed te horen dat de controls over het algemeen zeer goed werken en ook iets toevoegen aan de ervaring en tactiek, lijkt dat er ander soort skills nodig zijn dan enkel getimed knoppen indrukken en moge ik nogal goed zijn in WSR 8) , dat zit dus wel snor :9


Gast (81.205.157.xxx) op 07-09-2010 om 22:52
Louis Tinner

Laatstewoord op 08-09-2010 om 16:06 [Niv: 6 / Exp: 284]
leuk, ik ben alleen een beetje bang dat het verhaaltje weer hetzelfde is als een hoop voorgaande zelda's.

dark lars op 08-09-2010 om 21:00 [Niv: 108 / Exp: 5400]
zal het niveau van oot ooit nog gehaald worden

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
The Legend of Zelda: Skyward Sword
Type:
Game
Releasedatum:
18-11-2011
Ontwikkelaar:
Nintendo
Uitgever:
Nintendo
Media:








Meer media